Köra av kedjor (SS/fix)

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Jag vet inte vad som händer men jag kör av kedjor på löpande band. Första gången tänkte jag att det var mitt fel för jag inte hade kollat kedjelåset ordentligt. Bytte till annan ny kedja. I och för sig en billig som kostade under hundra, men ändå. Det small till vid belastning och nu ser jag att en länk gått av. Jag kör med ganska lös kedja för att ge utrymme till att spänningen varierar lite. Men jag fattar inte riktigt. Ska inte även en standard 1/2 1/8 vara rätt robust? Måste jag skaffa sådana där i prisklassen 300-400? Den förra (original) höll i två år och föll på rost och att jag bytte drev (den blev för kort). Kan man göra något fel när man byter framklinga och bakdrev som gör att kedjan går av?

IMG_4043.jpg

Steel is Real

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Har du en spikrak kedjelinje? Om inte så är det troligen orsaken! Eller har du olika mått på drev, klinga och kedja? Kör du 1/8-del kedja så bör du även ha 1/8-del även på drev och klinga.

Jag har aldrig lyckats köra av en kedja på mina fixies och jag kör bara billiga KMC-kedjor.

Eller kan slitet drev eller klinga vara orsaken?

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Drev och klinga är helt nya. 1/8 fram och 3/32 bak, men det ska ju gå bra. 3/32 frikransen ska enligt spec fungera med 1/8 kedja eftersom kedjan är bredare. Kedjelinjen vet jag inte riktigt men det är ju inte mycket som kan bli annorlunda mot original.

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Om man har ett vanlig flip-bakhjul (fast/frikrans) och en vanlig framklinga, hur fel mot original kan det bli om man byter delarna?
Skumt detta.

Steel is Real

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Om man har ett vanlig flip-bakhjul (fast/frikrans) och en vanlig framklinga, hur fel mot original kan det bli om man byter delarna?
Skumt detta.
Det kan bli väldigt fel beroende på vilket vevparti och vevlager du har. Några mm diff i kedjelinjen kan vara ok. Men är det mer än 3mm så blir det knas!

Om du har standard flip-flop hjul så är bredden på det 120mm.

Vad har du för vev och vevlager?

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Vevparti
Märke: ProWheel
Typ: SO-246T-1, 170 mm Alloy Crank Black
Vevlager
Märke: Thun
Typ: Goal

Jag kan tillägga att det är inga oljud på något sätt. Allt går tyst och mjukt.

Tore krok

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
1. För spänd kedja
2. Fel chainline
3. Du är stark som en häst
4. Skitkvalitet, klinga fram flexar hej vilt under belastning.

5. En blandning av samtliga

Steel is Real

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Ok, tyvärr inget märke jag har hört talas om.

Försök googla fram vad det där vevpartiet och vevlager ger för kedjelinje. Annars kan du mäta det själv. Se länk nedan hur du gör.

Att du kör olika mått på drev och kedja ska funka i teorin, men om du går in på fixedgear.se så finns det flera trådar där de som blandar upplever ett ökat kedjerassel.

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
För att jag ska förstå, hur kan kedjelinjen ha ändrats? Frikransen bak har exakt samma mått på alla håll som original, bortsett från 17 kuggar istället för 16. Kransen fram är möjligtvis original 3/32 (verkar vara ovanligt) men om det är 1/8 på den borde det inte heller påverka kedjelinjen eller?

liveforthis

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Nej din kedjelinje lär ju va väldigt oförändrad så där lär ju inte felet va. Utan kanske bara otur med billiga kedjor.

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Tänka sig. Kedjelinjen var kajko. Jag har mätt upp noggrant. Avvikelsen måste varit med från början, eller att det var något hack med originaldelarna som kompenserade. Orkar inte sätta tillbaka originaldrev bak och fram och mäta. Bak är det 42mm från mittlinje till drevtänderna, helt standard. Men fram är det 47mm när jag mäter från mittstolpen mitt till framklingans tänder, och klingan kan inte monteras på något annat sätt. Trött på det här nu. Varför ska man vara ute ur lekan bara för man uppgraderar? Visst, jag kan bara skaffa en distans till frikansen bak men på hjulets fix-sida tror jag inte jag kan kompensera så mycket som 5mm. Funderar på att skrota hela missfostret till cykel och låta bygga en singlespeed från grunden med ram och delar som ss/fix för högsta kompatibilitet, uppgraderbarhet och förutsägbarhet.

Steel is Real

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Vad är det för framdrev du köpt då ? Med 5mm högre offset än orginal ? Låter ju helskumt .
Det låter inte skumt alls! Det där vevpartiet och/eller vevlagret är helt enkelt inte lämpligt att köra fixed på då kedjelinjen på 5mm diff inte är ok!

Köp ett nytt vevparti + vevlager! Ett standard track vevparti ger en kedjelinje på 42mm +- någon mm beroende på vevlager. En trackvev har också en BCD på 144mm. Det har inte ts billiga skitvev!

Pqz

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Nu verkar förvisso mysteriet vara löst i detta fall, men av egen erfarenhet är kedjespänningen otroligt viktig. Har kört mycket Alfine genom åren, och utan kedjesträckare förkortas kedjans livslängd till typ 1/3 av motsvarande livslängd med kedjesträckare.

liveforthis

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Det låter inte skumt alls! Det där vevpartiet och/eller vevlagret är helt enkelt inte lämpligt att köra fixed på då kedjelinjen på 5mm diff inte är ok!

Köp ett nytt vevparti + vevlager! Ett standard track vevparti ger en kedjelinje på 42mm +- någon mm beroende på vevlager. En trackvev har också en BCD på 144mm. Det har inte ts billiga skitvev!
Jo konstigt. Har själv haft billiga vevparti/hojar med fin drev på utan några som helst problem.

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Tack för feedback!
Först:
Det är en Fixie Blackheath köpt på Bikester (två år gammal). Inget exotiskt. Men om någon har denna eller liknande fixiemodell (singlespeed/fix då alltså) vore det intressant att veta kedjelinjen fram och bak med original. Varför fick jag inte problem tidigare? Jag har inte riktigt tillgång till original frihjul, men fram är det 47/48 mm och bak vet jag inte men med det nya frihjulet (17) var det som sagt 42mm. Grejen är att jag kan inte komma så mycket längre in med kedjan än ett par tre millimeter, kanske fyra, med den större 50 kransen (mot 46 original) eftersom den tar emot ramen. Så jag ser egenligen inte att ramen har någon framtid, eftersom jag vill ha lite uppgraderingsmarginal även om den är rätt högt växlad redan nu. Men det är så jag vill ha det. Jag kommer nog inte satsa mer på den ramen/cykeln utan på sikt uppgradera till något mera mekvänligt och förutsägbart. Tills dess kommer jag sätta en distans bak för att trycka ut kedjan. Och tills dess den kommer på posten, står cykeln styckad (av utrymmesskäl) och skäms i förrådet.

liveforthis

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Tack för feedback!
Först:
Det är en Fixie Blackheath köpt på Bikester (två år gammal). Inget exotiskt. Men om någon har denna eller liknande fixiemodell (singlespeed/fix då alltså) vore det intressant att veta kedjelinjen fram och bak med original. Varför fick jag inte problem tidigare? Jag har inte riktigt tillgång till original frihjul, men fram är det 47/48 mm och bak vet jag inte men med det nya frihjulet (17) var det som sagt 42mm. Grejen är att jag kan inte komma så mycket längre in med kedjan än ett par tre millimeter, kanske fyra, med den större 50 kransen (mot 46 original) eftersom den tar emot ramen. Så jag ser egenligen inte att ramen har någon framtid, eftersom jag vill ha lite uppgraderingsmarginal även om den är rätt högt växlad redan nu. Men det är så jag vill ha det. Jag kommer nog inte satsa mer på den ramen/cykeln utan på sikt uppgradera till något mera mekvänligt och förutsägbart. Tills dess kommer jag sätta en distans bak för att trycka ut kedjan. Och tills dess den kommer på posten, står cykeln styckad (av utrymmesskäl) och skäms i förrådet.
Exakt samma modell har jag haft 2st av och aldrig haft problem med byte till andra klingor o drev. Har inte kvar dom nu dock så kan ej mäta.

MatKar

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Tack för feedback!
Först:
Med 50 taggar fram finns iofs hur mycket möjlighet som helst till högre utväxling.. med ett 15-drev hamnar du på 3.33 i ratio (nästan 40 km/h vid 90 i kadens) vilket torde räcka om du inte har VM-ambitioner i sprint.

Får jag fråga, är det Filip-flopnav? Har du ett fixed-drev och om så är fallet, hur ser kedjelinjen ut om du monterar hjulet åt det hållet?

CEHG

Medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Ja, det är ett flip-flop nav. Kedjelinjen är samma från den sidan men möjligheten att kompensera är mycket mindre. Finns inte tillräckligt med gänga för mer kanske ett par tre millimeter, vilket kanske kan funka men man vill ju ha det så bra som möjligt.. Vilket är synd för jag gillar verkligen fix-känslan, men den passar inte så bra för längre turer när man trots allt vill rulla en del.

Nej över 50 tänder går jag inte, och högre än 50/16 kommer jag inte ha behov av. På fix sidan kan man ju går ända ned till 13/14 bak så då kan man ju köra en riktigt liten klinga fram för att få strax under 3 ratio, vilket är the sweetspot utväxlingen för mig.

jofahjalm

Aktiv medlem
Köra av kedjor (SS/fix)
Jag vet inte hur din vev ser ut, men t.ex. shimano lvgvevar brukar ge ok kedjelinje mot 120 mm-nav om man sätter klingan på insidan där mindre framklingan är monterad.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer