Konvertera Trex Xcaliber 2013 till Singelklinga

JohanJ79

Ny medlem
Då jag uppgraderat mig och frun har fått min gamla Xcaliber 2013 funderar jag att uppgradera den till singelklinga.
Helt ny på cykelmekning men vad behöver jag göra?
Min tanke är att investera så lite som möjligt, Dvs kan man behålla vevparti och sätta ny klinga fram samt ny casett bak och kedja och behålla resten?

Funkar det eller vad behöver jag göra?
Gärna tips på komponenter, räcker med nivån på det jag har idag. 1x10, 1x11 eller 1x12

Är det lätt att göra själv eller värt att lämna in? Behövs mycket verktyg?

-Shifters SRAM X7, 10 speed
-Front derailleur Shimano Deore
-Rear derailleur SRAM X7
-Crank SRAM S1000, 44/33/22
-Cassette Shimano HG62 11-36, 10 speed

Jag uppgraderade min 2013 X-Caliber med SRAM's eagle nx paket. Alla delarna ingick. Tittade först på att bara byta framdrevet, men ville ha det större omfånget bak. Var hyffsat lätt, men fick köpa några verktyg jag inte hade förut. Fanns en del videos att kolla på för Eagle installationen.

JohanJ79

Ny medlem
Jag uppgraderade min 2013 X-Caliber med SRAM's eagle nx paket. Alla delarna ingick. Tittade först på att bara byta framdrevet, men ville ha det större omfånget bak. Var hyffsat lätt, men fick köpa några verktyg jag inte hade förut. Fanns en del videos att kolla på för Eagle installationen.
ok strålande, var köpte du kitet?

Just det, bytte vevlager för att lyckas med installationen. Hoppades först slippa det men när eagle grejerna kom så passade det inte alls först.

Som tur var var det gängat vevlager och gick enkelt att byta. Enda missen jag gjorde var att dra åt för hårt på driv sidan så hoppas jag aldrig behöver ta av vev lagret igen :)

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer