Köpte en för dyr Canyon Grizl till allt-i-allo, är min Surly LTH också för dyr? (Bilder)

qube

Aktiv medlem
Köpte en för dyr Canyon Grizl till allt-i-allo, är min Surly LTH också för dyr? (Bilder)
Hej!

Jag förstår det smått idiotiska med min frågeställning, men om ni kan förbise det kanske ni kan dela era kloka visdomsord om det jag undrar.

Jag köpte en Canyon Grizl AL (17 tkr) som jag använder dagligen i Stockholm för all min transport. Då jag i princip aldrig åker kollektivt eller bil av olika själ, så ville unna mig en ordentlig cykel efter ha fått ärva andras personers missöden när jag köpt begagnat eftersom jag inte hade lärt mig än att inspektera en cykel ordentligt.

PXL_20221028_160359781.jpg

Men även om jag har den försäkrad för stöld och en försäkring för självrisken, så är jag orolig när jag låser den typ i Vällingby utanför bion eller i stan någonstans en längre stund (timmar). För även om jag får tillbaka i princip alla pengar om den blir stulen, är det massa admin-jobb och lär ta månader innan Canyon har en Large i lager igen osv.

Så då tänkte jag att jag kanske skulle använda min gamla Surly Disc Trucker från typ 2015 eller något för det lite "osäkrare" turerna i stan.

PXL_20230204_142114553.jpg

Men jag undrar om den är värd lite för mycket för det också, att jag fortfarande är oromig. För isåfall köper jag en tredje cykel (igen 😅) och har den som slit och släng.

Så vad skulle ni värdera denna till ungefär:

Surly Disc Trucker 58 cm ram
Anmärkningar:
En ärtstorbula i ramen, tror ej den stör hållbarheten
Kassetten glappar lite mot fri-huben, vet ej varför (ny kassett och kedja). Men märks inget när jag cyklar.
Saknas plastdetalj på bakbromsen, men funktionellt inge problem.
Växlarna fungerar bra i friläget, klick-läget tror jag slutat fungera (kanske åtgärdbart?)
En skruv är fast i ramen som behöver borras ut
*Edit: Framnavet är var den då bästa dynamonavet, en Son 28 (kostade då över 200€ tror jag).

Tror det är se vesäntliga anmärkningarna, vad skulle ni uppskatta marknadspriset till? Såg att en ny Surly Disc Trucker kostar runt 27 tkr idag (förstår att det inte alls är jämförbart, men for the record).

Annat input kring fincykel som allt-i-allo, tips på snabb stadsracer, pris, allmänt tänk är välkommet 😄

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
12-15k för Surlyn.

Billigare cykel är ju aptråkigt att cykla på, men för egen del vågar jag inte låsa fast någon av mina cyklar under längre tid, även om vissa inte har något jättehögt monetärt värde.

Lösningen är nog en Brompton skulle jag tro. Den kan du ta med in "överallt" (inte på mitt gym av någon oförklarlig anledning). Så hade jag löst liknande situation. Rolig, fin cykel för när den inte behöver lämnas på stan, Brompton till allt annat.

Ps. Jag kör en svindyr lastcykel som jag parkerar utanför affären till vardags. Men det MÅSTE gå att göra så, annars är det ute med världen. Tre stora bygellås varje gång, samt omsorgsfullt valt ställe.

aben

Aktiv medlem
Hej!

Jag förstår det smått idiotiska med min frågeställning, men om ni kan förbise det kanske ni kan dela era kloka visdomsord om det jag undrar.

Jag köpte en Canyon Grizl AL (17 tkr) som jag använder dagligen i Stockholm för all min transport. Då jag i princip aldrig åker kollektivt eller bil av olika själ, så ville unna mig en ordentlig cykel efter ha fått ärva andras personers missöden när jag köpt begagnat eftersom jag inte hade lärt mig än att inspektera en cykel ordentligt.

Visa bilaga 606838

Men även om jag har den försäkrad för stöld och en försäkring för självrisken, så är jag orolig när jag låser den typ i Vällingby utanför bion eller i stan någonstans en längre stund (timmar). För även om jag får tillbaka i princip alla pengar om den blir stulen, är det massa admin-jobb och lär ta månader innan Canyon har en Large i lager igen osv.

Så då tänkte jag att jag kanske skulle använda min gamla Surly Disc Trucker från typ 2015 eller något för det lite "osäkrare" turerna i stan.

Visa bilaga 606832

Men jag undrar om den är värd lite för mycket för det också, att jag fortfarande är oromig. För isåfall köper jag en tredje cykel (igen 😅) och har den som slit och släng.

Så vad skulle ni värdera denna till ungefär:

Surly Disc Trucker 58 cm ram
Anmärkningar:
En ärtstorbula i ramen, tror ej den stör hållbarheten
Kassetten glappar lite mot fri-huben, vet ej varför (ny kassett och kedja). Men märks inget när jag cyklar.
Saknas plastdetalj på bakbromsen, men funktionellt inge problem.
Växlarna fungerar bra i friläget, klick-läget tror jag slutat fungera (kanske åtgärdbart?)
En skruv är fast i ramen som behöver borras ut
*Edit: Framnavet är var den då bästa dynamonavet, en Son 28 (kostade då över 200€ tror jag).

Tror det är se vesäntliga anmärkningarna, vad skulle ni uppskatta marknadspriset till? Såg att en ny Surly Disc Trucker kostar runt 27 tkr idag (förstår att det inte alls är jämförbart, men for the record).

Annat input kring fincykel som allt-i-allo, tips på snabb stadsracer, pris, allmänt tänk är välkommet 😄
Bulan (bucklan?) i ramen drar ned ganska mycket men ett värde på kanske 5000 kr är rimligt, med felfri ram runt 7-8000 kr.

Mitt tips: Köp en standard 10-växlad Crescent eller liknande för några hundra, serva och fixa körställningen så den passar och du har en bra brukscykel för inga pengar alls.

DanielS

Aktiv medlem
Jag hade inte vågat parkera någon av de cyklarna på stan, har en billig hybrid som jag kör till jobb och som jag också vågar ställa på stan. Som du säger, även om man får igen pengarna på försäkringen vid stöld så är det inte säkert man får tag på samma cykel som man blev av med.

Bele

Aktiv medlem

Ditt resonemang om att få tillbaka i princip alla pengar gäller bara så länge cykeln är så pass ny att försäkringsbolaget inte gör åldersavdrag.

Jag skulle aldrig ställa en så dyr cykel ute i flera timmar, varken i Vällingby eller stan. Det är bara en tidsfråga innan den blir stulen. Som @aben skriver - köp en billig cykel för de tillfällen du måste lämna cykeln ute i flera timmar.

qube

Aktiv medlem
Tack för alla svar,

Ja, värdet känns som runt 5-6 tusen max för mig med. Förstår kanske inte ens varför den är värd så mycket? För mig är det en gammal sliten cykel, men folk gillar kanske Surly och Stålram? Kan ta bild på bucklan sen, men varför seplar det sådan stor roll på priset när det är stålram? Är det de kosmetiska att man vill ha en hel och fin ram?

Men om den är värd så mycket vill jag nog inte heller att den ska bli stulen. Har inget kvitto alls på den heller, men hade typ fått noll kronor även om jag haft det pga. åldersavdrag.

Jag har Länsförsäkringar så 0-6 mån får man 100% och 6-12 får man 95%. Har väl dock passerat 6 månader snart. Via självriskelimineringförsäkring (29 kr?mån) får jag upp till 5000 kr tillbaka vid stöld, vilket täcker vad Länsförsäkringar tar i självrisk av cykelns värde då dom tar 25% av nypris.

Tack igen för alla svar, blir att leta på någon racer för runt 2 tkr då tror jag. :)

n3wton

Aktiv medlem
Tack för alla svar,

Ja, värdet känns som runt 5-6 tusen max för mig med. Förstår kanske inte ens varför den är värd så mycket? För mig är det en gammal sliten cykel, men folk gillar kanske Surly och Stålram? Kan ta bild på bucklan sen, men varför seplar det sådan stor roll på priset när det är stålram? Är det de kosmetiska att man vill ha en hel och fin ram?

Men om den är värd så mycket vill jag nog inte heller att den ska bli stulen. Har inget kvitto alls på den heller, men hade typ fått noll kronor även om jag haft det pga. åldersavdrag.

Jag har Länsförsäkringar så 0-6 mån får man 100% och 6-12 får man 95%. Har väl dock passerat 6 månader snart. Via självriskelimineringförsäkring (29 kr?mån) får jag upp till 5000 kr tillbaka vid stöld, vilket täcker vad Länsförsäkringar tar i självrisk av cykelns värde då dom tar 25% av nypris.

Tack igen för alla svar, blir att leta på någon racer för runt 2 tkr då tror jag. :)
Jag bjuder 7000 kr!😊

aben

Aktiv medlem
Tack för alla svar,

Med bud på 7000 kr låg jag tydligen några tusen för lågt :) Bucklan drar ned priset men SON-navet höjer förstås.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Med bud på 7000 kr låg jag tydligen några tusen för lågt :)
Ja du såg ju min tidigare uppskattning.😛 Kanske att 15 000 är för mycket men de betingar ett ganska högt värde på begagnatmarknaden de där Surly-hojarna..

aben

Aktiv medlem
Ja du såg ju min tidigare uppskattning.😛 Kanske att 15 000 är för mycket men de betingar ett ganska högt värde på begagnatmarknaden de där Surly-hojarna..
Jag vet, var själv sugen på att bjuda på en Disc Trucker för ett år sedan men tyckte den blev för dyr.

krakel

Medlem
Hade jag sett en Grizl utanför bion hade jag nästan gått till närmsta clas ohlson och köpt en vinkelslip…
/skoj

Andreas12345678

Aktiv medlem
Kan inte riktigt begripa de här med cykelstölder, finns de egentligen något lås som gör att någon skulle känna sig säker?
Ska man behöva räkna med att de alltid går runt en tjomme med vinkelslip i ryggan?

De blir ju på riktigt omöjligt för ett samhälle att ställa om från bil till cykel om man är "säker" när man ställer sin bil värd en massor i stan, men orolig för sin cykel värd några procent av bilen.

Med med de sagt, min Scott scale från 2013 funger superbra som pendel (blir gärna en "genväg" på stigen), men inga pengar lär de bli från försäkringen den dagen den försvinner.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Tricket är väl att själv vandalisera cykeln (med vinkelslip kanske?) så den ser billig ut och parkera den smart, men inget kommer ju helt rädda dig från oron för stöld om det är en cykel du älskar. Jag skulle personligen gått på White alternativet

SIE

Aktiv medlem
Tricket är väl att själv vandalisera cykeln (med vinkelslip kanske?) så den ser billig ut och parkera den smart, men inget kommer ju helt rädda dig från oron för stöld om det är en cykel du älskar. Jag skulle personligen gått på White alternativet
Nu har typ ALLT varit på vinterrea på XXL utom just White AX.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Som av en händelse har jag en White till övers/salu och som tur är med vajerbroms, så ännu mindre stöldbegärlig! Lovar riktigt bra forumrabatt!

qube

Aktiv medlem
Tack för alla bud tips och förslag. Kommer lägga ut Surlyn när jag får tummen ur.

Nu slutade det iallafall precis i en beställning av en CUBE Aim Race HD LO 2x8 22 från XXL för 5000 kr innan de stängde igen rabatten. Kommer komplettera med ett fullt paket från Hexlox (magnetlåsnyckel till hjul, sadelstolpe, sadel, styrstam) för ca. 1100 kr och sedan använda ett 55 cm långt Kryptonite kedjelås med 16 mm länkar för att förhindra kaprondell till en rimlig nivå.

Blir den snodd blir jag med hela cykeln och inte ett hjul (som inte täcks av försäkringen) och får tillbaka hela cykeln värde (kanske mer då jag köpte den på rea) + att tillbehör så som Hexlox, trampor och stänkskärmar ersätts fullt ut utan avdrag. Så har jag Grizlyn i värsta fall om något händer.

Att köper något begagnat för 2000 kr som är sämre plus att inte ha någon möjlighet att få tillbaka pengarna via försäkring gjorde att ett billigt nyköp kändes rimligast för mig.

Detta är vad jag försöker intala mig i teorin, mandomsprovet blir sen när jag ska låsa Cuben utanför bion i Vällingby 😆

Senast ändrad:
Topp