Konvertera till NX Eagle

Dimebag

Ny medlem
Konvertera till NX Eagle
Hej,
första inlägget men varit inne och smygläst i många år. Hoppas någon kan hjälpa mig med inköp för att konvertera min gamla kära Cannondale Trigger hoj till singel klinga
(NX Eagle). Har googlat men är inte säker vad som krävs

Här är specen på min Trigger
https://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Cannondale/Trigger-29er-3,11818

Här är 4 olika NX eagle kit som borde funka
https://www.bikester.se/delar/vaxlar-vaxelreglage/komponentgrupper/

Kommer det att funka?

Vilket av dessa 4 olika NX Eagle kit ska man välja?

Måste jag byta vevlager till sram DUB? Vilket i så fall? Just nu är det Sram BB30 vevlager.

Gammal cykel, men gillar den lite märkliga geometrin så skulle vilja uppgradera den lite

Hoppas någon kan ge lite vägledning

/D

Lejon

Aktiv medlem
Konvertera till NX Eagle
Inte svar på frågan, men jag skulle undvika NX-bakväxel åtminstone. Mycket känslig för minsta lilla tillstötning. Har du råd så gå på GX (eller ännu hellre Shimano).

jonte987

Aktiv medlem
Konvertera till NX Eagle
Byt till dub om det går. Sen är det väl bara vevlängd och offset. Offset sitter i klingan så skit i det. Jag kan byta en 6mm , som du troligen ska ha, mot en 3mm boost i värsta fall. Troligen funkar det bra med boost också

SocialGimp

Aktiv medlem
Konvertera till NX Eagle
Jag vet att många tycker att NX är skit men jag tycker de växlar helt ok. Ett klart steg upp från SX. Men NX-kassetten är tung och är enligt många gjord av mjukost.

En budgetfråga naturligtvis men är GX inte speciellt mkt dyrare är det att föredra.

Lejon

Aktiv medlem
Konvertera till NX Eagle
Men GX är för XD-body och NX-kassetten för hg fortfarande väl? Då blir GX-kassett sammantaget enormt mycket dyrare (dvs om body behöver bytas).
Men NX-kassetten är svintung om det nu spelar roll för TS, om den är av mjukost-kvalitet vet jag inte.

Dimebag

Ny medlem
Konvertera till NX Eagle
Asså, inte köpt cykel sen 2015 så är ju analfabet märker jag...
Här är bild på mitt nuvarande vevlager, måste jag uppgradera detta eller kommer det att funka med befintligt?

Vill inte lägga så mycket pengar på denna gamla hoj.

Bilagor

• mtb.jpg
    mtb.jpg
    554.7 KB · Besök: 22

Köp & Sälj

Topp