Köptips lvg 30-40tkr

bellasoda

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag är föredetta kroppsbyggare, sprintar 1500+ watt och kan hålla 300w på 45min. Har inte mycket fläsk på kroppen tyvärr, cyklar för att det är rolig motion men vill inte bränna bort mina muskler 😅
Cykelns vikt skiter jag helt i faktiskt, jag alternerar med en enduro på 15-16kg så oavsett vikt på min racer så kommer den alltid kännas lätt när jag rullar ut den ur garaget. Som du också säger, vid min vikt spelar cykelns vikt mindre roll och jag satsar inte på det lättaste, vill ha snyggt och hållbart!
Du ska ha en specialized allez sprint disc låter det som! 😉

Manurhin2

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag är föredetta kroppsbyggare, sprintar 1500+ watt och kan hålla 300w på 45min. Har inte mycket fläsk på kroppen tyvärr, cyklar för att det är rolig motion men vill inte bränna bort mina muskler 😅
Cykelns vikt skiter jag helt i faktiskt, jag alternerar med en enduro på 15-16kg så oavsett vikt på min racer så kommer den alltid kännas lätt när jag rullar ut den ur garaget. Som du också säger, vid min vikt spelar cykelns vikt mindre roll och jag satsar inte på det lättaste, vill ha snyggt och hållbart!
Om du står mycket och spurtar/bryter kommer 28mm att kännas gungigare än smalare däck. Jag kör 28mm bak på 28mm bred fälg och 25mm fram på 26mm fälg.
Då sitter jag mest och cyklar och är relativt klenbent.
Det märks stor skillnad på styvet på original aluhjul med 28or och kolhjulen med bredare fälg till 28 bak
och 25 fram.

M

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Om du står mycket och spurtar/bryter kommer 28mm att kännas gungigare än smalare däck. Jag kör 28mm bak på 28mm bred fälg och 25mm fram på 26mm fälg.
Då sitter jag mest och cyklar och är relativt klenbent.
Det märks stor skillnad på styvet på original aluhjul med 28or och kolhjulen med bredare fälg till 28 bak
och 25 fram.

M
Ok! Jo jag tycker det är kul att få nytta av muskelstyrkan ibland även på cykeln och då är det spurt/sprint som jag kan tycka är roligt! Det jag tänker på är att det kanske är bättre att ha möjligheten att rulla större däck, även om jag i praktiken kanske inte använder det. Känns bättre att kunna men inte vilja, än att vilja och inte kunna 😃

pinarello gan K ser ut enligt spec att ta 28. Men jag tänker att det är skillnad på 28 och 28, deras angivna 28 kanske är på en väldigt smal fälg?

Fredrik Larsson

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Är på jakt efter en liknande hoj.

Canyon Endurance CF SL disc 8.0 som nämns är ju fin, men är inte hjulen DT Swiss E 1800 Spline db både skittunga med runt 1750 g och dåliga aerodynamiskt med bara 23 mm fälghöjd?

NickPick

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Canyon Endurance CF SL disc 8.0 som nämns är ju fin, men är inte hjulen DT Swiss E 1800 Spline db både skittunga med runt 1750 g och dåliga aerodynamiskt med bara 23 mm fälghöjd?

Om det rycker till I morrhåren av en Endurace, ja då vettefan 😁.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Canyonken eller kuben är ju ”den smartes val” och hade man bara smällt upp alla cyklar på ett excelblad så hade de ju alltid blivit solklara valet. Problemet är bara när den emotionella biten kommer in, cykeln är förvisso fin, men den väcker inte den där lilla varma inombordskänslan. Vill-ha-känslan saknas när jag tittar på dom, även efter att ha kollat både en och två gånger på speclistan. För mig är det som att ha världens finaste pynt på en vissen halvdöd gran (hemsk liknelse, men förklarar känslan bäst)

ooms

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Vill du har aerohjul får du väl gå på aero-modellen! ”Bara” 11k till😁

Manurhin2

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Canyonken eller kuben är ju ”den smartes val” och hade man bara smällt upp alla cyklar på ett excelblad så hade de ju alltid blivit solklara valet. Problemet är bara när den emotionella biten kommer in, cykeln är förvisso fin, men den väcker inte den där lilla varma inombordskänslan. Vill-ha-känslan saknas när jag tittar på dom, även efter att ha kollat både en och två gånger på speclistan. För mig är det som att ha världens finaste pynt på en vissen halvdöd gran (hemsk liknelse, men förklarar känslan bäst)
Så nu har jag en halvdöd gran? Tack:-)

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Slänger in den här: https://pelotonmagazine.com/gear/a-real-chameleon-trek-domane-slr-9

Edit: en Domane SLR är ”snäppet” över din budget, meeeeen det här är ju happy. 🤪
Hahah det är ju trek domanen i trekröd med vita logos som fick in mig på spåret med pinarello, något är så brutalt snabbt och vackert med den!
Finns det ens en liten chans att man kan knipa en slr i rött på rea? 70tkr för instegsmodellen är magstarkt, men med rea så skulle jag slå till utan att blinka.
Domane SL är Cykeln som står som val nr 2, helst den med 105 för 30tkr för då skulle man direkt kunna hiva på kolfiberhjul. Diggar att trek fixar en swat-bot men med specializeds stämningsbenägenhet kanske det borde heta twat-box?

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Köp den cykel du alltid längtar ut på. Den som ger dig den känslomässiga kicken. Så gjorde jag, och jag har inte ångrat mig.
Känslomässigt är det en trek domane eller en pinarello gan som väcker starkast känslor. Ska höra med cykelcity vad det skulle kosta att sätta ihop en Gan K som tar 28mm, då är den lite mer framtidssäkrad också.
Försöker också hitta återförsäljare av trek som har bra service (typ bikefit inkluderad), är cykloteket i Bromma närmast innerstan?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Hahah det är ju trek domanen i trekröd med vita logos som fick in mig på spåret med pinarello, något är så brutalt snabbt och vackert med den!
Finns det ens en liten chans att man kan knipa en slr i rött på rea? 70tkr för instegsmodellen är magstarkt, men med rea så skulle jag slå till utan att blinka.
Domane SL är Cykeln som står som val nr 2, helst den med 105 för 30tkr för då skulle man direkt kunna hiva på kolfiberhjul. Diggar att trek fixar en swat-bot men med specializeds stämningsbenägenhet kanske det borde heta twat-box?
Jag diggar Domane som fasen just pga cykelns ”quiver killer”-egenskaper.

Jag har för mig att SLR och SL är olika ramar. Inte bara olika kolfiberkvalitet (och därmed styvhet/vikt). Tror att exvis SLR och SL har bakre isospeed-fjädringen monterat olika. (Eller så har jag blandat ihop Domane med Madone.) Osäker på om däckfrigången skiljer mellan ramarna; enligt artikeln ovan är den officiellt 38mm på SLR vilket är mastodontbrett om man snackar lvg.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag diggar Domane som fasen just pga cykelns ”quiver killer”-egenskaper.

Jag har för mig att SLR och SL är olika ramar. Inte bara olika kolfiberkvalitet (och därmed styvhet/vikt). Tror att exvis SLR och SL har bakre isospeed-fjädringen monterat olika. (Eller så har jag blandat ihop Domane med Madone.) Osäker på om däckfrigången skiljer mellan ramarna; enligt artikeln ovan är den officiellt 38mm på SLR vilket är mastodontbrett om man snackar lvg.
Du har rätt
Från det jag läste så har SL lånat teknik från gamla toppmodellerna. Frågan är väl hur stor skillnad det är i praktiken för en glad motionär? Diggar boxen i ramen!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Känslomässigt är det en trek domane eller en pinarello gan som väcker starkast känslor. Ska höra med cykelcity vad det skulle kosta att sätta ihop en Gan K som tar 28mm, då är den lite mer framtidssäkrad också.
Försöker också hitta återförsäljare av trek som har bra service (typ bikefit inkluderad), är cykloteket i Bromma närmast innerstan?
Jarla cykel säljer och servar också Trek vilket även Bike Village i Nacka gör.

För 41k får du en Ultegrakittad BMC Teammachine med sunkhjul hos CykeCity. För samma pengar får du fina hjul med online. Går det att förhandla?

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jarla cykel säljer och servar också Trek vilket även Bike Village i Nacka gör.

För 41k får du en Ultegrakittad BMC Teammachine med sunkhjul hos CykeCity. För samma pengar får du fina hjul med online. Går det att förhandla?
Jag kan köpa online, bara det finns skäl till det som att cykeln är snygg och tilltalande. Hittills har de med bäst spec för prislappen inte riktigt väckt något sug och då känns det lite segt att droppa 40 på en cykel.

NickPick

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag kan köpa online, bara det finns skäl till det som att cykeln är snygg och tilltalande. Hittills har de med bäst spec för prislappen inte riktigt väckt något sug och då känns det lite segt att droppa 40 på en cykel.
Ibland är det bra att föra en dialog med sin butik. Kanske har klubben rabatt eller liknande?
Bortsett namnet träck så verkar domane vara en fin cykel. Halvt gravelbike...?

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
skjuter vilt med ett till wild card. Focus i racingrött med vita logos, ultegra, plats för 35mm däck, disk, endurancegeo, 28tkr. Skulle ge gott om utrymme för nya hjul, men kanske inte så supersexig design/märke

willier med kolhjul 40tkr, vajerultegra

Senast ändrad:

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Köp en Gan-ram från Merlin och en Ultegra DI2-grupp från R2-Bike. Sedan kompletterar du med de hjul, styre, sadel etc som DU vill ha, så får du DIN drömhoj.

Efter happys input så verkar Gan K vara det bättre valet över Gan, då den tar max 28mm vs 25mm.

Ram för 20, ultegragrupp för 8?tkr och sedan arbetskostnad på det för jag har noll kunskap om att sätta ihop en cykel från scratch, typ dra vajer, pressa lager etc. Så jag tror inte jag sparar mycket av att bygga själv efter budgetgränsrn med den ramen vs köpa paketpris via ex cykelcity? Sedan försvinner möjligheten till fri bikefit.
Vad tar en butik för arbetskostnad att montera på ett fullt gruppset på ram?

NickPick

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Efter happys input så verkar Gan K vara det bättre valet över Gan, då den tar max 28mm vs 25mm.

Ram för 20, ultegragrupp för 8?tkr och sedan arbetskostnad på det för jag har noll kunskap om att sätta ihop en cykel från scratch, typ dra vajer, pressa lager etc. Så jag tror inte jag sparar mycket av att bygga själv efter budgetgränsrn med den ramen vs köpa paketpris via ex cykelcity? Sedan försvinner möjligheten till fri bikefit.
Det enklaste är väl om du hör med butiken helt enkelt. Dom kan givetvis bygga efter önskemål. Du kanske kan köpa allt där också? Du får höra med dom.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det enklaste är väl om du hör med butiken helt enkelt. Dom kan givetvis bygga efter önskemål. Du kanske kan köpa allt där också? Du får höra med dom.
Jo såklart, tänker bara vad skulle det kosta att komma med delar och få dessa påmonterade?
Skulle butiken lacka ur på det?
£1150 (14tkr)

Stumpy

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr

Det står iofs på Merlin att den Gan-ramen tar 28 mm.
Ramen kostar väl 17.644 SEK denna veckan?
Inga lager behöver pressas vad jag kan förstå av beskrivningen, så det mesta borde gemene man klara att montera. Sedan kan det kanske vara på sin plats att få hjälp med dragning och installation av kablar och slangar.
Det är både lärorikt och kul att bygga cykel. Youtube är din vän.

ooms

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jo såklart, tänker bara vad skulle det kosta att komma med delar och få dessa påmonterade?
Skulle butiken lacka ur på det?
£1150 (14tkr)
Ex.vis Velotek i Uppsala tar 3300kr. Plus 20% (dvs 660kr till, totalt ca 4000kr alltså) om delarna inte är köpta hos dem.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det står iofs på Merlin att den Gan-ramen tar 28 mm.
Ramen kostar väl 17.644 SEK denna veckan?
Inga lager behöver pressas vad jag kan förstå av beskrivningen, så det mesta borde gemene man klara att montera. Sedan kan det kanske vara på sin plats att få hjälp med dragning och installation av kablar och slangar.
Det är både lärorikt och kul att bygga cykel. Youtube är din vän.
typo från hemsidan, 25mm är maxbredd på gan
28mm på gan k
Från pinarellos hemsida

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det är väl just prisskillnaden mellan lbs och webbutik.
Mm, jag känner att jag är ute på väldigt djupt vatten om jag skulle försöka bygga en egen cykel även om känslan hade varit fräck att ha egenbyggd. Tror jag håller mig till färdigbyggd som man sedan kan uppgradera. Med dyr ram och billiga komponenter svider det heller inte att byta ut delar

kroem

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag skulle gå in några av butikerna i Sthlm du tänker på, och fråga om en förhållandevis dyr cykel (som de du kollar på).

När du märkt att bemötandet är på en väldigt låg nivå så går du och köper en cykel på nätet.

Jag tappade suget efter några fina
"Öhh...jo vi har ju den här... *slår på internetkatalogen*"
"Jo...alltså... jag vet, den där är den dyraste vi har, den har elektriska växlar, tror jag..."

Du kan säkert få fin service, men då ska du köpa för dubbla priset. Eller i i liten butik, och då blir det dyrare från första början. Det var bara min upplevelse. Nu är jag jättenöjd med min Canyon, hade säkert varit jättenöjd med en Trek eller Spez med. Men jag fick mer för pengarna på Intörnet, var min upplevelse iaf.

Lillgammal

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Jag skulle gå in några av butikerna i Sthlm du tänker på, och fråga om en förhållandevis dyr cykel (som de du kollar på).

När du märkt att bemötandet är på en väldigt låg nivå så går du och köper en cykel på nätet.

Jag tappade suget efter några fina
"Öhh...jo vi har ju den här... *slår på internetkatalogen*"
"Jo...alltså... jag vet, den där är den dyraste vi har, den har elektriska växlar, tror jag..."

Du kan säkert få fin service, men då ska du köpa för dubbla priset. Eller i i liten butik, och då blir det dyrare från första början. Det var bara min upplevelse. Nu är jag jättenöjd med min Canyon, hade säkert varit jättenöjd med en Trek eller Spez med. Men jag fick mer för pengarna på Intörnet, var min upplevelse iaf.
Kan till viss del hålla med, jag kommer från mtbvärlden och det är inte ofta jag handlar i butik utom typ hjälmar och annat jag måste fysiskt testa passform på och inte orkar skicka tillbaka. Det jag tänkte ger mervärde från butik är att jag som lvgnoob skulle kunna få hjälp med en seriös bike fit vilket känns viktigare på racer när man har så mycket mer statisk sittställning än mtb och annan typ av rådgivning. Men det hänger ju på att man kommer till en bra butik med bra personal :)

Senast skulle jag testa spdskor på en av de mer fina butikskedjorna, så fort det stod klart för säljaren att jag inte skulle köpa på direkten så gick han bara - uruselt bemötande...
Av 6 cyklar jag ägt så har 5 varit från butik

kroem

Aktiv medlem
Köptips lvg 30-40tkr
Det beror sannolikt på ditt eget beteende också.
Absolut! Jag är ju en gemensam nämnare såklart! Men jag brukar nog ses som en ganska trevlig person (och ödmjuk, hör du väl!? :D )

Gick i princip in och sa att jag kollade på en cykel med dödsbromsar och elektriska växlar, inte mer än så.

Men, det var lite av ett sidospår, och tips att testa.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer