Köra elcykel med generator?

Joklkol

Ny medlem
Finns ju små generatorer som väger 7.5 kg, tänker om man har den i sele på ryggen eller på pakethållaren, och då bara pluggat in laddaren till elcykeln.

Går det? Tanken är att jag ska kunna köra så lönge det är bensin i generatorn, ca 5 timmar på den jag kollat på, och då ha fullt batteri hela tiden. Man skulle då kunna ta sig säkert 10 mil utan att ens bli anfådd.

Det går ju utan problem ladda fin elektronik som datorer, Mobiler osv med en generator men kanske blit annorlunda att ladda elcykel samtidigt som man cyklar?

Det jag tänker är problem är att batteriet laddar för sakta, alltså att man förbrukar mer ström än vad generatorn/laddaren klarar av att trycka in i batteriet.

Här är en kille som gjort det men osäker på exakt vad det är för grejer han har. Den blå saken verkar va en laddare så kanske måste jag ha den mellan generatorn och batteriet, alltså en laddare som klarar att trycka in 250watt om jag förbrukar 250watt när jag cyklar.

Stålhäst

Aktiv medlem
Verkar det inte lättare att köpa en bensinmotor till vanlig cykel på en gång? Finns ju 49cc - 125 cc
4-taktskit att köpa från utlandet för en sådär 5-tusing.

Man sätter på den och kör som en moppe.

Lars.E

Aktiv medlem
6 inlägg av TS.
Där har han lyckats klämma in...
Uppdelat forum.
Cykla utan hjälm frågan.
Elcykel... som drivs av bensin så man slipper bli svettig.

Inte svårt att gissa att denna "nya" användare har en längre historia än dessa 6 inlägg.

Snuten

Aktiv medlem
Vore ju smartare att koppla generatorn direkt på cykelhjulet istället och skita i förbränningsmotorn. Det skulle ju bli en evighetsmaskin!

Joklkol

Ny medlem
Tror jag får fråga på ett Serriöst forum nån annanstans. Borde väl finnas nån som ladddat elcykel med generator

Plush

Moderator
Forumvärd
Om det vore så enkelt så hade det redan funnits. Inte sant?
Att driva generatorn kräver nog mer energi än vad den klarar att lämna...

Erik O

Aktiv medlem
Frisk idé! Men ärligt talat, är det inte smartare att satsa på en elmoppe/elcross med mer effekt och större batteri från början. Åker du fortare kommer du ju längre sträcka på kortare tid och behöver inte hålla på lika länge :)

Joklkol

Ny medlem
Erik O sa:
Frisk idé! Men ärligt talat, är det inte smartare att satsa på en elmoppe/elcross med mer effekt och större batteri från början. Åker du fortare kommer du ju längre sträcka på kortare tid och behöver inte hålla på lika länge :)

Könns som alla är är smått edterblivna och inte fattar syftet.

En elmoppe komer typ 6 mil eller nåt, sen måste du ladda. Ganska begränsad sträcka. Cyklar dagligen 4 mil till och från jobbet tex

rois

Aktiv medlem
"Går det? Tanken är att jag ska kunna köra så lönge det är bensin i generatorn, ca 5 timmar på den jag kollat på, och då ha fullt batteri hela tiden. Man skulle då kunna ta sig säkert 10 mil utan att ens bli anfådd."

Om syftet är att cykla 10 mil är det som jag skrev tidigare, enklast att köpa ett extra batteri. Om du har en elcykel med bra elkomponenter, kommer du lätt upp i 6-10 mil på ett batteri. Med 2 batterier 12 - 20 mil. Det borde räcka långt. Billigare, lättare och enklare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer