Komfortsadel:-)

• Trådstartare Trådstartare E76
  • Start datum Start datum

E76

Ny medlem
Nån som kan tipsa om en MTB sadel som är lämplig för pendling till och från jobbet, drygt fyra mil då man inte kör så väldigt aktivt?
Inte ute efter en mormor sadel men nått som är ett par snäpp behagligare än en race sadel.
Tack!

Brooks gör finfina sadlar som fungera ungefär som ett par fina skinnskor dvs ger lite skav i början men när den väl är inkörd är den formad efter rumpan/fötterna.

Annars känns det väldigt mkt som en individuell sak vad man gillar för sadel. Dom flesta sadlar över femhundralappen av ett känt märke är väl i regel bra.

ett tips kan väl va att kolla lite dyrare kompletta hybrid/city cyklar typ cannondale bad boy och kolla vad som sitter som standard på dom.

Ser ut som en helt liksidig triangel, hur vet man då vilken spets som ska vara framåt?

Fattar inte hur såna sadlar kan vara sköna. De är alldeles för mjuka! Gillar mina Brookssadlar, iaf i max en timme i stöten. Vet inte om jag skulle vara lika förtjust i dom efter fyra mil.

WTB Devo eller Fizik Rondine. Rondinen var lite väl mjuk för mig men väldigt bekväm direkt när man sätter sig. Devon är hårdare men ändå bekväm.

rekrej skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är ganska svag för Fizik Gobi!
>
> /Jerka

Ja den är super om man gillar starkt välvda ting uppkörda långt upp i rektum. Finns ju en anledning till varför de släptt XM versionen som är mer platt ovanpå.

Har en sån här från CRC som var billig och funkar bra om man vill slippa "blöja" Ergon Fly Max Air Cell Gel... men smaken är som baken så det kan vara läga att testa några olika.

Bilagor

• 9701.jpg
    9701.jpg
    7.3 KB · Besök: 16
Bra komfortsadel (som klarar av blöta och regn till skillnad från snobbiga Brooks...) är Pro-Lite om finns på CykelCity. Kort tillvänjning, lagom stoppning och otroligt pris 450 SEK.

Jag har haft den på räser en gång på Vättern och Siljan samt MTB-race Birkebeinerittet i Norge 92 k. Pendlar numera med den problemfritt 16 k ToR.

pro-lite-sadel_1028.jpg ht=292

Tänkte föreslå en klassiker från Biltema, men VAD! De har tagit bort sin spyflugeblå Velosadel med intimspringa.... Nu har varken Classe eller BT fina sadlar för mtb. :-(
Mormorssadel som nämndes tidigare, finns sköna på Jula!

Tillbaka
Topp