Komma upp i maxpuls MTB

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Då tror jag snarare att mätfelet ligger åt andra hållet, dvs du har aldrig 190 i puls när du kör motorcykel. Hur bra koll har du på din maxpuls?

En klocka är rent ut sagt skräp på att mäta puls. Om du då fått lite felaktiga mätvärden uppåt när du kört motorcykel får du en felaktig bild av vad du borde ha för puls när du istället cyklar.

Att man skulle vara tränad på ett sätt som gör att man har 190 i puls för en aktivitet och 130 för en annan är liksom inte rimligt. Ska man mäta och utvärdera saker måste man ha lite rimliga mätuppgifter, och en klocka duger helt enkelt inte till det. Mät om, mät rätt!

Det enda värdet jag inte har mätt med pulsband är det på cykel. Enduro och löpning har jag mätt ordentligt.

Tror snarare att det är som flera här inne skriver, av olika anledningar så anstränger jag mig inte på samma sätt när jag kör MTB som när jag kör enduro. Upplever enduro som betydligt mer fysiskt krävande och utan möjlighet till vila, för även om jag ”ger allt jag kan” på MTB så blir det aldrig lika jobbigt.

Men ska som sagt utesluta mätfel, tar på mig pulsband nästa gång jag ger mig ut.

Ser man sen till syftet så tappar man ju en hel del om det inte räcker att ”åka ut och cykla” för att komma upp i samma puls. Tanken är ju att komplettera träningen med en enklare sport som inte tar en heldag i anspråk så fort man ger sig ut.

För er andra, vad krävs för att ni ska komma upp i 70-90%+ av maxpuls under en runda i skogen? (Och ligga där)
 

jonte987

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag kanske är trög och cyklar på för låg nivå men fattar fortfarande inte hur det inte kan vara jobbigt. De som vinner os verkar tycka det är lite svettigt trots viss träning
 

Masjevel

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det enda värdet jag inte har mätt med pulsband är det på cykel. Enduro och löpning har jag mätt ordentligt.

Tror snarare att det är som flera här inne skriver, av olika anledningar så anstränger jag mig inte på samma sätt när jag kör MTB som när jag kör enduro. Upplever enduro som betydligt mer fysiskt krävande och utan möjlighet till vila, för även om jag ”ger allt jag kan” på MTB så blir det aldrig lika jobbigt.

Men ska som sagt utesluta mätfel, tar på mig pulsband nästa gång jag ger mig ut.

Ser man sen till syftet så tappar man ju en hel del om det inte räcker att ”åka ut och cykla” för att komma upp i samma puls. Tanken är ju att komplettera träningen med en enklare sport som inte tar en heldag i anspråk så fort man ger sig ut.

För er andra, vad krävs för att ni ska komma upp i 70-90%+ av maxpuls under en runda i skogen? (Och ligga där)
Det är enorm skillnad i ansträngningsnivå mellan 70 och 90% av maxpuls. 70% är zon 2, dvs distanspuls där man kan ligga i många timmar. 90% av maxpuls är ansträngande och där hamnar iaf jag lätt när jag kör i skogen och trycker på lite. Efter typ 40-60 min i den zonen är iaf jag rätt mosig och lägger mig gärna i gräset och vilar lite.
 

n3wton

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det enda värdet jag inte har mätt med pulsband är det på cykel. Enduro och löpning har jag mätt ordentligt.

Tror snarare att det är som flera här inne skriver, av olika anledningar så anstränger jag mig inte på samma sätt när jag kör MTB som när jag kör enduro. Upplever enduro som betydligt mer fysiskt krävande och utan möjlighet till vila, för även om jag ”ger allt jag kan” på MTB så blir det aldrig lika jobbigt.

Men ska som sagt utesluta mätfel, tar på mig pulsband nästa gång jag ger mig ut.

Ser man sen till syftet så tappar man ju en hel del om det inte räcker att ”åka ut och cykla” för att komma upp i samma puls. Tanken är ju att komplettera träningen med en enklare sport som inte tar en heldag i anspråk så fort man ger sig ut.

För er andra, vad krävs för att ni ska komma upp i 70-90%+ av maxpuls under en runda i skogen? (Och ligga där)
Ok.

Jag tränar ganska hårt i perioder och har en FTP på ca 300 watt. Jag klarar mao ca 320 watt i 20 minuter och under den tiden går pulsen från ca 160 till 180 (jag har en maxpuls på ca 186 bpm). Vid hård intervallträning börjar jag tycka det är jobbigt vid 160 bpm ca. Ofta rör sig pulsen mellan 160-175 bpm oavsett om det är 4:or eller 20:or jag kör. Att köra intervaller eller ännu värre hela turer över 170 bpm (dvs ca 90%) för mig med maxpuls på 186 är inte genomförbart i princip. En snabb koll på mina senaste stigcyklingsturer ger att jag brukar snitta ca 80% av maxpuls på sin höjd, lägre ju längre tur det handlar om.

Du kanske behöver en hare som lyfter dig lite över ditt naturliga tempo? Jag kan som sagt erbjuda mig att köra ett gäng intervaller uppför Brudarebacken med dig i släptåg, eller ta en stigtur i "fullfartstempo" om du vill!😊
 

C-dale

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Då tror jag snarare att mätfelet ligger åt andra hållet, dvs du har aldrig 190 i puls när du kör motorcykel. Hur bra koll har du på din maxpuls?

En klocka är rent ut sagt skräp på att mäta puls. Om du då fått lite felaktiga mätvärden uppåt när du kört motorcykel får du en felaktig bild av vad du borde ha för puls när du istället cyklar.

Att man skulle vara tränad på ett sätt som gör att man har 190 i puls för en aktivitet och 130 för en annan är liksom inte rimligt. Ska man mäta och utvärdera saker måste man ha lite rimliga mätuppgifter, och en klocka duger helt enkelt inte till det. Mät om, mät rätt!
När man gjorde vetenskapliga fysiologiska tester i Sverige på motocrossåkare fann man att deras puls var väldigt hög redan när de ställde upp till start, mycket beroende på den psykiska stressen. Starten på en endurosträcka kanske inte känns riktigt lika stressig men bidrar säkert ändå. Vore intressant att veta hur uppstressade dh o endurocyklister känner sig på startlinjen.
 

Fundadores

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ok.

Jag tränar ganska hårt i perioder och har en FTP på ca 300 watt. Jag klarar mao ca 320 watt i 20 minuter och under den tiden går pulsen från ca 160 till 180 (jag har en maxpuls på ca 186 bpm). Vid hård intervallträning börjar jag tycka det är jobbigt vid 160 bpm ca. Ofta rör sig pulsen mellan 160-175 bpm oavsett om det är 4:or eller 20:or jag kör. Att köra intervaller eller ännu värre hela turer över 170 bpm (dvs ca 90%) för mig med maxpuls på 186 är inte genomförbart i princip. En snabb koll på mina senaste stigcyklingsturer ger att jag brukar snitta ca 80% av maxpuls på sin höjd, lägre ju längre tur det handlar om.

Du kanske behöver en hare som lyfter dig lite över ditt naturliga tempo? Jag kan som sagt erbjuda mig att köra ett gäng intervaller uppför Brudarebacken med dig i släptåg, eller ta en stigtur i "fullfartstempo" om du vill!😊

Tror också TS behöver en riktigt snabb cykelkompis. Gärna en som drar på skapar lucka och tar en vilopaus, och som sen sätter igång direkt när efterföljande är framme.
 

n3wton

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
När man gjorde vetenskapliga fysiologiska tester i Sverige på motocrossåkare fann man att deras puls var väldigt hög redan när de ställde upp till start, mycket beroende på den psykiska stressen. Starten på en endurosträcka kanske inte känns riktigt lika stressig men bidrar säkert ändå. Vore intressant att veta hur uppstressade dh o endurocyklister känner sig på startlinjen.
Jag har faktiskt ägt en enduromotorcykel ett kort tag. Körde mest på väg med asfaltsdäck, men vid några tillfällen körde jag enduro också. Helt galet jobbigt. Så jag kan verkligen förstå om man har hög puls under sådan träning!
 

Demonen1

Medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Hur mäter du pulsen under cyklingen? Klocka? Alla klockor verkar ha svårt att ge rätt puls från handleden. Jag cyklar, när jag vill mäta pulsen, med pulsband runt bröstet.

Edit: Fast det kanske även är så att din upplevelse av pulsen är att den är långt från max även när du tar i, inte bara att mätningen är låg. Det har jag inte något svar på.
Apple Watch series 7 är väldigt bra när det kommer till att mäta pulsen vid cykling. Apple Watch series 7 är bland de bästa smartklockorna som kan mäta pulsen närmast ett pulsbälte som typ Polar H10. Tips till @DD88 är att köpa en Polar H10 om du vill mäta pulsen och inte oroa dig över felaktiga siffror. Men ja, i regel är smartklockor ganska dåliga på att mäta pulsen vid cykling men Apple Watch series 7 är bland de bästa som finns och ligger väldigt nära ett riktigt pulsbälte.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Ser man sen till syftet så tappar man ju en hel del om det inte räcker att ”åka ut och cykla” för att komma upp i samma puls. Tanken är ju att komplettera träningen med en enklare sport som inte tar en heldag i anspråk så fort man ger sig ut.

För er andra, vad krävs för att ni ska komma upp i 70-90%+ av maxpuls under en runda i skogen? (Och ligga där)
Jag tar antingen i lite hårdare och längre eller släpper av lite (för att landa på 70 då).

Det är inte raketforskning det här. I ditt fall är något fel. Mätning, ansträngning eller hjärtat. Hitta felet.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Apple Watch series 7 är väldigt bra när det kommer till att mäta pulsen vid cykling. Apple Watch series 7 är bland de bästa smartklockorna som kan mäta pulsen närmast ett pulsbälte som typ Polar H10. Tips till @DD88 är att köpa en Polar H10 om du vill mäta pulsen och inte oroa dig över felaktiga siffror. Men ja, i regel är smartklockor ganska dåliga på att mäta pulsen vid cykling men Apple Watch series 7 är bland de bästa som finns och ligger väldigt nära ett riktigt pulsbälte.
Nämnde du vilken Apple Watch series det var? 🤣
 
Komma upp i maxpuls MTB
Jämförde nyss ett random enduropass ( motorcykel) från förra året mot mitt senaste mtb pass och min maxpuls på mtbn var samma som jag låg i snittpuls i 1 timme på endurohojjen, samma klocka, garmin Fenix 5. Snitta 178 med motorcykeln och då var Max 184, på cykeln var Max 178 och snittet 142 därimot så känns det som jag ska flåsa lungerna ur mej på mtbn men inte på enduron, håller med om att det är märkligt. Cykla skulle jag kunna göra varje dag men inte köra enduro så det är nog jobbigare än vad folk tror, tycker att båda är lika roliga 🙂
 

UprightCitizen

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Hm, intressant. Hade aldrig kunnat tro att det var så jobbigt att köra motorcykel. Att trampa är ju det jobbiga när man cyklar, så jag trodde i min enfald att det skulle vara mkt mindre jobbigt när man slapp detta.
 

Mback72

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Var tvungen att kolla idag när jag cyklade cykelbana till stigarna. Lätt motlut, lätt motvind, kadens 90 och hastighet 23km/h på en Orbea Occam gav 80% av max på mitt snart 50-åriga hjärta. Räknar mig som medelmåttig konditionsmässigt. Jag tycker att TS borde kunna klämma upp pulsen lite mer om hen inte är elit.
 

Marklyft

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Var tvungen att kolla idag när jag cyklade cykelbana till stigarna. Lätt motlut, lätt motvind, kadens 90 och hastighet 23km/h på en Orbea Occam gav 80% av max på mitt snart 50-åriga hjärta. Räknar mig som medelmåttig konditionsmässigt. Jag tycker att TS borde kunna klämma upp pulsen lite mer om hen inte är elit.
Funkar ju lite tvärt om i verkligheten egentligen, desto mer elit du är, desto lättare brukar det vara att hålla uppe pulsen.
 

jonte987

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Nu är inte jag ts, men för mig gäller att jag har för dålig teknik med cykel på teknisk stig för att komma upp i (jätte)hög puls, vilket hade gått utmärkt på samma stig till fots.
Nu tänkte jag visserligen på xc så jag kanske inte förstått problemet överhuvudtaget...
Jag upplever själv att det är enormt pulshöjande om jag fipplar något tekniskt istället för att köra över smutt.

Tänker du utför eller uppför?
Om det är utför så låter det för mig jämförbart med att man inte kan köra enduro-MC men kör runt försiktigt och undrar varför man inte får maxpuls ..
 

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Har skrivit flera gånger i tråden att jag inte kan ta i mer än vad jag gör, dvs jag når ett tak på vad jag orkar/kan/mäktar med.

Skulle säga att jag på cykel är väldigt medel gällande fart, styrka och kondition. Över medel gällande teknik. Jämfört med andra som kört MTB i 20+ år då (de jag cyklar med)

Oavsett vad pulsmätaren säger så är själva upplevelsen att det aldrig blir lika jobbigt. Ställde samma fråga på ett enduro-forum och många som upplevde samma sak.

Sen vad det beror på vet jag inte, kan tänka mig att det handlar om vana och pannben, dvs att jag vet min gräns när jag kör enduro (kört cirka 200h per år senaste två åren), medans jag omedvetet håller tillbaka på cykeln.

Sen så tror jag även att man pressar sig själv på ett annat sätt på enduron, precis som nämnts i tråden så kör hojen dig snarare än tvärtom och att brottas med 110kg motorcykel tar på krafterna.

Det jag hade önskat är att kunna ta mig ut på cykeln och kört lite roligare stigar och på samma sätt ligga nära maxpuls som när jag kör enduro. Ska testa mer när jag kommer hem till helgen.
 

NickPick

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Det är ju bara att hojta på om du inte tar ut dig tillräckligt, det finns ju med andra ord en massa marginal kvar innan du tycker det blir ”jobbigt”. Skit i pulsen tills den är mer evidensbaserad än uppskattningar, annars duger uppskattningar minst lika bra.

Att du inte kan cykla snabbare är ju ett tecken på att du har mycket att lära, för du blir inte trött. Nöt på!
 

-Andy-

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Enduro, MTB och löpning är helt olika sporter och där musklerna används på helt olika sätt. Det är svårt att jämföra puls och översätta pulsen till något vettigt.

I enduro är det extremt mycket statiskt användning av musklerna. När det gäller MTB och löpning är det mer dynamisk träning där muskeln rör på sig. Googla på "statisk träning" och "dynamisk träning" om ni är nyfikna på skillnaden.
 

jonte987

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag tänker att TS borde märka om han är trött i benen och i så fall dra andra slutsatser än att det inte är tillräckligt jobbigt.

Jag är ingen riktig cyklist och är väldigt syrakänslig och visst, när benen är helt slut så blir det ingen maxpuls.
 

C-dale

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Hm, intressant. Hade aldrig kunnat tro att det var så jobbigt att köra motorcykel. Att trampa är ju det jobbiga när man cyklar, så jag trodde i min enfald att det skulle vara mkt mindre jobbigt när man slapp detta.

Har skrivit flera gånger i tråden att jag inte kan ta i mer än vad jag gör, dvs jag når ett tak på vad jag orkar/kan/mäktar med.

Skulle säga att jag på cykel är väldigt medel gällande fart, styrka och kondition. Över medel gällande teknik. Jämfört med andra som kört MTB i 20+ år då (de jag cyklar med)

Oavsett vad pulsmätaren säger så är själva upplevelsen att det aldrig blir lika jobbigt. Ställde samma fråga på ett enduro-forum och många som upplevde samma sak.

Sen vad det beror på vet jag inte, kan tänka mig att det handlar om vana och pannben, dvs att jag vet min gräns när jag kör enduro (kört cirka 200h per år senaste två åren), medans jag omedvetet håller tillbaka på cykeln.

Sen så tror jag även att man pressar sig själv på ett annat sätt på enduron, precis som nämnts i tråden så kör hojen dig snarare än tvärtom och att brottas med 110kg motorcykel tar på krafterna.

Det jag hade önskat är att kunna ta mig ut på cykeln och kört lite roligare stigar och på samma sätt ligga nära maxpuls som när jag kör enduro. Ska testa mer när jag kommer hem till helgen.
Prova att köra ett XC--lopp. Finns ju motion-och sportklasser. Starterna brukar gå så fort att pulsen flyger upp till oanade höjder. Samma när det går uppför. Och det är väldigt kul!
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Den enda gång jag har lyckats dra upp min gubbpuls i vad jag tror är max (190) var på Oh deer i Hellas (teknisk upp/ner) på 26” SS. På lvg var jag uppe i 189 några gånger i sviterna efter covid. Där la den sig på platå inna syran tog över allt.

När jag har bra kondis brukar buggarna ta slut innan pulsen gå i topp. Klena ben är nog vanligt.
 

Aron

Moderator
Komma upp i maxpuls MTB
Vänd på steken. Om du tar i allt du kan så är det där ditt max ligger just då i den aktuella sportutövningen. Max är max. vilken siffra det står på pulsmätaren är mindre viktigt. Den enda slutsatsen som går att ta är att du behöver utmana dig mer på cykel för att bli lika stark som du är på mx.
 

BFS

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag fattar ingenting. Pulsen åker i taket minst tio gånger på varje stigcykelrunda jag tar. Har hyfsad kondis och cyklar mycket. Kan inte komma på nåt annat som får upp min puls lika lätt som att bryta sig upp för en teknisk backe. :oops:
Har du testat att springa till backen (gärna i en optimistisk fart) och springa uppför den?
 

snoogans

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Jag har kört MX och enduro i snart 20 år MTB nästan lika länge men inte så seriöst.

Jag nått maxpuls på båda, så jag tror det är nån muskel som saknas. Eller för korta backar!
Jag menar går jag tillräckligt brant på löpbandet kommer jag upp nära 190(är 37).

Men medelpulsen är klart högst på enduron på min stalpiga hemmabanan!
 

Mamel

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
För min del är jag rätt säker på att det är klockan som mäter fel. Tog ett KOM på Järvafältet för en månad sedan. Tog i så att jag fick blodsmak i munnen och ont i lungorna. Men puls runt 150 enligt Garmin Fenix 6s.
 

Kruwgah

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
För min del är jag rätt säker på att det är klockan som mäter fel. Tog ett KOM på Järvafältet för en månad sedan. Tog i så att jag fick blodsmak i munnen och ont i lungorna. Men puls runt 150 enligt Garmin Fenix 6s.
Vad är din maxpuls då?
Puls är individuellt och säger ingenting om din förmåga.
 

NON

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Motorsport är för mig starkt kopplat till adrenalinpåslag och det driver upp pulsen. Adrenalinet gör att blodsockret rusar och när blodsockret sedan dalar så blir man trött, jag är helt övertygad av att du känner samma fenomen på endurohojen.
 

Der Kaiser

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
TS kanske skulle testa "fordonet vi inte nämner"...
Jag tror att han(?) också borde testa mer tekniskt brötiga stigar snarare än branta o långa uppförsbackar. Mer hela kroppen som han(?) är van vid helt enkelt.

Många av er som kommenterar har cyklat så mycket att era kroppar (ben) är tränade för just det, så är det inte för ts.
 

DD88

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Nu är Stångebroslaget avklarat, 2.5h mellan 160-197, känns i kroppen idag. 140 i puls innan startskottet gick av.

Tänkte försöka mig på ett pass på cykel på onsdag.

764CDF85-CB36-4CFC-8C8E-887D51D77D1F.jpeg
63B496FE-DDC3-49B9-8358-914A97D5A8F4.jpeg
9234CC32-A03D-4B27-828F-A8A0DB346E6B.jpeg
 

Masjevel

Aktiv medlem
Komma upp i maxpuls MTB
Har för mig att Emil Lindgren kör mycket enduro under of season men han gör det som styrketräning, inte som konditionsträning. Tror inte att enduro skapar speciellt mycket cykelkondition/-muskler oavsett vilken puls som uppnås.
 
Topp