Kompaktkamera för att ha med på cykeltur (+annat)

MartinRF

Aktiv medlem
Nu minns jag inte allt längre, men ett klart problem var att det var mycket lätt hänt att fingrarna kom med i bilden när man hade tjocka handskar på för vinterpaddling eller andra vinteraktiviteter.
Det är väl ett generellt problem med alla kameror där optiken inte sticker ut från kamerahuset? Jag har det problemet även utan handskar -- specielt förr då kamerorna fortfarande hade en genomsiktssökare. Att bara ha en display gillar jag inte men man har i alla fall chansen att se om fingrar eller fångrem är i bild.

/Martin

Yeti

Aktiv medlem
Det är väl ett generellt problem med alla kameror där optiken inte sticker ut från kamerahuset?
...
Jo, visst finns det andra kameror som har samma problem, men jag ser det som ett symptom på att utvecklarna inte riktigt vet hur deras kameror används. Rent tekniskt finns det väl inget skäl till att ha objektivet där, det är ändå periskopoptik och minimala sensorer som gäller. En Panasonic FT4 jag ägde hade optiken uppe i vänstra hörnet, helt ur vägen. Den kameran hade dock ännu sämre bildkvalitet och vilar nu i havet utanför Cornwall.

MartinRF

Aktiv medlem
Rent tekniskt finns det väl inget skäl till att ha objektivet där, det är ändå periskopoptik och minimala sensorer som gäller. En Panasonic FT4 jag ägde hade optiken uppe i vänstra hörnet, helt ur vägen.
Bra observation och nu när jag tittar på bilder på den där Olympusen slår det mig att designen är i det närmaste optimerad för att 'lura' högerhandens fingrar att hamna i bild.

/Martin

MartinRF

Aktiv medlem
Inspirerad av de senaste inläggen i denna tråd stoppade jag idag jackans fickor fulla med nallar (min Nokia 700 och min arbetsgivares Samsung) och min gamla Pentax W60. Hanteringsmässigt vinner Pentaxen överlägset. Det går att ta bilder utan att ta av de hyggligt tjocka handskarna. Det skulle kanske gå med Nokian också för den har en fysisk avtryckare. Både knapp och telefon är så nätta att jag inte ens försökte. Samsungen är helt omöjlig att hantera med vinterhandskar.

En sak jag inte lagt märke till tidigare, apropå Yetis kommentar om fingrar i bild, är att Pentaxens optik sitter assymetriskt på fronten på ett sätt som minskar den risken. Om det är avsikten eller bara en tillfällighet vet jag inte.

Bildkvalitén är ett helt annat kapitel eftersom Nokian från 2013 (tror jag) har repat skyddsglas framför kameran och Pentaxen lider av vad jag tror är ett tillverkningsfel som gör det omöjligt att få skärpa i bildfältets vänstersta fjärdedel. Samsungens bilder ser ut att ha kraftigt uppskruvad kontrast och digital skärpning men utan att jämföra med en riktig kamera... Rätt OK om man vill ta snap-shots vilket antagligen är meningen.

Redigering 28/1: Sent igår tog jag in bilderna i programmet Darktable och kunde konstatera lite justering av exponering, en dos kontrasthöjning och digital skärpning räckte för att få både Nokians och Pentaxens bilder att se ut som bilderna från Samsungnallen. Nackdelen med den senare redan gjort detta är att den tar i så mycket. En överexponerad himmel inte går att rätta till i efterhand.

/Martin

Senast ändrad:

MartinRF

Aktiv medlem
Har snokat runt lite mer och börjar luta åt att skaffa nytt batteri till den gamla kameran istället för att köpa en ny side-kick-kamera. Ersättningsbatteri verkar kosta allt mellan 100 och 560 SEK:

osv, osv

Men vem skall man handla hos? Vem kan man lita på? Var handlar ni batterier?

/Martin

Bengt-re

Aktiv medlem

MartinRF

Aktiv medlem
Tackar men det ser inte ut som om Cyberphoto eller Kaffebrus har 'mitt' batteri. Det är väl för gammalt.
Jodå, jag har också handlat av Cyberphoto och har bara goda erfarenheter av dem.

/Martin

SocialGimp

Aktiv medlem
Här är ännu en som har handlat på Cyberphoto tidigare men som oxå har sparat en hel hög med tusenlappar genom att handla på amazon.se o amazon.de. Man får som vanligt kolla runt lite för det skiljer sig åt i pris en hel del har jag märkt (köpte en massa grejer nyss). Ibland är även Cyberphoto billiga men inte just då jag handlade.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer