Köptips: Single speed pendlingscykel

westbrook1

Ny medlem
Hej. Jag söker en single speed cykel för vardagsbruk och pendling till och från jobbet. Jag är nybörjare inom cykling.

Jag söker en komplett cykel. Jag kommer cykla upp till 2mil per dag. Den måste kunnas användas året om. Budget: 8000kr. Jag är öppen för att köpa begagnat men har svårt för att förstå vad som är prisvärt och bra. Jag vill gärna att den ska vara lätt och snabb.

Cyklar som har fallit mig i smaken utseendemässigt: Aventon Cordoba. Cinelli Vigorelli. 6KU Track.

Berk

Aktiv medlem
Var bor du? Typen av cyklen du nämner funkar perfekt till sommarpendling, men är kanske inte så bra vid snökaos. Kör själva en Fixie Inc som sommarpendlare, framförallt för att den är tillräckligt billig för att parkera ute, men också för att min är turkos. Typ som den här:

Till pendling behöver man sätta på skärmar.

westbrook1

Ny medlem
Var bor du? Typen av cyklen du nämner funkar perfekt till sommarpendling, men är kanske inte så bra vid snökaos. Kör själva en Fixie Inc som sommarpendlare, framförallt för att den är tillräckligt billig för att parkera ute, men också för att min är turkos. Typ som den här:

Till pendling behöver man sätta på skärmar.
Skåne/Småland, det är i princip helt platt. De långa pendlingsturerna kommer ske på sommaren. Skärmar är absolut någonting jag vill ha men jag har för mig att det finns universella sådana som man kan köpa i efterhand.

Berk

Aktiv medlem
Tror att det inte finns många dåliga cyklar i den kategorin. Min cykel funkar bra efter 3 år med minimal underhåll. Köp vad du tycker är snyggt och köp till bra skärmar. Enda viktiga är att ha rätt utväxling (och rätt storlek såklart). Men vilken utväxling man vill ha vet man bara efter att ha cyklat ett tag.

ebonbrd

Medlem
Du vill ha "riktiga" skärmar med stänklapp som skyddar drivlinan till vintercykling. Och säkert även en cykel som är lite högre i fronten och har mer däckutrymme än en renodlad trackhoj.