Köptips lvg 30-40tkr

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Fr.o.m. nu och i helgen strax under 34 pga 15% rabatt!
Väldigt nice, men finns ju ingenstans att testa? Svarta modellen står som slutsåld och den röda har inte lagersaldo för butiker?

Hade jag vetat att den funkar så hade jag klickat Hem den direkt utan att blinka, men jag vill väldigt gärna testa en aero på en tur innan jag bestämmer mig för att gå den vägen.

Senast ändrad:

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Är det denna modell? Enligt kalkylatorn skajag ha en Large. Läser lite reviews, men verkar vara ganska svalt mottagen? De flesta recensenterna klagar på styvheten, men kan inte det avhjälpas med något större däck?

Kollar XXL’s returpolicy ifall man nu skulle köpa först och ångra sen. Tydligen får man inte lämna tillbaka en cykel som rullat...

CBrandel

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Är det denna modell? Enligt kalkylatorn skajag ha en Large. Läser lite reviews, men verkar vara ganska svalt mottagen? De flesta recensenterna klagar på styvheten, men kan inte det avhjälpas med något större däck?

Kollar XXL’s returpolicy ifall man nu skulle köpa först och ångra sen. Tydligen får man inte lämna tillbaka en cykel som rullat...
Det är samma ram. Men en äldre modell som inte har integrerade kablar hela vägen etc.

Vet inte varför xxl skriver 2020, då det är ren lögn.

Här du kan se läsa om vad de ändrat mellan sl och Aero+.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det är samma ram. Men en äldre modell som inte har integrerade kablar hela vägen etc.

Vet inte varför xxl skriver 2020, då det är ren lögn.

Här du kan se läsa om vad de ändrat mellan sl och Aero+.

Aha, intressant, så det är inte årets modell? Hur gammal är den då? Får träffar från typ 2015-2017 :s

hur kommer det sig då att xxl säljer äldre årsmodeller, kommer de över ett överskottslager någonstans som de sedan dumpar på ovetande köpare?

Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Jämförde våra mått.
Jag är 184/88 och skulle absolut ta en M, får då möjlighet till stort drop och lång stam.
Du är 184/92 och skulle få ett enormt dropp på M och med din relativt korta överkropp så får du nog på en L istället bättre dropp men troligtvis långt till styret och således en fult kort styrstam.

För att återgå till trådstarten, gör en bikefit innan köp.

M

CBrandel

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Aha, intressant, så det är inte årets modell? Hur gammal är den då? Får träffar från typ 2015-2017 :s

hur kommer det sig då att xxl säljer äldre årsmodeller, kommer de över ett överskottslager någonstans som de sedan dumpar på ovetande köpare?
Jag gissar det är en 2018 eftersom den har di2 8070.

Något liknande skulle jag säga ja. Säkerligen att de fått tag i ramarna billigt från Ridley, sen satt sin egen spec och kallar den 2020. Ser den har en 105 kasett och har svårt att se det är "rätt".

Geon är samma som årets modell så den är inte omodern. Och att de fulat sig lite tycker jag ändå speglar sig i priset, känns ändå väldigt prisvärd (för 33k).

Edit: 105 kasett verkar vara korrekt så tar tillbaka vad jag sa. Men vidhåller att det är en 2018.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jämförde våra mått.
Jag är 184/88 och skulle absolut ta en M, får då möjlighet till stort drop och lång stam.
Du är 184/92 och skulle få ett enormt dropp på M och med din relativt korta överkropp så får du nog på en L istället bättre dropp men troligtvis långt till styret och således en fult kort styrstam.

För att återgå till trådstarten, gör en bikefit innan köp.

M
Ja, den där blev inget alternativ för mig, speciellt inte efter input från CBrandel. 399mm reach på large blir som du säger extremt utsträckt om man inte ska ha väldigt kort stam (och den är integrerad med styret så båda ska i sådana fall bytas).

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
De har en Reacto på rea hos Bikeshop.se. Men jag förstår inte hur den ska ha kostat 50000kr med såna enklare hjul. Jag tycker inte den färgen är snygg och inga gömda kablar. Men postar det ändå.

Screenshot_20200529-081114_Samsung Internet.jpg

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
De har en Reacto på rea hos Bikeshop.se. Men jag förstår inte hur den ska ha kostat 50000kr med såna enklare hjul. Jag tycker inte den färgen är snygg och inga gömda kablar. Men postar det ändå.

Visa bilaga 420211
Aero från nätet är nog inte ett alternativ förrän jag testat en på vägen, vill ha en uppfattning om hur mycket kropp och rygg belastas av sittställning och feedback från väglaget.

mkallstrom

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Angående geometri och sittställning, har du mätt upp stack och reach på din nuvarande cykel (utifrån var styrstammen är monterad) så att du har någon känsla för vad som är rimligt på en ny cykel? Går det att byta ut styrstammen mot en längre och sänka den för att ge en mer aggressiv sittställning? Om man ska försöka hitta rätt utifrån kroppsmåtten så behöver man nog lite mer data än bara kroppslängd och benlängd, t ex längden på överkroppen upp till nacken (för längden på halsen har väldigt lite betydelse för hur man sitter på cykeln) och armlängden, och det bästa är som sagt en bra bikefit.

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Aero från nätet är nog inte ett alternativ förrän jag testat en på vägen, vill ha en uppfattning om hur mycket kropp och rygg belastas av sittställning och feedback från väglaget.
Jag skulle inte vara orolig över att inte klara av en aggressiv sittställning. Du får ju cykeln med massa spacers, så du kan testa dig fram och se vad du klarar. Du kan börja med fler spacers och flytta ner styret med tiden. Det är ändå inget du kan avgöra bara efter en provkörning.

När det gäller storleken på cykeln, då är det bra att testa. Men jag räknade bara på måtten från min förra cykel, och jämförde med den nya. På det sättet kom jag fram till vilken strl jag behövde. Jag köpte cykeln på Skidsport i Bromma så jag kunde ändå testa innan jag köpte men jag visste redan innan att det var rätt storlek.

Manurhin2

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Ridley ovan är nog antingen ett feltänk eller en gubbaero, det skiljer 5mm i stack mot min Canyon Endurace som är uttalad komfortracer.
Ska man satsa på aero bör man i min vårld kunna sitta lågt.

M

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Problemet när man köper en Aero cykel är att det ofta inte går att ändra längd på styrstam om den är integrerad. Vilket de flesta väl är nuförtiden, de dyrare iallfall.

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Ridley ovan är nog antingen ett feltänk eller en gubbaero, det skiljer 5mm i stack mot min Canyon Endurace som är uttalad komfortracer.
Ska man satsa på aero bör man i min vårld kunna sitta lågt.

M
Det är mittemellan. Samma som på min Reacto CF2 ram. CF4 som är den dyraste och mest racinginriktat har 557 stack i m/l och CF2 574. Vilket är nästan exakt vad Ridleyn har i motsvarande storlek.

Har inga problem alls att sitta lågt på min. Sitter oftast med ryggen horisontalt utan problem. Man måste inte ha 20 cm dropp mellan sadel och styre för att kunna ha en aggressiv ställning.

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Endurance är vädigt låg tycker jag för att vara komfortracer. Min Allez har 596 stack jämfört med Endurance 581. Men det är samma sak med Aeroad som är på 551 mot Reactos 557 och Madone 563, i motsvarande strl.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det är väl där cykelvärlden delas.
De som tycker att komfort sitter i sittställningen och de som vill att det ska sitta i ramens egenskaper.

Manurhin2

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Endurance är vädigt låg tycker jag för att vara komfortracer. Min Allez har 596 stack jämfört med Endurance 581. Men det är samma sak med Aeroad som är på 551 mot Reactos 557 och Madone 563, i motsvarande strl.
Kan vara så, jag sitter bra på en Endurace M med längre Styrkombo.
Aeroaden har 28 mm mindre stack och Ridleyn 5mm.

M

CBrandel

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Hittade en bra deal på blocket idag.

Hade det varit helt integrerade kablar hade jag köpt direkt. Di2, fina hjul och bra ram.

Fortsätter följa tråden med spänning så jag själv är ute efter hoj i samma prisklass med liknande spec.

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Hittade en bra deal på blocket idag.

Hade det varit helt integrerade kablar hade jag köpt direkt. Di2, fina hjul och bra ram.

Fortsätter följa tråden med spänning så jag själv är ute efter hoj i samma prisklass med liknande spec.
Det där med kablarna är det ända som stör mig på min också. Men jag gissar på att alla märken kommer köra med det i framtiden. Reacto ramen kom ut 2018, de kommer förmodligen ha det på nästa modell. Areoad har väl inte heller det, nya ska komma ut snart så vi får se om de kommer också köra på det. Systemsix har inte heller det på sina "billiga" modeller för 50000kr. Sl6 Madone har inte helt gömda men en bra lösning där de inte syns mycket.

Senast ändrad:

CBrandel

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det där med kablarna är det ända som stör mig på min också. Men jag gissar på att alla märken kommer köra med det i framtiden. Reacto ramen kom ut 2018, de kommer förmodligen ha det på nästa modell. Areoad har väl inte heller det, nya ska komma ut snart så vi får se om de kommer också köra på det. Systemsix har inte heller det på sina "billiga" modeller för 50000kr. Sl6 Madone har inte helt gömda men en bra lösning där de inte syns mycket.
Ja, det kommer mer och mer som tur är.

En billig lösning för tillverkarna som gör väldigt mycket (enligt mig) för hela cykelns utstrålning.

Dessutom färre hål som behöver borras i ramen, kanske ger 0.05% styvhet så det är ju viktigt 😋.

Vad tycker du annars on Reacton? Hur är storleken / din längd? Är själv 183 med 88cm innerben och har i dagsläget 385 reach med 579 stack men skulle behöva en längre cykel känner jag.

Är svag för Merida så hade varit super om de lyckas fixa de där jävla kablarna till nästa år 😁.

Madone har samma lösning som de flesta andra, men dragit kablarna utanför stammen, borde gå gömma helt med annan stam om man vill.

NickPick

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det är mittemellan. Samma som på min Reacto CF2 ram. CF4 som är den dyraste och mest racinginriktat har 557 stack i m/l och CF2 574. Vilket är nästan exakt vad Ridleyn har i motsvarande storlek.

Har inga problem alls att sitta lågt på min. Sitter oftast med ryggen horisontalt utan problem. Man måste inte ha 20 cm dropp mellan sadel och styre för att kunna ha en aggressiv ställning.
Horisontell rygg är imponerande!

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Ja, det kommer mer och mer som tur är.

En billig lösning för tillverkarna som gör väldigt mycket (enligt mig) för hela cykelns utstrålning.

Dessutom färre hål som behöver borras i ramen, kanske ger 0.05% styvhet så det är ju viktigt 😋.

Vad tycker du annars on Reacton? Hur är storleken / din längd? Är själv 183 med 88cm innerben och har i dagsläget 385 reach med 579 stack men skulle behöva en längre cykel känner jag.

Är svag för Merida så hade varit super om de lyckas fixa de där jävla kablarna till nästa år 😁.

Madone har samma lösning som de flesta andra, men dragit kablarna utanför stammen, borde gå gömma helt med annan stam om man vill.
Jag är väldigt nöjd med den. Köpte strl M/L, är 181 och ungefär 86-87 i grenmått. 574 stack och 390 reach, sen har jag bytt styrstam från 100 som är original till 110. Experimenterade med 120 också men 110 funkade bäst.

Jag vet inte om du skulle behöva ML eller L. Du ligger emellan storlekar. Tryck på find my size på den länken. Du får skriva längd, armlängd och innerben för att räkna ut. Men man ska såklart inte lita bara på det.

Screenshot_20200529-130450_Samsung Internet.jpg

Här är värden från min bikefit:

Screen-Shot-2017-06-30-at-7.29.57-PM-1.png

Screenshot_20200529-125730_Drive.jpg

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Horisontell rygg är imponerande!
Det är imponerande om man är en bra/stark cyklist, vilket jag inte är. Har börjat cykla landsväg föt två år sen. Med tanke på att jag är vig och har tränat bål i 10 år pga kronisk ryggsmärta, är det inte så konstigt att jag inte hade några problem alls att sitta i en aggressiv position redan från början. För att klargöra, jag har inte ont i ryggen när jag cyklar. Har bara ont när jag sitter. Så ju rakare jag sitter på cykeln desto större chans att jag kommer ha ont. Vilket är varför det är bättre för mig att böja mig fram så mycket som möjligt för att inte sätta tryck på det området jag har ont.

Lingon

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag är väldigt nöjd med den. Köpte strl M/L, är 181 och ungefär 86-87 i grenmått. 574 stack och 390 reach, sen har jag bytt styrstam från 100 som är original till 110. Experimenterade med 120 också men 110 funkade bäst.

Jag vet inte om du skulle behöva ML eller L. Du ligger emellan storlekar. Tryck på find my size på den länken. Du får skriva längd, armlängd och innerben för att räkna ut. Men man ska såklart inte lita bara på det.

Visa bilaga 420270

Här är värden från min bikefit:

Visa bilaga 420268

Visa bilaga 420266
Nån som kan förklara värdet av massa mått som utgår från "sadeltopp" när man gör en bikefit? Det kan ju skilja flera cm mellan olika sadlar utan att det påverkar hur man sitter på cykeln.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Nån som kan förklara värdet av massa mått som utgår från "sadeltopp" när man gör en bikefit? Det kan ju skilja flera cm mellan olika sadlar utan att det påverkar hur man sitter på cykeln.
Benets vinkel i mest utsträckta läget kommer variera beroende på hur tjock din sadel är ceteris paribus, därför måste man väga in avstånd inkl sadelns topp så att du kan hitta en distans som ger bäst läge för pedaltramp. En tjockare sadel kommer kräva att du sänker stolpen och vice versa, enkel trigonometri.

Lingon

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Benets vinkel i mest utsträckta läget kommer variera beroende på hur tjock din sadel är ceteris paribus, därför måste man väga in avstånd inkl sadelns topp så att du kan hitta en distans som ger bäst läge för pedaltramp. En tjockare sadel kommer kräva att du sänker stolpen och vice versa, enkel trigonometri.
Ja, det förstår jag såklart. Men "Sadeltopp" i bikefiten ovan avser sadelns framkant.
Det är alltså längdmått (viktigt!) som utgår från fel ställe.

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Postar det här snabbt eftersom det precis kom ut idag. Integrerade kablar också.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Ja, det förstår jag såklart. Men "Sadeltopp" i bikefiten ovan avser sadelns framkant.
Det är alltså längdmått (viktigt!) som utgår från fel ställe.
Nu är ju sadeln specificerad i den bikefiten så den bikefiten passar ju då med just den sadeln. Men håller med om att det verkar konstigt att man utgår från en sådan punkt och inte tar i hänsyn till att sadeln byts ut såsmåningom

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Ingen aning hur det där funkar. Men jag tror det är Shimanos utrustning de använder. Så det ska vara samma överallt där de har den utrustningen.

Men oavsett så litar jag på killen. Han har varit proffs, så han har nog känsla för hur man ställer in en sittposition även utan maskiner. Flera här på forumet har också varit hos honom och vart nöjda.

Manurhin2

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Nu är ju sadeln specificerad i den bikefiten så den bikefiten passar ju då med just den sadeln. Men håller med om att det verkar konstigt att man utgår från en sådan punkt och inte tar i hänsyn till att sadeln byts ut såsmåningom
Det är ju just det att sadel tar man normalt med sig till nästa cykel och då blir måttet relevant.
Med annan sadel faller måttet.

M

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag har provat säkert 10+ sadlar innan jag hittade den som passade, den här sadeln kommer hänga med på framtida cyklar också. Det har jag sagt till honom. Haft problem med smärta i privatdelarna, och den här sadeln har eliminerat problemet.

Om man ska byta sadel i framtiden är det kanske ingen bra idé.

CBrandel

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag har provat säkert 10+ sadlar innan jag hittade den som passade, den här sadeln kommer hänga med på framtida cyklar också. Det har jag sagt till honom. Haft problem med smärta i privatdelarna, och den här sadeln har eliminerat problemet.

Om man ska byta sadel i framtiden är det kanske ingen bra idé.
Vad är det för sadel om man får fråga? Också haft lite problem och kör för närvarande en ISM men är inte helt nöjd.

Funderar starkt på en Selle Italia SLR Boost Superflow, men väldigt dyr.

Edit: Läste lite noggrannare och såg det var en sqlab 612.

Sam00

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Vad är det för sadel om man får fråga? Också haft lite problem och kör för närvarande en ISM men är inte helt nöjd.

Funderar starkt på en Selle Italia SLR Boost Superflow, men väldigt dyr.

Edit: Läste lite noggrannare och såg det var en sqlab 612.
A det är än 612 Active. Deras topp modeller är väldigt lätta också. Lättaste väger 125g. Men det behöver inte betyda att det kommer funka för dig. Initialt är det svårt att hitta rätt vinkel pga den udda formen. Men när jag väl fixade det så var det den skönaste sadeln jag nånsin haft. Vet inte om det är pga Active systemet. Har en 610 ergolux på min mtb och den funkar lika bra utan Active. Men man har ju mycket mer dämpning på en mtb så jag vet inte hur de vanliga funkar på vägen.

Den här väger 125g:
Screenshot_20200529-191745_Samsung Internet.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer