Kolfiberram och max personvikt?

vattenflaska

Aktiv medlem
Går å funderar på att köpa en ny cykel och då med kolfiberram men jag är orolig för att jag väger för mycket just nu med mina 98 kg.. Har inte planerat att ligga på den vikten för alltid men finns det någon rekommenderad maxvikt för att cykla på ram i kolfiber??

GoranS

Aktiv medlem
Har aldrig hört talas om någon generell gräns. Du får nog kolla på den aktuella ramen. Med detta sagt så tror jag att de flesta ramar funkar. Kanske finns extrema lättviktsramar som har viktgränser på under 100 kg.

Om man tittar på personerna som cyklar motionslopp finns det en del som garanterat går i viktklass 100+ kg och som har kolfiberramar.

BJS

Aktiv medlem
Går å funderar på att köpa en ny cykel och då med kolfiberram men jag är orolig för att jag väger för mycket just nu med mina 98 kg.. Har inte planerat att ligga på den vikten för alltid men finns det någon rekommenderad maxvikt för att cykla på ram i kolfiber??
Nog ingen fara alls om du inte väljer något verkligt extremt. Jag har både kolfiber, stål och alu ramar - men lite packning och vinterfett så ligger jag på ingefär samma vikt - oroar mig inte för fem öre över att ramarna skall hålla.

simson

Aktiv medlem
Samma som ovan ingen fara , väger runt hundra själv och har gjort så i många år , hade en giant tcr som var en lätt aluram med en helcarbongaffel med ett klent entumstyrör cyklade med den i fem år utan att känna nån osäkerhet att nåt skulle gå av så som både gorans och bengtre skriver kör på👍
Mange

dardos

Aktiv medlem
Så länge du väger under 120 behöver du inte oroa dig om du inte kör nån extrem ram av nåt slag. Kommer du över 100 och är stark så behöver du dock inte köpa de allra lättaste och klena hjulen.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Många märken brukar ha max systemvikt specad på cyklarna. Som exempel, en av Treks cyklar:

1650741274478.png

Vill du vara säker så är det såhär du får reda på informationen. Men som sagts ovan - i många av fallen är det hjulen som är den svaga länken.

vattenflaska

Aktiv medlem
Ok vad bra, inget att oroa sig för då låter det som!

Men hur är det med sprickor i kolfiberramar då? Lätt hänt? Å är den bara att kasta då?

GoranS

Aktiv medlem
Nä, var bara normalt aktsam om cykeln så är det inga problem om det inte är produktionsfel förstås. Det krävs normalt betydligt mer våld mot en cykelram för att den ska gå sönder än för att t.ex. en längdskidstav ska gå av (om det är där din oro kommer ifrån).

Beror väl på vad det är för typ av skada men som jag förstått det är kolfiberramar lättare att laga än t.ex. aluminiumramar. Finns åtminstone en person här på happy som gör sådant mot betalning.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Det finns flera tester där kolfiberram och aluminiumram testas i maskiner som utövar tryck på ramarna och kolfiber klarar alltid fler Nm än en aluminiumram.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag väger över 100 och lastar på 20 kg packning ibland och inte varit några problem. Jag bygger mina landsvägshjul med 28 ekrar, även de i kolfiber.

Fundadores

Aktiv medlem
Det finns flera tester där kolfiberram och aluminiumram testas i maskiner som utövar tryck på ramarna och kolfiber klarar alltid fler Nm än en aluminiumram.

Maskin och verklighet på stigen är nog olika. 2:40 in. Visst en persons åsikt men har sett flera som delar hans åsikt och man kan ju förstå när man som han haft sönder typ 3 framtrianglar och 4 baksvingar på ett år. Då skulle jag nog också välja alu.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Maskin och verklighet på stigen är nog olika. 2:40 in. Visst en persons åsikt men har sett flera som delar hans åsikt och man kan ju förstå när man som han haft sönder typ 3 framtrianglar och 4 baksvingar på ett år. Då skulle jag nog också välja alu.
"Anekdotisk bevisföring". Den är värd noll. Sorry

"En gång så blundade jag och gick över gatan och blev inte överkörd, därför är det ofarligt att gå över gatan utan att titta efter bilar".

Fundadores

Aktiv medlem
"Anekdotisk bevisföring". Den är värd noll. Sorry

"En gång så blundade jag och gick över gatan och blev inte överkörd, därför är det ofarligt att gå över gatan utan att titta efter bilar".

Lyssnar hellre på de som cyklar än maskinella tester. Är lite som däck när de testar rullmotstånd mot en vals. Säger inget om hur det fungerar på stigen.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Lyssnar hellre på de som cyklar än maskinella tester. Är lite som däck när de testar rullmotstånd mot en vals. Säger inget om hur det fungerar på stigen.
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som svar... Låt mig ställa en fråga: Tog du även råd från folk på Facebook som hade haft COVID angående pandemin istället för forskarna på FHM som bara hade teoretiska kunskaper i medicin från olika lab och en doktorsutbildning från något universitet där de pluggat teori i ett tiotal år?

Fundadores

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som svar... Låt mig ställa en fråga: Tog du även råd från folk på Facebook som hade haft COVID angående pandemin istället för forskarna på FHM som bara hade teoretiska kunskaper i medicin från olika lab och en doktorsutbildning från något universitet där de pluggat teori i ett tiotal år?

Nej vet inte riktigt heller vad jag sak säga så stannar där. Jag tror vi inte kommer så mycket längre här.

Köp & Sälj

Topp