Konstigt huggande ljud/känsla

Abhor

Ny medlem
Hej,

Jag har ett fenomen som uppstod för några dagar sedan. Jag har en landsvägshoj som har några år på nacken, men som jag verkligen gillar. I somras köpte jag en Wahoo Kickr. Då hade jag fortfarande min 10-delade ultegra di2. I november uppgraderade jag komponenterna till 11 delad ultegra di2. Då passade jag på att byta alla lager. Jag bytte alla komponenter utom vevpartiet, då min mek inte såg att det behövdes. Nu till problemet. Det har börjat knäppa, så det både låter och känns i fötterna så fort jag kör på ca 200 watt eller mer. Knäppet kommer vartannat varv, och foten är alltid på samma ställe när det uppstår. Det är oavsett vilken växel jag har, iaf på stora klingan fram. Jag har cyklat knappt 200 mil med kedjan, ca 180 med kedjan + kassett (medföljande kassett från Wahoo) differensen beror på några utepass. Ett av dessa var regnigt men de andra torra. Cykeln (inkl kedjan) tvättades efter det regniga passet, men jag har kört kanske 20 mil efter tvätten innan ljudet kom. Jag har tagit loss cykeln från trainer, ifall den hamnat snett, lossat och inspekterat kassetten efter synliga skador/slitage, samma sak med kedjan men inte sett något. Tyvärr hittar jag inte min slitagetolk för att mäta kedjan. Jag har böjt på varenda länk för att känna om det är något vajsing där. Då fenomenet uppstår på olika växlar, men vevarmarna alltid är på samma plats (höger alltid rakt fram, vartannat varv, inget på det andra varvet) undrar jag om det kan vara något annat. Jag har känt över pedaler, klossar mm. Det enda, som jag kommer på, att jag inte har gjort är att lossa på vevpartiet. Det är press fit och jag har inte något pressverktyg om jag skulle knacka ur det.

Finns det någon klok här som har en idé? Prova att byta kassett och/eller kedja? Ta loss vevpartiet och känna över lagren? Något annat?

Tack på förhand.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vevlagret kanske har nån defekt som gör att det uppkommer när en specifik kula kommer på en specifik plats? Förutsätter att kulorna roterar ett varv på två varv med vevarmarna. Ingen aning om hur mycket det rör sig i olika lager!

Ja låter som en möjlig förklaring. Behöver inte vara rätt, men när det inte är det uppenbara så är det något annat....

johfo

Aktiv medlem
Gängan för pedalerna?
Vevarmarna på vevaxeln?
Två ställen som brukar kunna knäppa och spöka på samma ställe i varvet.
Tagit av, gjort rent och lagt på nytt fett?

Edit: Kan knäppa och knaka så det känns, men kanske inte "hugga" som det står i rubriken.

gandhi

Aktiv medlem
Jag hade samma känsla i min kickr. Trodde det var det kända linjeringsproblemet de hade i början, men min enhet är tillverkad efter det åtgärdades.

Jag bytte från den kassetten som följde med trainern till en 105-kassett 11-30 (jag kör DA-kassett 12-28 på väg) och det gillade min Ultegra di2-drivlina bättre. Knäppen försvann.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer