Konstigt meddelande från K&S-köpare

JockeS

Aktiv medlem
Nu säger jag inte att jag är säker på att detta är något bogus eller så.
Men jag tycker det är ett konstigt beteende och är lite på tårna tack vare att det sker extremt mkt stölder just nu.

Har ute en hoj på K&S och fick ett meddelande från en nyregistrerad användare (reggad igår 29/6).

"Hej igen!
Vi är intresserade av cykeln, kan du slå oss en signal?
0739-xxxxxxx
Mvh xxx"

Det jag reagerar på är:
1. "Hej igen".
Jag har aldrig pratat med personen innan. Så varför ett igen?
2. Numret går till en advokatbyrå
3. Avsändaren är inte personen som är reggad på numret och inte heller av rätt kön.
4. Varför skulle jag som säljare ens lägga tid att ringa en intresserad köpare?

Som sagt, jag vet inte om det är något fuffens på gång men tycker det är ett märkligt beteende oavsett.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag undviker alltid telefonmänniskor så min allmänna rekommendation är att bara låta det vara.

I just det här fallet så tycker jag att man inte ska låta sig bli styrd iväg från den här plattformen med PM och bank-id.

Skit it helt enkelt.

michaelk

Medlem
Kanske en advokat som vill börja cykla? 🙂

Finns bara ett sätt att stilla sin nyfikenhet...Ring numret och se vad de vill.

Fredrik S

Aktiv medlem
Säkert en gammal gubbe. Spelar ingen roll för dem att all information som behövs för att ta ett beslut om man vill åka och titta på cykeln eller ej, finns i annonsen. Det ska ALLTID ringas. Vet inte varför det är så.

Sålde ett par skridskor för 300 kr till en gubbe i norrland i vintras. Han krävde att jag skulle ringa upp honom för att affären skulle genomföras. När jag frågade honom om detta senare under telefonsamtalet så fick jag till svar att han:
-"Ville veta att det inte var en robot han hade att göra med"
😂

Spacekitty

Aktiv medlem
Hej igen är väl inte konstigare än att folk börjar inlägg med Som sagt, när dom inte sagt eller skrivit någon än.

Advokater i sig är lite märkliga. Den har väl satt någon praktikant på att ringa och ifall du svarar så tar den över samtalet.

Flurken

Aktiv medlem
Alla verkar ha blivit rädda för telefonsamtal senaste åren. Skall jag köpa något för annat än struntsumma vill jag ha pratat med människan innan för att bilda mig en uppfattning om den verkar seriös. Jag kanske börjar bli gammal..

Stumpy

Aktiv medlem
"Vi" kanske innebär att det är en man eller kvinna som hjälper sin respektive att köpa cykel.
Vissa gillar telefon bättre än meddelandetjänster.
Finns köpare/säljare i Boråstrakten, så skulle jag dra öronen åt mig.

mhenry

Aktiv medlem
Det jag reagerar på är:
1. "Hej igen".
Jag har aldrig pratat med personen innan. Så varför ett igen?
2. Numret går till en advokatbyrå
3. Avsändaren är inte personen som är reggad på numret och inte heller av rätt kön.
4. Varför skulle jag som säljare ens lägga tid att ringa en intresserad köpare?

Som sagt, jag vet inte om det är något fuffens på gång men tycker det är ett märkligt beteende oavsett.
Vad är det egentligen du är rädd för? Advokatrånmördare? Om du inte vill sälja cykeln kanske du ska ta ner annonsen. 😉

Alla kanske inte tycker att det är jättekul att prata i telefon, men det är väl ett ganska välkänt och bra sätt att kommunicera på om man har mer än ett fåtal frågor och funderingar. Jag hade blivit mer fundersam om någon hade föreslagit rörpost, röksignaler eller telepati. Även vanlig post, faktiskt.

NickPick

Aktiv medlem
Nutidens slowflakes vill ju bara messa! 😬

Har som sagt fler aldrig sålt varken bil eller cykel via meddelande. Alltid någon Marcus eller liknande som ska fråga tusen frågor sedan inget mer.

Flurken

Aktiv medlem
Aldrig i helevete jag ska göra några affären igen med en jurist . Sälj till någon annan istl eller dumpa hojen i en sopcontainer om igen annan vill ha den .
Plus på den. Sålde en motorcykel till någon jävla inköps-jurist. Blev bara elände och hot om stämning. Hade som tur var en kompis far som var advokat och löste eländet. Aldrig mer..

Valhalla_

Aktiv medlem
Säkert en gammal gubbe. Spelar ingen roll för dem att all information som behövs för att ta ett beslut om man vill åka och titta på cykeln eller ej, finns i annonsen. Det ska ALLTID ringas. Vet inte varför det är så.
Ja det kan mycket väl vara så. Gubbar gillar att prata med folk, inte att skriva meddelanden.

Apropå gubbar, när man ska köpa något av en gubbe hjälper det inte heller att säga att man har gps. De ska ändå dra en lång ramsa typ "ta tredje avfarten efter trädet, sväng i sicksack, åk förbi tre.. nej fyra bensinmackar och en kiosk, och när du ser en tomte svänger du vänster .." "ok......tack". Sen sätter man på maps och kommer fram utan problem.

Valhalla_

Aktiv medlem
Aldrig i helevete jag ska göra några affären igen med en jurist . Sälj till någon annan istl eller dumpa hojen i en sopcontainer om igen annan vill ha den .
Ja fy fan. Aldrig göra affär med en jurist. Någonsin. Annars kommer de stämma dig för att årsmodellen är fel eller för att styrstammen inte är original.

Masjevel

Aktiv medlem
Ja fy fan. Aldrig göra affär med en jurist. Någonsin. Annars kommer de stämma dig för att årsmodellen är fel eller för att styrstammen inte är original.
Hur gör ni för att säkerställa att det inte är en jurist som ni har att göra med?
-Hej, finns cykeln kvar?
-Kanske, vad jobbar du med?
-ööh, på en advokatbyrå, vad har det med saken att göra?
-Tyvärr, den är såld! Klick

Valhalla_

Aktiv medlem
Alla verkar ha blivit rädda för telefonsamtal senaste åren. Skall jag köpa något för annat än struntsumma vill jag ha pratat med människan innan för att bilda mig en uppfattning om den verkar seriös. Jag kanske börjar bli gammal..
Man använder annars internet för att bilda sig en bättre uppfattning om personen än vad man kan åstadkomma per telefon. Alla kan skärpa sig och uppföra sig på telefon. Internet ger en bättre bild. Den som inte förstår vad jag menar nu, eller hur detta kan vara möjligt, är sannolikt gammal. :giggle:

ooms

Aktiv medlem
Man använder annars internet för att bilda sig en bättre uppfattning om personen än vad man kan åstadkomma per telefon. Alla kan skärpa sig och uppföra sig på telefon. Internet ger en bättre bild. Den som inte förstår vad jag menar nu, eller hur detta kan vara möjligt, är sannolikt gammal. :giggle:
Dels det, dels kan du ju få bilder skickat till dig så att du själv ser och kan bedöma skicket istf att nån på telefon säger "naaa, det är jääätttebra skick vettu, inte en skråma på den" (sedan när man kommer dit ser den ut som hej-kom-och-hjälp-mig...)

Örjan Lax

Aktiv medlem
Dels det, dels kan du ju få bilder skickat till dig så att du själv ser och kan bedöma skicket istf att nån på telefon säger "naaa, det är jääätttebra skick vettu, inte en skråma på den" (sedan när man kommer dit ser den ut som hej-kom-och-hjälp-mig...)
En så kallad intressekollsfälla! 😦

Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer