Kommer cykeltrenden att dö ut?

Oggler

Ny medlem
Hjälp mig att komma ihåg nu. Men MTB var väldigt populärt i början av 90-talet. Sedan dog det i princip ut helt. När var det? Slutet av 90-talet - början av 00-talet? Det var liksom stendött, vill jag minnas. Men bland annat jag hojade mycket. Det var ganska skönt eftersom inga prylar blev omoderna, kändes det som. Det kom ju inte ut något nytt på marknaden. Sedan har jag för mig att det började komma igång igen på landsvägssidan. Och så småning om tog det fart på MTB-sidan igen.

Var det här en lokal grej i sverige? Eller fanns den där svackan över hela världen? Kan det hända igen?
 

jonte987

Aktiv medlem
Antar det. Vore nice om trycket på allemansrätten sjönk lite.
Dykning var ju extremt poppis slutet 80 början 90 men minskade. Golf peakade väl för 10 år sen?
 

kais01

Aktiv medlem
landsväg för folk i allmänhet känns för mig som det stagnerar nu, men mtb kan nog öka mer organiskt och långsiktigt. beror nog på om det blir en social grej av det hela. facebookgrupper kittar ihop även folk som är utanför mer uppstyrt föreningsliv

klar det kommer dippar. cykelhistorien är full av detta, och ganska långa sådana.

men totalborta som t ex inlines har jag svårt att tro det någonsin blir,
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Så länge det finns ett tryck på att folk ska bli mer klimatsmarta, samt träningshetsen som pågått senaste åren, så ser jag ingen anledning till att cykling ska dö ut. Tvärtom känns det som att fler och fler börjar cykla?
 

jonte987

Aktiv medlem
Jag vet inte om mtb hjälper klimatet så enormt. Finns den en pendlingstrend så är den rätt så skild från mtb trenden.
 

lundatok

Aktiv medlem
Man verkar inte cyklar i mindre omfattning, kanske bara på annat sätt. Cykling på grus har ju slagit rätt stort, kan tänka mig eftersom det är rätt skönt att slippa bilar.
 

geologen

Aktiv medlem
I storstäderna förstörs cykelbara vägar med cykelbanor eller vajerräcken, så där kommer åtminstone landsvägscykling i grupp att bli så besvärligt att det snart dör ut. Bara på de 14 år jag bott och cyklat i Gbg har en massa mil väg förstörts. Norrut måste man inom ett par år ta sig 2-3 mil för att komma ut på cykelbanefria vägar. Österut krävs det redan närmare två mil. Söderut är det ganska ok än, i alla fall inåt landet, men längs kusten och nära E6 är det skrot. Inom ett par år kommer alla landsvägar av betydelse på Hisingen att ha byggts sönder med cykelbana (Kongahällavägen, Tuvevägen, Ellesbovägen), eller gjorts om till motortrafikled (Hisingsleden/Norrleden).

Jag ger det tio år, sen är det över. Efter det kommer det bara att gå att motionscykla lätt, i låg fart, och med mycket små grupper.
 

Lejon

Aktiv medlem
Landsvägscykling ser jag också som något som kommer minska, runt större städer är det tyvärr ofta inte lämpligt att träningscykla i grupp mtp trafikmiljön och stämningen i trafiken. Kommer säkert finnas kvar en tävlingsscen där man kör så mycket som möjligt på avlysta vägar och kortare gp-lopp eftersom det redan är rätt svårt med tillstånd för att arra tävlingar på vanliga vägar.
Mtb däremot tror jag däremot kan fortsätta växa lite till. Kanske med tillskott av e-mtb som motions-utflyktsfordon.
 

pennan

Ny medlem
MTB har inte peakat ännu, LVG däremot går mot en minskning.(kan förmodligen bara räddas genom en ny Hjulstorlek)
Men Sten,Sax,Påse kommer bli det nya svarta.
 

ooms

Aktiv medlem
För att nåt ska slå stort bland "pöbeln" måste det finnas ett stort "lopp" som driver intresset, som VR för lvg och CV för mtb. Utan det kommer det bara vara en sport för närmast sörjande.
 

Erra

Ny medlem
Cykling kan du ju alltid kombinera med nytta, till och från jobb, dagis, osv.
Svårt att göra det med golf, dykning osv.
 

Oggler

Ny medlem
Är det en generationsfråga tro? Det känns som att prisutvecklingen på ok hojar följer åldrandet av innevarande utövande generation, så att säga. Det känns som att hela marknaden riktar sig till köpstarka 50-åriga gubbar(som jag, snart. Snarare snart 50 än snart köpstark alltså.)

Idag är det väl lika svårt för en 18-åring att köpa en schysst MTB som att köpa en bostad.
 

Aron

Aktiv medlem
Frågan är felställd IMHO. Cykling i sig är inte en trend, men alla olika sätt att cykla är.

Idag ser man inte många hellstela singlespeeds i skogarna men däremot en massa kralliga "enduros". Om ett antal år så kommer kanske pendeln att svänga tillbaka mot det mer minimalistiska. Eller kanske kommer någon slags framtida bikepacking/gravelbike/HT hybrid att vara superhet på enklare stig. Det är mycket möjligt att en hel del landsvägscyklister kommer att byta till grus från asfalt. Jag tycker mig se att antalet lastcyklar har studsat uppåt rätt rejält i år, i alla fall i Stockholm. Och precis som Yonna säger så har vi bara sett början av E-cyklarna. Oavsett vilket så är trender något som kommer och går, men behov kvarstår. Cyklingen tar sig olika former men det är fler och fler människor som hittar cyklingen varje år.

Jag är övertygad om att svaret är nej, cykling kommer inte att dö ut. För det är inte en trend. Däremot kommer de olika sätten ATT cykla på såklart att förändras, för det är där trenderna inträffar.
 

Alfakrull

Medlem
Oggler sa:
Är det en generationsfråga tro? Det känns som att prisutvecklingen på ok hojar följer åldrandet av innevarande utövande generation, så att säga. Det känns som att hela marknaden riktar sig till köpstarka 50-åriga gubbar(som jag, snart. Snarare snart 50 än snart köpstark alltså.)

Idag är det väl lika svårt för en 18-åring att köpa en schysst MTB som att köpa en bostad.
Ja jag hann nästan bli 22 innan jag köpte min första FS (för två år sedan). En ingångs-FS kostar ju runt en månadslön av okvalificerat arbete, jag tänker att det är ganska görbart för många
 

GoranS

Aktiv medlem
Det beror väl lite på hur man ser det. Dels tror jag att man bör skilja på ren vardags- och transportcykling å ena sidan och hobby-, motions- och träningscykling (gemensamt kallat hobbycykling nedan) å den andra. Den första kategorin inbillar jag mig var relativt sett större innan bilen blev "var mans egendom". Den andra kategorin har garanterat med åren blivit allt spretigare med fler och fler former av cykling. På 60- och 70-talet var det väl främst landsvägscykling som gällde medan det ju nu finns allsköns olika former.

Precis som Aron tror jag att det går mode i vilka former av "hobbycykling" som är populära. Sen undrar jag om det finns någon form av statistik hur denna grupps storlek varierat över tiden. Min känsla är att den är större nu än när jag började cykla men jag skulle absolut inte ta gift på det. Jag är ju lvg-råtta och just lvg-sidan känns i alla fall klart större. Kan dock vara att det skett på bekostnad av andra former. Om min hypotes om en ökande popularitet för hobbycyklingen är korrekt så skulle det väl vara konstigt om den inte kunde minska tillbaka ner till tidigare lägre nivåer, d.v.s. trenden dör ut. I det läget kan man tänka sig att det p.s.s. som folk byter mellan hobbycyklingsformer och får trender där även skulle kunna byta mellan hobbymotionsaktiviteter, d.v.s. att cyklingen går ner och t.ex. löpningen ökar.
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Alfakrull sa:
Oggler sa:
Är det en generationsfråga tro? Det känns som att prisutvecklingen på ok hojar följer åldrandet av innevarande utövande generation, så att säga. Det känns som att hela marknaden riktar sig till köpstarka 50-åriga gubbar(som jag, snart. Snarare snart 50 än snart köpstark alltså.)

Idag är det väl lika svårt för en 18-åring att köpa en schysst MTB som att köpa en bostad.
Ja jag hann nästan bli 22 innan jag köpte min första FS (för två år sedan). En ingångs-FS kostar ju runt en månadslön av okvalificerat arbete, jag tänker att det är ganska görbart för många
Precis. Bara en prioriteringsfråga. Jag köpte min första FS på CSN och lite extraknäck.
 

Jensen

Aktiv medlem
Rent utvecklingsmässigt så har det ju aldrig stannat av sen jag började 1995. Men det har ju köart accelererat på slutet. 1995-2003 typ var intresset i Sverige för mtb större än racer eller känslan var att det växte sig större. Men sen var det en period där mtb minskade lite (upplevt) för att på senare år öka kraftigt igen.
 

NickPick

Aktiv medlem
Oggler sa:
Är det en generationsfråga tro? Det känns som att prisutvecklingen på ok hojar följer åldrandet av innevarande utövande generation, så att säga. Det känns som att hela marknaden riktar sig till köpstarka 50-åriga gubbar(som jag, snart. Snarare snart 50 än snart köpstark alltså.)

Idag är det väl lika svårt för en 18-åring att köpa en schysst MTB som att köpa en bostad.
Fantastiskt att du är orolig för att cyklar ska bli "omodern". Köp en cykel, cykla och ha kul. Svårare än så är det inte! Blå person enligt boken omgiven av idioter. ?

Är nog någon slags peak. Landsväg verkar nedåtgående. Där kan man snacka om att gubbarna bara blir äldre och äldre, tyvärr.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vad jag ser på landsvägarna är åldersfördelningen inte riktigt så att åldersstrecket borde vara förklaringen till en ev. nedgång. Dessutom är ju cykel tämligen skonsamt (i alla fall om man håller sig borta från mer extrema varianter) så det bör gå fint att hålla på med ganska långt upp i åren.
 
Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
MTB tog fart igen ca 2012 när 26" hjulen försvann helt och ersattes av 29".
Därefter kom ett bakslag och en nedgång i och med introduktionen av 27,5" hjul.
När 27,5" sedan försvann helt, till förmån för 29" (igen) och i viss mån 27,5" plus (i samma 29" cykel) tog tillväxten tog fart igen.
Nästa hausse blir väl när 32" MTB-cyklarna slår igenom på bred front ;)
 

h.g.j

Aktiv medlem
Sixten Fors sa:
MTB tog fart igen ca 2012 när 26" hjulen försvann helt och ersattes av 29".
Därefter kom ett bakslag och en nedgång i och med introduktionen av 27,5" hjul.
När 27,5" sedan försvann helt, till förmån för 29" (igen) och i viss mån 27,5" plus (i samma 29" cykel) tog tillväxten tog fart igen.
Nästa hausse blir väl när 32" MTB-cyklarna slår igenom på bred front ;)
Tror att du blandat ihop försäljning och utövande...
 

Alfakrull

Medlem
h.g.j sa:
Sixten Fors sa:
MTB tog fart igen ca 2012 när 26" hjulen försvann helt och ersattes av 29".
Därefter kom ett bakslag och en nedgång i och med introduktionen av 27,5" hjul.
När 27,5" sedan försvann helt, till förmån för 29" (igen) och i viss mån 27,5" plus (i samma 29" cykel) tog tillväxten tog fart igen.
Nästa hausse blir väl när 32" MTB-cyklarna slår igenom på bred front ;)
Tror att du blandat ihop försäljning och utövande...
Kanske till och med teknikutveckling och utövande
 

fiskarn

Ny medlem
geologen sa:
I storstäderna förstörs cykelbara vägar med cykelbanor eller vajerräcken, så där kommer åtminstone landsvägscykling i grupp att bli så besvärligt att det snart dör ut. Bara på de 14 år jag bott och cyklat i Gbg har en massa mil väg förstörts. Norrut måste man inom ett par år ta sig 2-3 mil för att komma ut på cykelbanefria vägar. Österut krävs det redan närmare två mil. Söderut är det ganska ok än, i alla fall inåt landet, men längs kusten och nära E6 är det skrot. Inom ett par år kommer alla landsvägar av betydelse på Hisingen att ha byggts sönder med cykelbana (Kongahällavägen, Tuvevägen, Ellesbovägen), eller gjorts om till motortrafikled (Hisingsleden/Norrleden).

Jag ger det tio år, sen är det över. Efter det kommer det bara att gå att motionscykla lätt, i låg fart, och med mycket små grupper.
Jag förstår verkligen att det är ett stort problem. Jag skulle aldrig bosätta mig i stan öht men vad det gäller landsvägscykling är det ju verkligen kass.
 

GoranS

Aktiv medlem
fiskarn sa:
geologen sa:
I storstäderna förstörs cykelbara vägar med cykelbanor eller vajerräcken, så där kommer åtminstone landsvägscykling i grupp att bli så besvärligt att det snart dör ut. Bara på de 14 år jag bott och cyklat i Gbg har en massa mil väg förstörts. Norrut måste man inom ett par år ta sig 2-3 mil för att komma ut på cykelbanefria vägar. Österut krävs det redan närmare två mil. Söderut är det ganska ok än, i alla fall inåt landet, men längs kusten och nära E6 är det skrot. Inom ett par år kommer alla landsvägar av betydelse på Hisingen att ha byggts sönder med cykelbana (Kongahällavägen, Tuvevägen, Ellesbovägen), eller gjorts om till motortrafikled (Hisingsleden/Norrleden).

Jag ger det tio år, sen är det över. Efter det kommer det bara att gå att motionscykla lätt, i låg fart, och med mycket små grupper.
Jag förstår verkligen att det är ett stort problem. Jag skulle aldrig bosätta mig i stan öht men vad det gäller landsvägscykling är det ju verkligen kass.
Lösningen!? https://happyride.se/forum/read.php/1/3171314/3171330
 

Fältprästen

Ny medlem
Som svar på frågan, Ja.
Om inte vi tar kål på oss själva tidigare, så lär inte jorden finnas om ett antal miljarder år.
Såvida cyklingen inte finns någon annanstans?
 

görveln

Ny medlem
Kan erkänna att jag inte tycker att stadsplanerarna ska bry sig speciellt mycket om möjligheten för träningscykling i stor fart i stora grupper när de planerar vägarna Tycker att det är viktigare att få till bra infrastruktur för pendlingscyklister, gående och också få till en fungerande biltrafik.

En bit utanför städerna tror jag inte cykelbara vägar kommer försvinna så fort.
 

GoranS

Aktiv medlem
Sen är ju pendlingscyklister inte en helt homogen grupp heller. En lösning som förbättrar för vissa pendlingscyklister kan försämra för andra. Ffa kanske detta gällde innan införandet av möjligheten att på vägar med lägre hastighetsgräns välja om man vill nyttja vägbana eller parallellt gående GC-bana.

Och om valet står mellan två i övrigt likvärdiga alternativ kan man ju tänka sig att ta det som skulle vara bäst vad gäller träningscykling.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Min åsikt i frågan gällande stads- och tätortscykelinfrastruktur är att det i framtiden vid nybygge och ombygge borde satsas mer på separerade cykelvägar och gångbanor, alltså INTE "separerade" med bara en vit mittlinje eller rödmålad/rödstenad beläggning (som många gående totalt skiter i ändå) utan ännu mer fysisk separering såsom t.ex. mittrefug på minst några dm bredd med sten/gräs/blommor :) så att alla sorters gående allt ifrån vingelpellar och barnvagnsmajjor till "vänner av ordning-gubbar" kan hålla sig på sin bana, och alla sorters cyklister på sin. Då skulle möjligheterna för s.k. träningscykling även i urban miljö öka avsevärt tror jag.
 
Senast ändrad:

Lilleskrutt

Ny medlem
Jag läste någonstans att Vasaloppet räknade med att cykelvasan ska bli större än skidvasan framöver.
I Norge strör dem pengar på nya leder och även i Sverige dyker det upp nya leder på dem flesta ställen.
Jag tror att ökningen kommer att hålla i sig ett bra tag för MTB.

På landsvägs sidan säljs det många cyklar nu iom övergång till skivbromsar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer