Kona Heihei, åtdragningsmoment för skruvar i baksvingen.

Oggler

Aktiv medlem
Hej,
Jag råkar ha blivit ägare till en Kona Heihei DL 2017. Inte någon stans kan jag hitta uppgifter på åtdragningsmoment på skruvarna i länkaget. På konas egna hemsida finns inga uppgifter.

Har vi någon konaägare här på forumet som vet var man får tag på dessa hemliga uppgifter?

rayy

Aktiv medlem
Du kan dra nedre länkageskruven (mellan kedjestag och framtriangel) till 12Nm med gott samvete. Det funkar bra med lite högre moment för denna också, då det är en stor skruv med mycket gänga och du inte påverkar axiella belastningen på lagrena nämnvärt vid hårdare moment. Kom ihåg att denna sitter med en stoppskruv inskruvad på kedjestaget, lossa stoppskruven före (och dra åt efter) du drar med momentnyckel. Skruven mellan sadelstag/vaggan kan du också dra till 12Nm.

Sista skruvarna ligger mellan framtriangeln och vaggan. Dessa ska man akta sig för att dra för hårt, då lagrena som sitter i framtriangeln inte har något stöd för inre lagerbanorna (mellan höger och vänster lager, i framtriangeln) och därmed belastas axiellt när man drar åt. Kona har specat 10Nm här om jag inte minns fel, men dra typ 8-10Nm med blå loctite och känn efter att skruvarna sitter som de ska lite då och då.

Oggler

Aktiv medlem
Hej,

Tack för utförliga instruktioner. Men på min Heihei finns ingen stoppskruv där kedjestagen möter framtriangeln. Och vid lagren mellan vaggan och framtriangeln har lagren axiellt stöd. Det sitter en tvådelat hyllsa mellan lagren.

Jag har något knäppande i ramen som jag bara blir fullkomligt tokig på. Det enda jag inte gjort något år nu är själva vevlagret. Det är ju ett pressfitlager. Vad gör man åt dem? Det är ju inte så lockande att köpa ett nytt lager och byta bara för att det knäpper lite i hojen. Själva vevlagren är också i väldigt bra skick.

rayy

Aktiv medlem
Hej,

Tack för utförliga instruktioner. Men på min Heihei finns ingen stoppskruv där kedjestagen möter framtriangeln. Och vid lagren mellan vaggan och framtriangeln har lagren axiellt stöd. Det sitter en tvådelat hyllsa mellan lagren.

Jag har något knäppande i ramen som jag bara blir fullkomligt tokig på. Det enda jag inte gjort något år nu är själva vevlagret. Det är ju ett pressfitlager. Vad gör man åt dem? Det är ju inte så lockande att köpa ett nytt lager och byta bara för att det knäpper lite i hojen. Själva vevlagren är också i väldigt bra skick.

Gött, då har din ram fått uppdaterade lagerinfästningen! Du kan fortsatt dra 10Nm, men slipper tänka på att lagrena kanske inte tål belastningen.

Knakljud kan komma precis var som helst ifrån, de fortplantar sig genom ramen. Felsök genom att identifiera när det knakar - testa stå och trampa/sitta, ta i hårt med höger sida/vänster sida osv. Sadelstolpe/sadel, interface vevparti/vevlager, pedaler/vevarmar, växelöra mot ram är vanliga ställen som lätt orsakar missljud.

Oggler

Aktiv medlem
Men åter till ämnet. Är det inte märkligt att det finns någon info om åtdragningsmoment? Det måste väl finnas en del konahojar där ute som folk byter lager på osv.

Specialized lägger ju ut all sådan info på nätet.

cande

Medlem
Jag har Alu.version från 2016, men kanske dette hjälper. Ellers kontakt fixmybike.se

Bilagor

• 51EC9D4E-69B5-451E-B513-8ED00D3A2335.jpeg
    51EC9D4E-69B5-451E-B513-8ED00D3A2335.jpeg
    462.6 KB · Besök: 146
  • BFB3A904-A68B-400C-81A8-C93A6A252BD4.jpeg
    BFB3A904-A68B-400C-81A8-C93A6A252BD4.jpeg
    569.2 KB · Besök: 139

Oggler

Aktiv medlem
Jag har fått svar. Dels fick jag väldigt bra hjälp av Drop in bikes.

Sedan fick jag svar från Kona i USA också. Eller är det Kanada kanske? Hur som. jag fick bra hjälp i alla fall. Jag ska länka dokumenten i den här tråden. Det jag kan konstatera är att de åtdragningsmomet som angets lite högre upp i tråden verkar inte stämma. Skruven där kedjestagen möter ramen ska dras med 27Nm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer