Kompletta obyggda hjul?

marr

Moderator
Forumvärd
Kompletta obyggda hjul?
Jag har ingen koll på det här med hjulbyggnad, ekerspänningar och verktygen därtill..

Så vad är bättre än att köpa ett hjulpar i delar och bygga ihop som utbildning?

Finns det någonstans färdiga paket med fälgar, ekrer, nipplar och nav? Eller måste jag lära mig det här med ekerlängder och hela mojängen direkt?

Tänkte mig bygga på typ no tubes alpine eller crest.(har båda sen innan och gillar dem) 1400-1600grams par att hänga på min odämpade 26er. Naven borde vara något hyffsat billigt med maskinlager för framtida service. Har både superstars och fun works nav nu. Superstars är ju billiga, men råden går isär om de är nått att ha eller ej.

Gärna billigt såklart :)

Någon som har en god ide, alt. kunskapen att se till så jag får rätt längd o typ på ekrar / nipplar.

tmalm

Aktiv medlem
Kompletta obyggda hjul?
Sparar man nåt nämnvärt i pengar på att bygga själv jämfört med att köpa färdigt? Blir ju som lite sugen å testa...

/T

marr

Moderator
Forumvärd
Kompletta obyggda hjul?
tmalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Sparar man nåt nämnvärt i pengar på att bygga
> själv jämfört med att köpa färdigt? Blir ju
> som lite sugen å testa...
>
> /T

För mig är det helt ointressant, men förstår din undran. Jag har inte kikat på den aspekten alls. Jag vill bara lära mig, eller åtminstone få ett grepp om vad de handlar om att bygga hjul. Kan vara bra för framtida service bruk.

mno

Ny medlem
Kompletta obyggda hjul?
Har byggt hjul själv men då fått allt "serverat" av CykelCity. Dock har jag använt denna http.//lenni.info/edd/ sida för att hitta rätt längd på "reservdels" ekrar och det har funkat bra.

Senast ändrad:

TBy

Medlem
Kompletta obyggda hjul?
Kolla in programmet Spokomat som har en riktigt bra databas med nav och fälgar - busenkelt att få rätt ekerlängd.
Jag vill slå ett litet slag för nav från http://www.bikehubstore.com - men det är förstås litet bökigt att de håller hus i USA.

NLC

Aktiv medlem
Kompletta obyggda hjul?
Kul idé men är det så smart att börja bygga med lätta fälgar? Borde det inte bli enklare med lite mer gods och så har du lärt dig till 'finbygget'? Ang paketpris på kompletta men obyggda så tror jag det är enklast om du ringer/mailar och frågar butikerna, men tror att det är svårt att fixa hos de flesta

Muntis

Aktiv medlem
Kompletta obyggda hjul?
Går det inte att försöka hitta någon som har byggt med samma nav-fälgkombo och sno deras ekerlängder? Jag byggde själv mina första hjul i höstas till pendlaren och lyckades inte riktigt med att räkna ut rätt ekerlängder. Se bara till att du har alla mått som du behöver på navet och fälgen så ska det inte vara något problem heller.

Indurain

Medlem
Kompletta obyggda hjul?
Mät alltid själv fälgens ERD och måtten på naven, räkna sedan ut ekerlängden med DTswiss kalkylator,
köp en parktool TM1 och riktställ, har en del böcker om ämnet på PDF, säg till så kan jag maila.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer