Kör ni XC-MTB med inserts? Gör eliten det?

Hej på er!

Som frågan lyder, kör ni XC-rävar med inserts. Köpt ny cykel med dyra (för dyra för mig?) fälgar, så monterade Cush Core XC-inserts precis. Inte testat än. Gillar ju hyfsat lågt tryck så kände att det var värt det på papperet iaf, både vikt och skydd. Hur kör ni andra? Någon som testat oc gillat, någon som testat och tagit ur, fått problem?

Resonerade på samma sätt som dig @cykelkillen.
Har Tubolight EVO SL i mina. Känns lite tryggare så. Jag känner ingen skillnad i beteende på cykeln, jämfört med de få mil som jag körde utan.

Att jag inte känner skillnad och att jag valde att köra med inserts kanske mest härrör till att man är hyfsat grön. En riktigt slipad cyklist kanske resonerar eljest.

skier

Aktiv medlem
Jag körde med innan, men efter att ha spräckt en bakfälg trots monterad insert så kör jag utan nu. Tror ändå det är bra om man vill köra med lågt tryck för att hålla däcket på plats, men som skydd för fälgen är jag lite tveksam, hittar man rätt sten går det åt h-vete ändå, så nu kör jag med högre tryck istället....

Jimmieboy

Medlem
Kör enbart inserets i vår familj. Alla tävlar Xco.
Dottern 35 kg har 2;35 med inserts Också
Cykeln beter sig annorlunda och pingar inte på stenar mm på samma sätt.
Däcket blir stabilare med lägre tryck.
Kör sönder fälgar gör man ändå så det är mest för känslan i mitt fall.

Rompa

Aktiv medlem
Jag kör med Tannus Armour på mina cyklar, En StumpJumper och en Sworks Epic, funkar riktigt bra, bra mycket billigare än CushCore men samma utseende ungefär.

Bilagor

• IMG_4573.JPG
    IMG_4573.JPG
    1,021.7 KB · Besök: 94
Resonerade på samma sätt som dig @cykelkillen.
Har Tubolight EVO SL i mina. Känns lite tryggare så. Jag känner ingen skillnad i beteende på cykeln, jämfört med de få mil som jag körde utan.

Att jag inte känner skillnad och att jag valde att köra med inserts kanske mest härrör till att man är hyfsat grön. En riktigt slipad cyklist kanske resonerar eljest.
Ja, nu när jag börjar använda det så ser jag att cushcore är ett stort märke men bland XC-åkare verkar Tubolight SL vara en favorit med sina 58 g mot Cushcore XCs 150g (29"). Misstänker dock att det också härigenom är rätt stor skillnad i deras mottaglighet vid smällar.

Senast ändrad:
Jag körde med innan, men efter att ha spräckt en bakfälg trots monterad insert så kör jag utan nu. Tror ändå det är bra om man vill köra med lågt tryck för att hålla däcket på plats, men som skydd för fälgen är jag lite tveksam, hittar man rätt sten går det åt h-vete ändå, så nu kör jag med högre tryck istället....
Håller med. Jag är nog ute efter både känsla och skydd. Vad körde du för insert när det sket sig?

Jag kör med Tannus Armour på mina cyklar, En StumpJumper och en Sworks Epic, funkar riktigt bra, bra mycket billigare än CushCore men samma utseende ungefär.
Jag valde bort den då jag inte ville ha deras dubbelkammarsystem. Dels för att hålla vikten av insertet så nära fälgbanan som möjligt, och skyddet stabilt kring kanten. Men tvivlar på att jag skulle märka nån skillnad

Ingen som vet om eliten i XCO kör med eller utan? Hörde på en bikecheck tex att Sina Frei körde med däcktryck på 0,95 Bar när hon vann OS XCC. Hon väger väl kanske väldigt lite men ändå!

skier

Aktiv medlem
Håller med. Jag är nog ute efter både känsla och skydd. Vad körde du för insert när det sket sig?
Jag har lyckats ha sönder fälgar med både Barbieri Anaconda och Effetto Mariposa Tyreinvader. Båda är rätt lättviktiga, gissar att en tyngre insert fungerar bättre som genomslagsskydd, på dessa två kan man efteråt se var stenen klippt hål i inserten.

Ja, nu när jag börjar använda det så ser jag att cushcore är ett stort märke men bland XC-åkare verkar Tubolite SL vara en favorit med sina 58 g mot Cushcore XCs 150g (29"). Misstänker dock att det också härigenom är rätt stor skillnad i deras mottaglighet vid smällar.
Om det är skillnad i tålighet, däpmningsegenskaper eller upplevelse vet jag inte. Jag har bara provat Tubolight (ca 80 mil) och ännu är allt helt (kan bero på förarfel😉)
Har sett något test på inserts som gjordes för några år sedan. Men inget där dagens produkter jämförs. Någon annan som hittat?

jonte987

Aktiv medlem
Ingen som vet om eliten i XCO kör med eller utan? Hörde på en bikecheck tex att Sina Frei körde med däcktryck på 0,95 Bar när hon vann OS XCC. Hon väger väl kanske väldigt lite men ändå!
Det är mycket snack om Ninos låga tryck så det borde väl nämnas i det sammanhanget. Jag minns inte.

0,95 är kanske lågt och nu väger kanske inte Nino så mycket heller... men den tror det var Kate som körde 1.2 eller 1.4 och räknande man om det till gubbe så blev det väldigt högt.

skier

Aktiv medlem
Det är mycket snack om Ninos låga tryck så det borde väl nämnas i det sammanhanget. Jag minns inte.

0,95 är kanske lågt och nu väger kanske inte Nino så mycket heller... men den tror det var Kate som körde 1.2 eller 1.4 och räknande man om det till gubbe så blev det väldigt högt.
Jag tror också att det är de låga åkar-vikterna som gör att trycken är så låga, sen är de förstås väldigt duktiga på att placera hjulen på rätt ställe i stenkistorna jämfört med oss vanliga dödliga.

Såg nån intervju med Nino där han hävdade att han slutade med inserts när han började med 2.4" däck. Tror det är rätt blandat vilka som kör med och utan inserts bland proffsen inom xco, på xcm är det nog vanligare tror jag iom att man inte har tillgång till servicezoner, kan man bara trycka i en plugg och köra vidare är det ju värt mycket på ett långlopp.

Marcusorca

Aktiv medlem
Köpte ny cykel förra veckan och har gjort en del uppgraderingar med finare hjul bland annat så då tänkte jag att det kan vara värt att prova inserts så jag köpte Vittoria. har kört c:a 20 mil och gillar känslan och jag har även gått ner lite i tryck mot vad jag körde tidigare.

MTBemil

Aktiv medlem
får ändå för mig att inserts borde va rätt sällsynt i xc eliten, eftersom lågt rullmotstånd är så prioriterat. inte sett en enda bikecheck från denna säsongen som har haft inserts, och då verkar ju ändå alla ligga runt 1-1,5bar

får ändå för mig att inserts borde va rätt sällsynt i xc eliten, eftersom lågt rullmotstånd är så prioriterat. inte sett en enda bikecheck från denna säsongen som har haft inserts, och då verkar ju ändå alla ligga runt 1-1,5bar
Jag skulle tvärtom tro att det är rätt vanligt. Och som sagt inte minst i XCM-loppen. Men tro är inte att veta. Ska bli kul att testa iaf. Jag är hobbynisse så kanske inte märker av det tappade accet lika mycket som jag vinner på att ha lite mjukare gång, av lägre tryck, över rotmattorna.

ejma

Aktiv medlem
Hon fick punktering i Lenzerheide. Fluckiger fick också punktering i något av årets lopp. Antar att inserts möjliggör snabbare och säkrare transport till en servicedepå än att halka runt på fälgen. Samma argument som för inserts på landsväg.

SkogsMTB

Aktiv medlem

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer