Kombi eller Suv som sväljer en mountainbike stående utan framhjul?

Matthias87

Aktiv medlem
Hej!

Skaffade en skåpbil i våras just pga att jag ville kunna lasta cykeln smidigt. Har fungerar väldigt bra i det avseendet, men har tröttnat på komforten och bränsleförbrukningen. Så jag funderar på att byta ut den mot en bil där jag kan få in cykeln stående efter jag lossat framhjulet. Kommer behöva vara cirka 85 cm i höjd.

Någon som har tips på bränslesnåla bilar med hög lasthöjd?

Mvh Matthias

FreddeP75

Medlem
Hur sjukt det än låter så fick jag in två cyklar bredvid varandra i en 97:ans Nissan Micra om jag fällde ner baksätet. Fick sänka sadeln och ta loss framhjulen.

Men det var på 26"-ens storhetstid och när styrena var 600mm breda.

Spinx

Aktiv medlem
Den kombinationen finns i stort sett inte tyvärr. En enduro hoj är såpass hög så den går inte i närheten in på höjden i de flesta, eller om någon kombibil. Det går inte ens i en XC 90 utan att plocka av sadelstolpen.

Toyota Landcruiser Prado tar cykel med framhjulet på liggandes och stående utan, med marginal. Landrover Discovery 4 också.
Cheva Tahoe och Trail blazer borde nog gå också.
Just det, Mercedes GL och kanske R klass borde gå. G klassen är hög men kort inuti. Nästa steg blir nog US pickup med 8 fots flak eller mer. Japanpickisas med crewcab är så korta i flaket så båda hjulen måste av. Även Amarok och X klass.

Ett alternativ är ju att du bygger om ena sidan i en kombi, plocka ur halva baksätet och dela lastgolvet så du kommer längre ner i reservhjulsbaljan. Då går det troligen.
Villl minnas att Merca E klass mellan 2003 och 16 är det största kombiutrymmet som någonsin gjorts i en presonbil utan att vara en SUV eller offroader.

Eller så byter du till en mer välpresterande skåpil. Typ Merca vito civil eller kanske en Crosscaddy .
Bensinsnålt är tyvärr ingen för oss som vill frakta större saker än en handväska.... Å andra sidan är allt under 2 L /mil hyffsat snålt :)

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Vissa kombis har ett stort utrymme under golvet som kan lösa problemet.
1609156548000.jpeg

SGS

Aktiv medlem
Hur sjukt det än låter så fick jag in två cyklar bredvid varandra i en 97:ans Nissan Micra om jag fällde ner baksätet. Fick sänka sadeln och ta loss framhjulen.

Men det var på 26"-ens storhetstid och när styrena var 600mm breda.

Bra gjort!

Själv har jag kört med både landsvägscykel och passagerare i en Renault Clio. Komforten var obefintlig men ingenting behövde monteras av på cykeln. Småbilar är bäst.

Sorry TS.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Kolla på skoda octavia mk6 (2014) hade en sånn och golvet i bagaget är bortagbart och du tjänar nästan 20cm där hade tjejens damcykel ståendes utan framhjul i den en 28" så kolla om du hittar en hos en handlare och ta med måttbandet 😁
Ett budget altenativ är annars skoda pickup 97-02 en 1.9D med flak snål,billig och lastbar enkelt.
Dock är den enbart för 1 passagerare

Miracle

Aktiv medlem
En Toyota Yaris Verso? Jag kunde rulla in en cykel utan att ta bort framhjulet med ett säte nedfällt, å typ tre med hela baksätet borta. (y)
Det räckte att vinkla styret 90 grader fram emot framsätet.
Det funkar också fint att göra som på bilden som jag lånat nedan.
DSCF1536.JPG

Saknar den ibland!

Frid!

Lejon

Aktiv medlem
Familjebussar/MPVer fixar oftast det där. Jag hade en liten Citroen C3 Picasso som gick bra att köra cykeln stående i med bara framhjulet avplockat.

Lejon

Aktiv medlem
En Toyota Yaris Verso? Jag kunde rulla in en cykel utan att ta bort framhjulet med ett säte nedfällt, å tre med hela baksätet borta. (y)
Det räckte att vinkla styret 90 grader fram emot framsätet.
Det funkar också fint att göra som på den lånade bilden nedan.
DSCF1536.JPG

Frid!
Ja Yaris Verso är världens bästa bil på många sätt, men inte särskilt komfortabel tyvärr. Sjukt stort lastutrymme för sin längd.
(Sålde nyligen min som jag haft som cykelbil. 36000 mil, nästan rostfri, nästan komfortfri, nästan gratis, helt problemfri.)

ooms

Aktiv medlem
Men hörni, det fina med en cykel är ju att den tar sig fram fint själv, enbart med muskelkraft :-)
Det känns som att nåt gått snett med cyklandet när det behöver införskaffas specifika bilar för att frakta cykeln i...

Lejon

Aktiv medlem
Men hörni, det fina med en cykel är ju att den tar sig fram fint själv, enbart med muskelkraft :-)
Det känns som att nåt gått snett med cyklandet när det behöver införskaffas specifika bilar för att frakta cykeln i...
Eller så har man andra önskemål, behov och prioriteringar än vad just du har. Tänk att det finns sådana människor!

Raggamuffin

Aktiv medlem

Det är svårt att bo på alla ställen som man vill cykla på.

nieves

Aktiv medlem
Undrar vilken följebil som är bäst😀
Ironi, jag har inte ens sånt där kort.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Gick ut och mätte i vår Seat Alhambra (2017). 86 cm precis vid öppningen, detta ökar sedan till 96cm en bit in. 210cm helt plant lastutrymme. Bilen är sjusitsig och man kan välja precis hur man vill vilka av de fem stolarna bakom framstolarna som man vill ha fällda eller uppe. Det är en riktigt bekväm bil och sjukt praktisk.

*Edit - Det går även att fälla passagerarstolen fram om man vill ha ett riktigt långt, plant lastutrymme.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Cadddy life är inte dum. Kört många 100+mils dagsetspper med sådan utan problem.

Barometer

Aktiv medlem
Jag hade en Renault Scenic-04 där jag kunde ställa in två cyklar utan framhjul när jag tagit bort mittensätet i bak. Ena cykeln framåt och andra bakåt.

MtbIte

Aktiv medlem
Vw T6 , så jävla snygg bil med bra komfort , går lätt att bygga om till en camping van med säng också.

Angående hur mycket den drar i soppa har jag ingen aning om men skulle inte bry mig om jag hade råd att köpa en

8818FB01-EC51-4F99-9A6C-EEBA4D17B83A.jpeg.jpg

Doominator1

Aktiv medlem
Har en VW Touran som gör precis det du frågar efter. Får in tre MTB-cyklar ståendes utan framhjul, tre bekväma sittplatser och plats för allt bagage. Kanonbra!

Jag vet att bilden har två MTB och en gravel, men det var det närmsta jag hade på bild.
7F99EA77-D886-4016-8C4C-FB8BFFB6D8F1.jpeg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer