Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?

Zimpax

Ny medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Hej, tänkte höra om någon har testa något liknade eller vet om och hur de funkar? Plus och minus?
Har leta men inte hittat nå bra svar än på nätet så sorry om de resans finns en tråd.

Har en Specialized enduro 29 comp 2016. Super nöjd med den men testade en 27.5+ i veckan och blev så imponerad så hade lite lite planer att försöka kränga på ett par såna hjul på min hoj. Troligtvis ett par breda enduro fälgar med 2.8 däck. (Ganska nya inom cykelvärlden så har inte superkoll än så ni vet). Tacksam för all hjälp och tips.
 

kais01

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
trådar finns redan i frågan. men det är ingen idealisk logik i att sänka vevhushöjden när man ska köra stök. det är fälgarna som med det här önskade låga trycket sätter gränsen för hur lågt hojen sjunker, inte den pumpade ytterdiametern

det finns varianter där man höjer bakvaggan för de mindre 27,5+ för att kompensera. då får man brantare framgaffel till stökhjulen. vill man ha det?

du kan i vissa fall konvertera din 29a till 29+, har själv gjort så. eller köp 40i fälgar, och montera dina vanliga däck. dom jäser då ut fint, och det känns på ett rättt liknande sätt. det blir möjligt att köra med lägre tryck och bara köra igenom det där stenröset.
 

Zimpax

Ny medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Okej joo de va lite de jag va rädd för att de skulle hända och förstöra om man sänkte höjden på bb så. Vad har du då för fälgar och däck på din 29a? Och är de stor skillnad? De känns inte klumpig?
 

kais01

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
har till min fs 29a tre par hjul, crest med 2,25, och två par easton 40i med vardera 2,25 och 3,0.

kör mest med easton 40i med 2,25or. rullar förfärligt bra och skönt. på cresten behöver exakt samma däck högre tryck, rocket ron fram thunder burt bak. rullar trots det en aning sämre, men är och känns lite lättare, vilket förstås är bättre vid klättringar på tävling.

men alltså bättre undanrull med bredare fälg, och skönare gång. däcken 'tål' lägre tryck utan att förlora styrbarhet.

3,0 kommer fram vid åkning i sliten och stenrösig terräng i t ex hellas , och gärna längs steniga stigar i fjällen. vid såna tillfällen är de kanon, det är bara att bomba, men lite tyngre går det helt klart.

tre par hjul, känns som tre olika cyklar. om jag skulle ändra något är det att ha lite bredare fälgar än 40i till 3,0.
men hoppas det efterhand kommer 29/2,8
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    438.9 KB · Besök: 6

Zimpax

Ny medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Härligt, tack för infon! Du har inte haft problem att 3.0 däcken tagit i ramen eller så? Är lite rädd att de kommer kännas klumpigt och segt med med 29+ när man kör mer år downhill hållet.
 

Paco

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Sålde mina 27.5+ hjul till en kille med likadan hoj som din och han verkar vara nöjd iaf.

Själv så går jag på samma linje som kais01 och kör 29x2.5" med 35mm id fälgar.
 

Zimpax

Ny medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Okej, du råkar inte ha hans nummer kvar? eller användare så kanske man kan byta nått ord med han som har testat de redan.
 

Sparken

Ny medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Jag kör 27,5+ 2.8 i en Spark 29 ram. Hade problem med att tramporna slog i. Bytte till 165 mm vev. Kostade en tusenlapp. Funkar helt ok nu. Marginell försämring av trampkraft.
 

dnleriksson

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Zimpax sa:
Okej, du råkar inte ha hans nummer kvar? eller användare så kanske man kan byta nått ord med han som har testat de redan.

Hej hej ;-)

Jag har nästan lika, en 2016 fast 27,5... Det är relativt trångt både fram och bak, men inget har tagit i ännu. Jag har Rekon+ 2,8 på XM551 med 40mm id, men det är ju lite mindre mönster än tex DHF där det fastnar kottar och allt möjligt så det går bra. Dock måste hjulen hålla sig raka och jag tänker inte köra i värsta kladdleran.
Med tanke på att jag får plats med det i en 27,5a borde det väl gå i en 29a? Dock tror jag att ett 2,6 blir mer allround då det här har sina begränsningar iom det lilla utrymmet.
Maxxis har ju DHF 2,6 (utan WT?) nu till 27,5, men inte till 29.
Just ja, jag har ju även Maxxis DHF 2,5WT DD Maxxgrip till dh och är bra sugen på att testa dem på XM551, men jag har inte orkat lägga om däck då jag inte vet om jag kommer iväg till Järvsö något mer i år... Tror det skulle vara en riktigt mysig kombo!

IMG_20170910_184051_174.jpg
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
kul att andra försökt samma väg som jag valde, och gått på fetare 29 istället. och Sparken gör ju en intressant irl observation när det gäller trampislag om man minskar höjden på cykeln.

har iaf varit nöjd med mitt projekt. intressant är att den bredare fälgen redan där står för mycket av pluskänslan. lägg till en kort styrstam och du är nästan hemma redan utan de fetare däcken.

skulle inte sätta på plusdäck på en smal fälg. då måste man öka trycket för styrbarhetens skull och det blir bara studsigt.

på mtbr har man prövat det mesta, det finns många guldkorn där. men siten är full av nu-har-jag-beställt-den prylen-inlägg och sedan ingen utvärdering, vilket gör trådarna oändligt långa med det glest mellan aha-upplevelserna. och inte så mycket spridning på innovationerna, man följer varann som en bisvärm. också rätt dålig stämning på den siten, lite dallas-varning. kolla in craigsj inlägg, han kommer iofs från austin, tx.

man måste ju ha plats i ramen, och även se till att kedjan inte tar i när man kör på lägsta växeln. boost är här förstås bättre, men man kan ju också själv flytta ut kedjekransen några mm om det är nödvändigt. det är där bak en aning tajt med 3,0 på min cube, och jag har därför slipat undan ytterkanterna av ytterdobbarna ca 3mm. det medförde en intressant bonus fram, självstyrningen vid låga tryck blev mindre, det kan annars vara ett problem när trycket sänks.

bombolonis (betyder förresten flottyrmunk aka donut) är något smalare än andra 3,0, lättare att få plats då. däcken är helt ok, men lite hård gummiblandning för vinterbruk. rotmattor ignoreras, men stenrösen är deras hemmaplan. rullar tillräckligt bra på asfalt för att inte irritera, och håller tätt helt utan slang eller stansgucka.
 

NickPick

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Sparken sa:
Jag kör 27,5+ 2.8 i en Spark 29 ram. Hade problem med att tramporna slog i. Bytte till 165 mm vev. Kostade en tusenlapp. Funkar helt ok nu. Marginell försämring av trampkraft.

Vilken kompromiss... var det verkligen värt det?
 

Sparken

Ny medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
Ja det var antingen det eller överge hela konceptet och hjulen var dyrare :-) Läste omdömen på nätet innan jag bytte veven. Det var allt mellan att inte komma upp för en backe till att inte märka någon större skillnad mellan 180 o 165. Intressant hur människor kan uppleva olika.
 

kais01

Aktiv medlem
Konventera 29 till en 27.5/plus, tips? Plus, minus?
mycket ord men få slutsatser i den länken:) kanske är tänkt mer som inspiration!? när de ändå har boost konstigt att det inte testas 29+..

det man ser är att b och b+ ger tydlig sänkning av vevhushöjden. här i tråden kan vi konstatera att det tycks krångla till framfarten i skogen.

Sparken, du kunde också funderat på en längre framgaffel, en dyrare lösning.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer