kontroll av spel kassett

Swizz

Medlem
kontroll av spel kassett
Tänkte kolla om det finns några frivilliga vänliga själar som kan kontrollera ifall det finns något spel/glapp i sidled på deras bakre kassett?

HåkanC

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
Den här tråden kan bli spännande...
Hur många kassetter har du och vilket är glappet med dem i bak hos dig?
(En fredagstråd redan på en tisdag?)

Batavus

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
Nä, inget glapp, men efter rengöring av kassetten är det inte alltid bitarna vill falla på plats.
Åh, jag minns när man fick ta det varligt med 90-minuterskassetter, eftersom de var tunnare än t ex 60-minutare.

GoranS

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
Som kungen av mektabbar lyckades jag en gång dra åt låsringen snett. Då blev det glapp. Märkte det dock först när jag varit ute och cyklat en liten bit. Det påverkade, inte så förvånande, växlingarna menligt!

kontroll av spel kassett
På min reservcykel glappar kassetten rejält, dock främst de större kuggarna, 10 delat Shimano.
De är på nivån att jag inte vill plocka isär de, lär behöva byta både body och lager, på ett 8 år gammalt rejält slitet bakhjul. (Fälgen har till och från sett ut som en ostkrok)

Men växlingen fungerar vansinnigt bra, så jag cyklar tills de rasar och byter sen hela hjulet ink kassett. (Blir ju dock inte jättemånga mil på den cykel nu pga reserv)

Emil777

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
Jag har irriterande glapp i kassetten.
Ny cykel (Cube Nuroad Ex) och jag har monterat isär, satt ihop och dragit åt/fast kassetten (Shimano cs m5100) på navet tre gånger nu. Allt stämmer med distanser enl. sprängskiss.
Varje gång försvinner glappet ett tag och allt i livet är bra igen....men efter ett par mil är glappet tillbaka igen. Det klonkar då fult om drivlinan vid ojämneter i vägen och växlingen blir inexakt.
Så kan jag ju inte ha det !

-Hur j-vla hårt törs jag dra åt kassetten?
-Någon som har löst problemet?
-Ska jag reklamera?

En film om glappet i min kassett.

glitch

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
1) det är uppenbart att de lösa dreven inte kläms åt som de ska, låsringen bottnar
2) Verkar vara en MTB kassett. Har för mig det krävs en spacer bakom då om det är ett landsvägsnav.
Tror 1.85 mm spacer bakom kassetten så är saken biff.

Emil777

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
1) det är uppenbart att de lösa dreven inte kläms åt som de ska, låsringen bottnar
2) Verkar vara en MTB kassett. Har för mig det krävs en spacer bakom då om det är ett landsvägsnav.
Tror 1.85 mm spacer bakom kassetten så är saken biff.
Aha,
1 dit med distans,
2 sen på med kassett,
3 sen dra åt, kanske justera växlarna nu när kassett flyttats litet.
4 sen glad cyklist.

Tack för input Glitch ! 👍😁😃

glitch

Aktiv medlem
kontroll av spel kassett
Aha,
1 dit med distans,
2 sen på med kassett,
3 sen dra åt, kanske justera växlarna nu när kassett flyttats litet.
4 sen glad cyklist.

Tack för input Glitch ! 👍😁😃

Det var det lilla! Som du skriver lär du behöva justera ändlägena (speciellt viktigt på största drevet bak så du inte får ekersallad).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer