Kona process 134 el 153 (29”) för Hellas

Hek

Medlem
Hej!

Ja, kort och gott, vilken funkar bäst i Hellas?
Har en precept DL (M, jag är 179cm) idag som ev liknar 134:an men den ska tjejen få. Dock supernöjd med den cykeln.
Tänker att 134 är lite samma sak, och att 153 skulle komplettera den jag har och fortfarande kommer kunna använda bättre.
Samtidigt är det bara Hellas miljö man cyklar i, går väldigt sällan mer utför/uppför än så. Åker kanske till Järvsö-liknande ställen 1-2 ggr per år, och då kan man ju hyra.
Många som kör 150/160mm i Hellas och tycker det funkar?

Tacksam för input, och ursäkta om ämnet diskuterats sönder redan.

mamme1

Aktiv medlem
Du skall tydligen ha en Kona, isf är min rekommendation att prova nya Hei Hei innan köp. 120/120 & 67,5 grader räcker gott för Hellas, tycker jag. (Förutom då om man kör SBR-ish på Nacke o.dyl?)
Annars 134.
Hade en kort tid en Sunn m 140/140, kändes aldrig värt att ha den slaglängden.
Mina 50 öre.

Berk

Aktiv medlem
Du skall tydligen ha en Kona, isf är min rekommendation att prova nya Hei Hei innan köp. 120/120 & 67,5 grader räcker gott för Hellas, tycker jag. (Förutom då om man kör SBR-ish på Nacke o.dyl?)
Annars 134.
Hade en kort tid en Sunn m 140/140, kändes aldrig värt att ha den slaglängden.
Mina 50 öre.
Håller med att 120 mm kan räcka, men 66 grader är klart bättre än 67,5. Jag säger 134.

Hek

Medlem
Tack för svar, fingret på avtryckaren på en 134 här. Gillar kona av idag, känns rätt på många sätt, håller kanske santa cruz högre åtråhetsmässigt men blir för mkt pengar.
Enda med 134an är kanske vikten, runt 16 kg. 153 verkar nästan lättare vilket känns konstigt.
Men antar att 153 med 150/160 blir overkill på stig, främst uppför. Eller finns det folk här som tycker annorlunda? :)

mtbloaf

Medlem
Har kört både kort och lång slaglängd i hellas, båda är förhålladevis tunga cyklar, inga xc raketer.
En av dem är en Kona Process.
Har åkt exakt samma trails och samma lines på båda cyklarna.
Har helt klart roligare och får mer självförtroende med längre slaglängd, det går nog antagligen fortare också.
Det har aldrig heller varit något problem för mig uppför, speciellt när det är chunky och tekniskt.
Nu är dock ingen av dem 29 tummare, det hjälper ju också att ge en mer smooth känsla.
Tänk efter hur mycket drop och chunk du vill köra, 134an är säkert "tillräcklig" för det mesta, man kan ju köra allt på alla cyklar, men mer slaglängd kan vara jävligt rolig och inspirerande ibland :)

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Tycker också om Kona, har en Hei Hei och hade en Honzo ST. Roliga, trevliga och snygga cyklar.

Slaglängd är smaksak. Många kör Ibis Ripmon i Hellas, men tror att den har effektivare länkage än 154. Jag kör hardtail i Hellas, så 0 mm bak räcker också.

Krompa

Aktiv medlem
Om jag minns rätt så är väl 134 nästan två år nyare än 153 också? Lär ju förhoppningsvis betyda en vassare design i allmänhet.

Hek

Medlem
Borde bli en 134.

Med 179cm bör jag minst ha en Medium antar jag. Small-modellen är dock större än den jag har nu, verkar ha hänt lite på 5 år.

Föredrar också små cyklar, kommer från dirtbikes och bunnyhop och sånt. Blir ostabilare utför men nu var det som sagt Hellas och liknande som ska cyklas primärt.

Westman

Aktiv medlem
180 är typ brytpunkten M/L för de flesta märken, du som föredrar mindre cyklar borde väl då välja M med dina 179.

Berk

Aktiv medlem
Jag är 179 med relativt lång överkropp och kör nu med 475 mm reach som på 134 L, men föredrar lite längre reach. Obs att Process 134 har lågt stack, så effektiva reach blir kortare med några spacer under stammen.

Tomcaten

Aktiv medlem
Eftersom jag fortfarande pilotar 27,5 och har inga hastiga planer på att byta hjulstorlek vill jag ändå slå ett slag för det och säga att det mindre hjulet har ett advantage när framhjulet ska smekas in i och emellan steniga partier.

En 29 rullar väl bara över dock....men ändå :giggle:

Tomcaten

Aktiv medlem
134 vs 153 ur en hellas-synpunkt är helt individuell och jag skulle kunna rekommendera bägge ramar för samma åkare. 134 tar man ut på en tur på blåa och 153 när du ska åka nedför Nacke.
134 kommer att kännas inte lika betryggande nedför Nacke 1,25, 1,5, 2, 2,25 osv. som en 153 kan erbjuda men där har vi också aggregerat nivåerna på Nacke-banorna.
Geo mässigt tyckte jag att 134 var en bra start-hoj. Det jag skulle säga nu med en sådan ram i backspegeln är att avståndet från bakhjul till vevpartiet var kort. Men det är bara för att övergick till en Mega nu som är tämligen lång men där var en av flera skillnader att jag hela tiden landade kort med bakhjulet på megan.

Hek

Medlem
Ser en del Small-modeller som säljs ut billigt nu inför 2021, vore det helt galet att köra på en sån? 😯 Bara tänker på att en Small fortfarande verkar större än min Medium från 2015.

yonsson

Aktiv medlem
Jag kollade på P134an innan jag köpte min nuvarande. Köpte i princip en motsvarande ram och är kanon-nöjd. 134an lär funk finfint även i bikepark för allt utom det stökigaste. Har dock flera kompisar som kör P153 i GBG och är jättenöjda.

Så frågan är väl hur poppigt eller plöjigt du vill ha det. Båda är korta bak och höga så båda är ju lekfulla. Jag hade köpt 134an.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Jag har 130/150 på min hoj. Fungerar alldeles utmärkt för stig, bikepark och svenduro. Jag hade gått på 134:an

Hek

Medlem
Tacksam för input, jo 134an verkar bra.
Egentligen är det en mer poppig hoj jag söker så bör vara rätt. Känns väl som det man främst vill ha i Hellas och liknande. Sen är den väl lite som det jag har redan men då med rätt mkt modernare geometri och 29”. Men blir nog toppen.

Sen är det väl vilken utrustningsnivå man väljer, hamnar ju lätt på 35-40, och där finns ju Santa Cruz Hightower också med hyfsad spec. Konas basmodeller är lite lockande i pris då och tror jag skulle bli nöjd även med enklare komponenter. Är väl fjädringen som är den största kompromissen men kanske kan uppdatera senare. Eller så tömmer man spargrisen bara, är ju inte svårare än så 😊

Men antingen tar man nån på rean nu, eller så kikar man in 2021, de borde väl släppas snart. 134 kanske inte får några större förändringar då den var ny för i år dock.

yonsson

Aktiv medlem
Tacksam för input, jo 134an verkar bra.
Egentligen är det en mer poppig hoj jag söker så bör vara rätt. Känns väl som det man främst vill ha i Hellas och liknande. Sen är den väl lite som det jag har redan men då med rätt mkt modernare geometri och 29”. Men blir nog toppen.

Sen är det väl vilken utrustningsnivå man väljer, hamnar ju lätt på 35-40, och där finns ju Santa Cruz Hightower också med hyfsad spec. Konas basmodeller är lite lockande i pris då och tror jag skulle bli nöjd även med enklare komponenter. Är väl fjädringen som är den största kompromissen men kanske kan uppdatera senare. Eller så tömmer man spargrisen bara, är ju inte svårare än så 😊

Men antingen tar man nån på rean nu, eller så kikar man in 2021, de borde väl släppas snart. 134 kanske inte får några större förändringar då den var ny för i år dock.
2021 134an lär bli exakt likadan fast andra färger. Ramen lär de inte röra.

texastommi

Ny medlem
Jag köpte min 134 inför förra säsongen, instegsmodellen 134se med 27.5"-hjul. Jag är grymt nöjd!

Har kört med den i Gesunda, Lofsdalen och Lindvallen och blandad stigcykling runtom i Falun/Rörbäcksnäs/Lofsdalen och den har funkat klockrent till allt. Visst märker jag att framförallt gaffeln är av instegsmodell men samtidigt är jag kanske inte den mest äventyrliga i hoppen i kombination med att jag är väldigt lätt. För referens så är jag 183 cm och kör en L.

Berk

Aktiv medlem
Flesta tillverkare som använder modern geometri rekommenderar storlek med 475 mm reach till 179 cm. Lite mer är mindre funkar också bra, beroende på hur kroppen är byggt och var och hur man kör.
Process 134 har 1 till 2 cm lägre stack än de flesta cyklar, så då blir effektive reach med spacer 4 till 8 mm kortare.

yonsson

Aktiv medlem
Flesta tillverkare som använder modern geometri rekommenderar storlek med 475 mm reach till 179 cm. Lite mer är mindre funkar också bra, beroende på hur kroppen är byggt och var och hur man kör.
Process 134 har 1 till 2 cm lägre stack än de flesta cyklar, så då blir effektive reach med spacer 4 till 8 mm kortare.
Konas stammar är 47mm. Bara att sätta på kortare stam om man tycker den är för lång.

Westman

Aktiv medlem
Konas stammar är 47mm. Bara att sätta på kortare stam om man tycker den är för lång.
Fast det suger rätt hårt att klättra med kortare än 45mm med modernt flack gaffelvinkel. Och kräver väldigt konstant aggressiv position på cykeln för att få tryck på framhjulet.

134 är inte jätteflack men jag skulle inte gå den vägen. M om TS vill ha lekfull lite mindre cykel, L om TS vill ha en lite stabilarebkänsla och utsträckt modern position.

yonsson

Aktiv medlem
Fast det suger rätt hårt att klättra med kortare än 45mm med modernt flack gaffelvinkel. Och kräver väldigt konstant aggressiv position på cykeln för att få tryck på framhjulet.

134 är inte jätteflack men jag skulle inte gå den vägen. M om TS vill ha lekfull lite mindre cykel, L om TS vill ha en lite stabilarebkänsla och utsträckt modern position.
Positionen påverkas ju av reach+stam, inte bara stam. Tycker kedjestagslängden gör större påverkan än längd på stammen. Har inga som helst problem med att min hoj stegrar uppför med 40mm stam och 66* HA. Konas kedjestag är dock väldigt korta, är snarare det som är lurigt med de hojarna.

Hek

Medlem
Om någon har alternativ till Konan samt SC hightower och kanske tallboy så är jag intresserad. En annan väg att gå skulle ev vara att komma ner lite i vikt och kanske även i slag som på en tallboy kanske.

Makten

Aktiv medlem
Det där håller jag inte alls med om. Nu har jag visserligen inte superflack gaffel (66,5°) men väl 35 mm stam, och min hoj klättrar bättre än något annat jag provat. Men, det krävs ett brant sadelrör för detta, förutsatt att man sitter ner. Står man upp är det å andra sidan inga problem att lägga vikt på framhjulet heller.

Westman

Aktiv medlem
Det där håller jag inte alls med om. Nu har jag visserligen inte superflack gaffel (66,5°) men väl 35 mm stam, och min hoj klättrar bättre än något annat jag provat. Men, det krävs ett brant sadelrör för detta, förutsatt att man sitter ner. Står man upp är det å andra sidan inga problem att lägga vikt på framhjulet heller.
Sittklättring pratar jag om, men håller med dig ang ståklättring. Brant sadelrör gör förstås mest men testar du samma hoj med 76+ SA, 66- HA med 35 och 50mm styrstam sätter jag pengar på vilken du klättrar bättre med när det blir brant och/eller tekniskt.

Makten

Aktiv medlem
Sittklättring pratar jag om, men håller med dig ang ståklättring. Brant sadelrör gör förstås mest men testar du samma hoj med 76+ SA, 66- HA med 35 och 50mm styrstam sätter jag pengar på vilken du klättrar bättre med när det blir brant och/eller tekniskt.
Givetvis, men du förlorar ju andra saker med längre stam. Det verkar vettigare att jämföra två cyklar där reach på den ena är lika mycket kortare som stammen är längre. Annars blir det ju två helt olika sittställningar.

Jag vet inte vad du cyklar på i dagsläget, men min erfarenhet är att cyklar med lång FC och brant SA klättrar nåt jävulskt mycket bättre än merparten av alla lite äldre, kortare cyklar. Med alla för storleken rimliga styrstammar.

Westman

Aktiv medlem
Givetvis, men du förlorar ju andra saker med längre stam. Det verkar vettigare att jämföra två cyklar där reach på den ena är lika mycket kortare som stammen är längre. Annars blir det ju två helt olika sittställningar.

Jag vet inte vad du cyklar på i dagsläget, men min erfarenhet är att cyklar med lång FC och brant SA klättrar nåt jävulskt mycket bättre än merparten av alla lite äldre, kortare cyklar. Med alla för storleken rimliga styrstammar.
Ja allt nyare längre med brantare SA och FC klättrar bättre. Men understyr och får dåligt tryck fram med <45mm vid 65HA tycker jag. Jag har inget ont utför av 45-50 heller, föredrar det före 35 rent personligen så jag väljer hellre en hoj med motsvarande kortare reach som du säger.

Makten

Aktiv medlem
Ja allt nyare längre med brantare SA och FC klättrar bättre. Men understyr och får dåligt tryck fram med <45mm vid 65HA tycker jag. Jag har inget ont utför av 45-50 heller, föredrar det före 35 rent personligen så jag väljer hellre en hoj med motsvarande kortare reach som du säger.
Hur brant och stökigt är det när du sitter ner och klättrar egentligen? 😁 Vi får se vad som händer med min hoj när jag petar dit ett angle set (som jag fick hem idag). Har svårt att tro att den blir sämre på att klättra för det, men man vet förstås aldrig.

Westman

Aktiv medlem
Hur brant och stökigt är det när du sitter ner och klättrar egentligen? 😁 Vi får se vad som händer med min hoj när jag petar dit ett angle set (som jag fick hem idag). Har svårt att tro att den blir sämre på att klättra för det, men man vet förstås aldrig.
Ganska brant och tekniskt ibland i gbg.

Prova, har du inte alltför lång reach i förhållande till kroppslängd blir du kanske inte påverkad. Tycker själv det uppstår vid ca 65grader ihop med kortkort stam. Men det är en flytande skala, inget binärt stup.

Hek

Medlem
Ramlade in på sportson och fick prova en TREK Fuel ex 8, kändes ju riktigt bra. ”Poppig” osv. Nån som vet om den fått bra kritik och är allmänt uppskattad? Inget märke jag tittat på innan.

Senast ändrad:

hippieride

Ny medlem
Prova, har du inte alltför lång reach i förhållande till kroppslängd blir du kanske inte påverkad. Tycker själv det uppstår vid ca 65grader ihop med kortkort stam. Men det är en flytande skala, inget binärt stup.
Jag tycker det är fyrkantigt att påstå "det suger hårt att klättra med mindre än 45mm", eftersom det är så mycket mer som påverkar.
Utöver personlig preferens samt körteknik så är även geometrin relevant ex. vad gäller: Head angle, stack, reach, fork offset, bb höjd och en annan simpel med ytterst relevant sak som många utelämnar helt i dessa diskusioner: styrets bakåtsvep.
Även den saken att människor har olika kroppar, ex. korta ben men lång överkropp eller vice versa gör också en väldig skillnad. Det finns säkert många fler parametrar än dessa jag nämnt.
Förövrigt kanske jag ska nämna att mina senaste två cyklar har haft just 65 grader HA, att jag har experimenterat med att byta styrstam på båda cyklarna, först 50mm sedan 40mm för att slutgiltligen nöja mig med 35mm.

Ramlade in på sportson och fick prova en TREK Fuel ex 8, kändes ju riktigt bra. ”Poppig” osv. Nån som vet om den fått bra kritik och är allmänt uppskattad? Inget märke jag tittat på innan.
Jag har testat Fuel Ex 8 och tycker den är riktigt bra till det mesta, den har även fått mycket bra kritik på nätet från diverse håll. Personligen fann jag den största nackdelen vara pressfit, men för vissa spelar det absolut ingen roll alls.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Som nån skrev bör man testa med samma avstånd till styret. Jag testade 35mm och tyckte det kändes kass och jag vet inte om det blev för kort eller om jag bara inte gillar kort stam.

Hek

Medlem
Jag har testat Fuel Ex 8 och tycker den är riktigt bra till det mesta, den har även fått mycket bra kritik på nätet från diverse håll. Personligen fann jag den största nackdelen vara pressfit, men för vissa spelar det absolut ingen roll alls.
Vad innebär pressifit? :)

Westman

Aktiv medlem
Jag tycker det är fyrkantigt att påstå "det suger hårt att klättra med mindre än 45mm", eftersom det är så mycket mer som påverkar.
Utöver personlig preferens samt körteknik så är även geometrin relevant ex. vad gäller: Head angle, stack, reach, fork offset, bb höjd och en annan simpel med ytterst relevant sak som många utelämnar helt i dessa diskusioner: styrets bakåtsvep.
Även den saken att människor har olika kroppar, ex. korta ben men lång överkropp eller vice versa gör också en väldig skillnad. Det finns säkert många fler parametrar än dessa jag nämnt.
Förövrigt kanske jag ska nämna att mina senaste två cyklar har haft just 65 grader HA, att jag har experimenterat med att byta styrstam på båda cyklarna, först 50mm sedan 40mm för att slutgiltligen nöja mig med 35mm.

Det är svårt att svara kortfattat, tidseffektivt och nyanserat på internet utan att göra en komplett uppräkning av alla parametrar eller skriva en uppsats. Jag håller med dig i allt du skriver att det både är multipla samverkande mått, åkstil och terräng som påverkar. Min empiri med mina kroppsmått, min teknik, varierande utmanande terräng och multipla cyklar har resulterat i den slutsats jag skrev. För tekniskt lätt eller lagom brant klättring tycker jag själv det funkar med kortkort, i övrigt som jag skrev. Du har kanske landat i annan slutsats, eller prioriterat annorlunda.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer