Återuppväcker denna tråd ity jag under dagens solskenspromenad påmindes om att min nuvarande 'flytvästfickekamera' inte kommer att vara användbar mycket längre. Batteriet har tappat det mesta av sugen. Det jag har nu är en Pentax W60:
It's summer in the northern hemisphere, and as the weather heats up, many readers will be heading to the nearest beach or river bank to cool down and relax. In these situations it's nice to have a camera that you don't have to worry about getting wet, and can maybe even take into the water with...
www.dpreview.com
Själva kameran har hållit väldigt bra men bildkvalitén har inte levt upp till den nivå som redovisas i de tester som finns på internet. Knappt stolpe in, är mitt eget omdöme.
I den här tråden har det mest handlat om mycket finare kameror. Läckra och lockande men jag skulle inte våga ha dem liggande i sittbrunn eller flytvästficka. Systemkameran är bättre väderskyddad.
På nätet hittar jag bara kameror som duger att dyka med (15 m påstås det). Det är overkill och de är större och tyngre än min W60. Dessutom har jag snappat upp att t.ex. den ständiga testvinnaren från Olympus inte lever upp till rapporterad bildkvalitet i verkligheten.
Smartphone? Jag har provat lite att fota/filma med sådana men det funkar inte tycker jag. Jag finner dem svåra att hålla stadigt och kalla/våta fingrar funkar dåligt tillsammans med pekskärm. YMMV, som det heter 'over there'.
Någon som vågar sig på tips på vädertålig, kompakt kamera?
Avslutar med en trettio år gammal bild tagen med en 'analog', vädertätad Olympus. Under den seglatsen simmade den runt på sittbrunnsdurken efter ett dyk. Det är stävsprutet som får oss att kisa.
/Martin