Komma upp i maxpuls MTB
Då tror jag snarare att mätfelet ligger åt andra hållet, dvs du har aldrig 190 i puls när du kör motorcykel. Hur bra koll har du på din maxpuls?
En klocka är rent ut sagt skräp på att mäta puls. Om du då fått lite felaktiga mätvärden uppåt när du kört motorcykel får du en felaktig bild av vad du borde ha för puls när du istället cyklar.
Att man skulle vara tränad på ett sätt som gör att man har 190 i puls för en aktivitet och 130 för en annan är liksom inte rimligt. Ska man mäta och utvärdera saker måste man ha lite rimliga mätuppgifter, och en klocka duger helt enkelt inte till det. Mät om, mät rätt!
Det enda värdet jag inte har mätt med pulsband är det på cykel. Enduro och löpning har jag mätt ordentligt.
Tror snarare att det är som flera här inne skriver, av olika anledningar så anstränger jag mig inte på samma sätt när jag kör MTB som när jag kör enduro. Upplever enduro som betydligt mer fysiskt krävande och utan möjlighet till vila, för även om jag ”ger allt jag kan” på MTB så blir det aldrig lika jobbigt.
Men ska som sagt utesluta mätfel, tar på mig pulsband nästa gång jag ger mig ut.
Ser man sen till syftet så tappar man ju en hel del om det inte räcker att ”åka ut och cykla” för att komma upp i samma puls. Tanken är ju att komplettera träningen med en enklare sport som inte tar en heldag i anspråk så fort man ger sig ut.
För er andra, vad krävs för att ni ska komma upp i 70-90%+ av maxpuls under en runda i skogen? (Och ligga där)