Kona Unit/Unit X 2020

DarthVidar

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Krompa sa:
https://www.konaworld.com/unit_x.cfm

Gillar både den och den med singlespeed på pappret.

Hur stor framklinga funkar på den med 12-delat bak mån tro?
Hur tänker du nu? Det är väl ramen som styr hur stor klinga du kan ha, hur många växlar bak du har brukar inte spela någon roll. Eller menar du mer vad som blir bra med tanke på utväxling (i sådana fall beror det väl lite på vad du skall använda den till)?

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Tolkar det som att frågan är hur stor framklinga som får plats på modellen med 12-delat bak (som han ju skriver).

Jag vet inte säkert, men antar att det inte får plats med så mycket större klinga än original som är 32, eftersom ramen har gott om däckutrymme men ändå förhållandevis korta kedjestag. Men en 34:a kan man säkert få plats med. Om du behöver större klinga än så har du antingen 1. Fel cykel, 2. För låg kadens eller 3. Är superstark

Kneecap

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
n3wton sa:
Tolkar det som att frågan är hur stor framklinga som får plats på modellen med 12-delat bak (som han ju skriver).

Jag vet inte säkert, men antar att det inte får plats med så mycket större klinga än original som är 32, eftersom ramen har gott om däckutrymme men ändå förhållandevis korta kedjestag. Men en 34:a kan man säkert få plats med. Om du behöver större klinga än så har du antingen 1. Fel cykel, 2. För låg kadens eller 3. Är superstark
Tjena!

Eller använder cykeln till fel sak.

Hasse#7

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Kneecap sa:
n3wton sa:

Tjena!

Eller använder cykeln till fel sak.
Min äldre stålunit har en massiv början från vevlagerhylsan och bakåt mot navet sen breddar det ut med rör. Tror att hur man än vrider och vänder är det svårt med stora drev redan där. Då är det en SS med troligen smalare däck och smalare navbredd. Har inte studerat den nya, men nånstans måste man ju göra av materialet som håller ihop det hela.

DarthVidar

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
n3wton sa:

Det är ju inte precis som att TS är så utförlig i sin fråga, han kan ju efterfråga om många saker så som frågan är ställd.

För övrigt är jag tydligen superstark! 😉

Krompa

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Ramspecen borde nånstans säga om det "single chainring only" och i så fall vad "max chainring size" är.

Sen kan man ju skaffa ring med annan offset eller fibbla på något annat vis så att det får plats men då förmodligen med ej optimal kedjelinje (särskilt med 12-delad Eagle som verkar vara extra känslig).

32 och 11 blir alldeles för lätt för det jag tänkt. Tror 36 är minimum.

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
DarthVidar sa:
n3wton sa:

Det är ju inte precis som att TS är så utförlig i sin fråga, han kan ju efterfråga om många saker så som frågan är ställd.

För övrigt är jag tydligen superstark! 😉
Håller med om att frågan är en aning luddigt ställd, men att det är förhållandevis enkelt att förstå vad frågan faktiskt är.😝

Om man sträcker sig till 100 i kadens (som man säker kan tänka sig i kortare stunder) får man ihop till ca 43 friska km/h på 34-11. Kör du med något liknande på en stigcykel med däck som går att stigcykla med och har problem med 34-11 så kallar iallafall jag dig för stark! Eller vidhåller fel cykel/onödigt låg kadens...

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Krompa sa:
Ramspecen borde nånstans säga om det "single chainring only" och i så fall vad "max chainring size" är.

Sen kan man ju skaffa ring med annan offset eller fibbla på något annat vis så att det får plats men då förmodligen med ej optimal kedjelinje (särskilt med 12-delad Eagle som verkar vara extra känslig).

32 och 11 blir alldeles för lätt för det jag tänkt. Tror 36 är minimum.
En sådan cykel har ju ett kedjestag som är i massivt stål (typ plattjärn) just där klingan ska få plats, eftersom ett konventionellt rör inte går att bocka så att både stor klinga, stort däck och korta kedjestag ska gå att uppnå. Det innebär att den massiva delen förmodligen svänger ut mycket och fort direkt efter klingan, så det kan säkert vara svårt med offset-klinga också eftersom en sådan då behöver ligga väldigt långt ut för att gå fritt från kedjestaget (och ge helkass kedjelinje).

Vad ska du göra med cykeln med en 36-klinga fram? Ärlig och nyfiken fråga! Jag tycker själv Uniten ser fin ut!

Krompa

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Här är det föredömligt specat: https://www.brothercycles.com/shop/bikes/big-bro-complete/

Rätt fin men jämfört med 2020 Unit X saknar den boost och har lite mer old school geo.
Får dock plats 38t!

Har tänkt mig något som är typ som en gravel (åt MTB-hållet) men med rakt styre och så mycket MTB som möjligt vad gäller hjul och drivlina/bromsar. Har 34-11 på min stigcykel och det tycker jag tar slut väldigt fort under transport (med feta däck).

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Den dog eftersom viss skribenter var ute och cyklade i 43 km/h med sin stigcykel, och därmed var totalt slutkörd och inte i skick att skriva mer? 😊

Maila Kona låter som ett bra förslag för att reda ut frågan. Jag förstår nu bättre vad du avser med cykeln. Men det låter ju ganska mycket som ren XC-cykling, och då kanske just en Unit inte är optimal. Har inga förslag på alternativa stålcyklar som är lämpliga, men förmodligen är det de korta kedjestagen i förhållande till stort däckutrymme som krånglar till det med stor klinga fram. De andra som grusvägscyklar med mtb lär också anse att ramen är för tung, men det är godtyckligt i min värld.

Jag kör grus med främst bockstyrecykel och 48-34/36-11. Med stål-mtbn som ganska mycket liknar en Unit blir det få grusvägar men när jag väl cyklar grus är bockstyrecykeln med sina mer lättrullade däck snabbare. Jag säger inte att jag är speciellt snabb, men på ren grusvägscykling är det svårt att regelbundet trampa ur 34-11 vill jag hävda. Vid asfalt eller gruppcykling räcker det inte till såklart.

Makten

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Bump!

Kikar lite på Unit som allt-i-allo-cykel, men hittar den inte i lager nånstans. Är främst ute efter den enpetade, men det är lite oklart om baknavet är SS-specifikt eller ett vanligt nav med SS-kit på. Nån som vet? Vore ju najs om man kan slänga på 1x10 eller nåt sånt vid behov utan att behöva köpa ett till hjul.
Därtill skulle jag behöva heltäckande stänkskärmar. Det finns lite fästen ser det ut som, men hur ser klykan nere vid vevpartiet ut? Hittar ingen bild på det. Bakskärmen måste gå ner nedanför vevpartiet, annars hamnar allt bös på sämsta möjliga ställe.

Edit: Har den gängat vevlager? Hittar ingen uppgift om det heller.

Tanken är att sätta på lite smalare däck och ha den till vardags. Jag vill sitta upprätt och ha relativt brant sadelrör (och därmed lång reach), vilket är skitsvårt att hitta om hojen inte också ska vara gjord för lång gaffel.

jolov

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Bump!

Kikar lite på Unit som allt-i-allo-cykel, men hittar den inte i lager nånstans. Är främst ute efter den enpetade, men det är lite oklart om baknavet är SS-specifikt eller ett vanligt nav med SS-kit på. Nån som vet? Vore ju najs om man kan slänga på 1x10 eller nåt sånt vid behov utan att behöva köpa ett till hjul.
Därtill skulle jag behöva heltäckande stänkskärmar. Det finns lite fästen ser det ut som, men hur ser klykan nere vid vevpartiet ut? Hittar ingen bild på det. Bakskärmen måste gå ner nedanför vevpartiet, annars hamnar allt bös på sämsta möjliga ställe.

Edit: Har den gängat vevlager? Hittar ingen uppgift om det heller.

Tanken är att sätta på lite smalare däck och ha den till vardags. Jag vill sitta upprätt och ha relativt brant sadelrör (och därmed lång reach), vilket är skitsvårt att hitta om hojen inte också ska vara gjord för lång gaffel.
Finns en bild på hur det ser ut vid vevlagret på konas hemsida.
Skärmavbild 2020-12-02 kl. 20.05.13.png

Ser ut som att det är ett SS kit på en vanlig body
Skärmavbild 2020-12-02 kl. 20.06.06.png

Du kommer att vilja ha en Problem solvers, Fender flute också ifall du ska på med skärmar: https://problemsolversbike.com/products/accessory-mounts/fender_flute_-_32803

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Har vi inte pratat Nordest Sardinha tidigare? Vill minnas att du avfärdat den tidigare Makten, men när du skrev lång reach och som jag förstår ditt användningsområde så känns den rätt. Jag letar själv efter liknande cykel men UTAN lång reach (ska bli äventyrscykel med bockstyre men kapabel för stig, typ), och helst med qr-axlar. Finns inte.

Att vilja köpa en specifik cykel just nu är därtill i princip omöjligt. Varenda stålhoj med lite mer däckutrymme är slut i hela världen. I princip.

Berk

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Har vi inte pratat Nordest Sardinha tidigare? Vill minnas att du avfärdat den tidigare Makten, men när du skrev lång reach och som jag förstår ditt användningsområde så känns den rätt. Jag letar själv efter liknande cykel men UTAN lång reach (ska bli äventyrscykel med bockstyre men kapabel för stig, typ), och helst med qr-axlar. Finns inte.

Att vilja köpa en specifik cykel just nu är därtill i princip omöjligt. Varenda stålhoj med lite mer däckutrymme är slut i hela världen. I princip.
Men antar att Makten vill har sliding dropouts för singlespeed.

Om man vill har kort reach kan man tar en mindre storlek på många cyklar. Såg en Kona Sutra ULTD hos dropinbikes för några veckor sen som verkar vara vad du söker.

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Ah, missade den detaljen om så är fallet..

Jo, så är det. Blir det "modern" mtb-ram är storlek M ganska lagom till mina 184 cm allt som oftast.

En Kona Sutra är väl OK, men just i mitt fall vill jag ha 55 mm breda 622-däck och skärmar. Och rakt överrör. Och typ lvg-geo (läs ganska hög och ganska kort). Och qr-axlar. Och ramfästen högt och lågt. Förstår inte varför det inte finns en sådan cykel...😛 Alla fräcka människor som cyklar silk road och sådant löser det med rakt styre och utan skärmar. Galenskap i min värld..

Makten

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Jag vill egentligen ha växelnav, och då är det fint med ställbar kedjestagslängd. 👌

Nordesten såg fin ut men redan 75 grader sadelrörsvinkel på Unit är i underkant, och 74 känns då ännu mindre intressant. Har 75 på min One-One Scandal och vill inte ha flackare än så. Den skulle för övrigt gå att knåpa om till en funkis vardagscykel, men då behöver jag istället köpa en till skogsram. 😁 Sen kanske 65 graders gaffelvikel är en aning overkill i sammanhanget.

Edit: Den har dock inga fästen för nåt alls, så då blir det fulmeck för att få dit skärmar.

Berk

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Jag vill egentligen ha växelnav, och då är det fint med ställbar kedjestagslängd. 👌

Nordesten såg fin ut men redan 75 grader sadelrörsvinkel på Unit är i underkant, och 74 känns då ännu mindre intressant. Har 75 på min One-One Scandal och vill inte ha flackare än så. Den skulle för övrigt gå att knåpa om till en funkis vardagscykel, men då behöver jag istället köpa en till skogsram. 😁 Sen kanske 65 graders gaffelvikel är en aning overkill i sammanhanget.

Edit: Den har dock inga fästen för nåt alls, så då blir det fulmeck för att få dit skärmar.
Men finns växelnav som är bredare än 135 mm? Det blir svårt för att lång ram med brant sadelrör finns nästan bara med Boost.

velovin

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Ah, missade den detaljen om så är fallet..

Jo, så är det. Blir det "modern" mtb-ram är storlek M ganska lagom till mina 184 cm allt som oftast.

En Kona Sutra är väl OK, men just i mitt fall vill jag ha 55 mm breda 622-däck och skärmar. Och rakt överrör. Och typ lvg-geo (läs ganska hög och ganska kort). Och qr-axlar. Och ramfästen högt och lågt. Förstår inte varför det inte finns en sådan cykel...😛 Alla fräcka människor som cyklar silk road och sådant löser det med rakt styre och utan skärmar. Galenskap i min värld..
Jag kör en Soma Wolverine med 2,1-däck, det går att få på skärmar med lite moddande. Det är en grym cykel, men tydligen har Soma börjat släppa ramar med lite tveksamheter angående kvalitén. En kompis Wolverine gick av vid kedjestaget, ersättningsramen (som kom efter ett halvår) var sned i baktriangeln.

Makten

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Men finns växelnav som är bredare än 135 mm? Det blir svårt för att lång ram med brant sadelrör finns nästan bara med Boost.
Usch då, det hade jag inte en tanke på. 😖 Då får jag nog stå ut med utanpåliggande växlar, för QR är jävulens påfund.
Fin-nav som Rohloff och liknande är alldeles för dyrt för användningsområdet tyvärr, så det går bort.
Med heltäckande skärmar klarar sig drivlinan i alla fall hyfsat...

Men, sen verkar det inte att gå att få tag på nån vettig cykel nu ändå. Lite märkligt att all tillverkning bara verkar ha pausats just när efterfrågan är som störst. Alla länder är ju inte direkt nedstängda. :rolleyes:

Makten

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Nja, den ser ut som vilken generisk gruscykel som helst, alltså byggd på LVG-geometri. Det är precis det jag vill komma ifrån. 😉 I dagsläget har jag en Kona JTS med rakt styre som jag ogillar starkt, och jag vill ha nåt som är längre och med brantare sadelrör, samt plats för större däck. Den ska funka på blandat underlag, vilket JTS:en inte gör. Man är ju helt rökt med 33-millimetersdäck och framhjulet under överkroppen i minsta lilla utförsbacke även på nästan slät stig. Sjukt obehagligt.

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Usch då, det hade jag inte en tanke på. 😖 Då får jag nog stå ut med utanpåliggande växlar, för QR är jävulens påfund.
Fin-nav som Rohloff och liknande är alldeles för dyrt för användningsområdet tyvärr, så det går bort.
Med heltäckande skärmar klarar sig drivlinan i alla fall hyfsat...

Men, sen verkar det inte att gå att få tag på nån vettig cykel nu ändå. Lite märkligt att all tillverkning bara verkar ha pausats just när efterfrågan är som störst. Alla länder är ju inte direkt nedstängda. :rolleyes:
Härligt att det finns olika åsikter, qr 135 är helt felfritt enligt mig..😄

Att det inte finns cyklar beror nog på massvis med saker. Dels är alla lager slut, fabrikerna nedstängda till och från, svårt att få tag i olika delar/råvara osv osv. Att allt är slut är nog en korrekt uppfattning iallafall.

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Jag kör en Soma Wolverine med 2,1-däck, det går att få på skärmar med lite moddande. Det är en grym cykel, men tydligen har Soma börjat släppa ramar med lite tveksamheter angående kvalitén. En kompis Wolverine gick av vid kedjestaget, ersättningsramen (som kom efter ett halvår) var sned i baktriangeln.
En Wolverine med några år på nacken är ju den våta drömmen! Verkar även finnas en ny modell med qr (som är lite av ett krav), men allt är ju tokslut. Säg till om du ska sälja...😊

velovin

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
En Wolverine med några år på nacken är ju den våta drömmen! Verkar även finnas en ny modell med qr (som är lite av ett krav), men allt är ju tokslut. Säg till om du ska sälja...😊
Den blir kvar i min ägo tills den antingen blir stulen, jag dör, eller den går av. Det senare verkar mest troligt för tillfället, det florerar många tidiga Wolverines med knäckta kedjestag. Om du får tag på en ram bör det nog vara version 2.1 och framåt, då de fixade till brottanvisningarna i rören. Jag har V2.0, men den har ändå överlevt några dagar i bikepark :)

Här finns QR-versionen i storlek 60 i lager 🙂

n3wton

Aktiv medlem
Kona Unit/Unit X 2020
Tack för bra info!

Jag behöver storlek 58.. 56 går kanske också bra, då jag kan tänka mig att äventyrscykel utan fartambition kommer undan med att vara lite för liten.

Går dina kedjestag av är jag ändå intresserad av ramen!😛

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer