Kör jag rätt lufttryck?

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Tjenare.
Jag är en stolt ägare av en Orbea Occam m30 och på den så sitter det 2 st maxxis däck på 29 x 2.40" bak och 29 x 2.50" fram, men nu är jag nyfiken på lite lufttryck. I fram däcket kör jag just nu på 1.8 bar och i bak däcket kör jag 2 bar. Jag väger 85kg och skall ut på min första "ruffiga" träng om några dagar, så en fråga är om dessa lufttryck verkar bra ? eller ska jag sänka lite?

Medans jag ändå är inne på lufttryck, så undrar jag lite vad som rekommenderas för tryck när man kör på grusväg? ska det vara ganska högt tryck då eller?

Vad kör ni för lufttryck i era hojar när ni är ute på diverse underlag?

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Jag väger samma och har samma trycket ungefär. Många på happy har lägre och på grus kunde jag väl också ha det.
Okej, ja jag såg att det fanns en bred lista på vad folk kör med för lufttryck så jag vart lite nyfiken om jag var helt fel ute XD Jag upplevde kanske när det kom till grusvägar att det var lite luftfattigt i bakdäcket, så där av kom även min nyfikenhet på vad som rekommenderas på grus.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
1.8 bar fram och 2.0 bar bak är nog väldigt högt. Speciellt med så pass breda däck. Det kommer kännas okej på grusvägar men i skogen så kommer du studsa omkring och vara allmänt klumpig med så mycket luft i däcken. Jag kör slanglöst, väger 75kg, och har omkring 1.2-1.3 bar i däcken (2.25") på träningsrundor i skogen, lite mer om det är tävling.

yonsson

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Kör du tubeless? Låter högt i så fall.
Jag väger strax under 100kg och kör:
Fram: 29” Assegai, EXO 2.5”, 1.5 Bar
Bak: 29” DHR2, EXO 2.4”, 1.65 Bar

(Sänker trycket 0.5 Bar ytterligare fram och bak om det är riktigt kladdigt)

Det viktigaste är ju att det KÄNNS bra. Testa lägre, gillar du det inte så höj igen.

stigfinnare

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Jag släpper ut så mycket jag törs och pumpar upp lite om jag känner att jag börjar närma mig genomslag. Har inte lyckats få några mätare att vara konsekventa ändå (skit bakom spakarna). Jag flyger inte så mycket men det lär väl inte du göra i början heller, särskilt inte såhär års. Då är det bättre greppet du får av lågt tryck mer värt tycker jag personligen.

Rholm

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Det låter spontant lite högt. Jag har 1.4 fram och 1.5 bak, samma dimension på däck, samma vikt på cyklist. Kör samma oavsett underlag.

Johan T

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Japp, låter högt imho. Jag rullar mellan ett och ett och en halv i teknisk skog på ungefär lika breda däck och ungefär samma vikt, men jag har ingen aning om min pump visar rätt tryck. Pumpar i mer när det känns som däcken börjar kränga av och vid genomslag som inte borde inträffa. Sänker trycket om om det känns halt eller studsigt. Skulle såklart köra lite mer luft om det var mindre tekniskt.

yonsson

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Viktigt att veta är att olika exemplar av samma tryckmätare kan visa olika tryck. Så köp en egen och håll hårt i den. Jämför inte tryck så noga med andra eftersom de kan ha samma tryck som du men tro att de har högre/lägre tryck.

Makten

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Om du inte ska trycka till ordentligt i kurvorna eller kasta dig ner i stenrösen med framhjulet först så bör du kunna ha ordentligt mycket lägre tryck fram än bak. Fattar faktiskt inte varför så många kör nästan samma tryck fram och bak även för stigcykling. Jag väger som du och brukar landa kring 1 bar fram och 1,5-1,6 bar bak med 2,3-2,4"-däck på stökig stig. Den som cyklar aggressivt behöver naturligtvis mer, men det är bara att prova sig fram. Personligen tycker jag det är vidrigt med onödigt högt tryck. Kass kontroll, kass grepp, kass komfort, och så vidare. Och inte rullar det bättre heller, om vi nu avser skogen.

Batavus

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Vet inte om det spelar nån betydelse även i skogen, men racerdäck har olika mjukhet inbyggd i gummit och har olika vägbanetjockhet, skikt mm. Träningsdäck t ex vill man ska hålla länge, men behöver inte vara så snabba, så de är litet tyngre, är tjocka och ofta med ökad punkteringssäkerhet, d v s ett eller flera skikt med kevlar eller liknande. (Vet inte precis.)

yonsson

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Vet inte om det spelar nån betydelse även i skogen, men racerdäck har olika mjukhet inbyggd i gummit och har olika vägbanetjockhet, skikt mm. Träningsdäck t ex vill man ska hålla länge, men behöver inte vara så snabba, så de är litet tyngre, är tjocka och ofta med ökad punkteringssäkerhet, d v s ett eller flera skikt med kevlar eller liknande. (Vet inte precis.)
XC? Eller vad menar du med tävling?

__jp

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Sen vill jag passa på att tipsa om att säkerställa att din pump ger korrekt lufttryck på mätaren. Det gjorde inte min. 2-3 punkor senare köpte jag en separat mätare som var mycket mer pålitlig.

Salabaladala

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Okej, ja jag såg att det fanns en bred lista på vad folk kör med för lufttryck så jag vart lite nyfiken om jag var helt fel ute XD Jag upplevde kanske när det kom till grusvägar att det var lite luftfattigt i bakdäcket, så där av kom även min nyfikenhet på vad som rekommenderas på grus.

Bästa är att testa sig fram. Du känner ju om det sladdrigt och långsamt eller lagom eller stötigt och obekvämt. Mina däck sjunker ca 15-20% när jag sätter mig på hojen men då kör jag iofs grusdäck på ynka 40mm

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Kör du tubeless? Låter högt i så fall.
Jag väger strax under 100kg och kör:
Fram: 29” Assegai, EXO 2.5”, 1.5 Bar
Bak: 29” DHR2, EXO 2.4”, 1.65 Bar

(Sänker trycket 0.5 Bar ytterligare fram och bak om det är riktigt kladdigt)

Det viktigaste är ju att det KÄNNS bra. Testa lägre, gillar du det inte så höj igen.
nä jag kör än så länge med slang, ska byta till tubeless fram på här.
Okej så pass ändå, ska ta och testa det. tack:)

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Jag släpper ut så mycket jag törs och pumpar upp lite om jag känner att jag börjar närma mig genomslag. Har inte lyckats få några mätare att vara konsekventa ändå (skit bakom spakarna). Jag flyger inte så mycket men det lär väl inte du göra i början heller, särskilt inte såhär års. Då är det bättre greppet du får av lågt tryck mer värt tycker jag personligen.
Hehe nä det ända gången jag kommer att flyga det är la om jag drar till med en ordentlig vurpa antar jag XD Och med genomslag menar du när man känner att fälgen tar i?

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Sen vill jag passa på att tipsa om att säkerställa att din pump ger korrekt lufttryck på mätaren. Det gjorde inte min. 2-3 punkor senare köpte jag en separat mätare som var mycket mer pålitlig.
Tack för tips :) ska ta och se på en mätare, känns som en bra investering, speciellt nu när jag nog ska ta och testa lite lufttryck.

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Tack allihopa för riktigt bra och snabba svar och tips. Har fått klart för mig att jag kör med för högt lufttryck och ska verkligen ta och känna efter och testa mig fram lite. Kul att även se folks lite olika smak och tycken på en så liten men ändå viktig detalj som lufttryck.
Min fru trodde jag var tokig när jag satt och förklarade om att jag skulle fråga om lufttryck på forumet XD "är du riktigt go eller?" sa hon. Men nu har jag lite att visa henne, att det faktiskt är viktigt med rätt lufttryck.
Tack igen.

Makten

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Okej, intressant. Jag upplevde att det kändes lite trögt på grus, men det kan vara lite ovana från min sida med tanke på att jag är ganska grön på mtb.
Det där med fartkänsla och rullmotstånd är lurigt, för det känns ofta som att det går fortare om cykeln vibrerar och har sig. Ett lågt tryck som tillåter hjulet att fara framåt ostört istället för att behöva flytta sig i höjdled (och då menar jag även små grejer på några millimeter) kommer att rulla bättre, men det gäller förstås att inte gå så lågt att däckets deformation bromsar. På grus kan du därför köra högre tryck än i skogen. Frågan är om det är lönt att hålla på, så små som skillnaderna är. Bra att veta i alla fall att man ytterst sällan vinner något i rullmotstånd på att köra aphögt tryck. Då måste underlaget vara superslätt.

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Det där med fartkänsla och rullmotstånd är lurigt, för det känns ofta som att det går fortare om cykeln vibrerar och har sig. Ett lågt tryck som tillåter hjulet att fara framåt ostört istället för att behöva flytta sig i höjdled (och då menar jag även små grejer på några millimeter) kommer att rulla bättre, men det gäller förstås att inte gå så lågt att däckets deformation bromsar. På grus kan du därför köra högre tryck än i skogen. Frågan är om det är lönt att hålla på, så små som skillnaderna är. Bra att veta i alla fall att man ytterst sällan vinner något i rullmotstånd på att köra aphögt tryck. Då måste underlaget vara superslätt.
Ja du har nog rätt. Ska hitta ett tryck som känns bra och så får det vara det +- beroende på mark i skogen. tack

gandhi

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Det finns bra räknare som använder Frank Bertos formel (baserat på däckbredd, cykelvikt, cyklistvikt och viktsfördelning mellan fram och bakhjul).
T ex den här
(enkelt att konvertera lbs till kg genom att multiplicera vikten med 2.20462262184878 i formlerna, i min räknare har jag lagt den konstanten i datafliken i cellen I5. Jag har även delat upp vikterna något så jag kan justera för utrustning och komfortkilon)
1615984171382.png

Här finns en bra artikel om principerna bakom

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Som någon har skrivit - testa dig fram. Jag kör så lågt som möjligt utan att få kraftiga genomslag och utan att det kränger i kurvorna.

Ja me! Ja me!
Det bästa sättet att hitta det trycket är att pumpa till något som känns bra och sedan inte pumpa på skitlänge, då kommer trycket sjunka med tid, och ett tu tre så får man genomslag eller så börjar ett däck kränga. Då har man kommit precis under sweetspot. Anslut pumpen, notera trycket och fyll på 0,2 bar så bör du vara rätt nära. 🙂

Edqvisten

Medlem
Kör jag rätt lufttryck?
Det finns bra räknare som använder Frank Bertos formel (baserat på däckbredd, cykelvikt, cyklistvikt och viktsfördelning mellan fram och bakhjul).
T ex den här
(enkelt att konvertera lbs till kg genom att multiplicera vikten med 2.20462262184878 i formlerna, i min räknare har jag lagt den konstanten i datafliken i cellen I5. Jag har även delat upp vikterna något så jag kan justera för utrustning och komfortkilon)
Visa bilaga 476036
Här finns en bra artikel om principerna bakom
Tack och snyggt gjort :) väldigt intressant läsning ska kanske ta en titt själv på det.

Topp