Konstigt svar på annons Köp/sälj

Jag har fått ett svar från en person i portugal som vill Köpa min begagnade cube som ligger ute på sidan, betala via paypal och "så ska han ordna att den blir upplockad" av någon expressfirma.. Jag vill inte verka fördomsfull men varningsklockorna ringer ju.

Han ska alltså betala 8000 via paypal och därefter ska cykeln plockas upp.
Han vill ha min adress...

Har någon varit med om liknande?

BjornR

Aktiv medlem
Rapportera och gå vidare. Det är en klassisk scam.

edit: Kanske inte går att rapportera.

Senast ändrad:

Miracle

Aktiv medlem
Scam, tyvärr. Betalningen kommer inte gå igenom på ditt Paypal konto, utan du kommer presenteras ett falskt kvitto som ser trovärdigt ut, kan jag tänka! :-(

frid!

emmer

Ny medlem
Femtiofyra och sjuttiofem på att det blir lite vaj på PayPal så du inte kommer kunna plocka ut pengarna innan de hämtar hojen...

marr

Moderator
Forumvärd
Kommer de verkligen att hämta hojjen?

Brukar inte scammen vara att man plötsligt måste betala nån summa för frakten?

Känn lite på dem och se va deras scam går ut på :p

Hi,
Okay.I'm satisfied with the price and condition and i would arrange for the transportation to my home in Portugal and i would be paying through PayPal as it is the fastest & easiest way to pay... and do not worry about paypal charges, i will take care of that directly from my account Okay? . So if you accept the proposal, you should send me your info requested below if you have an account already:-

Name :
PayPal Email :
Mobile Number:
Total amount :

I will be waiting for your PayPal detils so that i can proceed with the transfer and then we can arrange for my transport agent to come for the pick up after you received your money. I will need your home address too for the pick up to be arranged.

Regards
Ricardo Rafael
rickysilva565@gmail.com

Googlade lite paypalscams och ja... ser det ut som en, och luktar som en, så är det en..

bjornmelin90 sa:
Hi,
Okay.I'm satisfied with the price and condition and i would arrange for the transportation to my home in Portugal and i would be paying through PayPal as it is the fastest & easiest way to pay... and do not worry about paypal charges, i will take care of that directly from my account Okay? . So if you accept the proposal, you should send me your info requested below if you have an account already:-

Name :
PayPal Email :
Mobile Number:
Total amount :

I will be waiting for your PayPal detils so that i can proceed with the transfer and then we can arrange for my transport agent to come for the pick up after you received your money. I will need your home address too for the pick up to be arranged.

Regards
Ricardo Rafael
rickysilva565@gmail.com

Googlade lite paypalscams och ja... ser det ut som en, och luktar som en, så är det en..
Han svarade på min annons på blocket också. Fick ett sms utan avsändare som vill att man svarar på en email. Gissningsvis någon idiot i pakistan eller liknande. För 8000kr tror jag knappast någon bemödar sej med att åka från pakistan till urskogen för att hämta en cykel utan det går nog ut på att man ska betala någon frakt eller liknande.
Troligtvis svarar han på massa annonser och skickar samma svar till alla. Eller vad tror ni?

Hello.

Im a marinsolider in teh US navy. I have found a big car full whith gold here in Afganistan and I need your help to get it out of the country.

Rambo.

Thanks for your reply..i'm interested to buy,but how long have you owned it and when last was it checked for faults and is there any visible defect on the body? and how much do you want for it last?
You can also send some additional photos.
Thanks
Ricardo.

marr

Moderator
Forumvärd
Det är ju givet en scam. Men det utesluter ju inte att man drar ut på det lite :p

landen

Aktiv medlem
Exakt på det sättet köpte jag min Cotic Soul från en väldigt trevlig herre i England, just sayin :)

dans

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Han svarade på min annons på blocket också. Fick ett sms utan avsändare som vill att man svarar på en email. Gissningsvis någon idiot i pakistan eller liknande. För 8000kr tror jag knappast någon bemödar sej med att åka från pakistan till urskogen för att hämta en cykel utan det går nog ut på att man ska betala någon frakt eller liknande.
Troligtvis svarar han på massa annonser och skickar samma svar till alla. Eller vad tror ni?

Hello.

Im a marinsolider in teh US navy. I have found a big car full whith gold here in Afganistan and I need your help to get it out of the country.
Ah, jag åker ju ofta till Afghanistan, och om någon vecka är det dags igen, så du kan säga att du har en "kompis" som kan "hjälpa till" med att plocka upp betalningen. Fast hur får man hem en stor bil med guld, ja det löser sig...

dans sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:

Hello.

Ah, jag åker ju ofta till Afghanistan, och om någon vecka är det dags igen, så du kan säga att du har en "kompis" som kan "hjälpa till" med att plocka upp betalningen. Fast hur får man hem en stor bil med guld, ja det löser sig...
Jag skrev nog lite otydligt men det var jag som skickade det mailet till den där liraren. Uppenbarligen läste han inte ens vad jag skrivit.

velovin

Aktiv medlem
Vad gäller många av dessa scams så handlar det ofta om att de vill åt din mailadress för vidare hackingverksamhet. En "bekräftad" mailadress kan vara hårdvaluta i datavärlden, svårt att förstå för en som helst vistas i köttvärlden.

velovin sa:
Vad gäller många av dessa scams så handlar det ofta om att de vill åt din mailadress för vidare hackingverksamhet. En "bekräftad" mailadress kan vara hårdvaluta i datavärlden, svårt att förstå för en som helst vistas i köttvärlden.
attans då, Så vad ska man nu göra när man råkat svara? räcker det med att byta lösen tro?

velovin

Aktiv medlem
Som jag förstått min datasvåger så kommer det inte påverka dig personligen, tror knappt att du behöver byta lösenord.

Snarare att din adress kan användas i typ överbelastningsattacker eller liknande. Men nu är jag ute på djupt vatten, andra kan säkert förklara bättre.

elllguapo

Medlem
Jag förväntar mig att alla italienare jag har skrivit till agerade på samma sätt när jag har svarat på deras annons på italiensk blocket. Har provat i flera år att ordna att köpa en gammal colnago eller tommasini eller en ny record gruppo innan jag åker ner på semester... aldrig fick svar av någon

MEN
Killen från portugal är en skammare!

Atlas

Aktiv medlem
Du kommer få ör mycket pengar "av misstag" så betalar du tillbaka en del. Men pengarna som du fått kan du inte hämta för de är låsta och stoppade. Klassisk scam.

Majkel

Medlem
Som köpare via paypal har jag ju en köptrygghet i paypals system. En del i det går ut på att säljaren måste kunna visa att varan skickats och mottagits. Så om köparen sköter allt det har ju säljaren inga bevis för att varan nått köparen... Det vore problematiskt...

NickPick

Aktiv medlem
Majkel sa:
Som köpare via paypal har jag ju en köptrygghet i paypals system. En del i det går ut på att säljaren måste kunna visa att varan skickats och mottagits. Så om köparen sköter allt det har ju säljaren inga bevis för att varan nått köparen... Det vore problematiskt...
Alltså nej du blir lurad tyvärr.
Sök runt lite på nätet.
En godtrogen eller lättlurad person är det lättare att lura även nästa steg.

Ps en bekant sålde ett Xbox till nån i Afrika. Fick aldrig betalt men bara frakten gick på 1200.:D

Ursus

Medlem
Hej Björn
Du har fått svar på din annons: Trek Scratch Air 17,5"
Har du fortfarande denna annons till salu?
Skickat av philipmarkus6

Hej!
Jadå, den är fortfarande till salu.
/Björn

Hej kompis,
Tack så mycket för ditt meddelande, är helt okej med det, jag kommer att vilja veta hur länge har du ägt den ?? och jag skulle vilja veta det senaste priset du vill ha det, skulle jag också vilja veta sista gången på service och hur snyggt är kroppens skick it.And också kan vi skriva på engelska.

Tack och vänliga hälsningar
Owned it since frame was new. Built with new and near new parts this spring. Last service this August, never ridden since.
Price is firm.

Okay what is your last price for it?

Price is firm, 13000.

Hello ,
Thanks for your response.I'm satisfied with the condition of the car and Agree with the price,I need to let you know that my shipping agent will be coming for the pick up as soon as the payment has been complete and approved by PayPal and the shipping agent will be the ones to help me handle all other necessary details to complete the deal when they get to your home address for the pick up. .so i'll be buying the merchandise without seeing it, i'll arrange the pick-up of the merchandise with a Private Courier Service as soon as you get your payment and if you don't have an account with paypal, its pretty easy, safe and secured to open one. Just log on to www.paypal.com, I need you to provide the following details so that i can proceed with the Payment...

Your PayPal e-Mail Address :
Your Full Name:
Your Mobile Number :
Total Cost of it:

Soon as i make the payment and you get the funds, the Courier Service will come and pick up the merchandise at your home at your convenient time also the courier will help me sign the required papers.

Have a nice day.

Haha
Nice try. Scam someone else. Fucker.

Så kan det alltså se ut.

toshiba

Aktiv medlem
Nästa gång kan du ju testa att generera en Paypal-faktura ("request money") och skicka. Då behöver du inte uppge nån personlig info till köparen. Mest för att se vad de svarar...

Cyklot B

Medlem
Kul att se saken från andra hållet. :-)

Jag brukar nämligen anmäla intresse för skridskor på Nederländernas motsvarighet till Blocket/Tradera och skicka med ett brev på engelska för att lugna säljaren om att det inte är något försök att lura honom/henne. Men jag förstår förstås att ju mer jag smörar och försäkrar, desto större är risken att det framstår som misstänkt. Det skickas också med ett automatiskt varningsmeddelande från sajten – Marktplaats.nl – om man skickar pm från ett utländskt ip-nummer, att det kan röra sig om lurendrejeri. Man uppmanas också akta sig för avsändare med gmail-konto, så man har nästan allting emot sig. Det är väl bara var tionde som alls bryr sig om att svara på mitt mejl och godkänna mig som spekulant och budgivare.

Kan tänka mig att säljarna undrar varför någon i Sverige alls skulle gå över ån och Öresund för att köpa begagnade skridskor från Holland, men det finns goda skäl. Att det ö h t finns en begagnatmarknad är ett skäl och att man därför kan få skridskor till halva priset mot i Sverige trots frakten, gör det riktigt attraktivt. Även för att köpa nytt finns det anledning att vända sig till Holland; utbudet och konkurrensen mellan säljarna effektiviserar handeln. Det handlar alltså om hastighetsskridskor.

Du kan väl fråga dig och försöka ta reda på om det finns något skäl för någon boende i Portugal att välja just Sverige att köpa cykel ifrån. Är cyklar dyra där? Har de brist på cyklar? Är valutan stark? Är cyklar körda i Sverige mindre rostiga?
Finns inga sådana sakliga skäl, bör du nog dra öronen åt dig.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Anmäl enl instruktionerna längst ner i svaret så kan vi antagligen blockera fortsatt verksamhet på något vis.

Stefan L

Medlem
Bedrägeri. Jag tror nästan alla som säljer en cykel av kvalitativare märke på en känd köp och säljmarknad har råkat ut för detta. Sist jag skulle sälja en mtb så trissade jag upp priset med 600 kr från 7000 till 7600 kr, de accepterade det i tro att jag skulle gå med på en affär. Vilken seriös köpare skulle göra det?

Stefan L sa:
Bedrägeri. Jag tror nästan alla som säljer en cykel av kvalitativare märke på en känd köp och säljmarknad har råkat ut för detta. Sist jag skulle sälja en mtb så trissade jag upp priset med 600 kr från 7000 till 7600 kr, de accepterade det i tro att jag skulle gå med på en affär. Vilken seriös köpare skulle göra det?
Du kan skriva precis vad som helst nästa gång och dom kommer ändå att vara intresserade av att köpa din bil.

JohanAsplund

Ny medlem
Fick just mail av samma "snubbe" (Ricardo) på min annons om en JACO. Jag svarade att han får komma och betala kontant... Återkommer om jag får något mera svar (tveksamt va?).

Så länge de inte har lösenord till din mail så kan ju en mailkorrespondens inte leda till något annat än att de vet att din mailadress är aktivt använd?

Dr_Rydell

Ny medlem
Någon annan som fått från denna person?

is the item still for sale/? send me
price reply me to my email:
johanahelmersson@gmail.com

Sålde för något år sedan ett barbord och två barstolar från IKEA. Fick ett klassiskt scam mail från en person som påstod sig bo i London och var ytterst intresserad av dessa..
Jag tror jag begärde 500:- för bord/stolar.

Vi breväxlade en längre tid, jag var extremt sarkastisk i mina svar och lovade självklart att vara hemma när fraktfirman skulle komma och hämta det exklusiva bordet.

Det blev aldrig någon affär.. jättekonstigt.

PatrikHA

Medlem
Fick detta just nu så kontot verkar då vara aktivt

is the item still for sale/? send me
price reply me to my email:
johanahelmersson@gmail.com

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer