Kompaktkamera för att ha med på cykeltur (+annat)

landen

Aktiv medlem
var inne och klämde lite på en a7c idag, verkar vara en rimlig kamera, men dyr. Dock hade dom inget skyltex framme så kunde varken starta upp eller testa kameran, Dock funderar jag på om inte canon rp är tillräckligt "kompakt" för min del. skiljer ju trots allt bara några mm.. https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-A7c-vs-Canon-EOS-RP
För mig är det utbudet av objektiv som avgör, mitt 45mm Samyang f1.8 till Sony väger 162g. Zeiss 35mm f.2.8 väger 120g.
Canon verkar great, likaså Nikon, men de ligger 5 år efter i utbudet av objektiv till spegellöst.

Gushem

Aktiv medlem
För mig är det utbudet av objektiv som avgör, mitt 45mm Samyang f1.8 till Sony väger 162g. Zeiss 35mm f.2.8 väger 120g.
Canon verkar great, likaså Nikon, men de ligger 5 år efter i utbudet av objektiv till spegellöst.
Bra poäng, tänker att en pannkaka på 2840mm vore utmärkt för cykel bilder..

Har inte samyang objektiv till Canon rf?

Makten

Aktiv medlem
Det låter smart. Det är inte så att det är ovanligt att man vill zooma in. Sony verkar tro att ingen är intresserad av att kolla in bilden.
Vad är det för Sony du avser? På a7 II finns en förstoringsknapp till höger om sökaren. På RX100 III använder man samma zoomreglage som annars används till objektivet, alltså det runt avtrycket.

landen

Aktiv medlem
Bra poäng, tänker att en pannkaka på 2840mm vore utmärkt för cykel bilder..

Har inte samyang objektiv till Canon rf?
Canon RF = 9 stycken, där de flesta är manuella.
Sony E = 68 stycken

Det avspeglar ju även begagnatmarknaden, fins otroligt mycket till Sony där.

Gushem

Aktiv medlem
Canon RF = 9 stycken, där de flesta är manuella.
Sony E = 68 stycken

Det avspeglar ju även begagnatmarknaden, fins otroligt mycket till Sony där.
sant, fördel dock med alla spegellösa är att m42objektiv och ef funkar fint med adapter, för mig skulle det räcke med ett litet objektiv för cykling/lätt packning och sen bara leva med att det är lite otympligare om man ska fota på hemmaplan..

landen

Aktiv medlem
sant, fördel dock med alla spegellösa är att m42objektiv och ef funkar fint med adapter, för mig skulle det räcke med ett litet objektiv för cykling/lätt packning och sen bara leva med att det är lite otympligare om man ska fota på hemmaplan..
Yes det är skoj, men efter att ha haft AF på A7III och vant sig vid den sanslösa prestandan är det svårt att gå tillbaka att ratta själv. Jag fotar ju främst sport så inte riktigt aktuellt med MF. Men visst är det skoj att kunna köra nästan vad som, jag hade denna ett tag. Kompaktare är svårt att få :) https://www.amazon.com/Industar-Russian-mount-cameras-Nikon/dp/B01JP2J55O

Yeti

Aktiv medlem
Det låter smart. Det är inte så att det är ovanligt att man vill zooma in. Sony verkar tro att ingen är intresserad av att kolla in bilden.
Vilken Sony? A7III är det bara att trycka på visa knappen, sen två knappar tillgängliga för zooma in och ut. Visa-knappen + zoom in ger 100 %. Vill minnas att det var samma på A7II. På Rx100 är det visa-knappen + objektivzoomen.

Eller pratar vi om olika saker?

Edit: Redan besvarat, jag märkte inte sida 4.

landen

Aktiv medlem
Tycker generellt Sony får lite för mycket skit för menyerna, visst det är inte perfekt, men alltid är det något man stör sig på. Själv minns jag inte senast jag öppnade menyerna i min, har programmerat samtliga möjliga knappar till det jag vill att dom ska göra. Och gillar att huset hålls rent från massa dials som man ändå aldrig kommer använda, då blir det ju som Fuji till slut, som ska ha med så mycket externa rattar att ett DX-hus blir större än Sonys FE.

Önskar verkligen dock att jag kunde programmera om den helt meningslösa exponeringskomp på Sony A7 serien, aldrig använt förutom när man av misstag kommer åt det då kamera ska upp o ner i väskan,.

BFS

Aktiv medlem
Tycker generellt Sony får lite för mycket skit för menyerna, visst det är inte perfekt, men alltid är det något man stör sig på. Själv minns jag inte senast jag öppnade menyerna i min, har programmerat samtliga möjliga knappar till det jag vill att dom ska göra. Och gillar att huset hålls rent från massa dials som man ändå aldrig kommer använda, då blir det ju som Fuji till slut, som ska ha med så mycket externa rattar att ett DX-hus blir större än Sonys FE.
Jag tycker att kritiken är välförtjänt (även om jag missat förstoringsknappen). Det är mer som är under all kritik. Jag är "fostrad" med Nikon där allt är logiskt och där kameran hjälper mig, utan att jag behöver tänka (vilket uppenbarligen är svårt i min ålder, säger vi). Men, jag köpte min Sony billigt, den ger ett bra resultat, är rätt smidig, snabb och går att ladda från powerbank. Så, det är ingen dålig kamera. Den är liksom bara tråkig/motsträvig att fotografera med.

Makten

Aktiv medlem
Behovet av menygrävande beror förstås på hur man använder kameran och eventuella klåp-implementationer från Sonys sida. Till exempel måste man in i menyerna för att ändra mellan mekanisk slutare och EFCS, vilket behövs ganska ofta om man inte vill ha knäpp bakgrundsoskärpa (uppstår med EFCS vid stora bländare och korta slutartider). Utvecklarna hos Sony har uppenbarligen inte en susning om detta, medan exempelvis Fuji har löst det automagiskt.

Önskar verkligen dock att jag kunde programmera om den helt meningslösa exponeringskomp på Sony A7 serien, aldrig använt förutom när man av misstag kommer åt det då kamera ska upp o ner i väskan,.
Jag använder exponeringskomp mest hela tiden. Det är ju enda sättet att få kameran att inte göra fel om man inte kör helt manuellt. 😂

Maakus

Aktiv medlem
Har en Sony A6000 och Sigmas 16mm. Får precis plats med den i min lilla midjeväska. Sitter och suktar efter 56mm:arn i samma serie.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag använder exponeringskomp mest hela tiden. Det är ju enda sättet att få kameran att inte göra fel om man inte kör helt manuellt. 😂
+1, har en dedikerad ratt med fasta lägen på min kompakt. Det är ju grymt bra. Oftast behöver man inte använda den, men ibland så är det smidigt att bara justera den lite. Istället för att hålla på och böka med spotmätning el dyl.

Makten

Aktiv medlem
+1, har en dedikerad ratt med fasta lägen på min kompakt. Det är ju grymt bra. Oftast behöver man inte använda den, men ibland så är det smidigt att bara justera den lite. Istället för att hålla på och böka med spotmätning el dyl.
Jag tycker det behövs på var och varannan bild. Himlen med i bild när det är mulet = kameran vill underexponera eftersom den inte har en aning om att det är en himmel utan strävar efter medelgrått som medelljusvärde i bilden (säkert med vissa hemliga algoritmer). Fotar man i JPG kan det också vara en god idé att underexponera om man fotar ett mörkt motiv som man vill ska vara mörkt på bild. I råformat är det förstås bara att sänka i efterhand så att man i praktiken använt ett lägre ISO-värde än vad kameran säger.
Samma sak om man fotar något väldigt färgglatt. Rött och orange är hopplöst att inte bränna ut ens i råformat, så då är det vettigt att underexponera en skvätt om man vill bibehålla vettiga färger. Det beror rätt mycket på vilken sensor det sitter i kameran också. Min GFX hanterar detta extremt bra medan Sony-kamerorna blir totalt kaos och bottnar röd kanal direkt.

Yeti

Aktiv medlem
Jag provade nu Sony RX100VA. Storleken är jag ju bekant med, men bildkvaliteten är nog bara marginell bättre än i RX100 Mk 1 i vidvinkelläge (som ä vidare), men klart bättre i andra brännvidder. RX100 var ju bra bara i 28 mm-läget. Användargränssnittet är klart bättre i den nyare och den har ju vissa roliga egenskaper som max bildhastiget på 24 bilder/s, vilket kanske någon gång kan vara till glädje, och en del annat. Stort plus är att den är kompatibel med en trådlös fjärrkontroll jag har till de andra Sony-kamerorna, jag hade ingen sådan till Mk 1.
PET08818.jpg

PET08906.jpg

PET08821.jpg

Det jag egentligen skulle vilja ha är en blixtsko. Det finns i den mycket liknande Sony ZV1, men där finns i stället ingen sökare. Trots att sökaren in RX100VA inte är lysande är den ändå ett stort plus, då man slipper ta fram läsmonokeln för att detaljgranska något. Provade använda en extern blixt som optisk slav, men det fungerade inte pålitligt. Blev inte klok på det ännu. Kanske automatisk slutartyp inte fungerade rätt, verkade fungera när man valde mekanisk slutare. Annars kunde en vanlig liten blixt på runt 70 Ws vara användbar med en dylik kamera, då effekten räcker bättre än för en större kamera (slutaren synkar betydligt högre än 1/250 s).
PET08782.jpg

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Nu har tråden svalnat lite så jag flyttar fokus en aning.
Jag är inte intresserad av det tekniska i fotografering utan motiven är det viktiga. Jag har små händer så att hantera en mobiltelefon i farten är bara att glömma. Att cykla med kamera i rem över axlarna verkar obekvämt även om jag aldrig testat. Så vad jag tror att jag behöver är en "point-and-shoot"-kamera att ha i ryggficka/foodbag/toptub-väska eller så. Något att bara plocka fram, starta, rikta och trycka.
Finns det något som passerar nålsögat på happy under 3k? Och ingen happy-dubbling av budgeten nu! ;)

BFS

Aktiv medlem
Nu har tråden svalnat lite så jag flyttar fokus en aning.
Jag är inte intresserad av det tekniska i fotografering utan motiven är det viktiga. Jag har små händer så att hantera en mobiltelefon i farten är bara att glömma. Att cykla med kamera i rem över axlarna verkar obekvämt även om jag aldrig testat. Så vad jag tror att jag behöver är en "point-and-shoot"-kamera att ha i ryggficka/foodbag/toptub-väska eller så. Något att bara plocka fram, starta, rikta och trycka.
Finns det något som passerar nålsögat på happy under 3k? Och ingen happy-dubbling av budgeten nu! ;)
En 360-kamera på hjälmen får med det mesta. :)

Yeti

Aktiv medlem
...
Sony RX100 Mk 1 eller Mk 2. Giganten sålde Mk 2 för 199 € (2000 kr) för en dryg månad sedan. Fås även begagnade för liknande summa. Med undantag av specialerbjudanden som detta är annars prisklassen (som ny) sådan att en mobilkamera kanske ger bättre bildkvalitet.

Jag använder en sådan på sättet du beskriver.

landen

Aktiv medlem
@desmo Vill du komma ner lite i vikt hade jag kikat på Canon G9X II, finns beggad för runt 2000kr ofta. Modernare än första modellerna av RX100 och har Wifi. RX100 har wifi på II och framåt. Samtidigt, är du nöjd med kvalitén en telefon ger hade jag kanske kikat på en kamera med mer zoom, kul att kunna komma in nära på saker utan att behöva gå av cykeln.

Typ en beggad Panasonoic TZ70 fördelen är att du får mer vidvinkel 24mm istället för 28mm som ovan nämda kameror har. Samt sanslöst zoomomfång på motsvarande 24-720mm i ett paket som väger 243g. Jag saknar någon liknande när jag ser djurliv och fåglar jag vill få med på bild när jag är ute och cyklar.

Nyare modeller av TZ-serien är avsevärt större. TZ100 har 1" sensor, så den är störst. Men även stor skillnad på TZ70 och TZ80 där TZ70 är väldigt mycket smidigare, 40g lättare. (alla nämnda har wifi)

Nu blev jag sugen på en superzoom i fickformat :)

Här är några bilder tagna med den till och med äldre TZ60, spelar nog ingen roll vilken iPhone-modell man har där, inget kommer i närheten, som i nära = zoom.

https://flic.kr/p/r3c4jV https://flic.kr/p/EkGsMk
Några tagna med TZ70
https://flic.kr/p/XfvjJL https://flic.kr/p/Xy9BPc

Senast ändrad:

Maakus

Aktiv medlem
Fick sitta inne i sovrummet för att få med hojen.
Måste lära mig använda stativet, blev lite grynigt.
DSC05107.JPG

Gushem

Aktiv medlem
Har bestämt mig för en rp nu men finns ju inte i lager någonstans och leveranstiderna är minst sagt otydliga.. knepigt dock att det inte finns nå Litet objektiv till canon RF än, men lär väl dyka upp en pannkaka så småningom.. dock har jag insett att jag mestadels inte kommer cykla runt med kameran :D

Makten

Aktiv medlem
Har bestämt mig för en rp nu men finns ju inte i lager någonstans och leveranstiderna är minst sagt otydliga.. knepigt dock att det inte finns nå Litet objektiv till canon RF än, men lär väl dyka upp en pannkaka så småningom.. dock har jag insett att jag mestadels inte kommer cykla runt med kameran :D
Det finns ett 35/1,8 som verkar litet. Tror inte det kommer bli mindre än så eftersom kraven på optik bara ökar.

Sen lanserade de ett 50/1,8 nyligen men det finns nog inte att få tag på, på ett tag. Själv tycker jag att 35 mm är ganska optimalt som allround-glugg.

sih

Aktiv medlem
Har en Canon M100, som väl kanske får anses som relativt kompakt, men jag har varit lite sugen på 22mm pannkakan (EF-M 22/2), någon som har ett utlåtande på den?

Kitobjektivet ryms rätt bra i midjeväska eller ryggsäck och ibland har EF50/1,4 med adapter fått hänga med också.
Men något lite kompaktare vore inte dumt ibland.
Några tankar om M100+22/2, även om jag inte hunnit använda den så mycket.
  • Bra bildkvalitet, helt klart nöjd.
  • Handhavande krävs nog lite mer träning, men känns ok. Ibland ändras programväljaren när jag har kameran över axeln, så ett lås hade varit bra.
  • Större än min Ricoh, men mindre än en fullstor spegelkamera. Känns som en bra kompromiss pris-bildkvalitet-handhavande.
  • Men, jag har hittills inte haft med den på cykling. Har mest varit ute på lunchturer och inte haft ryggsäck. Men Ricohn hade ju lättare kunna följa med (delvis för att jag inte är rädd om den och har den i en cykelväska).
20201115-1130-IMG_0298.jpg

Pepperazzi

Aktiv medlem
Jag får nog skämmas lite. Inser att jag inte alls har en M100, utan en M3. Det kanske säger något om hur ofta den får komma upp ur kameraväskan...

Ska se om tomten ska kommer till mig med en 22:a då, verkar ju lovande.

Jag var ut en sväng med M3+EF50/1.4 i skogen idag, men det har tillsammans med adaptern aldrig varit riktigt överens med kameran. Fokuseringen tar en evighet, backar fram och tillbaka genom hela registret och hittar oftast ingen fokus alls. Pricka rätt med manuell fokus är heller inte helt enkelt, även om focus peaking hjälper till.

Yeti

Aktiv medlem
Jag har nu haft en Sony RX100VA i en månad. Antalet soltimmar har under denna tid varit mycket begränsat i Åbo, så även om det ovan länkats någon trevlig pocketkamera med ännu mindre sensor och långt zoomområde, så tror jag nog att detta var rätt val för mig. Min erfarenhet är att det ofta är ont om ljus för mig och en kamera som denna nog är ett absolut minimum då det gäller prestanda i skumt ljus. För att få sig själv på bild (en människa på cykel ger i allmänhet ett mycket högra bildvärde än blott en cykel i mitt tycke) har den också en bra egenskap: Bara att sätta seriebildshastigheten till max, typ 25 bilder/s, och trycka på fjärrkontrollen. Någon bild blir nog acceptabel.

Lite funderade jag också på om Sony ZV-1 hade varit ett bättre alternativ, då den har blixtsko, men i övrigt är i stort sett samma kamera men med lite bättre videoegenskaper. Dock går man där miste om sökaren, som är en klar fördel i vissa sammanhang. Om man fortfarande ser bra på kort avstånd skulle ZV-1 kanske vara ett klart val.
PET09355.jpg

PET00152.jpg

PET00007.jpg

MartinRF

Aktiv medlem
Återuppväcker denna tråd ity jag under dagens solskenspromenad påmindes om att min nuvarande 'flytvästfickekamera' inte kommer att vara användbar mycket längre. Batteriet har tappat det mesta av sugen. Det jag har nu är en Pentax W60:
Själva kameran har hållit väldigt bra men bildkvalitén har inte levt upp till den nivå som redovisas i de tester som finns på internet. Knappt stolpe in, är mitt eget omdöme.

I den här tråden har det mest handlat om mycket finare kameror. Läckra och lockande men jag skulle inte våga ha dem liggande i sittbrunn eller flytvästficka. Systemkameran är bättre väderskyddad.

På nätet hittar jag bara kameror som duger att dyka med (15 m påstås det). Det är overkill och de är större och tyngre än min W60. Dessutom har jag snappat upp att t.ex. den ständiga testvinnaren från Olympus inte lever upp till rapporterad bildkvalitet i verkligheten.

Smartphone? Jag har provat lite att fota/filma med sådana men det funkar inte tycker jag. Jag finner dem svåra att hålla stadigt och kalla/våta fingrar funkar dåligt tillsammans med pekskärm. YMMV, som det heter 'over there'.

Någon som vågar sig på tips på vädertålig, kompakt kamera?

Avslutar med en trettio år gammal bild tagen med en 'analog', vädertätad Olympus. Under den seglatsen simmade den runt på sittbrunnsdurken efter ett dyk. Det är stävsprutet som får oss att kisa.
MS_Wiggen.jpg

/Martin

Yeti

Aktiv medlem
...
Någon som vågar sig på tips på vädertålig, kompakt kamera?
...
Jag har med jämna mellanrum kollat vad som finns, just för att jag behöver en vattentät kamera för paddling. Läget är tyvärr så dåligt som du kommit fram till. Olympus har den bästa vattentäta kompaktkameran, men kvaliteten räcker tyvärr inte för mig och dessutom har den andra problem. En modern mobiltelefon ger bättre bildkvalitet, men ergonomin är ju direkt olämplig för de tillfällen man behöver en vattentät kamera, såsom paddling och skridsko (jag har dödat kameror i båda dessa).

SocialGimp

Aktiv medlem
Finns det inte någon form av hölje eller grepp till mobiler. Kanske ngt vattentätt hus skulle funka för att lösa ergonomin men ändå få riktigt bra bilder med ngt du redan har? Bara en tanke...
1611471104929.png

SocialGimp

Aktiv medlem
Detta kanske är ett sidospår eftersom det mest verkar vara foto som gäller här men är det ingen som brukar filma i spåren? Jag köpte just en Sony ZV-1 i tron att jag ska bli en het Youtuber och har försökt fippla mig till bra video.

Tanken var att få till snygga sekvenser med schysst skärpedjup och snygga färger. Bildprofiler som HLG3 kändes rätt oxå men det känns som att ju mer jag försöker fippla själv, både i kameran o i Davinci Resolve desto mer sabbar jag det. Får bättre video med mobilen just nu.

Inser att jag inte har lärt mig kameran än naturligtvis men är så här långt lite besviken. Får lite känslan att jag kunde sparat pengarna o bara använt Gopron eller mobilen o få ett tillräckligt bra resultat.

T ex en grej som slog mig är att det inbyggda gråfiltret (3 stop) inte räcker till på långa vägar om man vill ha full bländare (F1.8) o slutartid på 1/60. Det blir överexponerat direkt då auto-iso slår i botten vid 250 (HLG3). Så då måste jag ju kompromissa med annat.

Ok, ingen fråga direkt. Bara lite frustration som måste ut men om någon har ngt tips mer än att öva o titta på alla YT-videor som helst om ZV-1 så tar jag tacksamt emot.

MartinRF

Aktiv medlem
Finns det inte någon form av hölje eller grepp till mobiler. Kanske ngt vattentätt hus skulle funka för att lösa ergonomin men ändå få riktigt bra bilder med ngt du redan har? Bara en tanke...
I just mitt fall är det inte något jag redan har. Min telefon år en Nokia 700 och de 'modernare' smartnallar jag testat har inte varit mina + en som jag använde som liten surfplatta utan SIM. Den tålde inte att tappas i golvet.

/Martin

sih

Aktiv medlem
Några tankar om M100+22/2, även om jag inte hunnit använda den så mycket.
  • Bra bildkvalitet, helt klart nöjd.
  • Handhavande krävs nog lite mer träning, men känns ok. Ibland ändras programväljaren när jag har kameran över axeln, så ett lås hade varit bra.
  • Större än min Ricoh, men mindre än en fullstor spegelkamera. Känns som en bra kompromiss pris-bildkvalitet-handhavande.
  • Men, jag har hittills inte haft med den på cykling. Har mest varit ute på lunchturer och inte haft ryggsäck. Men Ricohn hade ju lättare kunna följa med (delvis för att jag inte är rädd om den och har den i en cykelväska).
Har nu skaffat en ryggsäck och kameran får plats i USWE Outlander 3.

Yeti

Aktiv medlem
Suck

Vilka andra problem ser du med Olympusen?

/Martin
Nu minns jag inte allt längre, men ett klart problem var att det var mycket lätt hänt att fingrarna kom med i bilden när man hade tjocka handskar på för vinterpaddling eller andra vinteraktiviteter.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer