Kontaminerade bromsbelägg, en guide

MTBemil

Aktiv medlem
Så dina skivbromsar har börjat gnälla, vad gör man nu?
I regel finns det två anledningar till att skivbromsar skriker, dem är överhettade, eller mer vanligt, skivan och/eller belägg är kontaminerade men olja eller dylikt. Och dem beter sig på lite olika sätt, ett par överhettade belägg gnäller endast när dem just är det (överhettade), och brukar tystna när dem svalnar igen. Så om bromsarna börjar skrika först efter en längre släpbromsning (samtidigt som att bromskraften sjunker) är dem överhettade. Detta blir lättare hänt med mindre skivor och resin eller organiska belägg. Om de däremot skriker konstant, är dem kontaminerade, och utmaningen nu blir att rengöra skivorna och beläggen. Här nedan följer mina erfarenheter av lite olika metoder.

Skivor
Rengör eller byt, och det förstnämda är starkt rekommenderat. Om skivorna inte är helt tunslitna eller tokskeva så blir det väldigt dyrt i längden att slänga dem så fort dem blivit smutsiga. För att rengöra skivorna så behövs
1. isopropanol/t-röd eller dyl lösningsmedel, brake clean funkar såklart men behövs generellt inte.
2. en trasa, papper/tyg, något som inte luddar är en fördel.
3. gasolbrännare/stormkök/ugn.
Börja med att torka av skivan med isopropanol och en trasa, ju mer skit som går bort desto bättre så detta kan ta några omgångar, låt sedan resterande isopropanol dunsta av och bränn sedan av bromsytan med valfri värmekälla (osar och ryker så görs vid välventilerat utrymme), även att slänga in dem i ugnen på högsta värme i 5-10 min funkar ( men kommer osa mycket om det är mycket skit kvar). jag brukar värma tills stålet börjar gulna (mellan 176 och 204C på diagrammet nedan) även om detta egentligen är overkill. Låt skivan svalna och torka av ytterligare en gång med isopropanol (valfritt).

hY7Pp.jpg

Belägg
Beläggen går såklart också att byta, och om dem redan är nedslitna kan det definitivt vara värt det. Men har dem mycket bromsmaterial kvar så går det absolut att rengöra och rädda. Här finns det två metoder jag fått att fungera pålitligt.

Metod 1
Lättare och går snabbare men lämnar en gravt försämrad bromsverkan initialt, för metod 1 behövs:
1. Brakecleaner
2. SwissStop Disc Brake Silencer
Helt enkelt plocka ur belägg ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med en trasa under beläggen skaka burken och spreja på brake silencer på bromsmaterialet, det kommer lägga sig ett skikt av grått gunk på beläggen, låt detta torka ut och montera beläggen igen.
Jag vet inte vad dem haft i burken men det funkar pålitligt iallafall, men som sagt så blir bromsverkan gravt försämrad efter så beläggen kommer behövas bromsas in igen. På cyklar med kraftfulla 4-kolvs ok och större skivor är det nog mer lämpligt än för typ lvg bromsar.

Metod 2
Mer komplicerad och tidskrävande, inte riktigt lika pålitligt, men ger inget märkbart reducerad bromsverkan. För denna metod behövs:
1. Brakecleaner
2. smärgelduk (ca 120korn)
3. gasolbrännare etc
Ta ur beläggen ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med smärgelduken mot en plan yta slipa beläggen, när det tydligt går att se nytt okontaminerat bromsmaterial så flytta till en oanvänd del av smärgelduken, det kommer synas en färgskillnad mellan dem kontaminerade (mörka) och dem färska spånorna (ljusare). Spola av med brakecleaner igen (valfritt) och bränn sedan av beläggen med gasolbrännare, här är det svårare att bedömma temperatur, men 15-30s under lågan brukar räcka. låt svalna, montera och ut och åk :^)

jag har försökt skriva den här guiden så utförligt som möjligt baserat på min egna erfarenhet, men om ni har andra knep, tips eller frågor så skall jag försöka att se till att uppdatera den

jonte987

Aktiv medlem
Bränna skivorna verkar vara att ta i? Vet inte hur mycket olja de suger i sig.
Däremot kan de tjuta om de är ojämnt inkörda. Lite smärgel fixar det.

Jag bränner belägg innan jag slipar av de torra resterna istället för att gnida runt i sörjan. Tvättar sist.
Intuition är logikens fiende men i det här fallet säger intuitionen att jag inte ska diskutera saken med några ingenjörer

SocialGimp

Aktiv medlem
Mkt meck för att spara en hundring för nya belägg. Grus, vatten och/eller gegga på skivorna brukar fixa mina belägg.

Men jag ser naturligtvis tjusningen i att nörda ner sig o hitta den perfekta kuren.

jonte987

Aktiv medlem
Fast helt nya belägg kan kuka ur. Jag tycker inte att det är ok att slänga.

Nörda ner sig vet jag inte. Uppgradera bromsarna för att man inte kan hålla ordning på de man har borde vara lite pinsamt.
"Min två kolvs som tidigare funkade har slutat funka, vilka fyrkolvs ska jag köpa'

jonte987

Aktiv medlem
Har man sen rengörda belägg redo behöver man inte tveka utan kan byta vid minsta misstanke.

Jag förstår att jag låter snål med det är alltså inte ett enda par asgamla belägg jag sitter och gnider på.

Emil777

Aktiv medlem
Så dina skivbromsar har börjat gnälla, vad gör man nu?
I regel finns det två anledningar till att skivbromsar skriker, dem är överhettade, eller mer vanligt, skivan och/eller belägg är kontaminerade men olja eller dylikt. Och dem beter sig på lite olika sätt, ett par överhettade belägg gnäller endast när dem just är det (överhettade), och brukar tystna när dem svalnar igen. Så om bromsarna börjar skrika först efter en längre släpbromsning (samtidigt som att bromskraften sjunker) är dem överhettade. Detta blir lättare hänt med mindre skivor och resin eller organiska belägg. Om de däremot skriker konstant, är dem kontaminerade, och utmaningen nu blir att rengöra skivorna och beläggen. Här nedan följer mina erfarenheter av lite olika metoder.

Skivor
Rengör eller byt, och det förstnämda är starkt rekommenderat. Om skivorna inte är helt tunslitna eller tokskeva så blir det väldigt dyrt i längden att slänga dem så fort dem blivit smutsiga. För att rengöra skivorna så behövs
1. isopropanol/t-röd eller dyl lösningsmedel, brake clean funkar såklart men behövs generellt inte.
2. en trasa, papper/tyg, något som inte luddar är en fördel.
3. gasolbrännare/stormkök/ugn.
Börja med att torka av skivan med isopropanol och en trasa, ju mer skit som går bort desto bättre så detta kan ta några omgångar, låt sedan resterande isopropanol dunsta av och bränn sedan av bromsytan med valfri värmekälla (osar och ryker så görs vid välventilerat utrymme), även att slänga in dem i ugnen på högsta värme i 5-10 min funkar ( men kommer osa mycket om det är mycket skit kvar). jag brukar värma tills stålet börjar gulna (mellan 176 och 204C på diagrammet nedan) även om detta egentligen är overkill. Låt skivan svalna och torka av ytterligare en gång med isopropanol (valfritt).

Visa bilaga 574758

Belägg
Beläggen går såklart också att byta, och om dem redan är nedslitna kan det definitivt vara värt det. Men har dem mycket bromsmaterial kvar så går det absolut att rengöra och rädda. Här finns det två metoder jag fått att fungera pålitligt.

Metod 1
Lättare och går snabbare men lämnar en gravt försämrad bromsverkan initialt, för metod 1 behövs:
1. Brakecleaner
2. SwissStop Disc Brake Silencer
Helt enkelt plocka ur belägg ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med en trasa under beläggen skaka burken och spreja på brake silencer på bromsmaterialet, det kommer lägga sig ett skikt av grått gunk på beläggen, låt detta torka ut och montera beläggen igen.
Jag vet inte vad dem haft i burken men det funkar pålitligt iallafall, men som sagt så blir bromsverkan gravt försämrad efter så beläggen kommer behövas bromsas in igen. På cyklar med kraftfulla 4-kolvs ok och större skivor är det nog mer lämpligt än för typ lvg bromsar.

Metod 2
Mer komplicerad och tidskrävande, inte riktigt lika pålitligt, men ger inget märkbart reducerad bromsverkan. För denna metod behövs:
1. Brakecleaner
2. smärgelduk (ca 120korn)
3. gasolbrännare etc
Ta ur beläggen ur bromsoket, spreja på rikligt med brakecleaner, låt dunsta, med smärgelduken mot en plan yta slipa beläggen, när det tydligt går att se nytt okontaminerat bromsmaterial så flytta till en oanvänd del av smärgelduken, det kommer synas en färgskillnad mellan dem kontaminerade (mörka) och dem färska spånorna (ljusare). Spola av med brakecleaner igen (valfritt) och bränn sedan av beläggen med gasolbrännare, här är det svårare att bedömma temperatur, men 15-30s under lågan brukar räcka. låt svalna, montera och ut och åk :^)

jag har försökt skriva den här guiden så utförligt som möjligt baserat på min egna erfarenhet, men om ni har andra knep, tips eller frågor så skall jag försöka att se till att uppdatera den
Bra guide!
Jag har haft åskilliga turer med skrikande skivbromsar. Sjukt irriterande.

Vill tipsa om min, numera mirakelkur, som är tekniskt enkel men jobbig för benen och öronen.

1 Cykla upp för en lång backe och sen trampa ner för backen och bromsa av bara h-vete.
Det ska ryka om beläggen.
Din bild på blå-oxiderad metall passar bra in på bromsskivorna som ofta får en blå-guld nyans av värmen.
2 låt svalna, jag fortsätter sen rulla någon minut för att fartvinden ska kyla ner bromsarna. Sen njuter jag av tysta bromsar med bra bett.

Det har lyckats varje gång (har bara gjort det med s.k. organiska bromsbelägg. Ej sintrade) Inga skivor eller bromsok har skadats trots värmeutvecklingen.

För ett par bromsbelägg fick jag upprepa processen efter någon dag, då de var otroligt kontaminerade av olja. Men det funkade även för väldigt kontaminerade belägg.

qma

Aktiv medlem
När det eldas belägg så tänk på att de blir usla vid nån viss temperatur, som troligtvis skiljer sig per typ, och eventuellt värre beroende på sort och mängd kontaminering.

Jag har lyckats få sintrade metallbelägg att bli extremt härdade en gång, så att de nästan inte slits alls, och glaserar skivan direkt oavsett slipning av både skiva och belägg. Har hört om organiska som ramlat isär efter eldning också. Men är de ändå mög så kan man väl testa - det värsta som kan hända är väl en massa extra meck...

Olzin

Aktiv medlem
Jag brukar spraya brake clean och sanda mina sintrade belägg och diskar men jämna mellanrum. Funkar kanon, lyckas få stop på mig trots att jag väger som en sumobrottare har ”bara” 180mm skivor och kör ”dåliga” guide T bromsar.

MarcusL79

Aktiv medlem
Kan lungt säga mina var kontaminerade när jag cyklade med barnen igår. cykeln skrek och gnällde (fast det lät mer som plast/gummiskav). Var svårt att lokalisera för det gnisslade bar jag vred på styret.
Hann göra rent hjulaxeln och skulle precis ta ur styrlagren när jag insåg att de bara kunde vara bromsarna.

Gned med 120 papper, sen t-röd på trasa, och slutligen bara trasa.
Blev hur bra som helst.

Topp