Konvertera från mekaniska till elväxlar

Jenny W

Aktiv medlem
Hej.
Här har hänt en del ser jag sen jag var här senast. Ny fräsig look och kategoriindelning 😁 Vem kunde tro det?
Jag tänkte ge min gamla Columbus elväxlar men behöver Happys klokskap. Ser att kabeln inte kommer att få plats i ingångshålet där vajern är (internt) dragen. Vad gör jag? Borrar i ramen? Ger upp, slänger skiten och köper ny cykel?

Bilagor

• B2567A4D-240C-40F5-8333-25B27BEE4EC8.jpeg
    B2567A4D-240C-40F5-8333-25B27BEE4EC8.jpeg
    670.5 KB · Besök: 528
  • image.jpg
    image.jpg
    228.5 KB · Besök: 516

HåkanC

Aktiv medlem
För över 10 år sedan skrev mästermekanikern GurraG en tråd om hur han gjorde en intern Di2-installation på en Canyon som inte var förberedd för det och det med en Di2-grupp som inte heller var förberedd för intern installation!

Men åtminstone modifieringarna av ramen borde vara, mer eller mindre, desamma som du behöver göra

Jenny W

Aktiv medlem
För över 10 år sedan skrev mästermekanikern GurraG en tråd om hur han gjorde en intern Di2-installation på en Canyon som inte var förberedd för det och det med en Di2-grupp som inte heller var förberedd för intern installation!

Men åtminstone modifieringarna av ramen borde vara, mer eller mindre, desamma som du behöver göra
[/QUOT
Välkommen tillbaka

Kolla om du även behöver borra hål i vevlagerhuset.
Tack.
Ok. Ska kolla. Troligen behöver jag borra alla ställen där vajerhöljet går in, men jag kollar. Funkar en ny metallborr? Eller ska det vara träborr?
Ska kolla Gurras tråd

Niklasberglund

Aktiv medlem
Hej Jenny!
Jag skulle använda en ny/fräsch metallborr i lämplig storlek.
Enorm skillnad att borra med en slö/felaktig kontra en ny/fräsch.

Kuriosa.
Vill minnas att den cykeln i princip bara blev rastad norr om Fagersta under din 60-milare?
@geologen kanske minns om den användes mer?

Jenny W

Aktiv medlem
Välkommen tillbaka

Hej Jenny!
Jag skulle använda en ny/fräsch metallborr i lämplig storlek.
Enorm skillnad att borra med en slö/felaktig kontra en ny/fräsch.

Kuriosa.
Vill minnas att den cykeln i princip bara blev rastad norr om Fagersta under din 60-milare?
@geologen kanske minns om den användes mer?

Japp samma cykel.
Har även används på SM och Nordiska mästerskapet i Norge för ett par år sen.
Har obetydligt använda metallborr. Sitter och samlar mod med en kopp snabbkaffe.
Nästa problem blir då att jag måste ta bort vajer innan jag borrar och inte har något att föra kabeln med men det får jag ta sen :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Om du känner dig osäker och hål ska borras upp "mycket" så kan du borra i flera steg.
Då är det mindre risk att det hugger och fransar fiber.
Alltid med skarpt (nytt) borr.
Lycka till

M

HåkanC

Aktiv medlem
Om du ska borra i kolfiber bör du även undvika kolfiberdammet
Dvs: Använd andningsskydd (+ mer skydd), borra utomhus och torka/tvätta av ramen innan du tar in den igen

Niklasberglund

Aktiv medlem
Japp samma cykel.
Har även används på SM och Nordiska mästerskapet i Norge för ett par år sen.
Har obetydligt använda metallborr. Sitter och samlar mod med en kopp snabbkaffe.
Nästa problem blir då att jag måste ta bort vajer innan jag borrar och inte har något att föra kabeln med men det får jag ta sen :)

Tror faktiskt inte att jag varken innan eller efter har sett en vackrare natthimmel än den när vi stannade i skogen norr om Sunne (tror jag det var?)
Aldrig sett en så stjärnbeströdd himmel.
Det var ett skoj äventyr!

Jenny W

Aktiv medlem
Kommer inte åt med borrmaskinen för hålet går tight i rak linje längs med ramen. Behöver låååång borr. Eller nått. Får tänka 🤔

Bilagor

• 18309C24-BF89-40FB-8C3D-FFB1F86DFA44.jpeg
    18309C24-BF89-40FB-8C3D-FFB1F86DFA44.jpeg
    439.4 KB · Besök: 407
  • BDC77D65-7CFC-437D-BB72-17CBB33C05FF.jpeg
    BDC77D65-7CFC-437D-BB72-17CBB33C05FF.jpeg
    194.7 KB · Besök: 407

Jenny W

Aktiv medlem
Tror faktiskt inte att jag varken innan eller efter har sett en vackrare natthimmel än den när vi stannade i skogen norr om Sunne (tror jag det var?)
Aldrig sett en så stjärnbeströdd himmel.
Det var ett skoj äventyr!
Någon stjärnhimmel minns jag inte att jag såg men äventyrscykling var det. Minne för livet ❤️

Jenny W

Aktiv medlem
Men ÅH! Jag är så korkad. Jag ska ju inte dra kabel på samma sätt som vajern. 🙈
Det är ju inget hål till junktion 2 i vevhuset. Jag får ju ändå borra för att dra kabel på något vis. Man kanske kan dra allt genom ramen där sadelstolpen sitter?

Bilagor

• kabeldragning Di2.JPG
    kabeldragning Di2.JPG
    74.9 KB · Besök: 332

Jenny W

Aktiv medlem
Jag Di2-konverterade en sån Columbus för många år sen, vad jag kommer ihåg var det inga problem.
Kanske min Speedmax-tråd https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-canyon-speedmax-cf-di2.1829210/ kan vara till nån hjälp.
Mina byggen gjordes med första generationen Di2, dagens Di2 är betydligt lättare att jobba med.
Tackar. Ja det såg lätt ut. Nu har jag vågat borra. Det är inget hål för kopplingsdosan i vevhuset. Vad göra?
Jag behöver ta av vevlagret för att kolla hur det ser ut inuti. Har blivit av med vevlagerverktyget. Evigheter sen jag använde det och har ingen aning vart det kan ha blivit av. Får köpa ett nytt på måndag. Suck. Jag har iaf plockat av allt annat. Fick lite ont i magen av att dra ut vajer utan att dra igenom de där plaströren (vaddenuheter). Kommer bli många fula ord innan jag får ut kablar där de ska vara.

marr

Moderator
Forumvärd
Tackar. Ja det såg lätt ut. Nu har jag vågat borra. Det är inget hål för kopplingsdosan i vevhuset. Vad göra?
Jag behöver ta av vevlagret för att kolla hur det ser ut inuti. Har blivit av med vevlagerverktyget. Evigheter sen jag använde det och har ingen aning vart det kan ha blivit av. Får köpa ett nytt på måndag. Suck. Jag har iaf plockat av allt annat. Fick lite ont i magen av att dra ut vajer utan att dra igenom de där plaströren (vaddenuheter). Kommer bli många fula ord innan jag får ut kablar där de ska vara.
Köp parktools verktyg för intern dragning. Bör finnas i varje verkstad.

HåkanC

Aktiv medlem
Ja det behöver jag. Vet inte riktigt hur eller var jag ska göra hålet.
Om jag kommer ihåg rätt behövde "alla" göra det i början.
Det bästa är nog om du kollar på bilderna i GurraGs trådar
och även accepterar hans erbjudande om mer direkt hjälp, även om den inte kan bli "hands on"

Men posta gärna mer om din ombyggnad här, gärna både text och bilder
Set kan säkert vara användbart för många fler framöver

Jenny W

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt behövde "alla" göra det i början.
Det bästa är nog om du kollar på bilderna i GurraGs trådar
och även accepterar hans erbjudande om mer direkt hjälp, även om den inte kan bli "hands on"

Men posta gärna mer om din ombyggnad här, gärna både text och bilder
Set kan säkert vara användbart för många fler framöver
Har läst och självklart tar jag all hjälp jag kan få. Text och Bilder kommer efterhand

GurraG

Aktiv medlem
Det är inget hål att stoppa sladd i lagerhuset.
Tack

Har inget minne av att jag borrade/dremlade något hål i vevlagerhylsan när jag byggde om TT3'n.
Troligen byggde jag den med nya generationen Di2. Ska se om jag kan få kontakt med dåvarande ägare för info..
Ska jag gissa så använde jag troligen teflonrör/järntråd/sytråd för att leda in kablarna genom utgångshålen och upp till överdelen av sadelröret, kopplade in dem i junktion 2 som jag "madrasserade" väl med styrlinda e.dyl. När alla kablar var inkopplade drog jag tillbaka dem genom utgångshålen. Junktion 2 blev då liggandes i utrymmet runt vevlagerhylsan. Batterikabeln såg jag till att den inte ramlade ner i sadelröret eftersom jag använde mig av ett "pennbatteri" som jag på någon vis "pulade in" i sadelstolpen alt i sadelröret under sadelstolpen.
En annan gissning är att jag borrade/dreml'ade ett rektangulärt hål på undersidan av vevhuset där jag "förvarade" junktion 2, i övrigt typ som ovan.
Som sagt, jag minns inte - försvarar mig med att jag byggt/byggt om ett otal cyklar.

Jenny W

Aktiv medlem
Tack

Har inget minne av att jag borrade/dremlade något hål i vevlagerhylsan när jag byggde om TT3'n.
Troligen byggde jag den med nya generationen Di2. Ska se om jag kan få kontakt med dåvarande ägare för info..
Ska jag gissa så använde jag troligen teflonrör/järntråd/sytråd för att leda in kablarna genom utgångshålen och upp till överdelen av sadelröret, kopplade in dem i junktion 2 som jag "madrasserade" väl med styrlinda e.dyl. När alla kablar var inkopplade drog jag tillbaka dem genom utgångshålen. Junktion 2 blev då liggandes i utrymmet runt vevlagerhylsan. Batterikabeln såg jag till att den inte ramlade ner i sadelröret eftersom jag använde mig av ett "pennbatteri" som jag på någon vis "pulade in" i sadelstolpen alt i sadelröret under sadelstolpen.
En annan gissning är att jag borrade/dreml'ade ett rektangulärt hål på undersidan av vevhuset där jag "förvarade" junktion 2, i övrigt typ som ovan.
Som sagt, jag minns inte - försvarar mig med att jag byggt/byggt om ett otal cyklar.

Bra tips där med dragningen. Tänker att jag måste tänka på att det ska vara möjligt att dra kabel i de hålen jag borrar. Vill inte att cykeln ska se ut som en vällagrad ost sen när jag är färdig bara för att jag satte borren på fel platser sen är jag lite nervös för att borra i kolfiber men det är säkert ogrundat. Madrasseras och fästas i sadelrör, uppfattat. Jag har ju dragit kabel på min racer för några år sen. Den ramen var förberedd för elväxlar och mycket enklare men jag kan titta på den hur hålen sitter i ramen.
Jag har legat och klurat på detta i natt. Så här tänkte jag att jag behöver göra.
kabeldragningshål tempo.JPG

Jenny W

Aktiv medlem
Jag har pratat med en erfaren mekaniker och jag tror att jag dra i handbromsen här. Känns inte bra att göra så stort hål i ramen där det inte är meningen att det ska vara hål. En sak att rymma upp hål där det redan är förstärkt för hål... Den här gamlingen är inte förberedd för Di2 och där jag kan se inne i ramen är det massa plast i vägen. Kan bli svårt att dra kabel där.
Känns lite synd att våldföra sig på en så fin gammal Columbus oxå. Så jag plockar ihop den nu igen och ser mig om efter en ny ram. Har ju nästa allt som ska på den iaf...

Jenny W

Aktiv medlem
Idag fick jag lite tid över och plockade ihop Columbus igen. Saknar bara en vajer till bakväxeln och styrlinda.
Har letat på nätet efter en annan ram men tyvärr går det inte att lösa ekonomiskt för tillfället. Surt, men jag får gneta på med min gamla cykel ett tag till.

Bilagor

• 3B006C5D-F20A-4D00-9A51-392A9427F925.jpeg
    3B006C5D-F20A-4D00-9A51-392A9427F925.jpeg
    1.2 MB · Besök: 340

Köp & Sälj

Topp