Köpte cykel från USA mha bikeflights.com

Eveningstar

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter ifall någon annan funderar på att göra något liknande.

Bakgrundshistoria
Tyvärr så visade det sig att cykeln som jag ville ha är ganska ovanlig och ganska svår att få tag på:
  • Ingen butik i hela Europa listade cykeln
  • Svensk butik som säljer märket skulle kolla med importören - återkom aldrig...
  • Tillverkaren frågade Svenska importören men fick inget svar...
  • Tillverkaren frågade internationella säljavdelningen som bekräftade att 0 cyklar importerats till Europa
  • Tillverkaren ville inte skicka till mig från Nordamerika
Alternativen som kvarstod var:
  • Flyga till USA, köpa den i butik, flyga hem med den
  • Försöka ragga upp en butik i USA som skulle kunna tänka sig skicka den till lilla Sverige
Flyg T&R skulle gå på kanske 8-9 tusen plus hotell+ANNAT och kostnaden för att ta med cykeln på flyget.
Beroende på hur laglydig man är så borde man även inkludera moms och eventuell tull i priset också.
Resorna som jag som hastigast kollade på tog rätt lång tid pga flera byten.

Efter att av ren slump fått upp en video på YouTube, där en amerikansk LBS visade "just min cykel", så slängde jag iväg ett mail med frågan om de skulle kunna tänka sig skicka till Sverige.
Fick svar att det skulle nog gå bra, bara jag själv ordnade med frakten.

Fick tipset av en kille i en av mina Discord-kanaler som "worked for a retailer that shipped internationally", att börja med att fråga butiken vilket fraktbolag de brukar använda.
Butiken svarade att de brukar använda BikeFlights.com
Efter att kollat upp ungefär vad BikeFlights.com ville ha betalt (och svimmat ett par gångar), så bestämde jag mig för att slå till.

Efter att ha diskuterat lite fram och tillbaka med butiken så bestämde vi att de behåller framhjulet för att få ner storleken på lådan (eller att det bara blir 1 låda istället för 2). Jag var ändå inte superintresserad av ett tungt budget hjul då jag redan sedan tidigare hade plan på att köra andra hjul än de som cykeln kom med.

Kostnader
  • Cykel: $2,429.00 => 25942 kr
  • Frakt: $1,626 => 17817 kr (kunde tyvärr inte välja bort Paypal's värdelösa exchange rate)
    Av detta:
    • "Shipping Stage 1": $348
    • "Clearance Costs": $1235 (Detta kallades även "Duties, Taxes & Fees")
    • "Protection ($2500)": $37
    • "Pickup selected": $5
  • tba

Tidslinje
  • 22/11 - Första kontakt med cykelbutiken
  • 25/11 - Faktura via Paypal betald
  • 26/11 - Cykelbutiken skickar över mobilbild på kvittot samt storlek på lådan de packat cykeln i
  • 27/11 - Frakt bokad via BikeFlights, betalning direkt via PayPal
  • 27/11 - Fick ett mail från BikeFlights från en Angela som säger att international shipping labels skapas manuellt och ville dubbelkolla alla uppgifter och ha in vissa kompletterande uppgifter:
    • Sender’s Phone Number
    • Pickup Address
    • Recipient's Email Address
    • Recipient’s Phone Number
    • Recipient's PHYSICAL Address
    • Exact Box Dimensions and Weight
    • Contents Description
    • Shipment Value stated in order
    • Copy of your sales receipt or proof of value
  • 27/11 - Jag bara bekräftar uppgifterna och skickar mobilbilden på kvittot till BikeFlights
  • 27/11 - BikeFlights bekräftar att de fått alla uppgifter de behöver och att de skickar mig shipping labels nästa dag
  • 28/11 - BikeFlights skickar mig shipping labels som jag bara vidarebefordrar till cykelbutiken
    Jag får också tracking-nummer som jag kan börja följa direkt
    På shipping labels står det "UPS", så jag förmodar det är de som sköter leveransen
  • 29/11 - Cykeln skulle hämtats av UPS
  • 01/12 - Får ett mail från BikeFlights att deras 2:a upphämtningsförsök verkar ha misslyckats
    De ber mig dubbelkolla med cykelbutiken och säger att de bokat in ett 3:e försök följande arbetsdag
  • 01/12 - Skickar fraktsedlarna till cykelbutiken igen, de bekräftar den här gången att de fått dem
  • 02/12 - Får mail från UPS (på svenska) om att "Ditt paket är på väg!"
    "Planerad leverans: Torsdag 2022/12/08 före dagens slut"
  • 03/12 - Mail från UPS om ändrad leveransdag, till 7/12!
    Tyvärr passar mig den dagen sämre än 8/12. #ilandsproblem
  • 04/12 - Leveransdag ändrad till 9/12, dock utan någon notis
  • 06/12 - Nytt mail om ny leveransdag, 8/12
  • 06/12 (senare) - SMS från UPS om att paketet är på väg, kan svara senast 21:00 och uppge portkod om behövs
  • 08/12 - Leverans!
"Problem"
  • BikeFlights hade en väldigt avancerad och specifik adress-uppslags-funktion för avsändar- och mottagaradress.
    När jag matade in cykelbutikens adress så lade den till lite extra information som inte stod någonstans på cykelbutikens hemsida eller liknande, och det gjorde mig lite osäker
  • Översättning av Svenska bokstäver har varierat både med tjänst och med fält.
    I mitt gatunamn så har "ä" blivit "a".
    I mitt ortsnamn så har "å" blivit "aa".
  • När jag först bokade frakten på BikeFlights så kunde jag välja ett pickup datum (jag valde 2022-11-28), men eftersom de hanterar internationella ärenden manuellt så verkar det inte som att det datumet spelade någon roll.
    Datumet som automatiskt blev istället för pickup var "arbetsdagen efter att fraktsedlarna hade skapats".
    De bad mig återkomma om det datumet inte passade.
  • Första gången som jag vidarebefordrade fraktsedlarna från BikeFlights till cykelbutiken så kom de bort. Ingen aning om det var spamfilter eller liknande, men se till att få bekräftelse från cykelbutiken att de mottagit fraktsedlarna från dig.

(Jag kommer uppdatera det här inlägget allteftersom)

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Varför inte bara packa framhjulet bredvid ramen som väldigt många tillverkare gör? Bara att kapa ner kartongen om inte annat.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Låter hejdlöst dyrt. Jag har plockat hem ramar från USA några gånger, kollade min mailhistorik och den senaste kostade $100 att skicka via USPS (dvs vanliga posten). Kan inte minnas att det tog extremt lång tid heller. Moms och tull tillkom förstås.

HåkanC

Aktiv medlem
Flyg T&R skulle gå på kanske 8-9 tusen plus hotell+ANNAT och kostnaden för att ta med cykeln på flyget.
Beroende på hur laglydig man är så borde man även inkludera moms och eventuell tull i priset också.
När vi (hustrun+jag) gjorde en USA-resa för flera år sedan fick man ta med sig en cykel-väska/kartong gratis på flyget om man i övrigt hade en resväska (istf de vanliga två)

Cykla runt i några dagar i USA och helt plötsligt så har du en begagnad cykel.
Så gjorde vi och då fick vi ta in cykeln tull och momsfritt, den föll under ngn "begagnad sportartikel-paragraf" om jag kommer ihåg rätt.
Vi blev stoppade i Tullen på Arlanda när de så cykelväskorna/kartongerna, men när de fick veta att det var använda cyklar fick vi passera utan att de ens ville öppna och kontrollera.

Men detta var flera år sedan, kanske har reglerna ändrats sedan dess?

Jag kommer uppdatera det här inlägget allteftersom
+1
Kommer att följa

flapjackin

Aktiv medlem
När vi (hustrun+jag) gjorde en USA-resa för flera år sedan fick man ta med sig en cykel-väska/kartong gratis på flyget om man i övrigt hade en resväska (istf de vanliga två)

Så gjorde vi och då fick vi ta in cykeln tull och momsfritt, den föll under ngn "begagnad sportartikel-paragraf" om jag kommer ihåg rätt.
Vi blev stoppade i Tullen på Arlanda när de så cykelväskorna/kartongerna, men när de fick veta att det var använda cyklar fick vi passera utan att de ens ville öppna och kontrollera.

Men detta var flera år sedan, kanske har reglerna ändrats sedan dess?

+1
Kommer att följa
Den e ja intresserad av också, ska till british colombia hela juli nästa år så planen e att köpa cykel där o ta med hem. Men e osäker på hur tull o moms funkar i dagsläget i och med att ja köper cykel där som ja kommer använda en månad

Eveningstar

Aktiv medlem
Det är nu ångesten och känslan av maktlöshet börjar.
UPS skulle plockat upp cykeln igår men inte ett pip varken från cykelbutiken, BikeFlights eller på tracking-sidan.

vira20

Aktiv medlem
Samma fast inte samma.

Bakgrundshistoria
Ebay

Hittade en MTB ram riktigt fin från privatperson som jobbat i Trek-butik utanför Washington.
Funderade oxå på att ta ett flyg dit och plocka hem den i större väska men det kändes lite väl extremt även om det hade blivit "billigare" 5000kr flyg (+ övernattning + mat + upplevelse)... kanske inte billigare men roligare.

Säljaren har fått min adress och bokat allt. (Säljare med väldigt bra omdöme på Ebay)

Kostnader
  • Frakt via Bikeflights.com: $800 =>
    • Inkl tull och moms om jag förstår rätt.
    • (Betalade med revolut och fick vxl-kurs på 10,46)

Tidslinje
  • 28/10 - Första kontakt med säljare
  • 16/11 - Betald
  • 16/11 - Frakt bokad.
  • zzzZZZZzzzzzz
    • Stendött en vecka....
  • 28/11 - Paketet reggades och ett 10-tal aktiviteter visas på Kollid-sidan.
  • 29/11 - 18:52 Arrived at Facility Philly, PA
  • 01/12 - 01:01 Arrived at Facility Koeln, DE
Kan uppdatera vidare hur det går för mig.✈️🛬🛩️

Senast ändrad:

Ilritorno

Aktiv medlem
Verkar vara rätt stopp i leveranser för stunden lite överallt. Överbelastning pga alla reor och vädret förra veckan har ju gett en rejäl backlog. Jag skulle vänta med panika ett tag. Men kan förstås vara svårt när rör sig om en hel cykel med tokdyr frakt..

kais01

Aktiv medlem
ja finns det man vill ha bara i usa är det inte så svårt hitta firmor med exportvana. undviker dock göra beställningar även i europa denna tid på året sen black fridayhysterin tog fart. en annan högtid att undvika är kinesiska nyåret.

har handlat mycket från usa. båtmotorer, snowboards, stereomikroskop, verktyg, klockor, kikare, bellhjälmar och whathaveyou. fraktpriserna hade dock stigit kraftigt redan före pandemin. för femton år sedan var frakt billigare från usa än från uk.

ett roligt inköp från usa på senare tid var trotjänarna sågbladen på jobbet som plötsligt inte skulle tillhandahållas. ett fult sätt att tvinga till nyinköp av verktyg. soprent i europa, men en trevlig firma i florida hade ett lager av nämnda sågblad. beställdes en fredag eftermiddag. måndag kl 11 leverans till dörren. som bonus totalsumms långt under halva priset alla kostnader betalda.

Eveningstar

Aktiv medlem
:rolleyes:
Hi [namn],

Our second pickup attempt appears to have been unsuccessful. It may take up to 24 hours for the scan to update so if you know it was picked up let us know. As a precaution we have rescheduled a third complimentary pickup for the following business day at the following address:

[cykelbutikens korrekta adress]

If you're shipping from a bike shop, reach out to them to ensure your bike is packaged and they have received the shipping label that you forwarded to them.

Alternatively, the package can be dropped off at a staffed "UPS location" with the shipping label attached. Find a UPS location HERE; If you drop off your package, please make sure to get a drop off receipt showing that your package was scanned in with UPS.

Please let us know if you need any further assistance.

vira20

Aktiv medlem
Samma fast inte samma.

Bakgrundshistoria
Ebay

Hittade en MTB ram riktigt fin från privatperson som jobbat i Trek-butik utanför Washington.
Funderade oxå på att ta ett flyg dit och plocka hem den i större väska men det kändes lite väl extremt även om det hade blivit "billigare" 5000kr flyg (+ övernattning + mat + upplevelse)... kanske inte billigare men roligare.

Säljaren har fått min adress och bokat allt. (Säljare med väldigt bra omdöme på Ebay)

Kostnader
  • Frakt via Bikeflights.com: $800 =>
    • Inkl tull och moms om jag förstår rätt.
    • (Betalade med revolut och fick vxl-kurs på 10,46)

Tidslinje
  • 28/10 - Första kontakt med säljare
  • 16/11 - Betald
  • 16/11 - Frakt bokad.
  • zzzZZZZzzzzzz
    • Stendött en vecka....
  • 28/11 - Paketet reggades och ett 10-tal aktiviteter visas på Kollid-sidan.
  • 29/11 - 18:52 Arrived at Facility Philly, PA
  • 01/12 - 01:01 Arrived at Facility Koeln, DE
Kan uppdatera vidare hur det går för mig.✈️🛬🛩️

• Landade idag i min ägo. 06/12. (y)
Tyvärr utan headset, spacer och remote som säljaren sa han skickade ner. Jaja alltid är det ngt, nu lagt order på detta och det bör komma ganska snart. (Hittade till bra priser men extra utgift på 860kr)

642F2BC7-C142-4171-9E72-3DD2D5870269.jpeg

8B35A6D8-59C5-47EC-89E6-D5151194A0D7.jpeg
C171587B-39D2-4BA0-833C-FE372759D18D.jpeg

Senast ändrad:

Eveningstar

Aktiv medlem
Nu har mitt paket blivit levererat också!
Lite kantstött men inte så det skadat innehållet.
Liten miss i paketeringen av cykelbutiken gjorde att två saker hade skavt mot varandra, men jag ska nog köpa en trisslott för enda skadan är ytligt skav på ett aluminiumstyre.

Och nej, det är inte en Yeti i lådan. :P

1670508255812.png

vira20

Aktiv medlem
@Eveningstar samma för mig! Den var packad som den ska stå förvarad på lagret och inte som den ska transporteras över Atlanten med en handfull omlastningar…

Men skönt att din kom fram och du kan andas ut

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har ni ens kollat om det inte går att skicka via USPS? Har som sagt plockat hem ett antal cykelramar genom åren och det har inte kostat i närheten av de pengarna, och då har jag betalat moms och tull också.

vira20

Aktiv medlem
USPS var svinbilligt typ 100usd om man höll paketet inom vissa gränser (vilket en ram skulle klara av).
Men säljaren i mitt fall ville inte detta då han hade erfarenhet av att det var massa "bök" / osäkerheter.

I mitt fall kostade frakten 3500kr och då hjälpte bikeflights till med en hel del av bokningen samt inkluderade en försäkring som skulle täcka hela värdet. Resterande är tull och moms som i mitt fall är ca 25% av totala kostnaden.

Exempel:
1670595952993.png

Bilagor

• 1670595895498.png
    1670595895498.png
    12.4 KB · Besök: 21
Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Då har du ju undersökt möjligheten i alla fall. De säljare jag köpt från var förvånade över hur enkelt och billigt det var att skicka hit!

Mattijas

Aktiv medlem
Grattis till en fin cykel. Har även sneglat på en blizzard och till Finland har importören endast tagit in alloy20 modellen som borde dyka upp snart.

Vid import från USA från företag som inte skickar till utlandet eller andra köp från US så skaffar man en postbox där och sedan levererar norska Jet Carrier varan till sverige och sköter all administration på tull o moms.
jetcarrier.com

detsamma

Ny medlem
Har själv använt shipito.com utan bekymmer och till rimligt pris (minns dock inte exakt för det är några år sedan). Fungerar på liknande sätt som Jetcarrier, man får en adress på Shipitos lager och sedan skickar de vidare paketet till en och du kan välja mellan olika transportföretag.

Topp