Eveningstar
Aktiv medlem
Köpte cykel från USA mha bikeflights.com
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter ifall någon annan funderar på att göra något liknande.
Bakgrundshistoria
Tyvärr så visade det sig att cykeln som jag ville ha är ganska ovanlig och ganska svår att få tag på:
Beroende på hur laglydig man är så borde man även inkludera moms och eventuell tull i priset också.
Resorna som jag som hastigast kollade på tog rätt lång tid pga flera byten.
Efter att av ren slump fått upp en video på YouTube, där en amerikansk LBS visade "just min cykel", så slängde jag iväg ett mail med frågan om de skulle kunna tänka sig skicka till Sverige.
Fick svar att det skulle nog gå bra, bara jag själv ordnade med frakten.
Fick tipset av en kille i en av mina Discord-kanaler som "worked for a retailer that shipped internationally", att börja med att fråga butiken vilket fraktbolag de brukar använda.
Butiken svarade att de brukar använda BikeFlights.com
Efter att kollat upp ungefär vad BikeFlights.com ville ha betalt (och svimmat ett par gångar), så bestämde jag mig för att slå till.
Efter att ha diskuterat lite fram och tillbaka med butiken så bestämde vi att de behåller framhjulet för att få ner storleken på lådan (eller att det bara blir 1 låda istället för 2). Jag var ändå inte superintresserad av ett tungt budget hjul då jag redan sedan tidigare hade plan på att köra andra hjul än de som cykeln kom med.
Kostnader
Tidslinje
(Jag kommer uppdatera det här inlägget allteftersom)
Bakgrundshistoria
Tyvärr så visade det sig att cykeln som jag ville ha är ganska ovanlig och ganska svår att få tag på:
- Ingen butik i hela Europa listade cykeln
- Svensk butik som säljer märket skulle kolla med importören - återkom aldrig...
- Tillverkaren frågade Svenska importören men fick inget svar...
- Tillverkaren frågade internationella säljavdelningen som bekräftade att 0 cyklar importerats till Europa
- Tillverkaren ville inte skicka till mig från Nordamerika
- Flyga till USA, köpa den i butik, flyga hem med den
- Försöka ragga upp en butik i USA som skulle kunna tänka sig skicka den till lilla Sverige
Beroende på hur laglydig man är så borde man även inkludera moms och eventuell tull i priset också.
Resorna som jag som hastigast kollade på tog rätt lång tid pga flera byten.
Efter att av ren slump fått upp en video på YouTube, där en amerikansk LBS visade "just min cykel", så slängde jag iväg ett mail med frågan om de skulle kunna tänka sig skicka till Sverige.
Fick svar att det skulle nog gå bra, bara jag själv ordnade med frakten.
Fick tipset av en kille i en av mina Discord-kanaler som "worked for a retailer that shipped internationally", att börja med att fråga butiken vilket fraktbolag de brukar använda.
Butiken svarade att de brukar använda BikeFlights.com
Efter att kollat upp ungefär vad BikeFlights.com ville ha betalt (och svimmat ett par gångar), så bestämde jag mig för att slå till.
Efter att ha diskuterat lite fram och tillbaka med butiken så bestämde vi att de behåller framhjulet för att få ner storleken på lådan (eller att det bara blir 1 låda istället för 2). Jag var ändå inte superintresserad av ett tungt budget hjul då jag redan sedan tidigare hade plan på att köra andra hjul än de som cykeln kom med.
Kostnader
- Cykel: $2,429.00 => 25942 kr
- Frakt: $1,626 => 17817 kr (kunde tyvärr inte välja bort Paypal's värdelösa exchange rate)
Av detta:- "Shipping Stage 1": $348
- "Clearance Costs": $1235 (Detta kallades även "Duties, Taxes & Fees")
- "Protection ($2500)": $37
- "Pickup selected": $5
- tba
Tidslinje
- 22/11 - Första kontakt med cykelbutiken
- 25/11 - Faktura via Paypal betald
- 26/11 - Cykelbutiken skickar över mobilbild på kvittot samt storlek på lådan de packat cykeln i
- 27/11 - Frakt bokad via BikeFlights, betalning direkt via PayPal
- 27/11 - Fick ett mail från BikeFlights från en Angela som säger att international shipping labels skapas manuellt och ville dubbelkolla alla uppgifter och ha in vissa kompletterande uppgifter:
- Sender’s Phone Number
- Pickup Address
- Recipient's Email Address
- Recipient’s Phone Number
- Recipient's PHYSICAL Address
- Exact Box Dimensions and Weight
- Contents Description
- Shipment Value stated in order
- Copy of your sales receipt or proof of value
- 27/11 - Jag bara bekräftar uppgifterna och skickar mobilbilden på kvittot till BikeFlights
- 27/11 - BikeFlights bekräftar att de fått alla uppgifter de behöver och att de skickar mig shipping labels nästa dag
- 28/11 - BikeFlights skickar mig shipping labels som jag bara vidarebefordrar till cykelbutiken
Jag får också tracking-nummer som jag kan börja följa direkt
På shipping labels står det "UPS", så jag förmodar det är de som sköter leveransen - 29/11 - Cykeln skulle hämtats av UPS
- 01/12 - Får ett mail från BikeFlights att deras 2:a upphämtningsförsök verkar ha misslyckats
De ber mig dubbelkolla med cykelbutiken och säger att de bokat in ett 3:e försök följande arbetsdag - 01/12 - Skickar fraktsedlarna till cykelbutiken igen, de bekräftar den här gången att de fått dem
- 02/12 - Får mail från UPS (på svenska) om att "Ditt paket är på väg!"
"Planerad leverans: Torsdag 2022/12/08 före dagens slut" - 03/12 - Mail från UPS om ändrad leveransdag, till 7/12!
Tyvärr passar mig den dagen sämre än 8/12. #ilandsproblem - 04/12 - Leveransdag ändrad till 9/12, dock utan någon notis
- 06/12 - Nytt mail om ny leveransdag, 8/12
- 06/12 (senare) - SMS från UPS om att paketet är på väg, kan svara senast 21:00 och uppge portkod om behövs
- 08/12 - Leverans!
- BikeFlights hade en väldigt avancerad och specifik adress-uppslags-funktion för avsändar- och mottagaradress.
När jag matade in cykelbutikens adress så lade den till lite extra information som inte stod någonstans på cykelbutikens hemsida eller liknande, och det gjorde mig lite osäker - Översättning av Svenska bokstäver har varierat både med tjänst och med fält.
I mitt gatunamn så har "ä" blivit "a".
I mitt ortsnamn så har "å" blivit "aa". - När jag först bokade frakten på BikeFlights så kunde jag välja ett pickup datum (jag valde 2022-11-28), men eftersom de hanterar internationella ärenden manuellt så verkar det inte som att det datumet spelade någon roll.
Datumet som automatiskt blev istället för pickup var "arbetsdagen efter att fraktsedlarna hade skapats".
De bad mig återkomma om det datumet inte passade. - Första gången som jag vidarebefordrade fraktsedlarna från BikeFlights till cykelbutiken så kom de bort. Ingen aning om det var spamfilter eller liknande, men se till att få bekräftelse från cykelbutiken att de mottagit fraktsedlarna från dig.
(Jag kommer uppdatera det här inlägget allteftersom)
Senast ändrad: