Komfortracer med plats för breda däck

LaCe

Medlem
Vilka komfortracers tar just nu bredast däck?

Cannondale Synapse 35mm
Canyon Endurace 35mm
Trek Domane 37mm

Vad finns det för andra kandidater? Skulle gärna kunna få plats med 40mm. Men gärna tips på fler ”komfort” cyklar som tar >=35mm

Tanken är landsväg men inte bortkommen på grus.

Kanske är önskemålet om 40mm lite väl bra med tanke på vilken terräng cykelcross hanterar med sin maxgräns på 33mm. Så ovan modeller funkar kanske perfekt egentligen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Trek Domane är väl bra? Skall du cykla landsväg och ha framväxel vill du kanske inte ha plats för tokbreda däck då det kommer att krävas bredare vevar och stor Q-faktor är inte något jag önskar mig på landsvägen.

nisseson

Aktiv medlem
Cannondale Topstone med två uppsättningar hjul, 28mm däck för landsväg och 42mm däck för gravel?

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem

Cannondale Synapse 35mm
Canyon Endurace 35mm
Trek Domane 37mm

Vad finns det för andra kandidater? Skulle gärna kunna få plats med 40mm. Men gärna tips på fler ”komfort” cyklar som tar >=35mm

Vill du ha en cykel som känns kvick, kul och kanske tom "snärtig" på både asfalt och grus
och samtidigt klarar riktigt breda däck kan det kanske vara idé att tänka lite utanför boxen.
Den ökade rotationströgheten hos feta och tunga däck kan göra att hela cykeln känns både trögare och tristare att cykla på.
Samma inverkan kan de geometriändringar som behövs för att få plats med de feta och tunga däcken ha.
Men med 584-hjul istf 622 behöver skillnaden inte alls bli lika påtaglig.
Efter vad jag förstår så skall ett 622-hjul med c:a 28mm däck ha samma rullomkrets som ett 584-hjul med 48mm däck.
Men problemet är bredden på 48mm däcket, alla ramar + gafflar som är gjorda för 622-hjul har inte plats för 584-hjul med 48mm däck. När jag kollade upp detta för en tid sedan hittade jag detta
"At 325mm from center of the rear axle you should have over 58mm of room for a 48mm 650B tire."
Från: https://bikepacking.com/gear/700c-to-650b/

Annars finns det ramar som även enl tillverkarna skall klara både 622-hjul och 584-hjul
En av dem är Rondo HVRT
så här skriver tillverkaren
"It will take tires up of sizes up to 30mm on 700C wheels, or 47mm on 650B."

LaCe

Medlem
Trek Domane SL5 är väl där tanken ligger just nu. Visade sig att 38C funkar. Ett grövre däck i den dimensionen bör klara det mesta. Och då har man en cykel som klarar det mesta som det känns.
Blir suget efter ännu grövre grus stort finns många alternativ som det känns.

Men en Domane som ny racer som också klarar lätt grus känns rätt just nu.

Bockstensmannen

Ny medlem

Cannondale Synapse 35mm
Canyon Endurace 35mm
Trek Domane 37mm

Kanske är önskemålet om 40mm lite väl bra med tanke på vilken terräng cykelcross hanterar med sin maxgräns på 33mm. Så ovan modeller funkar kanske perfekt egentligen.
Bra tråd! Sitter lite i samma sits men jag har kollat på Wilier jareen eller en canyon grail AL

KjellF

Aktiv medlem
Jag är jättenöjd med mina Fairlight, Strael landsväg med plats för 35 mm och Secan gravel med plats för >45 mm.
Secan gick som landsvägshoj förra året och fungerade jättebra som det. Jag hade t ex inga problem med att hänga med snabbklungan på Mälaren runt.

vattenflaska

Aktiv medlem
@vattenflaska verkar nöjd med sin Alu-Diverge än så länge, men den kanske är väl mycket grusvägshoj. Kolfibervarianten är ju iallafall lättare. Har dock inte koll på geon jämfört med förslagen ovan.
Ja jag är grymt nöjd med den! På alla sätt och vis egentligen förutom just vikten kanske.
Har kollat runt en hel del på sistone och tillsammans med Domane har den nog den mest komfortabla geometrin jag hittat, stack på 66 och reach 39 cm på min strl 61.

LaCe

Medlem
Giant Revolt(gravelbike) blev av bike radar utsedd till årets landsvägscykel. Det är kanske den istället för Defy som man ska titta på.
Vad tror ni om geometri på den?

HåkanC

Aktiv medlem
Topp