Kombinerad cykelkärra & trehjulig barnvagn

Marahl

Ny medlem
Är på jakt efter cykelkärra till mina tvillingar (1 år), en sådan som man också kan göra om till en trehjulig barnvagn. Då kan jag cykla till dagis och min fru hämta gåendes på eftermiddagen. Tar hemskt gärna emot tips om bra kärror samt säljerbjudanden! Finns i Stockholm.

mytomspunnen

Aktiv medlem
Chariot är helt överbra. De är inte gratis men andrahandsvärdet är så högt att det ändå är ett riktigt bra köp om man kan avvara pengarna ett par år.

Marahl

Ny medlem
Jo, goda vänner har Chariot och är grymt nöjda. Vi har dock lagt massa pengar på vanlig tvillingvagn och söker främst något billigare än Chariot.

Thomas

Ny medlem
Det går att göra charioten trehjulig om man har den med joggingtillsatsen. Inte ett svängbart 3:e hjul men likväl 3 hjul...

Har en Chariot Cougar 2 som vi är nöjda med. Går (med 4 hjul) och cyklar med den.

*micke*

Ny medlem
*micke* skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har en http://www.activekids.nu/croozer.htm som
> vi är nöjda med. Inte lika fin/bra som Chariot
> men kostar väsentligt mindre också.

Såg just att de stigit massor i pris och inte kostar så mycket mindre än Cougar 2 :-/

JKolmo

Aktiv medlem
Marahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Är på jakt efter cykelkärra till mina
> tvillingar (1 år), en sådan som man också kan
> göra om till en trehjulig barnvagn. Då kan jag
> cykla till dagis och min fru hämta gåendes på
> eftermiddagen.

Med den arbetsbeskrivningen funkar bara Chariot Cougar 2. Jag vet eftersom jag har en sådan som utfört exakt det du beskriver med stor tillfredsställelse. Jag tror inte att det finns ngt alternativ som så snabbt och enkelt växlar mellan perfekt cykelkärra / störtskön barnvagn!

Thomas

Ny medlem
Om jag skulle köpa en Chariot igen skulle jag titta på en Corsaire XL för det extra packutrymmet då vi ofta använder vår för att handla matvaror, eller iaf tänkte oss det i början. Med två ungar är det inte plats för så mycket mer än en plastkasse och all vikt hamnar bakom bakhjulen vilket gör vagnen tippbenägen relativt fort. Corsairen verkar mer gjord för att ta lite mer last men jag har bara klämt lite på den på mässa för två år sen så jag vet inte helt säkert hur stort utrymmet är för last.

Jag tror utseendet spelade för stor roll för oss när vi beställde vår vagn, COugaren är snyggare än Corsairen. :)

Öijer

Aktiv medlem
Jag har en Nordic Cab ( http://www.bikeguide-stockholm.se/nordiccab.html ) här hemma och är grymt nöjd än så länge. Har dock bara haft den i en vecka eller så. Tar bara sekunder att få loss den från cykeln och använda som trehjulig barnvagn med svängbart framhjul.
Mina barn (1 & 2 år) har gott om plats och de har en varsin praktiskt ficka vid sin sida att lägga leksaker och annat i. :)

Senast redigerad av en moderator:

alarix

Medlem
Vi köpte liknande öijers (vad jag kan se i operamini) fast GTs på blocket. Säljs på cykelringen (viskar).
Vi använder den bara som cykelvagn. Ev i nödfall som vagn. Svänghjulet är klent och på GTs står det ut långt framför vagnen. Det bästa är vikten, byggd i alu, och de rel lättrullade hjulen pga lite mönster. Vikten spelar stor roll liksom att barnen sitter bra (tex dubbla sittbottnar och säten).

johanå2

Ny medlem
Sälj din dyra tvillingvagn då så att du kan satsa på en riktig cykelkärra, Chariot alltså. Har en cx 1, som jag är riktigt nöjd med. Måste va omöjligt att hitta en vagn som tål lika mycket hårda tag som den. Fjädringen gör att det går ta sig fram på riktigt stökig terräng. Jag kan starkt rekommendera att du lägger på lite extra deg och köper en med broms på bakhjulen, bra att ha när det rullar på utför med två barn i vagnen, och tacksamt om man vill att vagnen ska stå still någonstans.

lycka till med köpet.

Lotta B

Aktiv medlem
Lägger min röst på corsaire xl även jag. Rejält lastutrymme och högre invändigt än cougar, så att man kan använda den längre när kidsen växer.

Marahl

Ny medlem
Tack för många bra svar! Jag jagar vidare efter kärran. Någon som har tips på några bra försäljningsställen vid sidan av Blocket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer