Konvertera cykeln till 1x11. Hjälp

Mimer1028

Ny medlem
Hej. Jag har en hardtail 27.5 Orbea 2x10 och vill konvertera till 1x11. Det enda jag kommit fram till efter jag har läst om framdrev respektive kassetter är att det är en djungel. Finns det därför några kunniga på detta forum som skulle kunna hjälpa mig att hitta rätt framdrev och kassett till min hardtail. Jag vill påpeka att jag kör i varierad skogsterräng.

Efter jag läst lite grann kom jag fram till det här... Framdrev: 30T och Kassett: 11/42. Skriv vad ni tror om detta och kom gärna med egna alternativ på vad ni tror skulle funka bäst till cykeln.

Makten

Aktiv medlem
Eftersom du behöver ny bakväxel och reglage för att gå från 10- till 11-delat så är det vettigt att köpa ett "uppgraderingskit". De brukar vara ganska hemult prissatta faktiskt. Till det köper du ett narrow/wide-framdrev i lämplig storlek. I princip alla är kompatibla med kedjor för 11-delat.
Om du inte vill byta body på baknavet så gör du bäst i att välja Shimano 11-delat som passar rakt av. Exempelvis: https://www.bike24.com/p2178143.html

Edit: För att välja framdrev behöver vi veta vad du har för vevparti.

freddag

Aktiv medlem
då får du lägga upp en bild på vevpartiet för att få hjälp. fsa comet finns med alla möjliga bultcirkelmönster.

DanielS

Aktiv medlem
Vad har du för bakväxel? Om du ändå tänkt köra 11-42 kassett, varför inte behålla 10-delat så slipper du köpa nytt reglage och kan ev. behålla bakväxeln?

dnleriksson

Aktiv medlem
Antar att du har 11-36 bak nu. Hur mycket backar är det där du brukar cykla som kräver att du går ner på lilla fram? 30 som du funderar på känns litet på en 27,5 för mig och speciellt om du tänker 42 eller 46 bak, men där jag cyklar är det inga långa stigningar.

Mimer1028

Ny medlem
Antar att du har 11-36 bak nu. Hur mycket backar är det där du brukar cykla som kräver att du går ner på lilla fram? 30 som du funderar på känns litet på en 27,5 för mig och speciellt om du tänker 42 eller 46 bak, men där jag cyklar är det inga långa stigningar.
Du har säkert rätt i att det är för litet/lätt. Jag tänkte inte på att hjulstorlek spelar in heller. Jag vill kunna cykla i alla möjliga miljöer i skogen, allt från branta uppförsbackar till lite längre platta stigar osv. Vad skulle du säga är en bra allround storlek på framdrev och kassett till en 27.5 hardtail.

DanielS

Aktiv medlem
Jag hade 30 fram och 11-42 bak på en 27.5. Det var en bra utväxling för mig, använda lägsta växeln vid branta klättringar och högsta växeln ibland vid transport på grus eller asfalt. Men då kör jag ganska hög kadens och gillar lätta växlar oavsett cykeltyp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer