Konvertering till 1x11

Mikahn

Medlem
Konvertering till 1x11
Har sökt men finner inte all info så därför försöker jag få hjälp av expertisen som finns här.

Har funderat ett tag på om jag skall konvertera till 1x11 på min Spark 950. Vet inte om det kommer att fungera varför jag gärna hittar en lite billigare lösning än SRAM Eagle.
Jag har idag 2x10, Vevparti Shimano FC-M627-B2 (för BOOST tror jag), Vevlager Shimano BB-MT500-PA / shell 41x89.5mm, Baknav Shimano FH-M618-B CL / Boost 12x148mm RWS axle

Funderar på att sätta på följande
Kassett Sunrace MX80 11sp 11-50 (kanske tar Sunrace 11-46 istället)
Växel Shimano XT RD-M8000 GS (medium Cage)
Växelreglage M8000 11sp (helst med Ispec B)
Absolute black Oval 36t klinga fram. (kanske 34t istället)
11sp kedja KMC

Skulle detta fungera eller är det något mera som behövs införskaffas. Bör jag byta vevparti/vevlager också samtidigt?

Mottager gärna synpunkter kring detta och även förslag på ändringar.

Ringh

Medlem
Konvertering till 1x11
Om du ska ha 11-50 hade jag nog kört med Long cage på bakväxeln. Sen vilken broms har du? För om du tar lspec ll så kommer du få byta broms till Shimano xt m8000 med vilket jag blev varse om när jag stod och montera reglaget och det inte passa med bromshandtaget. Jag kör själv 11-46 med 36T oval från absolute black på min Spark 950

Mikahn

Medlem
Konvertering till 1x11
Ringh sa:
Om du ska ha 11-50 hade jag nog kört med Long cage på bakväxeln. Sen vilken broms har du? För om du tar lspec ll så kommer du få byta broms till Shimano xt m8000 med vilket jag blev varse om när jag stod och montera reglaget och det inte passa med bromshandtaget. Jag kör själv 11-46 med 36T oval från absolute black på min Spark 950
Tack för de svaren. Om man kör 11-46 räcker det med medium cage då?
Jag har Xt-bromsar M785, så det gäller att få tag i rätt växelreglage med rätt I-spec.

pennan

Aktiv medlem
Konvertering till 1x11
Med 46 eller 50 i bak skulle jag gå på en oval 38 i fram.
annars blir det ett himla nötande på 11-kugget.

Ringh

Medlem
Konvertering till 1x11
Mikahn sa:
Ringh sa:
Tack för de svaren. Om man kör 11-46 räcker det med medium cage då?
Jag har Xt-bromsar M785, så det gäller att få tag i rätt växelreglage med rätt I-spec.
Ja det räcker med medium då. Ja kolla så du får rätt reglage om du inte gör som mig o bytte ut min deore mot xt m8000 så passade lspec ll i bromsens klämma runt styret efter man tog bort en liten distans/"bricka" som sitter där original.

Ringh

Medlem
Konvertering till 1x11
pennan sa:
Beror ju lite på vad man kör. För mig är det uteslutande stökig stig o uppför så då passar det kalas med 36T. Mest platt då hade ja absolut valt 38T

Mikahn

Medlem
Konvertering till 1x11
Ringh sa:
pennan sa:
Beror ju lite på vad man kör. För mig är det uteslutande stökig stig o uppför så då passar det kalas med 36T. Mest platt då hade ja absolut valt 38T
Håller nog med där och föredrar nog 36t sedan verkar inte absolute black ha större än 36 med BCD 104.

Fungerar det att bara ta bort klingorna där idag och ersätta med den ovala? eller bör jag byta vevparti eller sätta ngn distans på klingan för kedjelinjen?

Ringh

Medlem
Konvertering till 1x11
Mikahn sa:
Ringh sa:
pennan sa:
Håller nog med där och föredrar nog 36t sedan verkar inte absolute black ha större än 36 med BCD 104.

Fungerar det att bara ta bort klingorna där idag och ersätta med den ovala? eller bör jag byta vevparti eller sätta ngn distans på klingan för kedjelinjen?

Rent teoretiskt ska det gå. Men ja köpte nytt vevparti xt m8000 o sen oval klinga med 96 bcd men vill man spara in lite pengar så kan man sätta dit ett drev på beffintliga vevpartiet.

Mikahn

Medlem
Konvertering till 1x11
Fungerar M8000 växelm men 11-50 eller är det 46 max bak? Måste man byta B-skruvan? eller skall man skaffa en Goatlink? Börjar känna mig i uppgraderingstagen nu :)
Är alternativet annars en SRAM-växel? dom verkar ju täcka 10-50-
På M8000 står att medium cage tar 39t och long 47t I det här fallet med 11-50 blir det väl 39 exakt med 1x11. Sedan står det att den bara tar max 42t bak, men är det pga längden på B-skruven? om man förlänger den, blir det för litet omfång när man kör på 11 bak då? M7000 sägs ta max 46t bak.
Många frågor, men om man inte frågar får man aldrig veta och det känns lite jobbigt att beställa fel grejjor.

stoffe1

Medlem
Konvertering till 1x11
Varför inte köpa 12-delat på en gång. Sram gx växel, reglage och kedja. Kostar ungefär som shimano xt. Köp sen sunrace
12-delade kassett 11-50.

Mikahn

Medlem
Konvertering till 1x11
mfo sa:
Har tittat på 11-46 också men i så fall inte med Shimanos kassett, tycker det är lite stort hopp mellan de två högsta (11-46Z (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46Z))
Sunrace har en som har (11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46) vilket känns bättre på toppen.
Annars är det ett av alternativen jag tittar på om det skall vara 46 på toppen istället för 50, vet inte riktigt vad benen fixar :)

marr

Moderator
Forumvärd
Konvertering till 1x11
stoffe1 sa:
Varför inte köpa 12-delat på en gång. Sram gx växel, reglage och kedja. Kostar ungefär som shimano xt. Köp sen sunrace
12-delade kassett 11-50.
Inte glömma bort xd bodyn som krävs med för 12delat.

BjornR

Aktiv medlem
Konvertering till 1x11
marr sa:
BjornR sa:
marr sa:
stoffe1 sa:
12-delade kassett 11-50.
Inte glömma bort xd bodyn som krävs med för 12delat.
Inte sunraces 12-delade. Den kör shimanobody.
De va som attans. Coolt.
http://bikemtb.net/sunrace-lancia-la-nuova-trasmissione-mz-a-12v/
http://www.sunrace.com/en/products/mz-12-speed

Verkar som dom även gör sin egna grupp! Bara att se upp så att man inte köper CSMZ91 10-50 som är för XD.

Senast ändrad:

MatteXC

Aktiv medlem
Konvertering till 1x11
Tror inte det funkar något vidare med 11-50, jag gjorde den övningen (2x10 boost parti till 1x11 11-46t) och 46 funkar men växlingen dit går inte helt perfekt. Fipplade en hel del med b-skruv och växeljustering.

Satte faktiskt på en Goatlink ikväll och av det lilla jag testat så märker jag av en förbättring. Syftet med Goatlink för mig är att byta till 11-50 när nuvarande kasset är slut. Kör med XTR reglage och XT long cage.

Kommer att dra på en Goatlink på min andra hoj med 1x10 11-42t, billig uppgradering för att få lite finare gång.

MatteXC

Aktiv medlem
Konvertering till 1x11
btw så ska du nog fundera på att köpa distanser och längre drevbultar, om det inte är så att man har kompenserat för det på drevet (TROR AB oval 32T har inbyggd distans på 2 mm)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer