Konvertering MTB+ LVG= Monstergravel- hur får jag en växelkombo som fungerar?

cola

Aktiv medlem
Håller som bäst på att konvertera min 29er till en monstergravel men inser att jag kommer att få problem med växlarna och frågar innan jag börjar mjölka plånboken.

Målet är att köra 1x10. I dagsläget har jag följande:

* LVG- reglage Tiagra 4700 (dessa verkar bara vara kompatibla med sig själva..) 10s.
* XTR bakväxel med clutch (+ goatlink). GIllar tydligen inte LVG- reglage..
* Garbaruk kasett 11-46- verkar som om få lvg- bakväxlar fixar detta eller?
* 32,34 och 38 NW- klingor så jag kan ordna lite här. Men 32 blir för lite fram på denna cykel, hade gärna använt 38 om det påverkar...
* Har även en uppsättning med Sora 10s och en Ultegra bakväxel short cage på fulcrossen som jag skulle kunna använda om det är så.

Vad blir smidigast för att få allt att lira?
* Köpa mindre kassett och en Tiagra- bakväxel?
* Enklast är kanske att ta grejerna från crossen men de är väl använda och behöver jag ff en kassett till? Hur mycket kassett klarar en ss bakväxel?

Någon som har något annat tips på lösning?

Bobbysynth

Aktiv medlem
Grx 400 bakväxel och en roadlink dm från Wolftooth så kan du köra upp till 42 i bak. Har det själv ihop med 1x 40t fram och Grx-reglage.

Fredrik80

Aktiv medlem
Du kan glömma 32 eller 34 fram iaf, minst 36 ska det vara på en 29 gravel. 38 är nog rätt lagom för många.

cola

Aktiv medlem
Grx 400 bakväxel och en roadlink dm från Wolftooth så kan du köra upp till 42 i bak. Har det själv ihop med 1x 40t fram och Grx-reglage.
Japp, grx är ju en lösning men då blir det nya reglage oxå antar jag och då börjar kulorna rulla..

Bobbysynth

Aktiv medlem
Japp, grx är ju en lösning men då blir det nya reglage oxå antar jag och då börjar kulorna rulla..
Tar inte gift på det men vissa Tiagra-reglage funkar med Grx-växeln. Körde det själv innan jag bytte reglage. Vad jag kan läsa mig till ska de gå att köra med den 11-delade Grx-bakväxeln iaf.

Senast ändrad:

Fredrik80

Aktiv medlem
Det beror väl lite på hur backigt det är där du bor, benmuskler, hur långa turer man vill ta etc. Jag tror egentligen många hade klarat sig bra på 38 fram och en 11-36 kassett. 46 bak blir en riktig krypväxel på en 29 gravel. Min spontana reaktion är att inte använda 11-46 kassetten till en gravelhoj om det inte är väldigt backigt eller man ska ta väldigt långa turer där orken kan ta slut.

Bobbysynth

Aktiv medlem
Pendlar och cyklar grus + lite stig med min hoj. 11-42 bak och 40 fram. Skulle jag ändra ngt hade det varit att köra 42 fram för att få ngt tyngre växlar och använda mer av kassetten. I övrigt tycker jag det funkar alldeles utmärkt med 10-delat och saknar inte framväxeln ett dugg.

cola

Aktiv medlem
Körde 32 fram och 34 som största bak på fatbiken i alla år och det räckte oftast även om kadensen inte alltid låg på 90;) och då blir nog denna mer lättrampad än fatbiken. Tanken är att denna ska få lite packning ibland och köra lite tungt på det sättet men 46 behövs inte men det satt på när jag köpte hojjen. Hur stor kassett tar en lvg- bakväxel (på riktigt, inte på papper;))?

cola

Aktiv medlem
Smidigaste lösningen är kanske en 11-36 och en tiagra 4700 bakväxel och sedan lite tunga intervaller på zwift..

DarkMatter

Aktiv medlem
GRX RX400 och Tiagra 4700 är kompatibla. Jag har själv RX400 reglage och 4700 bakväxel (just nu). Tvärt om ska funka lika bra.

Dessa två grupper är också kompatibla med 11-delade bakväxlar. (Så länge reglage och kassett har samma antal växlar).
Edit: gäller moderna 11-delade som R7000, R8000 och så

DanielS

Aktiv medlem
11-46 kan nog bli svårt med en lvg/grx-bakväxel. Möjligen att rx-812 kan fixa det men inte helt säkert att det går. Sedan är det inte säkert att 38t fram fungerar på alla mtb-ramar men det kanske du hade koll på? Roadlink är det ju en del som kör med bra resultat så det är väl också värt att undersöka.

Jag gillar 1x och lätta växlar men trots det saknar jag lite tätare steg i det högre registret när jag kör längre asfalt-sträckor på min gravel med 40t fram och 11-42t bak. På grus där det går lite långsammare (<25km/h i snitt) funkar det bra. En monstergravel blir väl inte så skoj på asfalt utan den kör man nog stökigare med så jag tror du är inne på rätt spår med 11-46t.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer