Kompatiblitet. Shimano. Vilken röra

Oggler

Aktiv medlem
Jag tänke att jag skulle sätta ihop en gravelhoj. Bara jag hittar en vettig ram någon stans. För att banta kostnaden i början så tänkte jag försöka återanvända en del MTB-prylar. Och kanske landsvägsprylar. Om jag är rätt informerad så kan man mixa reglage och MTB-bromsok. Men hur är det nu med kompatibilitet mellan 10 och 11-delat när det gäller kassett och body och bakväxel. MTB och landsväg? Jag antar att det är 11-delat som gäller. Kan jag använda 10-delad shimanobody till både 10-delat och 11-delat? Kan man korsa MTB och landsväg hur som helst här? Lirar en MTB-bakväxel för 11delat med landsvägsreglage och landsvägskassett?

Mayhem

Aktiv medlem
Kan jag använda 10-delad shimanobody till både 10-delat och 11-delat?
Shimano-kassetter med 34T eller större lättaste växel är utfasade på insidan och fungerar på body för 10-delat. Kassetter med mindre lättaste växel kommer inte passa, ej heller någon kassett från SRAM.

Lirar en MTB-bakväxel för 11delat med landsvägsreglage och landsvägskassett?
Nej du kan rakt av inte använda någon MTB-växel med Shimano 11-delade landsvägsreglage, helt olika mängd vajer per växel. Men får man tro tillverkaren går det att lösa med en ShiftMate 8.

glitch

Aktiv medlem
10-delade landsvägsreglage funkar fiffigt nog med 9-delade mtb bakväxlar. Kör själv en singelklinga med 11-36 mtb kassett och 9-delad XT bakväxel ihop med 10-delade 105 reglage. Funkar klockrent.
Däremot funkar inte 10/11/12s mtb grejer med landsvägsreglage.
Wolftooth gör förvisso en "tanpan" som justerar hur mycket vajer reglaget drar för kunna para moderna lvg reglage med mtb växlar:

Verkar dock vara en sån där produkt som alltid är slut.

Gällande blanda elvadelat så kan du använda elvadelade mtb kassetter tillsammans med nya GRX 812 bakväxlarna för "1x11s"
GRX810 bakväxeln tar max 34t medan 812 tar 42t.
GRX funkar med vanliga landsvägsreglage eller GRX reglagen.

Oggler

Aktiv medlem
OK. bra input i den här tråden. Tack så här långt.

Alltså: Om vi nu utgår från att jag införskaffar shimano 105-reglage 11-delat. Då är jag alltså låst till en landsvägsbakväxel, shimano. Eller en GRX-växel. Och om jag siktar på en MTB-kassett 34t så får jag på den på en vanlig shimanobody för 10-delat. Men då är den kassetten för stor för att lira med landsvägsbakväxeln. Däremot skulle alltså en GRX-växel funka? Stämmer detta?

Hur stor största på kassetten tar en landsvägsbakväxel?

DanielS

Aktiv medlem
De flesta bakväxlar för lvg tar väl upp till 32T, finns många exempel på folk som fått det att fungera med 34T, men finns ju ingen garanti för att det fungerar. Tiagra 4700 bakväxel tar upp till 34T.

Men köper man nytt så är det väl bra att köpa något väl fungerande som uppfyller spec:en. En GRX-bakväxel kostar ju inte så mycket mer, och då får du clutch-funktion som kan vara vettigt att ha på en gravel.

kais01

Aktiv medlem
att leksaksdrev som 9t 'funkar utmärkt' är en sanning med modifikation.

redan 11t visar problem med slitage, friktion och allmänt kuggig känsla som man slipper om man har en vettigt dimensionerad drivlina med 12t och uppåt.

Raggamuffin

Aktiv medlem

redan 11t visar problem med slitage, friktion och allmänt kuggig känsla som man slipper om man har en vettigt dimensionerad drivlina med 12t och uppåt.
Fast frågan gällde väl andra sidan av kassetten.

I vilket fall så är det på väg hemåt redan så kan snart komma med en recension från verkligheten.

D

Deleted member 43681

Guest

Har du provat 9T själv, eller bara läst om det?

Velocipeden

Aktiv medlem
Nya grejer i länken men ändå kreativa uppslag.
Själv kör jag 10 del Zee med 11-36 bak och 42 fram med gettomoddat reglage på styret, funkar kanon.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har ett XTR m9020 vevparti som ligger på hyllan och skräpar som jag tänkte se om jag kunde få rätt på, tänkte 38T.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer