Köp av MTB 8-10K

Köp av MTB 8-10K
Det var inge vidare läsning detta då jag funderade på att beställa därifrån, får kanske tänka om där och gå till butik i Sverige.

//Danne

Köp av MTB 8-10K
Tjipp & hej...
Efter 12 års cykeldvala (och smygläsning på forumet) är jag grymt sugen på att börja trampa i skog & mark igen å då vill man ju ha en ny hoj. Har fastnat för det tyska radioaktiva valet som slippy köpte...MEN vilken storlek skall man ha? är 188 cm lång (ben 90) och då föreslås 20", är det rätt?? Är ju rätt rädd om juvelerna sas :-) eller är det 18"aren som blir för liten och obekväm (skall det vara bekvämt???) Någon som är ung lika lång och har Radon eller liknande som kan tipsa?? Tacksam för all hjälp man kan få.

Köp av MTB 8-10K
Har du juvelerna prioriterade så funkar garanterat 20" om det inte är någon skum geometri som stör?
Kör själv på en 18" på 187 , och den kunde lika gärna vara en 20"

Köp av MTB 8-10K
Tackar för snabb respons Pigmachine...blir till att pynta in 100€ till då FS varianten var slut i 20" är väl bara ovant efter att kört en gammal 17" som ju var på tok för liten...

Edit: Nu vart en beställd, chockar med en röd-vit ;-)...nu är det bara att vänta...

Senast redigerad av en moderator:
Köp av MTB 8-10K
Kul att det gick bra för dig!

Jag är sjukt nära på att beställa en hoj jag med. Men eftersom flera verkat ha problem med bikediscount så kanske man borde välja CRC istället?

Jag är 192 cm lång, är det 20 eller 22-tums man bör ha då?

Köp av MTB 8-10K
rularn skrev:

>
> Jag är 192 cm lång, är det 20 eller 22-tums man
> bör ha då?

jag står inför samma dilemma. är 191 lång och osäker på storleken (på ramen alltså;)

är det någon som vet om man kan få till vissa ändringar innan de skickar cykeln från tyskland? t.ex. få ett rakt styre istället för riser.

Köp av MTB 8-10K
JPKC skrev:
-------------------------------------------------------

> t.ex. få ett rakt styre istället för riser.

Just den ändringen är det nya EU-direktiv som sätter stopp på.

Även utnyttjandet av barends....tyvärr..;-P

Köp av MTB 8-10K
Ville skrev:
> JPKC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > t.ex. få ett rakt styre istället för riser.
>
>
> Just den ändringen är det nya EU-direktiv som
> sätter stopp på.
>
> Även utnyttjandet av barends....tyvärr..;-P

nu är det förvisso 13-14 år sedan jag höll på med mtb och mycket hinner förändras men om man ska syssla med xc är det väl fortfarande ok med rakt styre och bar ends eller håller stilpolisen med ville? om så är fallet får jag överklaga till europadomstolen... bar ends is da shit

Köp av MTB 8-10K
13-14 år sedan,...det avr på 90 talet va?!

Beverly-Hills-90210-tv-14.jpg

För att vara lite seriös. Jag tror det kommer bli onödigt mycket krångel om du ska hålla på och byta grejejr så jag tror inte du kommer tycka det är värt det i slutändan. Dessutom kommer du ivf vilja byta prylar i framtiden när du kört på dem och vet mer vad som tillhör 2009 och vad som tillhör 90-talet.

Kanske kommer du vilja ha lättar bongoplastprylar då? eller bockstyre?

Jag skulle tagit det som det är så får du testa hur styret känns. Har för mig att det rä ganska low riise på styret ivf:)

barends på ditt riserstyre kommer iof inte EU-domstolen ta som en smal sak....

Köp av MTB 8-10K
nej det kan jag hålla med om utan att ha koll på mtb - bar ends på riser-styre... ugg!!!

men du har en poäng, man kanske ska ta det lugnt med att ändra saker och ting innan man har fått cykeln...

by the way, fantastisk bild på bevvan-gänget!

Köp av MTB 8-10K
JPKC skrev:

> by the way, fantastisk bild på bevvan-gänget!

Funderar på att printa den och ha den på väggen på kontoret. Den får nog platts bredvid anke bagger.

Köp av MTB 8-10K
Slippy:

Köpte du bara precis som den var?
Hur mycket monterad var den och hur mycket fick du montera ihop själv?
Var det några problem med inställningar osv som man kanske inte kan göra på egen hand om man aldrig gjort det tidigare?

Köp av MTB 8-10K
slippy skrev:
> "men vill smiska kottar
> i skogen och behöver därför en mtb."

Haha!!!
Höll på att garva ihjäl mig när jag läste det där

EDIT: ingen, skulle bara testa

Senast redigerad av en moderator:
Köp av MTB 8-10K
Det var inga som helst svårigheter att montera cykeln,
jag var själv orolig inför detta då jag inte kan ett skit och detta var min första mtb.

- Framhjulet behövde sättas dit.
- Styret behövde skruvas fast (allt var ihopkopplat och monterat på styret)
- Sadel + sadelstolpe

Thats it! tog väl 10 oerfarna minuter att sätta ihop den.

Jag har fortfarande inte justerat någonting,
Jag tänkte se över trycket i gaffeln enligt manualen som medföljde och basera den på min viktklass men saknar pump som passar så jag har inte brytt mig. Den känns helt perfekt.

Frambromsen har börjat sjunga lite från skivan i extremt låga farter, typ går med cykeln. Så bromsklossen ligger lite mot antar jag. Det kan ju tänkas behövas justeras.

Lycka till!

Köp av MTB 8-10K
slippy en fråga till:

Hur upplever du att cykeln är rätt hög till skillnad mot längden? Hade du precis rätt storlek eller fick du välja mellan en stor eller en lite mindre, och hur blev det?

För övrigt, om det är effektiva rörtoppen som är den viktigaste längdenheten på en MTB så ska man väl gå efter överkroppens längd om man ligger mellan två storlekar? Lång överkropp då tar man den större modellen och tvärt om?

Köp av MTB 8-10K
Har precis fått avisering på leverans av min hoj från 'bike-discount' - väntar med spänning!! Lovar att lägga upp ett par bilder av hur paketet och hojen ser ut när den dyker upp.
Beställde en 20" - jag är ca 189 cm (90 cm benmått)

Köp av MTB 8-10K
Robbani skrev:
> Har precis fått avisering på leverans av min hoj
> från 'bike-discount' - väntar med spänning!!
> Lovar att lägga upp ett par bilder av hur paketet
> och hojen ser ut när den dyker upp.
> Beställde en 20" - jag är ca 189 cm (90 cm
> benmått)

Ah vilken hoj blev det?
Ang storleken, du har väl ganska långa ben? Visst är det så att man skall ta en större storlek om man har längre överkropp?

Köp av MTB 8-10K
Robbani skrev:
> Det blev en Radon ZR Team 7.0 red/white 2009 som
> snart (förhoppningsvis) kan skådas i skogarna
> mellan Gbg & Lerum :-)... vad har du kollat in?

Samma fast ver 6.0 :)

Ang storleken. Visst är det så att man skall ta en större storlek om man har längre överkropp, om man står mellan två storlekar?

Köp av MTB 8-10K
Hmmm. kan jag inte svara på riktigt, jag använde mig av guiden som fanns på b-d's hemsida och sen rådfrågade jag här på forumet och kollade runt lite i butiker eftersom jag är rookie.
Kolla med ett par butiker och känn dig fram så hittar du nog rätt.

Köp av MTB 8-10K
Robbani: Vi väntar fortfarande på bilderna du lovade! :)

Ni som köpt Radon 6.0 / 7.0: Är ni nöjda? Funderade själv på en Grand Canyon AL 6.0, men där är det så hiskeligt långa leveranstider.

Köp av MTB 8-10K
Härligt perperub att du har koll på mig....har bara varit ute & cyklat sen jag fick hojen 'haha*
Här kommer lite bilder:
Först paketet...
IMG_2479.JPG

Titt ner i lådan
IMG_2480.JPG

Så här såg det ut uppackat
IMG_2481.JPG

Monteringen gick väldigt smidigt
IMG_2482.JPG

Ut i solskenet och cykla...
IMG_2506.JPG

Funderar just nu på att sätta på ett par mer lättrullade Conti. Race King...annars är allt frid & fröjd med hojen...lite justering av bromsen kanske då den tjuter lite i låga farter, har nog nämnts tidigare.
Jag kan bara rekomendera denna "fultysk" då man får mycket för pengarna!!

Köp av MTB 8-10K
Underbart! Tackar så mycket för bilderna Robbani! :-D Kul att höra att du är nöjd!

Jag är riktigt sugen på att köpa en och blev ännu mer sugen efter att ha sett dina bilder! :)

Undrar om mina 190cm och 90kg funkar med en 20" Radon Team ZR 7,0? Eller ska man gå på en 22"?

Köp av MTB 8-10K
Kronkursen talar ju för import :) denna cykel kommer du ju undan med för < 10 loppor.
Är själv 189 så om jag var du skulle jag gått för en 20"
Lycka till!

Köp av MTB 8-10K
tack för en kanontråd! har surfat runt i en månad nu, iom att jag tänkt införskaffa en cykel till hösten. Det blir min första "riktiga" cykel, och kan säga att jag relativt dålig koll. men efter en massa läsande verkar det stå mellan tre märken, grand canyon, cube samt Radon som diskuteras här.

Vad jag inte riktigt har försått är vad som skiljer team/race när det gäller radon, är som olika serier? Sen, vilken av 6.0, 7.0 och 8.0 är den mest "prisvärda"? då jag kommer titta efter dessa cyklar under kanske två månader, och priserna verkar gå lite fram och tillbaka, tänker jag nog slå till när det kommer fram ett riktigt bra pris på någon av dessa hojar.

sen, vad betyder FS?

Tillbaka
Topp