Kontraproduktivt förslag om hjälmlag

fphotography

Ny medlem
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> fphotography skrev:
> > Jag kan hjälmkompensera och ha hjälm på mig
> > när jag tar bilen i morgon...
> >
> > /Freddo
>
>
> Faan, där har du något. Hjälmkompensera!
> (lite som att klimatkompensera, man betalar pengar
> eller planterar ett träd, så man kan fortsätta
> att spy ut sin skit)
>
> Jag tänker betala två andra cyklister så dom
> använder hjälm, då slipper jag...

Det bästa vore väl kanske att betala andra för att köra omkull, då slipper man göra det själv och behöver inte hjälmen. Medan den man betalar faktiskt har ett behov av hjälmen... det är väl så nära man komma att göra två flugor på smällen?

/Freddo
 

Oskar_

Ny medlem
PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror att oförmåga till att vara ironisk ingår i
> sjukdomsbilden ...

Asperger?

Då har jag helt missuppfattat det där med att jag inte ska kunna fatta eller skriva ironi. =)
 

fphotography

Ny medlem
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Så du menar att jag har vurpat helt i onödan?
>
> Då har jag nog förstört statistiken ;-)

Jupp!

/Freddo
 

geologen

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------

> Hur ställer du dig till att ökat hjälmbruk inte
> lett till färre huvudskador?
>
> [konstigt diagram som inte följer med i citatfunktionen]
>
>
> No clear evidence from countries that have
> enforced the wearing of helmets - British Medical
> Journal
> In contrast to the fall in all road injuries in
> South Australia coinciding with helmet
> legislation, percentages of cyclists with
> concussion and other head or face injuries show
> generally declining trends, especially for
> concussion, but no clear response when helmet
> wearing increased substantially.

Kan du inte tala om vad procenten på y-skalan innebär? Är det så att flera tiotals procent av alla trafikanter inom respektive trafikslag drabbas av skallskador i olyckor?
 

Erik Sandblom

Ny medlem
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hur ställer du dig till att ökat hjälmbruk
> inte
> > lett till färre huvudskador?
> >
> >
> >
> >
> > No clear evidence from countries that have
> > enforced the wearing of helmets - British
> Medical
> > Journal
> > In contrast to the fall in all road injuries in
> > South Australia coinciding with helmet
> > legislation, percentages of cyclists with
> > concussion and other head or face injuries show
> > generally declining trends, especially for
> > concussion, but no clear response when helmet
> > wearing increased substantially.
>
> Kan du inte tala om vad procenten på y-skalan
> innebär? Är det så att flera tiotals procent av
> alla trafikanter inom respektive trafikslag
> drabbas av skallskador i olyckor?


Ja, figuren visar vilken andel av inlagda patienter som har skallskada, uppdelat på trafikslag.

No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets - British Medical Journal
"To avoid confusing reductions in injuries (from safer roads or less cycling) with benefits of helmets, I have focused on percentages of cyclists with head injuries."

Se också VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt patientstatistik tabell 12a. T ex har var femte bilist hjärnskakning eller skallfraktur som huvuddiagnos.
 

Little Stereo

Ny medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Erik Sandblom skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> >
> > > Hur ställer du dig till att ökat hjälmbruk
> > inte
> > > lett till färre huvudskador?
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > No clear evidence from countries that have
> > > enforced the wearing of helmets - British
> > Medical
> > > Journal
> > > In contrast to the fall in all road injuries
> in
> > > South Australia coinciding with helmet
> > > legislation, percentages of cyclists with
> > > concussion and other head or face injuries
> show
> > > generally declining trends, especially for
> > > concussion, but no clear response when helmet
> > > wearing increased substantially.
> >
> > Kan du inte tala om vad procenten på y-skalan
> > innebär? Är det så att flera tiotals procent
> av
> > alla trafikanter inom respektive trafikslag
> > drabbas av skallskador i olyckor?
>
>
> Ja, figuren visar vilken andel av inlagda
> patienter som har skallskada, uppdelat på
> trafikslag.
>
> No clear evidence from countries that have
> enforced the wearing of helmets - British Medical
> Journal
> "To avoid confusing reductions in injuries (from
> safer roads or less cycling) with benefits of
> helmets, I have focused on percentages of cyclists
> with head injuries."
>
> Se också VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt
> patientstatistik tabell 12a. T ex har var femte
> bilist hjärnskakning eller skallfraktur som
> huvuddiagnos.
------------------------------------------------------------------------
Erik, du kan inte jämföra oss med länder med vänstertrafik, tacka fan för att dom drabbas av fler olyckor när dom kör på fel sida ! T
 

DT

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Se också VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt
> patientstatistik tabell 12a. T ex har var femte
> bilist hjärnskakning eller skallfraktur som
> huvuddiagnos.

Intressant rapport. Jag gjorde ett diagram liknande det från New South Wales utifrån siffrorna i figur 5b på sidan 31. Det infördes ju som bekant en svensk lag om cykelhjälm för barn under 15 år den 1 januari 2005. Se nedan:

Cykelhjlm.jpg


Du får gärna lägga upp mitt diagram på Wikipedia om du vill. Någon får gärna kontrollräkna.
 

Mr Orange

Aktiv medlem
Mycket snack i den här tråden. En bild säger som bekant mer än tusen ord. Såg den här bilden i DN i morse och den är argument nog för mig.

stella_fare683.jpg


(Toktanten Stella Fare om nån undrar)
 

JT

Ny medlem
Barnen bryr sig inte om diagrammen och statistiken, det är därför dom knäcker skallen mindre. Att det skulle bero på hjälmen är helt orimligt.
 

Stewe

Aktiv medlem
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket snack i den här tråden. En bild säger
> som bekant mer än tusen ord. Såg den här bilden
> i DN i morse och den är argument nog för mig.
>
>
>
> (Toktanten Stella Fare om nån undrar)


Jo, hon är ett exempel på att man ska använda hjälm innan man slår i huvudet... ;-)
 

Erik Sandblom

Ny medlem
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Se också VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt
> > patientstatistik tabell 12a. T ex har var femte
> > bilist hjärnskakning eller skallfraktur som
> > huvuddiagnos.
>
> Intressant rapport. Jag gjorde ett diagram
> liknande det från New South Wales utifrån
> siffrorna i figur 5b på sidan 31. Det infördes
> ju som bekant en svensk lag om cykelhjälm för
> barn under 15 år den 1 januari 2005. Se nedan:


Guldstjärna för att du tittade i både British Medical Journal och VTIs rapport. Utvecklingen för cyklande barn blev trots allt ganska lik den för bilister och andra trafikantgrupper fram till 2005. Jag har inte hittat några uppgifter om utvecklingen för cyklande barn efter 2005.

andel_huvudskador.png

Källa Trafikanalys: Vägtrafikskadade i sjukvården 2010 som kalkylblad, tabell 2b och VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt patientstatistik figur 5b
 

DT

Aktiv medlem
Fast placeringen av det vertikala strecket är väl lite missvisande i det diagrammet, det ser ut som att lagen kom precis efter mätperioden? Lagen kom ju 1 januari 2005 (väl?) så hela 2005 års siffror kan antas ha påverkats av ökat hjälmanvändande.

Minskningen 2004-2005 för cyklande barn är från ca 40% till ca 35%. Om det beror på cykelhjälmslag eller inte är svårt att veta, men det är i alla fall en rejält mycket större minskning än för de jämförbara trafikslagen, vilket syns tydligt i diagrammet.
 

Little Stereo

Ny medlem
Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Mycket snack i den här tråden. En bild säger
> som bekant mer än tusen ord. Såg den här bilden
> i DN i morse och den är argument nog för mig.
>
>
>
> (Toktanten Stella Fare om nån undrar)
--------------------------------------------------------
Precis sådär glad är jag också i hjälm, glad på cykel är ytterligare ett argument för hjälm :) T
 

Erik Sandblom

Ny medlem
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast placeringen av det vertikala strecket är
> väl lite missvisande i det diagrammet, det ser ut
> som att lagen kom precis efter mätperioden? Lagen
> kom ju 1 januari 2005 (väl?) så hela 2005 års
> siffror kan antas ha påverkats av ökat
> hjälmanvändande.
>
> Minskningen 2004-2005 för cyklande barn är från
> ca 40% till ca 35%. Om det beror på
> cykelhjälmslag eller inte är svårt att veta,
> men det är i alla fall en rejält mycket större
> minskning än för de jämförbara trafikslagen,
> vilket syns tydligt i diagrammet.


Nytt diagram. Jag har lagt till andelen barn som använder hjälm. Källa VTI. Man ser att andelen skador mot huvudet bland barn som cyklar minskade under 1998-2001, trots att hjälmbruket också minskade under samma period. Kurvan följer i stort sett den för bilister och samtliga barn.

andel_huvudskador_2.png


Källor: Trafikanalys: Vägtrafikskadade i sjukvården 2010 som kalkylblad, tabell 2b;
VTI - Trafikskador 1998–2005 enligt patientstatistik figur 5b;
VTI - Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988–2009 tabell 2a
 

stef

Ny medlem
Jag minns att det var ett himla motstånd innan bilbälteslagen kom.

Själv tycker jag att de som inget har att skydda de kan gott åka utan hjälm.
Men de bör fylla i donationskort om de förväntar sig vård kanske
 

Mr. Monkey

Ny medlem
Jag använder alltid cykelhjälm, t.ex när jag går till jobbet eller promenerar omkring i stan. Jag har även börjat använda hjälm i hemmet när jag ska gå långa riskfyllda sträckor som till kylskåpet eller toaletten, går jag ner till källaren så tar jag även på mig ryggskyddet. Man borde införa lag på detta då man lätt kan snubbla eller bli påkörd.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
RN skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför slutar en kurva lite abrupt i alla diagram
> som är redovisade?


Uppgifterna om cyklande barn kommer från VTIs rapport Trafikskador 1998–2005 enligt patientstatistik, figur 5b sidan 31, och den sträcker sig bara till 2005.
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Av ren nyfikenhet, hur ser statistiken ut för
> antal inlagda på sjukhus till följd av
> cykelolyckor under samma period?


Ladda ner kalkylbladet. Se tabell 2b, ruta A194 och framåt. Utvecklingen går mot färre skadade.

Eller se pdf-en, sidan 15.
 
Senast ändrad:

Sernevi

Aktiv medlem
Vägtrafikskadade i sjukvården 2010 Figur 2.9 "I åldersgruppen 7–14 år skadades mer än 15 000 barn under hela den visade perioden. Även i denna åldersgrupp är cykelolyckor den vanligaste orsaken.
Som vi kan se i Figur 2.9 har de dock trendmässigt minskat betydligt sedan år
2003, då de var drygt 800 skadade, till något under 500 år 2010." medan siffran för andra trafikslag ligger relativt konstant (bortsett från bilar, men där sker så pass mycket utveckling av krocksäkerhet hela tiden att det rimligtvis borde minska hela tiden)

Kommentarer?

edit: Övriga grupper cyklister ligger stabilt under samma period utan tendenser till liknande trend.
 
Senast ändrad:

Erik Sandblom

Ny medlem
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Vägtrafikskadade i sjukvården 2010 Figur 2.9 "I
> åldersgruppen 7–14 år skadades mer än 15 000
> barn under hela den visade perioden. Även i denna
> åldersgrupp är cykelolyckor den vanligaste
> orsaken.
> Som vi kan se i Figur 2.9 har de dock
> trendmässigt minskat betydligt sedan år
> 2003, då de var drygt 800 skadade, till något
> under 500 år 2010." medan siffran för andra
> trafikslag ligger relativt konstant (bortsett
> från bilar, men där sker så pass mycket
> utveckling av krocksäkerhet hela tiden att det
> rimligtvis borde minska hela tiden)
>
> Kommentarer?
>
> edit: Övriga grupper cyklister ligger stabilt
> under samma period utan tendenser till liknande
> trend.


Några kommentarer.

a) Kanske beror minskningen bland cyklande skolbarn på att de helt enkelt cyklar mindre för att det anses farligt? Det skulle också kunna bero på att man cyklar försiktigare, t ex på ställen med mindre trafik.

b) Svårt skadade betyder i det här fallet att man läggs in minst ett dygn på sjukhus. Om vårdtiderna är korta (något dygn) kanske det kan jämföras med fotboll, trädklättring eller annat som kanske kan räknas som en naturlig del av livet. Om man spolar fram tio år, minns man olyckan med ett skratt eller var det då allt det tråkiga började?

c) Sen undrar jag hur cykelolyckorna uppstod. Var det grus eller kanter på cykelbanan? Var det motortrafik inblandat?
 

Sernevi

Aktiv medlem
Jag är normalt sett inte särskilt dum, men, va?

a1) Ja, det är möjligt, men med nästan 40%? Menar du att cyklingen bland bar i åldrarna 7-14 skulle halverats sedan 2005? Och till råga på allt på grund av hjälmlagen? Jag kan inte presentera några siffror på det, men en så radikal minskning tror jag hade märkts, eller uppmärksammats på något sätt.
a2) Va? Menar du att man sedan hjälmlagen infördes endast låter sina barn cykla på gräsmattor i parker till skillnad från att de tidigare cyklade på motortrafikleder? Jag tror spontant att antalet barn som skadar sig pga dålig balans och gravt överskattande av sin förmåga (på cykelvägar etc.) är mycket större än andelen som vinglar runt bland bilar. Barn i den åldern är generellt bättre på att hålla sig på cykelbanorna än vuxna...

b) Jag tror att risken att du minns olyckan över huvud taget är mycket högre med hjälm, men framförallt tror jag att chansen är större att man ser tillbaka på det som en del av livet om man inte blev så allvarligt skadad att man blev tvungen att ligga kvar på sjukhus. Uppenbarligen har antalet inlagda barn med cykelrelaterade skador minskat med drygt 40% sedan hjälmlagens införande (eller strax därinnan), har barns klättrande i träd minskat med samma siffra eller vad är det du försöker komma fram till med jämförelsen?

c) Spelar det någon roll i sammanhanget? Detta är, som jag förstår det, antal barn inlagda med skador som uppkommit genom cykling. Jag tror inte yttre faktorer eller ändrat beteende kan förklara den avsevärda minskning som skett, utan jag tror att omgivningen varit relativt oförändrad under den aktuella perioden. Vad jag däremot finner troligt är att det är långt fler föräldrar som tar sina barn till sjukhus för en skada på huvudet än en skrubbad armbåge, och det kan i så fall förklara varför antalet inlagda barn minskat. De som cyklade utan dina armbågsskydd slog sig där och blev skadade, men de som hade hjälm och landade på huvudet klarade sig bra och slapp åka in.


Det kan även vara en rent psykologisk faktor hos föräldrarna, att de blir oroliga för att deras barn trillat med cykeln och tänk om han/hon slog i huvudet, resp. att de tänker 'jaja, han/hon hade ju i alla fall hjälm, så det är ingen fara' när de inte uppvisar några symptom såsom kraftig huvudvärk, konstigt näsblod eller plötslig död. I vilket fall som helst har de inte belastat sjukvården i onödan.
 

DT

Aktiv medlem
OK, så lite förenklat så har vi följande situation: antalet cyklande barn som skadar sig har nästan halverats mellan år 2003 och 2010. Under samma tid (2005) har en hjälmlag för barn införts, vilket (högst sannolikt) har inneburit att betydligt fler barn som cyklar har cykelhjälm i slutet av mätperioden än i början.

Vad är då mest sannolikt?

- Antalet barn som cyklar har drastiskt minskat (nästan halverats) eftersom de eller deras föräldrar har blivit skrämda av den otäcka hjälmpropagandan.

- Cyklande barn cyklar mycket försiktigare nu än tidigare (annars brukar det ibland hävdas att man cyklar mer vårdslöst när man har cykelhjälm på sig, men strunt i det).

- Antalet cyklande barn och antalet cykelolyckor är ungefär konstant, men andelen cykelolyckor som resulterar i skadade barn har blivit lägre pga ökat hjälmanvändande.
 

quid

Aktiv medlem
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> - Antalet cyklande barn och antalet cykelolyckor
> är ungefär konstant, men andelen cykelolyckor
> som resulterar i skadade barn har blivit lägre
> pga ökat hjälmanvändande.

Men det gills inte, eftersom andelen skallskador i bilar minskat i samma omfattning...
 

Erik Sandblom

Ny medlem
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
>
> a1) Ja, det är möjligt, men med nästan 40%?
> Menar du att cyklingen bland bar i åldrarna 7-14
> skulle halverats sedan 2005? Och till råga på
> allt på grund av hjälmlagen? Jag kan inte
> presentera några siffror på det, men en så
> radikal minskning tror jag hade märkts, eller
> uppmärksammats på något sätt.


Under samma tid, 2003-2009, minskade antalet observerade skolbarn som cyklar med 20%. Se Cykelhjälmsanvändning i Sverige 1988–2009, tabell 2b. Uppgifterna i tabellen anses inte säkra men ligger i linje med vad som hänt i andra länder i samband med hjälmlagar. Australien: minus 17% till 90% för skolbarn. Alberta, Canada: minus 41% till 59%. I Danmark minskade cyklingen bland skolbarn med 30% mellan 1993 och 2000, en stor del av detta anses bero på hjälmkampanjer.

Svenska Dagbladet skrev om det för några år sen. I början av 80-talet var det 94 procent av 7–9-åriga barn som fick gå ensamma till skolan. År 2000 hade siffran sjunkit till 77 procent. Att leka ute har blivit för farligt - SvD
"Sluta skjutsa barnen till skolan" - DN

How helmet promotion and laws affect cycle use
Teenagers are most easily dissuaded from cycling by cycle helmet promotion.


> b) Jag tror att risken att du minns olyckan över
> huvud taget är mycket högre med hjälm


Det är ingen som vet hur många cyklister som får bestående hjärnskada. Man kan få hjärnskakning vilket innebär att man blir medvetslös under en minut eller så, men det går över.
 

DT

Aktiv medlem
quid skrev:
-------------------------------------------------------
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > - Antalet cyklande barn och antalet
> cykelolyckor
> > är ungefär konstant, men andelen cykelolyckor
> > som resulterar i skadade barn har blivit lägre
> > pga ökat hjälmanvändande.
>
> Men det gills inte, eftersom andelen skallskador i
> bilar minskat i samma omfattning...

Aha jag förstår. Det i sin tur kan ju OMÖJLIGEN bero på bilspecifika faktorer som tex en ökad andel bilar med airbags, ökad bilbältesanvändning eller vadsomhelst. Så då gills det ju givetvis inte, vad dum jag är. :)
 

DT

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Sernevi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > a1) Ja, det är möjligt, men med nästan 40%?
> > Menar du att cyklingen bland bar i åldrarna
> 7-14
> > skulle halverats sedan 2005? Och till råga på
> > allt på grund av hjälmlagen? Jag kan inte
> > presentera några siffror på det, men en så
> > radikal minskning tror jag hade märkts, eller
> > uppmärksammats på något sätt.
>
>
> Under samma tid, 2003-2009, minskade antalet
> observerade skolbarn som cyklar med 20%.

OK, ska vi kompromissa då? Minskningen med 40% beror till hälften (-20%) på ett minskat antal cyklande barn, och till hälften (-20%) på ANNAT: främst att andelen barn som skadar sig av de barn som råkar ut för cykelolyckor har minskat. Och där borde ett ökat hjälmanvändande ha spelat in. OK?
 

Erik Sandblom

Ny medlem
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> quid skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > - Antalet cyklande barn och antalet
> > cykelolyckor
> > > är ungefär konstant, men andelen
> cykelolyckor
> > > som resulterar i skadade barn har blivit
> lägre
> > > pga ökat hjälmanvändande.
> >
> > Men det gills inte, eftersom andelen skallskador
> i
> > bilar minskat i samma omfattning...
>
> Aha jag förstår. Det i sin tur kan ju OMÖJLIGEN
> bero på bilspecifika faktorer som tex en ökad
> andel bilar med airbags, ökad
> bilbältesanvändning eller vadsomhelst. Så då
> gills det ju givetvis inte, vad dum jag är. :)


Men om det är prylarna som räddar oss, varför minskade andelen huvudskador bland cyklande barn under 1998-2001 trots att andelen med cykelhjälm också minskade?
 

Sernevi

Aktiv medlem
Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om det är prylarna som räddar oss, varför
> minskade andelen huvudskador bland cyklande barn
> under 1998-2001 trots att andelen med cykelhjälm
> också minskade?

Jag kan ärligt talat itne ens tolka dendär grafiken. Är det % cyklande barn, % barn med hjälm, % cyklande barn med huvudskador eller % barn med hjälm och huvudskador som är Y-axeln i grafen du länkade till? För som den ser ut är det fler barn som har hjälm än som cyklar, vilket jag tycker låter som en uppenbar risk för allvarlig mobbning på skolgårdar runt om i landet.

Vad är vad i dendär grafen? Det är väldigt svårt att utläsa, jag lyckas inte tolka var skadorna kommer in i bilden utan ser endast % cyklande barn och % hjälmanvändning och % barn?

edit: Jag menar med detta inlägg inte att raljera eller vara ironisk, utan jag kunde inte riktigt tolka datan.
 
Senast ändrad:

Erik Sandblom

Ny medlem
Sernevi skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men om det är prylarna som räddar oss,
> varför
> > minskade andelen huvudskador bland cyklande
> barn
> > under 1998-2001 trots att andelen med
> cykelhjälm
> > också minskade?
>
> Jag kan ärligt talat itne ens tolka dendär
> grafiken. Är det % cyklande barn


Nej


> , % barn med hjälm,


Ja


> % cyklande barn med huvudskador


Ja


> eller % barn med hjälm och huvudskador


Nej


> som är Y-axeln i
> grafen du länkade till? För som den ser ut är
> det fler barn som har hjälm än som cyklar,
> vilket jag tycker låter som en uppenbar risk för
> allvarlig mobbning på skolgårdar runt om i
> landet.
>
> Vad är vad i dendär grafen? Det är väldigt
> svårt att utläsa, jag lyckas inte tolka var
> skadorna kommer in i bilden utan ser endast %
> cyklande barn och % hjälmanvändning och % barn?


Mina figurer visar andelen skadade trafikanter som får en skada mot huvudet. Som du ser så får alla visade trafikantgrupper med tiden minskade andel skador mot huvudet. Det skulle t ex kunna bero på ökat hjälmbruk. Men eftersom även bilister får samma utveckling är det nog ingen säker slutsats. Figurerna är likadana som de som publicerats i British Medical Journal. Läs mer om hur författaren resonerat här:

Web Extras: published as supplied by the author. No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets -- Robinson 332 (7543): 722 Data Supplement - Further details -- BMJ
The statistical power of detecting effects of a helmet law is proportional to the change in percentage helmet wearing (%HW). If %HW increases by 50 percentage points (e.g. from 35%-85% of cyclists) and (as suggested by case-control studies) helmets prevent 68% of head injuries (HI), HI rates should fall by 46%. Changes this large would be evident in times series.

I den senare figuren har jag även lagt in andelen barn som cyklar med hjälm. Under perioden 1998-2001 ser du till exempel att barnen blev sämre på att bära hjälm.
 

Oskar

Aktiv medlem
Jag har minst 10 krockkuddar i min bil. Bland övrig säkerhetsutrustning vill jag särskilt nämna askkopparna, vars syfte är att uppmana folk att fimpa. Rökning är som bekant skadligt för lungorna och ett stort folkhälsoproblem.
 

42Hz

Aktiv medlem
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte den här tråden bara dö...

Kanske går att sätta en hjälm på tråden, så gott som död då!
 

Tsukuyomi

Ny medlem
Nu vet jag inte om frågan ställts tidigare här men, finns det någon nackdel med att ha hjälm på sig? Nu utgår jag från att det är så. Annars skulle ju tråden aldrig ha skapats, väl?
 

Tille

Aktiv medlem
Det finns den del spännande studier om rotationsskador och liknande.
Den stora skadan uppstår när folk väljer att inte cykla för att det verkar livsfarligt eller för att slippa ha/köpa hjälm.

Varför finns det ingen lag om hjälm när man spelar fotboll?
 

dabac

Aktiv medlem
Tsukuyomi skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu vet jag inte om frågan ställts tidigare här
> men, finns det någon nackdel med att ha hjälm
> på sig? Nu utgår jag från att det är så.
> Annars skulle ju tråden aldrig ha skapats, väl?

Den STORA (påstådda) nackdelen med hjälm är att hjälmanvändande får cyklande att verka så farligt att folk slutar cykla, vilket berövar dessa individer sin vardagsmotion, vilket kortar deras livslängd, gör dem sjukare och medför en större belastning för samhället. Det minskar också antalet cyklister på gatorna, vilket sägs göra bilister mindre benägna att visa hänsyn för de cyklister som blir kvar.

Bland de mindre nackdelarna brukar nämnas:
- märkliga studier om att bilister lämnar mindre lucka när de kör om hjälmbärande cyklister än hjälmlösa
- märkliga studier om automatisk riskkompensering som gör att hjälmbärande cyklister kör mera vårdslöst
- konkreta, men sällsynta fall där hjälmen fastnat i något och orsakat strypning och/eller hals-nackskador
- samt, som Tille skriver, en del teorier om rotationsskador. Det svåra där är att avgöra vad som utgör alternativen. Om hjälmen (sannolikt) förhindrade en skallfraktur, men orsakar en nackskada istället, är det bra eller dåligt?

Om hjälm får cyklande att verka farligt, hur kommer det sig då att folk vågar åka i bilar med airbag?
Eller tänk er frågan inför en båttur:"näe, har du flytvästar ombord, då vill jag inte åka båt. Det måste ju innebära att vi kan hamna i vattnet. Men lämna flytvästarna iland så följer jag med"
 

Atlas

Aktiv medlem
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns den del spännande studier om
> rotationsskador och liknande.
> Den stora skadan uppstår när folk väljer att
> inte cykla för att det verkar livsfarligt eller
> för att slippa ha/köpa hjälm.
>
> Varför finns det ingen lag om hjälm när man
> spelar fotboll?

fopoll heter det.

Grymt bra ide faktiskt!, kan vi inte skänka dem gamla tiders cykelhjälmar?
 

Brakastruten

Aktiv medlem
Bråkenhielm... hjälmtvång. Måste vara ett troll. För övrigt tycker jag att man kan sitta i varsina badbollar och bara snällt rulla fram i omgivningen! Utan extra gadgets.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer