Konvertera från 3x10 till 2x10

Uphill

Ny medlem
Tänkte konvertera min trek superfly till 2x10. Kan man använda 3x10 vevparti och bulta dit de klingor man vill ha, eller skiljer det nåt så man måste byta hela vevpartiet.

CadelEv

Medlem
Köp passande klingor och nya klingbultar (kortare) och justera ändlägena på framväxeln, sen är det bara att tuta o köra!

rickards

Aktiv medlem
Du behöver inte ens byta framväxel eller reglage om du inte vill. Som redan nämnts så kan du bara att ställa in ändläget så det blir stopp på lagom ställe.

rickards

Aktiv medlem
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Behöver inte byta klingor heller.

Beror ju lite på vilken utväxling man vill ha va ??

Pebben

Ny medlem
rickards skrev:
> Timothy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Behöver inte byta klingor heller.
>
>
> Beror ju lite på vilken utväxling man vill ha va
> ??

Storleken på klingorna har inget med det att göra. D.v.s. om man vill gå från 3*10 till 2*10. I princip ta bort den ändklinga (största/minsta)man inte vill ha. Dock så bör man ha nya klingbultar. Det är allt för att ändra från 3 till två 2.

rickards

Aktiv medlem
Mäh, nu har vi väl alla konstaterat samma sak. Ta bort klingan du inte vill ha, köp kortare eller korta av klingbultarna, ställ in ändlägena. Klart. Om du nu inte vill ha annan utväxling förstås, då kan det ju va en fördel att köpa klingor med lämpligt antal tänder ?

Rickard.v

Ny medlem
Tror inte det funkar så bra om man skruvar dit en 38 istället för 32.
Framväxel är nog inte gjord för så stora drev.

Eller gör det??

dnleriksson

Aktiv medlem
Går det inte förskjuta den för den lär ju klara 44 i yttersta läget?

/ingen aning egentligen...

Edit: eller brukar det vara 42 kanske...

Senast ändrad:

rickards

Aktiv medlem
Rickard.v skrev:
> Tror inte det funkar så bra om man skruvar dit en
> 38 istället för 32.
> Framväxel är nog inte gjord för så stora
> drev.
>
> Eller gör det??

Det kan bli svårt om det är för stor skillnad mellan klingorna det ska växlas emellan. Annars kan man ha hur stor klinga man vill, det är bara att flytta växelföraren så det passar. Vet dock inte hur stor skillnad det kan vara på klingorn. Gissar lite och säger 14 tänder kanske, sen börjar det nog bli knepigt.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Pfaff skrev:
> Kedjelinjen borde väl med fördel anpassas till 2
> klingor?
> Bör inte vara så svårt med HTII.

Tar man bara bort storklingan så funkar det precis som vanligt. Man ställer bara in ändläget på växeln så att ytterläget inte går längre än till mittenklingan.

Byter man vevparti till ett tvådelat så vill jag minnas att man även måste byta växelreglage då det är annat avstånd mellan klingorna.

Belse

Aktiv medlem
Mycketvillhamer skrev:
> Pfaff skrev:

>
> Byter man vevparti till ett tvådelat så vill jag
> minnas att man även måste byta växelreglage då
> det är annat avstånd mellan klingorna.

På iaf Shimanos XT-reglage så sitter det en ställskruv under reglaget för att justera om för 2 eller 3 klingor...

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Belse skrev:
> Mycketvillhamer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pfaff skrev:
>
> >
> > Byter man vevparti till ett tvådelat så vill
> jag
> > minnas att man även måste byta växelreglage
> då
> > det är annat avstånd mellan klingorna.
>
>
> På iaf Shimanos XT-reglage så sitter det en
> ställskruv under reglaget för att justera om
> för 2 eller 3 klingor...

Där ser man :)

Pfaff

Aktiv medlem
Man kan ju enklast av allt ge fan i att växla till den 3:e klingan, vilken man nu vill.
Det var inte riktigt det jag ville säga utan om man tar bort en klinga är det kanske en ide att justera de två återstående klingorna till en bättre kedjelinja för att undvika större kedjevinkel än nödvändigt i ytterlägena.
Altså plocka bort en spacer på drevsidan om möjligt alternativt lägga in en spacer om det är yttre klingan som ska bort.
Eller tänker jag fel?

obscur

Ny medlem
Tänkte göra detsamma på min Scott. Dock har jag aldrig gjort en sånhär "operation" förut, så... hur går man tillväga? Verktyg etc?

xyz-saft

Aktiv medlem
Pfaff skrev:
> Man kan ju enklast av allt ge fan i att växla
> till den 3:e klingan, vilken man nu vill.
> Det var inte riktigt det jag ville säga utan om
> man tar bort en klinga är det kanske en ide att
> justera de två återstående klingorna till en
> bättre kedjelinja för att undvika större
> kedjevinkel än nödvändigt i ytterlägena.
> Altså plocka bort en spacer på drevsidan om
> möjligt alternativt lägga in en spacer om det
> är yttre klingan som ska bort.
> Eller tänker jag fel?

Problemet med det blir väl att man flyttar hela vevpartiet och inte bara klingorna. Man borde således också behöva flytta pedalerna motsvarande den förflyttning man gör av vevpartiet. Frågan är dock om det måste göras i praktiken.

En tanke, om än senare kanske, är att ha en extra kedjespännare och kanske styrare om man kör i lite stökigare terräng för att få lite mindre hopp och stök med kedjan. En variant till är att byta cage till en kortare, beroende på vad för klingor man väljer att använda.

rickards

Aktiv medlem
Kortare klingbultar bör finnas hos varenda cykelhandlare, dock kan man fila ner de nuvarande enkelt, jag har gjort det med en tång och en schweizisk armékniv :)

Kedjelinjen är inget problem alls. De flesta kör nog till 90% på nya storklingan, dvs gamla mittenklingan, och den sitter ju så att den räcker åt hela kassetten utan konstigheter. Sen kanske man inte kan köra lilla-lilla, men vad gör det?

Å gällande bakväxel bör det va en mid eller longcage till 2-delat fram. Med största sannolikhet så sitter det på en longcage om det varit 3-delat tidigare, och det funkar fint till 2-delat också. Tycker man att det slamrar å slänger för mkt kan en styrare va ett alternativ, men börja med att korta kedjan några länkar som inte längre behövs då storklingan fram försvunnit.

Octagon

Aktiv medlem
Mycketvillhamer skrev:

> Byter man vevparti till ett tvådelat så vill jag
> minnas att man även måste byta växelreglage då
> det är annat avstånd mellan klingorna.

Nej, det fungerar att behålla grejor från 3-delat. I alla fall på min SLX.

Tegheim83

Medlem
VM i trådväckning!

Jag har en gammal cykel som jag kör med i trainern på vintern.

Nu skulle jag byta drivlina på den och tänkte passa på att byta från 3x10 till 2x10.

Original är det FC-M610 (42/32/24), men jag köpte FC-M785-drev (40/28) för det kändes som en uppgradering och reflekterade inte mer över det.
Men jag kan ha gjort bort mig?

På FC-M785 sitter 40T INNANFÖR spindeln, på min FC-M610 sitter 42T UTANFÖR, och sedan 32T innanför i samma bultar.

Inser att jag blir tvungen att skaffa kortare bult (M7x8)
Men annars borde det väl funka?
Finns det inlägg att köpa som täcker där 42T hade suttit?

Reglaget (M985) har redan funktionen att skifta från 2x till 3x, så det borde bara gå att justera in ändlägerna och vajern?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer