Kona unit x 2020. Har en large, skulle vilja prova medium.

Elkrillo

Medlem
Hej.

Jag har precis införskaffat en kona unit x large, 29” hjul. Skulle vilja testa en medium då jag tycker large:en är ganska stor i storleken. Jag är 179cm. Jag bor i Trollhättan och tar mig ofta till göteborg.

1. Finns det ngn som har en unit medium som man bara skulle kunna få titta/känna på som hastigast?

2. Någon som vet om man kan sätta på 27.5” hjul på cykeln, tror nästan det borde funka, men framgaffel kanske blir lite väl lång?!

Mvh /Kristian

Bilagor

• 44BC0F35-C939-4C03-92EB-DDBE922C6010.jpeg
    44BC0F35-C939-4C03-92EB-DDBE922C6010.jpeg
    840.7 KB · Besök: 266
Mindre hjul hjälper väl inte, eller? Testa kortare stam, skjut fram sadeln någon cm och kanske kortare vevar.

Medium är 2,5 cm kortare än large så får du dit en 1,5 cm kortare stam och fram med sadeln 1 cm så bör sittpositionen kännas likvärdig.

Tack för bra tips!

Mindre hjul hjälper ju inte nej, när du säger det.. :) skulle ändå kunna tänka mig att sätta på mindre hjul för att får den lite ”smidigare”, just nu känns den ganska lång och stor.. är ofs inte van vid 2.6” breda däck, känns nästan som en fatbike.. :)

Sadeln kan jag flytta fram, men styrstammen är så kort den kan bli..

Bilagor

• 2585BB37-D74B-417E-A65E-9E1D245044DC.png
    2585BB37-D74B-417E-A65E-9E1D245044DC.png
    924.9 KB · Besök: 78
Mindre hjul hjälper väl inte, eller? Testa kortare stam, skjut fram sadeln någon cm och kanske kortare vevar.

Medium är 2,5 cm kortare än large så får du dit en 1,5 cm kortare stam och fram med sadeln 1 cm så bör sittpositionen kännas likvärdig.
+1.
Om man utgår ifrån sadelns position på bilden så verkar det som om det går att få fram sadeln rätt ordentligt.

Hur använder du cykeln?

Jag är 179 cm och stig-HT har nästan identiskt geometri och jag tycker den är nästan perfekt. Jag kör med lite längre stam och skulle kanske ville har 10 mm reach till, men jag har relativt lång överkropp.

Som flera har skrivit kan du flytta fram sadeln mycket.

Men om du använder den bara på slätt underlag och du vill har sadeln längst bak är en M kanske bättre.

En sak till: om du använder den som stigcykel då tar det lite tid innan man vänjer sig vid längre reach och framskjuten sadeln.

Tack för grymma svar. Jag tycker att det funkar med large, men är nyfiken på hur en medium skulle kännas, tycker cykeln upplevs lång och stor med sina och 29” hjul 2.6” bredda och large ramen. Hade varit kul o sitta på en medium och se hur den känns. Lite som när man provar kläder, man provar ändå storlekarna över och under för att se vilken som känns bäst.. Kona unit borde ju inte va en så ovanlig cykel ändå? :) /K

Tack för grymma svar. Jag tycker att det funkar med large, men är nyfiken på hur en medium skulle kännas, tycker cykeln upplevs lång och stor med sina och 29” hjul 2.6” bredda och large ramen. Hade varit kul o sitta på en medium och se hur den känns. Lite som när man provar kläder, man provar ändå storlekarna över och under för att se vilken som känns bäst.. Kona unit borde ju inte va en så ovanlig cykel ändå? :) /K
Jag är 178cm och kör M den känns perfekt och lekfull för mig. Tror att L skulle funka också men vara mindre rolig i stökig terräng och utför.

176cm, tänkte köpa L men ändrade till M och slängde på ett Surly rise styre. Trevlig hoj, som funkar till det mesta .

Tillbaka
Topp