KOM på Strava

Mamel

Aktiv medlem
KOM på Strava
Intressant. På ett av mina favvosegment på Järvafältet har KOM tagits två gånger, och med bisarr råge, av en person som annars cyklar i promenadtempo. Tittar man på kartan ser man att han har cyklat en lite annan väg, men Strava har tolkat det som segmentet. Båda gångerna har KOM:et emellertid försvunnit efter ett tag. Trodde det var Strava som korrigerade misstaget automatiskt, men det kan alltså ha varit en anmälan som ligger bakom?

ejma

Aktiv medlem
KOM på Strava
Imorgon blir det ytterligare försök på ett par till som Rafal tagit. Om det går vägen kan vi kanske vänta oss en mindre polsk invasion bestående av åtminstone en arg cyklist, som kommit till Gotland för att återerövra sina stulna KOMs.
Jag kikade på hans profil innan han gjorde den privat. Han rullar ganska många mil per år år har flera sidor KOM. Troligtvis någon annan av de 55 cyklisterna som kört segmentet som flaggat din aktivitet.

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Jag kikade på hans profil innan han gjorde den privat. Han rullar ganska många mil per år år har flera sidor KOM. Troligtvis någon annan av de 55 cyklisterna som kört segmentet som flaggat din aktivitet.
Fick svar från Stava som lyfte flaggningen,
Men hann slå rekordet igen. Självklart möjligt att det var någon annan men det är ju å andra sidan ingen annan som får ett mail om jag tar ett KOM på resultatlistan. Resultatet flaggades två gånger på direkten…. Han har dessutom blockerat mig nu också så bara det är ju lite suspekt.

Senast ändrad:

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Ska passa på att berätta att efter idag har stackars Rafal blivit tre KOM fattigare 😢
546C91C6-F636-409B-8832-9647597C0933.jpeg

Press F in the chat

Senast ändrad:

eucalyptus

Aktiv medlem
KOM på Strava

Bilagor

• Screenshot_2022-07-29-15-59-16-613_com.strava.jpg
    Screenshot_2022-07-29-15-59-16-613_com.strava.jpg
    197.9 KB · Besök: 236
  • Screenshot_2022-07-29-15-59-12-217_com.strava.jpg
    Screenshot_2022-07-29-15-59-12-217_com.strava.jpg
    234.1 KB · Besök: 236
  • Screenshot_2022-07-29-15-59-06-613_com.strava.jpg
    Screenshot_2022-07-29-15-59-06-613_com.strava.jpg
    195 KB · Besök: 236

n3wton

Aktiv medlem
KOM på Strava
@Bornlikethis , tas dina senaste KOM bort också eller får de vara kvar? Att de flaggas spelar såklart ingen roll om de får vara kvar, och då kan man ju låta Rafal få fortsätta cykla i godan ro. Jag tycker ni båda verkar en aning för ambitiösa gällande segment, om jag får tycka lite (och det får jag ju uppenbarligen!).

KOM på Strava
Hur lång tid ligger ett flaggat segment kvar? Flaggade ett uppenbart elcykel-KOM av snabbaste kvinnan i mardrömsbacken Tubbarp 21 climb Bankeryd för några dagar sen, men ligger fortfarande kvar.

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Information om vad som händer när ett KOM flaggats tillägnat @n3wton , @Hallonsaft och eftervärlden:

1. Vem som helst kan flagga en aktivitet, man måste bara uppge giltigt skäl. Det finns olika katetgorier som felaktig GPS, fel kategorisering, eller att man suttit i bil.

När man flaggats får man en notis och denna textruta på sin aktivitet likt den nedan.
5E6D1CA4-DF0C-459E-9C94-4D31D09ACE73.jpeg

2. När ens aktivitet flaggats räknas den inte med i resultatlistan för segmentet, varken för dig själv eller för andra. Det vill säga att KOM:et försvinner och även ditt egna personbästa. Detta sker omedelbart. Om man inte bryr sig om flaggningen kan man kategorisera sin aktivitet som privat och då försvinner rutan men resultatet är fortfarande flaggat och därmed exkluderat bland dina egna resultat.

3. Får man en aktivitet flaggad kan man häva flaggningen genom att trycka på … på aktiviteten om man är på appen eller genom ”resolve flag” på webben. Man svarar då att aktiviteten är korrekt och klickar ok. Aktiviteten blir då godkänd och hamnar åter på listorna. (Detta är nog det som hänt i ditt fall @Hallonsaft). Som jag förstår kan en och samma användare bara flagga en aktivitet en gång.

4. Flaggas aktiviteten en andra gång, efter att man lovat på hedersord att den är korrekt, går det inte längre att häva flaggningen själv. Strava uppmanar en att antingen klippa ur en bit av rutten/byta aktivitetstyp/mm för att lösa flaggningen. Om allt redan stämmer och flaggningen är felaktig måste man kontakta stravas support manuellt och argumentera varför aktiviteten är legitim. Support tar då cirka en vecka att svara och kan då häva flaggningen samt hindra den specifika aktiviteten att flaggas igen. När flaggningen hävts kommer aktiviteten åter upp på resultatlistorna. Detta kan ta upp till en timme

Flaggas flera aktiviter måste man alltså kontakta support för varje enskilda aktivitet och vänta tills de har tid att handlägga respektive ärende.

Bonus. Jag upptäckte idag att om aktiviteten flaggats för att vara fel typ av aktivitet så kan man ändra denna från ”Ride” till de nya kategorierna ”Gravel Ride” , ”MBT Ride” och därmed lyfta flaggningen tillfälligt och samtidigt få tillbaka sitt KOM. Man kan sedan byta tillbaks till Ride och då lyfts flaggningen igen, utan att support behöver åtgärda det. Jag tror det senare är en bugg som beror på att man infört de nya cykelkategorierna men inte programmerat klart alla konsekvenser av deras införande.

me.I.am

Aktiv medlem
KOM på Strava
Det finns ju verkliga tävlingar om man vill mäta krafterna mot andra på riktigt, är det nån som deltar i såna nuförtiden?☺️

Bra att du påpekar det!

Men om man ska vara ärlig så är det lite som att slå in en öppen dörr, här på Happy finns nog många som p.g.a. sina tillkortakommanden insett att dom aldrig har en chans på något KOM, så då påpekar dom lite då och då hur löjligt det är med att tävla på Strava-segment.

Då hade det varit mycket modigare att påpeka hur löjligt det är med Rando, du hade stått ganska ensam även om det nog är en del som lite i skymundan muttrar om dom som måste visa hur långt dom kan cykla. Men det säger man inte öppet för Rando har hög status här på Happy.

Men varför stanna vid Happy? Regga dig på något forum för Call of Duty eller liknande och påpeka hur löjligt det är att tävla. Och glöm i så fall inte "jag spelar bara för det är roligt".

HejaSverige!

Aktiv medlem
KOM på Strava
Bra att du påpekar det!

Men om man ska vara ärlig så är det lite som att slå in en öppen dörr, här på Happy finns nog många som p.g.a. sina tillkortakommanden insett att dom aldrig har en chans på något KOM, så då påpekar dom lite då och då hur löjligt det är med att tävla på Strava-segment.

Då hade det varit mycket modigare att påpeka hur löjligt det är med Rando, du hade stått ganska ensam även om det nog är en del som lite i skymundan muttrar om dom som måste visa hur långt dom kan cykla. Men det säger man inte öppet för Rando har hög status här på Happy.

Men varför stanna vid Happy? Regga dig på något forum för Call of Duty eller liknande och påpeka hur löjligt det är att tävla. Och glöm i så fall inte "jag spelar bara för det är roligt".
Oklart varför du riktar dig mot mig, jag har väl inte sagt att strava är löjligt, eller?

JPL

Aktiv medlem
KOM på Strava
Herregud, anlita jurister för att gå till botten med Strava-fusket, så här kan det ju inte fortsätta!!!! Jag menar, låter vi sådant här passera så vet man ju inte var det ska sluta, vem vet, rätt var det är så står någon och räcker ut tungan någonstans, planlöst. HARMAGEDON!

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Herregud, anlita jurister för att gå till botten med Strava-fusket, så här kan det ju inte fortsätta!!!! Jag menar, låter vi sådant här passera så vet man ju inte var det ska sluta, vem vet, rätt var det är så står någon och räcker ut tungan någonstans, planlöst. HARMAGEDON!
Vänta lite nu, min detektor indikerar sarkasm!

Sånt där håller vi inte på med här på Happyride. Ingen sarkasm och ingen diskussion av obetydliga virtuella medaljer på träningsapplikationer! Här är det allvar som gäller, i synnerhet på fredagar!

BJS

Aktiv medlem
KOM på Strava
Med min (ev lite lågt mätande p2m) håller jag 40km/h på en platt rundbana vid 260W. Och jag är medelstor. Så på ett punkt till punkt segment är det ju inga problem att köra väldigt mkt fortare.
Okej..... hmmm.... tycker ändå det låter fort med den effekten, fast piloten är kanske väldigt aero och medvind.

Fulkinesen

Aktiv medlem
KOM på Strava
Strava är ju ett skitkul sätt att få till högkvalitativ träning på genom att "tävla" om KOM. Samtidigt så har det sina brister såsom konstiga GPS satelliter som ger diffar på några sekunder, genvägar och folk som helt enkelt fuskar. Man får ta det för vad det är och försöka njuta ändå.
Annars kan det gå så här (en riktigt rolig historia från några år sedan): https://www.cyclingweekly.com/news/...about-stealing-koms-and-cyber-bullying-354014

Fulkinesen

Aktiv medlem
KOM på Strava
En grej att ha i åtanke är att alla som tar KOM på "fuskigt" sätt inte vet att de fuskar. Jag har flaggat flera cyklister som tagit KOM från mig på e-bike och samtidigt alltid skrivit en kommentar till dem om att de ska regga rundan som "e-bike ride". I alla fall så har de varit nya på Strava och inte fattat att de skulle göra så. Så tänk inte automatiskt det värsta om människor :)

ejma

Aktiv medlem
KOM på Strava
Vad tycker ni om detta?
Du får fråga dig själv om du tycker att det är rimligt att någon snittar 80 km/h över 1 km på de vägarna hon åkte. Om du misstänker att hon åkte i ett motodrivet fordon kan du flagga aktiviteten.
Väldigt vanligt att slöa stigcyklister loggar både cykel och biltur på samma runda. Har flaggat topp 5 på ett lvg-segment då samtliga även loggat 110 km/h på motorväg.

Köp & Sälj

Topp