Köptips! FS 20-30K

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Hej Happy,

Behöver lite råd nu när det är dags för mig att köpa en heldämpad cykel. Budget: 25-30K

Har idag en Canyon HT https://www.thebikelist.co.uk/canyon/grand-canyon-al-6-9-29-) som jag haft sedan den var ny 2015!

Gillar min cykel då jag mest cyklar XC men har de senaste åren önskat att den var tryggare nedför. Cyklar uteslutande stig och gillar när det är lite tekniskt så min nya cykel ska vara tryggare utför. Har cyklat några motionslopp och vill att cykeln ska funka för det.

Har nära till Isaberg och systemet där. Gillade XC-lederna i Flottsbro även om de var utmanande och kände då att min cykel inte riktigt funkade.

Så frågan är vad som kan funka för mig? Har kikat lite på down-country cyklar men vet samtidigt att moderna XC-cyklar klarar mer tekniskt än vad min cykel från 2015 gör.

Kom gärna med förslag då jag är rådvill. Kikar både på nytt samt nyare begagnat.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Har själv en Lux trail (CF6). TS vill köpa cykel för 20-30 tkr. Billigaste Lux trail kostar närmare 40 tkr.

Jag tycker om min hoj. Bästa XC-cykeln jag haft hittills men bakdämpningen är inte jättelyckad. Den dämpar liksom inte särskilt bra. Trampeffektiv och rapp, jättebra i uppförsbackar men rätt stötig baktill när det blir guppigt i terrängen. Detta har cykeln fått kritik för i olika tester.

Ifall jag idag skulle köpt en cykel för 40 tkr hade jag velat provcykla Scott spark RC comp (tyngre än lux trail med sämre komponenter, ingen dropper men en som det verkar bättre ramkonstruktion).

Sub 30 tkr kanske denna Scott Spark kan vara något? Aluminiumram och tung men en bra cykel för XC. Lite onödigt lång fjädringsväg kanske.

Edit: wicked will framdäcket som sitter fram på Lux trail CF 6 vill man direkt avlägsna och ersätta med Racing Ray/ Vittoria Barzo eller dylikt som rullar bättre för XC.

Senast ändrad:

SocialGimp

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
I rätt prisspann finns denna (ej i lager).

Hittar inte geometriinfo.

Decathlons dyrare cyklar är prisvärda. En bekant har en heldämpad från dem och han är nöjd.
Lånade hem ett par av de dyraste XC-hojar som Decathlon hade för ett par år sedan över en helg. Imponerades av pris/prestanda.

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Har själv en Lux trail (CF6). TS vill köpa cykel för 20-30 tkr. Billigaste Lux trail kostar närmare 40 tkr.

Jag tycker om min hoj. Bästa XC-cykeln jag haft hittills men bakdämpningen är inte jättelyckad. Den dämpar liksom inte särskilt bra. Trampeffektiv och rapp, jättebra i uppförsbackar men rätt stötig baktill när det blir guppigt i terrängen. Detta har cykeln fått kritik för i olika tester.

Ifall jag idag skulle köpt en cykel för 40 tkr hade jag velat provcykla Scott spark RC comp (tyngre än lux trail med sämre komponenter, ingen dropper men en som det verkar bättre ramkonstruktion).

Sub 30 tkr kanske denna Scott Spark kan vara något? Aluminiumram och tung men en bra cykel för XC. Lite onödigt lång fjädringsväg kanske.

Edit: wicked will framdäcket som sitter fram på Lux trail CF 6 vill man direkt avlägsna och ersätta med Racing Ray/ Vittoria Barzo eller dylikt som rullar bättre för XC.
Har trillat in på Scott Spark när jag letat. Bra att jag fick det bekräftat!

Länkas till en "RC" och en i 900-serien. Vet att det bl a är längre fjädringsväg på 900-serien. Hur stor skillnad är det i praktiken mellan de två?

SocialGimp

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Tar med mig det! Har det gjorts några större förändringar på modellerna de senaste åren som kan vara bra att känna till när jag köper begagnat?
Ja men jag vet inte riktigt när nya Evo:n kom, troligen 2021.

Har för övrigt även kört Spark 900-serien. Mkt nice men den är ju över budget? Ingen skillnad i ram vad jag förstått men däremot är det ngn form av angle set på den jämfört med RC vilket gör den flackare.

jonte987

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Ja men jag vet inte riktigt när nya Evo:n kom, troligen 2021.

Har för övrigt även kört Spark 900-serien. Mkt nice men den är ju över budget? Ingen skillnad i ram vad jag förstått men däremot är det ngn form av angle set på den jämfört med RC vilket gör den flackare.
var det inte vändbara angle set på alla spark eller tänker jag på nåt annat?

jonte987

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Finns ju flera bra XC cyklar. 130 mm på gaffeln och 15 kg i vikt som Spark 970 har är kanske inte jättekul.

Orbea Oiz för 26 tkr? Vikt vet jag inte.

13.65 enligt Bikester.
Upp till 1Kg kan vara däck som skiljer. Allt är tungt som fan 2022. Inflationen?
Min mega har varit nere på 14.8 med pedaler och tunga hjul....troligen inga problem att får ner den till 13:65

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Orbean är nere i 24 tkr hos Cykelkraft. Bra köp tror jag. Bromsarna är budgetvarianter men de kan du ju byta ut och ändå hamna väl innanför budget.

jonte987

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Vet ej, tror det var @Berk som nämnde att vinkeln skiljer mellan RC o 900-serien men att ramen var densamma. Fin hoj oavsett.
De har olika slag fram i alla fall

1657789499365.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Måste gå till botten till det här o geometrygeeks kommer till räddningen:

Scott Spark 900-serien är betydligt flackare än RC vilket indikerar angle set då det är samma ram. Att gaffeln är 130 mm förklarar alltså inte hela skillnaden.

Canyon Neuron tycker jag står sig väl gentemot Orbean vad gäller geometrin. Fina komponenter på AL 7:an oxå. Den är även betydlig flackare än Orbean om man nu gillar sån't.
1657790591019.png

https://geometrygeeks.bike/compare/...-neuron-70-al-2022-l,orbea-oiz-h30-2021-l-xc/

Fundadores

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K

Scott Spark 900-serien är betydligt flackare än RC vilket indikerar angle set då det är samma ram. Att gaffeln är 130 mm förklarar alltså inte hela skillnaden.

Canyon Neuron tycker jag står sig väl gentemot Orbean vad gäller geometrin. Fina komponenter på AL 7:an oxå. Den är även betydlig flackare än Orbean om man nu gillar sån't.
Visa bilaga 567173

https://geometrygeeks.bike/compare/...-neuron-70-al-2022-l,orbea-oiz-h30-2021-l-xc/

Både Orbean och Canyon har ju kort reach. Men på Orbean kan man ju gå upp en storlek i o m att standover är så låg. Men 69° gaffelvinkel kommer nog inte göra att den känns så trygg utför, då är Canyon bättre som sagt. Rent geomässigt känns ju Spark 940 som det bästa valet om man vill ha mer DC-feeling på cykeln, både i reach och gaffelvinkel.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Nu var det ju budget på 20-30 tkr som var aktuellt? Då är det Orbean för 24 tkr och Neuron i lägre segmenten som ligger i prisspannet. Scott RC och 940 kostar drygt 40 tkr. Sen handlade det väl om XC? Då är bara Orbean kvar (dubbla flaskställsplatser t ex).

Neuron är en fin trailhoj.

Vill man öka självförtroendet på utförsåkning med Orbean kan man köpa en dropper.

Men det beror ju helt på vilken typ av cykling man vill optimera cykelvalet för.

hermannjoh

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Hade Canyon Lux 2019 som är samma ram fram till i år, den har 69 eller 70 i HA.
Bytte till Epic Evo 2021 med 66.5 i HA.

Andra mått är väldigt lika, men skillnaden i trygghets känsla utför och över stök är enorm! Hade aldrig trott att skillnaden på några grader i HA skulle ha så mycket påverkan.

Fundadores

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Nu var det ju budget på 20-30 tkr som var aktuellt? Då är det Orbean för 24 tkr och Neuron i lägre segmenten som ligger i prisspannet. Scott RC och 940 kostar drygt 40 tkr. Sen handlade det väl om XC? Då är bara Orbean kvar (dubbla flaskställsplatser t ex).

Neuron är en fin trailhoj.

Vill man öka självförtroendet på utförsåkning med Orbean kan man köpa en dropper.

Men det beror ju helt på vilken typ av cykling man vill optimera cykelvalet för.

Finns ju den här: https://www.cykelkraft.se/mtb-scott-spark-960-svart-2022 rätt tung, beror nog på vad man prioriterar

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K

Visa bilaga 567173

Så som jag förstått det är det samma ram på samtliga spark cyklar.
De har olika slag fram i alla fall

Visa bilaga 567169
Samma ram på alla spark vad jag förstått. Men längre slag, bredare styre och förändring av geon genom att man kan vända på en bricka (kan inte rätt terminologin) på 900-serien.

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K

Var förbi cykelbutiken som hade en Scott Spark 970 hemma och som jag kunde testa.

Stor skillnad mot min HT på flera sätt. Tyngre, bredare styre, reglage för både dämpare och dropper. Andra växelreglage. Var med andra ord lite svårt att skapa sig någon uppfattning om hur den var faktiskt. Men överlag positivt ska naturligtvis sägas! Kändes kvick och ingav förtroende.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Kollat lite reviews och Orbean verkar absolut vara vettig. Lägre vikt mot Scott Spark också. Tack för tipset!
Orbean är säkert en fin o prisvärd cykel men vill bara påpeka att Orbean o Sparken är två vitt skilda cyklar så du inte jämför äpplen med päron här.

Du nämner inledningsvis bl a "Cyklar uteslutande stig och gillar när det är lite tekniskt så min nya cykel ska vara tryggare utför" och ur det avseendet är Sparken helt överlägsen även om Orbean inte på ngt sätt är ocyklingsbar men Orbean är mer en renodlad old school XC-hoj. Har dock ej cyklat på en Orbea själv så får du möjlighet att testcykla är det värt väldigt mkt.

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Orbean är säkert en fin o prisvärd cykel men vill bara påpeka att Orbean o Sparken är två vitt skilda cyklar så du inte jämför äpplen med päron här.

Du nämner inledningsvis bl a "Cyklar uteslutande stig och gillar när det är lite tekniskt så min nya cykel ska vara tryggare utför" och ur det avseendet är Sparken helt överlägsen även om Orbean inte på ngt sätt är ocyklingsbar men Orbean är mer en renodlad old school XC-hoj. Har dock ej cyklat på en Orbea själv så får du möjlighet att testcykla är det värt väldigt mkt.
Tack för det påpekandet. Läste igenom tråden en gång till och insåg det också.

Har en avlägsen bekant som har en Orbea Oiz, ska se om jag kan få till en testcykling.

Är dock inte 20 längre så det känns mer tilltalande med en något mer avslappnad sittställning som på spark eller liknande DC cykel.🙂

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Efter en hel del internetcyklande, många blocket- och k&sannonser så höjer jag budgeten till ca 35 000kr.

Scott Spark väger fortfarande rätt mycket för de pengarna men har börjat snegla på Allebike Alpha. https://www.allebike-sports.com/svPRI/Shop/Allebike/Trail_FS/Alpha_SLX?id=C28753

Efter att ha lustläst tråden här på Happy runt den cykeln så låter det som en cykel som kan passa mig. Med en vikt som slår Sparken samt (vad jag förstått) lättare att serva bakdämparen.

Tankar runt det?

SocialGimp

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Efter en hel del internetcyklande, många blocket- och k&sannonser så höjer jag budgeten till ca 35 000kr.

Scott Spark väger fortfarande rätt mycket för de pengarna men har börjat snegla på Allebike Alpha. https://www.allebike-sports.com/svPRI/Shop/Allebike/Trail_FS/Alpha_SLX?id=C28753

Efter att ha lustläst tråden här på Happy runt den cykeln så låter det som en cykel som kan passa mig. Med en vikt som slår Sparken samt (vad jag förstått) lättare att serva bakdämparen.

Tankar runt det?
Ser väl jättefin ut men rent allmänt i cykelvärlden - fasen vad det ska behöva kosta bara för att få tag på en "vanlig" kortslagig hoj.

jonte987

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Kan vara värt att kolla bikesters rea. Bra rea men inte så mycket att välja på om man vill ha en xc.
Å andra sida skriver ts att hen vill cykla Isaberg och Flottsbro

Fundadores

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Ser väl jättefin ut men rent allmänt i cykelvärlden - fasen vad det ska behöva kosta bara för att få tag på en "vanlig" kortslagig hoj.

Tror cykelindustrin sköt sig lite i foten när de jackade upp priserna under pandemin. De kommer inte sänka sina priser direkt, och nu med inflation och stigande räntor samt skakig konjunktur så är det nog färre som vill lägga 50+ på en MTB. Kanske så att gemene man får hålla sig till HT. Eller så kommer det nya direct to consumer-märken som utmanar med lägre priser. Eller så kommer vi få se mega reor framöver.

SocialGimp

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Ja, det går faktiskt att hitta lite udda-hojar med rabatt vilket inger hopp men kräver lite is i magen innan man hittar rätt.

Efter att ha pratat med lite bransch-folk så ser det tyvärr ut att fortsatt vara komponentbrist e t c, så jag ser väl inget ljus i tunneln ännu. För varje ny modell som släpps så höjs priserna ett ganska rejält snäpp. T ex toppmodellen av nya Trek Fuel EXe kostar 170'. Visserligen en "halo-version" men ändå.

Måste vara svårt för nya utmanare/lågprismärken oxå eftersom det råder komponentbrist för dom med vilket dessutom påverkar priset på budgetcyklar. Vem vill betala premiumpriser för halvt okända budgetmärken?

ers

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Om det är storlek large som är storleken som gäller så kommer inte Allebike att kunna leverera Alpha förän 2023…

BKFK

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Hej Happy,

Behöver lite råd nu när det är dags för mig att köpa en heldämpad cykel. Budget: 25-30K

Har idag en Canyon HT https://www.thebikelist.co.uk/canyon/grand-canyon-al-6-9-29-) som jag haft sedan den var ny 2015!

Gillar min cykel då jag mest cyklar XC men har de senaste åren önskat att den var tryggare nedför. Cyklar uteslutande stig och gillar när det är lite tekniskt så min nya cykel ska vara tryggare utför. Har cyklat några motionslopp och vill att cykeln ska funka för det.

Har nära till Isaberg och systemet där. Gillade XC-lederna i Flottsbro även om de var utmanande och kände då att min cykel inte riktigt funkade.

Så frågan är vad som kan funka för mig? Har kikat lite på down-country cyklar men vet samtidigt att moderna XC-cyklar klarar mer tekniskt än vad min cykel från 2015 gör.

Kom gärna med förslag då jag är rådvill. Kikar både på nytt samt nyare begagnat.
Hej Happy,

Hej!

Satsa på något begagnat så gått kortare. Finns ofta modeller av Trek top fuel (2020-21) samt scott spark (2018-21). Sen kom
Nya modeller men de äldre är superbra. Har själv en Top fuel från 2020 snabb både upp o ner. Kolla på en modern XCO bana så ser du vad man kan köra😅.

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Om det är storlek large som är storleken som gäller så kommer inte Allebike att kunna leverera Alpha förän 2023…
Det är med största sannolikhet en M jag är ute efter. Är 175cm och sitter på en M idag som jag inte upplever som liten.

Vet du om det går avbryta lagd beställning? Om det är lång leveranstid så kanske något annat vettigt dyker upp under tiden.

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Hej!

Satsa på något begagnat så gått kortare. Finns ofta modeller av Trek top fuel (2020-21) samt scott spark (2018-21). Sen kom
Nya modeller men de äldre är superbra. Har själv en Top fuel från 2020 snabb både upp o ner. Kolla på en modern XCO bana så ser du vad man kan köra😅.
Ja, jag scannar begagnatmarknaden löpande. Tycker mycket är rätt dyrt även där när jag tittar på cyklar som är 20-21.

Men jag tar med mig dina tips på modeller och årtal. Märker att det hänt väldigt mycket med geon på många modeller de senaste åren så det är värdefullt att veta vad som funkar.

Agorazo

Medlem
Köptips! FS 20-30K
Kan vara värt att kolla bikesters rea. Bra rea men inte så mycket att välja på om man vill ha en xc.
Å andra sida skriver ts att hen vill cykla Isaberg och Flottsbro
Det finns en Kona Hei Hei med aluram och deore nivå på komponenterna. Kilot lättare än motsvarande Scott Spark (Spark 950). Kan den vara något? Spontant är komponenterna och ramen väl inget jag "går igång" på direkt men priset är ju något helt annat än Alphan.

https://www.bikester.se/kona-hei-hei-M1013345.html?vgid=G1487570&cgid=36897
https://99spokes.com/en-EU/compare?...-2022;*z.MD|w.29,kona-hei-hei-2022;*z.MD|w.29

Skulle nog säga att det är en DC cykel jag är ute efter men som ligger mer åt XC hållet. Alternativt en XC hoj som ändå inte gör bort sig utför. Det är inte liften som lockar i Isaberg utan xc lederna, gärna rött och tekniskt dock!

ers

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K
Det finns en Kona Hei Hei med aluram och deore nivå på komponenterna. Kilot lättare än motsvarande Scott Spark (Spark 950). Kan den vara något? Spontant är komponenterna och ramen väl inget jag "går igång" på direkt men priset är ju något helt annat än Alphan.

https://99spokes.com/en-EU/compare?...-2022;*z.MD|w.29,kona-hei-hei-2022;*z.MD|w.29

Skulle nog säga att det är en DC cykel jag är ute efter men som ligger mer åt XC hållet. Alternativt en XC hoj som ändå inte gör bort sig utför. Det är inte liften som lockar i Isaberg utan xc lederna, gärna rött och tekniskt dock!
Jag kikade på denna Konan också men kom fram till att den kändes gammal. Eller iaf ramen som fortfarande har kvar fäste för framväxes och wire fästen till denna…

Annars har den helt klart fin spec för pengarna. Frågan är dock inte ändå om Alpha är mer prisvärd…

jonte987

Aktiv medlem
Köptips! FS 20-30K

Ser väl fin ut. Enligt happy är det väl en halv grad här och där ifrån att kvala som dc.
Skapligt modern xc måste det väl ändå vara.

Topp