Kona Honzo - The tråd

Berk

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Jiv sa:
2019 och framåt verkar ha 5 mm längre CS (420 istället för 415), så LITE mer marginal kanske det är på dem i alla fall. Jag skulle nog inte vilja köra med något större än 2.3" ändå, det är tillräckligt lite utrymme på min 2016 med det. :)

Det visste jag inte. Men ser nu att bara vanliga Honzo har 420 mm kedjestag och lite annorlunda sittrör. Men Honzo DL har gamla 415 mm kedjestag och sittrör i specs och på bilderna, båda 2019 och 2020. Konstig att ha två olika alu ram som används i bara en modell.

paxel

Medlem
Kona Honzo - The tråd
Ont om inlägg, lägger upp en bild på min i nuvarande uppsättning.
Har (lite oavsiktligt) blivit en mullet. Lagren i navet i bakhjulet gav upp och jag fick låna ett 27,5" hjul.
honzo_3.jpg

Senast ändrad:

Olmo

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Dags för att bumpa denna tråd 👊🤜🤛

Kona Honzo 2017, uppgraderad med dropper, lättare hjul och RockShox Pike som är lite trevligare än den Recon Silver RL som den kom med.

Förstår inte varför denna cykel inte blev mer populär; billig, mångsidig, klarar nästan allt, krånglar inte, behöver ytterst lite underhållning...

Bilagor

• 20210904_091009.jpg
    20210904_091009.jpg
    954.9 KB · Besök: 45
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Dags för att bumpa denna tråd 👊🤜🤛

Kona Honzo 2017, uppgraderad med dropper, lättare hjul och RockShox Pike som är lite trevligare än den Recon Silver RL som den kom med.

Förstår inte varför denna cykel inte blev mer populär; billig, mångsidig, klarar nästan allt, krånglar inte, behöver ytterst lite underhållning...

Tror att den är populärt i Sverige i kategorin stig-HT. Jag var riktigt nöjd med min Honzo ST, snygg också! Numera har Honzo gammaldags brant gaffelvinkel. Resten av geometrin är dock perfekt, framförallt rolig korta kedjestaget. Med en ängleset blir hela geometrin perfekt.

Olmo

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Tror att den är populärt i Sverige i kategorin stig-HT. Jag var riktigt nöjd med min Honzo ST, snygg också! Numera har Honzo gammaldags brant gaffelvinkel. Resten av geometrin är dock perfekt, framförallt rolig korta kedjestaget. Med en ängleset blir hela geometrin perfekt.

Bytte till 10mm längre gaffel och känner inte som att jag skulle vilja ha flackare gaffelvinkel. Men det är ju en smakfråga.

Berk

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
Bytte till 10mm längre gaffel och känner inte som att jag skulle vilja ha flackare gaffelvinkel. Men det är ju en smakfråga.

Höjde också Piken min Honzo ST från 120 till 130. 0.5 grad flackare gaffelvinkel gav en små men märkbar förbättring. Men 67,5 grad utan sag ger 69 grad med sag, som är fortfarande brant. Min Bardino med 130 mm gaffel har 65 grad utan sag och 66,5 grad med sag. För mig är det mycket bättre och ger bara fördelar.

oJsan

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
En Big Honzo 2020 XL uppgraderad till ännu bredare 3" däck och tubeless. Riktigt skoj på stig och och äventyr men speciellt när det blir stökigt :) Jag gillar även att ta en långtur på grusväg och då kör jag med en uppsättning 29" hjul (bild 2).
Som jag förstått så är ramen på Big Honzo anpassar till 27.5" och blir då "för hög" med 29". Vanliga Honzo ska också klara 27.5" men får då aningens lågt vevparti.
DSC_3424.JPG

DSC_2380.JPG

Olmo

Aktiv medlem
Kona Honzo - The tråd
En Big Honzo 2020 XL uppgraderad till ännu bredare 3" däck och tubeless. Riktigt skoj på stig och och äventyr men speciellt när det blir stökigt :) Jag gillar även att ta en långtur på grusväg och då kör jag med en uppsättning 29" hjul (bild 2).
Som jag förstått så är ramen på Big Honzo anpassar till 27.5" och blir då "för hög" med 29". Vanliga Honzo ska också klara 27.5" men får då aningens lågt vevparti.
Visa bilaga 514564
Visa bilaga 514565
superfint! Hur mycket väger cykeln när de feta däcken är på?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer