Kompatibilitets fråga Shimano och Sram Gx

Tenggren

Ny medlem
Hej vänner.

Är i startgroparna inför en ny säsong efter ett års skada från cykelkrash och skall nu försöka få ihop cykeln igen men vill också passa på uppgradera sådant som gått sönder.

Har för stunden detta hjul.

Och jag tittar nu på att köpa ett helt nytt av Sram GX 1x11.

Min fråga är följande. Hur vet jag att den kommer passa på hjulet? Läst om att det skall vara olika typer av Free hub/frihjulsbody men blir inte klok på hur jag skall gå till väga.

Passar den rakt av? Vilken body behöver jag byta till? Passar den body till fästet på hjulet?

Många frågor men håller tummarna för vägledning.

Har i är lösning för ni hemskt gärna länka till de produkter som är kompatibla.

Mvh Tenggren

fyrbåk

Aktiv medlem
Hjulet har Shimanohub men GX-gruppen har kassett som kräver XD-hubb. Byt kassetten till valfri 11-?? så är det bara att åka. Tveksamt om det finns XD-hubb till det hjulet öht, men jag kan ha fel.

Mayhem

Aktiv medlem
Nej kassetten i just det paketet kommer aldrig att passa på det hjulet.

Alla SRAMs kassetter med 10T som minsta kugg kräver XD Driver. Shimano har aldrig levererat några hjul eller nav med en sådan, de har alla klassisk HG body eller nu på senare tid MicroSpline.

Enklare SRAM kassetter som börjar på 11T passar dock. Likaså skulle det gå fint att kombinera med en 11-delad kassett från Shimano eller annan tillverkare.

Tenggren

Ny medlem
Nej kassetten i just det paketet kommer aldrig att passa på det hjulet.

Alla SRAMs kassetter med 10T som minsta kugg kräver XD Driver. Shimano har aldrig levererat några hjul eller nav med en sådan, de har alla klassisk HG body eller nu på senare tid MicroSpline.

Enklare SRAM kassetter som börjar på 11T passar dock. Likaså skulle det gå fint att kombinera med en 11-delad kassett från Shimano eller annan tillverkare.

Tack för snabbt svar :)

Bara för att vara säker. Det går alltså inte att byta huben på hjulet och montera dit en XD hub?

Som denna tex:

mvh T

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar :)

Bara för att vara säker. Det går alltså inte att byta huben på hjulet och montera dit en XD hub?

Som denna tex:

mvh T

Nej det går tyvärr inte. Bodyn är specifik för ett nav så det finns inte universal.
XD är srams standard och finns det inte till Shimanos nav.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer