Köptips: Single speed pendlingscykel

westbrook1

Ny medlem
Hej. Jag söker en single speed cykel för vardagsbruk och pendling till och från jobbet. Jag är nybörjare inom cykling.

Jag söker en komplett cykel. Jag kommer cykla upp till 2mil per dag. Den måste kunnas användas året om. Budget: 8000kr. Jag är öppen för att köpa begagnat men har svårt för att förstå vad som är prisvärt och bra. Jag vill gärna att den ska vara lätt och snabb.

Cyklar som har fallit mig i smaken utseendemässigt: Aventon Cordoba. Cinelli Vigorelli. 6KU Track.

Berk

Aktiv medlem
Var bor du? Typen av cyklen du nämner funkar perfekt till sommarpendling, men är kanske inte så bra vid snökaos. Kör själva en Fixie Inc som sommarpendlare, framförallt för att den är tillräckligt billig för att parkera ute, men också för att min är turkos. Typ som den här:

Till pendling behöver man sätta på skärmar.

westbrook1

Ny medlem
Var bor du? Typen av cyklen du nämner funkar perfekt till sommarpendling, men är kanske inte så bra vid snökaos. Kör själva en Fixie Inc som sommarpendlare, framförallt för att den är tillräckligt billig för att parkera ute, men också för att min är turkos. Typ som den här:

Till pendling behöver man sätta på skärmar.
Skåne/Småland, det är i princip helt platt. De långa pendlingsturerna kommer ske på sommaren. Skärmar är absolut någonting jag vill ha men jag har för mig att det finns universella sådana som man kan köpa i efterhand.

Berk

Aktiv medlem
Tror att det inte finns många dåliga cyklar i den kategorin. Min cykel funkar bra efter 3 år med minimal underhåll. Köp vad du tycker är snyggt och köp till bra skärmar. Enda viktiga är att ha rätt utväxling (och rätt storlek såklart). Men vilken utväxling man vill ha vet man bara efter att ha cyklat ett tag.

ebonbrd

Medlem
Du vill ha "riktiga" skärmar med stänklapp som skyddar drivlinan till vintercykling. Och säkert även en cykel som är lite högre i fronten och har mer däckutrymme än en renodlad trackhoj.
Vet dessvärre inte vad det finns för prisvärt i dagens läge i den kategorin.

Bengt-re

Aktiv medlem
Hej. Jag söker en single speed cykel för vardagsbruk och pendling till och från jobbet. Jag är nybörjare inom cykling.

Jag söker en komplett cykel. Jag kommer cykla upp till 2mil per dag. Den måste kunnas användas året om. Budget: 8000kr. Jag är öppen för att köpa begagnat men har svårt för att förstå vad som är prisvärt och bra. Jag vill gärna att den ska vara lätt och snabb.

Cyklar som har fallit mig i smaken utseendemässigt: Aventon Cordoba. Cinelli Vigorelli. 6KU Track.
Du vill ha "riktiga" skärmar med stänklapp som skyddar drivlinan till vintercykling. Och säkert även en cykel som är lite högre i fronten och har mer däckutrymme än en renodlad trackhoj.
Vet dessvärre inte vad det finns för prisvärt i dagens läge i den kategorin.
Billig, men fungerar säkert.

westbrook1

Ny medlem
Trevliga förslag. Är det någon av er som själva cyklar single speed/fixie? Jag har aldrig haft en "dyr" cykel förut, bara gamla damcyklar och postkodmiljonärencyklar, det är därför jag behöver era råd

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag kör fixie. Tycker det är mest värt om man kör en aluminiumram. Då blir den sådär lätt, styv och obekväm som man lixom vill att det ska vara. Dessutom rostskyddad eftersom Alu inte rostar. Har en billig begagnad fixed gear från Fuji. Deras alu-modell som sagt. Väger 7-8 kg, Väldigt Kul att bränna runt i stan på. Sätter man en låg utväxling så accelererar man fort, kommer upp för backarna utan problem och blir aldrig så snabb att man är en fara i trafiken :) fördel med fixed är att man kan track-stand:a vid rödljusen och slipper sätta ner foten. Inte lika kul att köra långa turer på. Har 2,1 mil till jobbet nu och då blir det växelcykeln.

Fördel ss/fixed:
- få saker som kan krångla.
- om det krånglar kan man totalrenovera cykeln på en eftermiddag med rätt verktyg. Är ju bara fyra uppsättningar kullager, två drev och en kedja. Om du mot förmodan skulle behöva byta alla så tar det inte många timmar och kostar inte många kronor.
- väldigt lätt och explosiv cykel för lite pengar. Tror jag gav 2 500 kr för min och den är lätt och styv som en många gånger dyrare racercykel.
- snygg (inget går upp mot en sliten fixed gear som tillhört något cykelbud enligt mig)

Nackdel fixed gear/ss
- naven är ibland byggda enbart för inomhuscykling och de klarar inte göteborgs vintrar. Bör dock vara lugnt på de fixed gear man köper som inte är gjorda för velodromcykling.
- funkar dåligt om man ska pendla långt i backig terräng. Skåne borde vara lugnt.
- ibland saknas utrymme för feta dubbade däck. Då får man köpa ny framgaffel och köra försiktigt med bakhjulet. Borde inte heller vara ett problem i Skåne.
- ibland saknas fästen för skärmar. Det är väldigt Nice med skärmar. Det ska sägas. Och en stänklapp längst ner på både fram- och bakskärmen som nästan skrapar i marken gör under för att hålla fötter och rygg ren och torr.

Jag Kör fixed på sommaren i stan, har en korg och en enkel skärm bak. Funkar fint. Väldigt smidigt på alla sätt.

Och en disclaimer: vissa kör fixed utan broms. Jag rekommenderar det inte eftersom kedjan hypotetiskt kan gå av och då krävs det mycket skicklighet och tur för att få stopp på cykeln på ett säkert sätt. Singelspeed bör ha två bromsar av samma orsak. Hängslen och livrem.

Ss= kort för singelspeed

Jonatan F

Aktiv medlem
Som någon sagt ovan, det kan inte gå så fel även om du köper begagnat. Storleken är viktig som sagt. Sedan bör du kunna googla cykeln och se vad den kostar original och sedan tänka att max 50% av det är rimligt.

Dolan dyker ibland upp här. Även cinelli är fina men dyrare. Borde finnas ganska många Visp:ar men har inte sett något.

ebonbrd

Medlem
Bra inlägg ovan. En billigare fixie med flipflopnav var min introduktion till "cykelvärlden" och det är nog en bra strategi. En annan bra (bättre?) strategi är möjligen en begagnad racer. Där är utbudet större i alla prisklasser och komponenterna mer beprövade. Jag förstår inte riktigt grejen med att ss/fixie skulle vara underhållsfritt. Växelförare håller lääänge. En åttadelad kassett är billigare och håller längre än ett typiskt bakdrev, detsamma gäller klingor. En shimanobody är mycket mer pålitlig än ett billigt ss-frihjul. Jag kan fortsätta, men poängen är att jag helt ärligt tror att de som pendlar med ss skruvar mer och lägger mer pengar på sina cyklar än de som pendlar med växlar. Men Fixie inc kan kränga sina hojar till trendmedvetna nybörjare som "underhållsfria" trots att lagren rasar efter 100 mil. (Inget emot Fixie inc., bara ett exempel).

Med det sagt så har jag kört ss i 7 år nu, 2 och 5 mil till jobbet. Men jag börjar mer och mer misstänka att det är av ren och skär envishet och inget annat.

westbrook1

Ny medlem
Bra inlägg ovan. En billigare fixie med flipflopnav var min introduktion till "cykelvärlden" och det är nog en bra strategi. En annan bra (bättre?) strategi är möjligen en begagnad racer. Där är utbudet större i alla prisklasser och komponenterna mer beprövade. Jag förstår inte riktigt grejen med att ss/fixie skulle vara underhållsfritt. Växelförare håller lääänge. En åttadelad kassett är billigare och håller längre än ett typiskt bakdrev, detsamma gäller klingor. En shimanobody är mycket mer pålitlig än ett billigt ss-frihjul. Jag kan fortsätta, men poängen är att jag helt ärligt tror att de som pendlar med ss skruvar mer och lägger mer pengar på sina cyklar än de som pendlar med växlar. Men Fixie inc kan kränga sina hojar till trendmedvetna nybörjare som "underhållsfria" trots att lagren rasar efter 100 mil. (Inget emot Fixie inc., bara ett exempel).

Med det sagt så har jag kört ss i 7 år nu, 2 och 5 mil till jobbet. Men jag börjar mer och mer misstänka att det är av ren och skär envishet och inget annat.
Vad är det för cykel du har använt dessa 7 år? Är det någon du rekommenderar?

Jonatan F

Aktiv medlem

Bra poäng och håller med om det egentligen. Det är Dock lättare att köpa en riktigt dålig begagnad växelcykel tror jag. Lättare att bli lurad.

Och angående underhållsfrihet. Om man totalt negligerar sin cykel och kör med den året runt tycker jag att indexerade reglage kan börja bråka och wirear frysa. Men det är ju att dra det rätt långt. Och man löser det lätt med friktions-bar-end-reglage och bromsar där merparten av Wiren inte är i höljet. Om man nu vill slippa bry sig om sin cykel helt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Inser att det jag skrev om underhållsfrihet nog mer gäller en fixed med bra nav. En ss är ju väldigt nära en växelcykel i vad den kräver.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag pendlar på singelspeed och har gjort det i många år. Jag har en On One Pompino och en Surly Steamroller, båda är mycket bra som pendlare. Det är en enorm skillnad i underhåll jämfört med en växlad cykel. Vanliga formulanav som är nästan gratis med ett dictafrihjul håller hur bra som helst. Inget frys på vintern, kedjor håller otroligt osv. Det som är viktigt för en pendlingshoj är väl att den tar däck så man kan ha dubbdäck och möjlighet att montera vettiga skärmar. Själv gillar jag stål och hade försökt hitta något med en CrMo-ram om det ska hålla i längden. Jag känner dock inte till några billiga bra kompletta hojar inom segmentet.

ebonbrd

Medlem
Jag pendlar på singelspeed och har gjort det i många år. Jag har en On One Pompino och en Surly Steamroller, båda är mycket bra som pendlare. Det är en enorm skillnad i underhåll jämfört med en växlad cykel. Vanliga formulanav som är nästan gratis med ett dictafrihjul håller hur bra som helst. Inget frys på vintern, kedjor håller otroligt osv.
Vad kör du för kedjor och när byter du, om det är ok att jag frågar? Jag tycker jag kör slut kedjor rätt fort nämligen. Jag väger runt 65kg, har vettig drevning, bra kedjelinje, egolapp osv. Har kört mest kmc z1 narrow.
Livslängd på drivlina var en sak som tilltalade mej med ss förr men numer är jag inte så säker.

jofahjalm

Aktiv medlem
Vad kör du för kedjor och när byter du, om det är ok att jag frågar? Jag tycker jag kör slut kedjor rätt fort nämligen. Jag väger runt 65kg, har vettig drevning, bra kedjelinje, egolapp osv. Har kört mest kmc z1 narrow.
Livslängd på drivlina var en sak som tilltalade mej med ss förr men numer är jag inte så säker.
Jag har kört en massa olika och alltid billigt skit. Normalt 3/32" typ 10-delat eller 11-delat. Dessutom har jag ofta riktiga skitchainsrings. Jag har använt de som kommer med alfineveven massor. Däremot så mäter jag aldrig kedjeslitaget på cyklarna, så jag håller inte koll om dom töjer sig. Jag har fortfarande inte varit med om att en ny kedja inte har passat på chainring när jag har bytt (t.ex. för att flytta hjulet bak i dropout p.g.a. större däck eller liknande). Jag har inte bra minne om exakt hur mycket det har gått, men jag tror att jag iallefall har kört över 300 mil på samma chainring och kedja och när jag väl har bytt så har frihjulet fortfarande varit ok. På mina mtbs håller kedjorna max 100 mil för mig.

IMG_0400.jpg

IMG_0288.jpg

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag tror att det skulle kunna vara en grej. Jag har misslyckats rätt ordentligt med kedjelinjen några gånger och tyckte att det har sett bra ut. Testa att läsa dig till om kedjelinjen är bra. Om du listar allt kan jag försöka hjälpa till. Båda mina cyklar har 120 mm-nav och tvådelad lvg-vev med chainring på innerpositionen med vanlig lvg-bb för 68 mm BB. Det blir bra, men den finns massor av grejer som kan spöka där.

Planet-X har annonsera att dom ska återlansera Pompinon, men det verkar ta tid. Troligen finns det inte så mycket pengar att tjäna på att göra en så billig hoj och även om den har kultstatus och är extremt omtyckt så tror jag aldrig som sålde några större mängder.

ebonbrd

Medlem
Jag kör 17t BLB-frihjul på 135mm Surly ultra new flip-flopnav och tunn 38t stålklinga på yttre positionen på tredelat mtb-vevparti, 68mm GXP. 420mm cs. Det är möjligt att klingan borde vara i mittenpositionen istället men det såg bra ut då jag monterade och jag har inte ägnat det en tanke sedan dess. Ska nog ta en bättre koll på det nu när du säger det, men jag tvivlar på att jag uppnår den sorts serviceintervall som du beskriver bara för det.. :)

roskai

Aktiv medlem
Bild på min SS. Gammal 26" cotic simple med rack och skärmar. Väldigt trevlig cykel som går som bäst i typ 25-27 km/h. Lite trögrullade däck men får bli nåt lite mer vägfokuserat till våren, funkar bra nu när det är blött och löven är hala. Gillar verkligen SS som koncept, men i verkligheten är det jobbigt och slitsamt. Skulle gärna ha ett 3 växlat nav med skivbroms, då vore den optimal för mig.

Denna cykel kan man lasta på väldigt mycket på racket utan att den upplevs som sladdrig.
20201106_064307.jpg

ebonbrd

Medlem
Spontant så är det inget jag kan utantill, så jag låter dig googla först :D

Hur är BLB-frihjulet?
Jag har kört deras billigare version med 30 clicks så länge jag minns så jag har inget direkt att jämföra med men de har funkat bra. Det senaste tycker jag har rostat snabbare än de andra men det kan väl bero på vad som helst. Ett fick jag slänga efter första kedjan då jag glömt att mäta slitaget men det kan man knappast skylla på frihjulet. Eller slängde det gjorde jag väl inte, jag öppnade det för att se om det gick att vända på kuggarna, det blev inget men jag blev imponerad av hur ren och välsmord mekanismen fortfarande var.

Berk

Aktiv medlem
Inser att det jag skrev om underhållsfrihet nog mer gäller en fixed med bra nav. En ss är ju väldigt nära en växelcykel i vad den kräver.
Och ännu värre, det verkar att de flesta SS kommer med BMX frihjul som är dåligt tättade och överlever inte en svensk vinter. Men dom är jättebilligt att byta.

Berk

Aktiv medlem
Jag har köpte både Dicta (som är nästan gratis) och White Industries i flera säsonger utan problem.
Och du har cyklad hela vintern med dom? Har en kollega som kör bara SS som pendlar men hans frihjul överlever inte. Enda som är bra tättat han har hittat är jättedyra CX frihjul.

claess

Ny medlem
Mitt tips till trådstartaren är https://www.urbanbikewear.com/cyklar/cyklar/single-speed-fixed-gear-cyklar/genesis-flyer-2021.html

Singlespeed med skivbroms. Och plats med dubbdäck och skärmar ser det ut som?! Kan inte bli bättre som åretrunt hoj? Vet att Pelago har en liknande variant som är coolare men dyrare...
Hade jag köpt en ny pendelhoj idag hade det blivit nåt liknande. Men min dolanfixie får jobba några år till. Det är ändå aldrig snökaos nu för tiden, och om det skulle bli det, går det alltid att ta militärhojen ☺

För övrigt har jag haft samma kedja på dolanhojen i minst 300 mil, är någon form av bmx-kedja med "böjda" länkar. Fast den är himla slut nu...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer