Köp av räser, Allez elite (Eller andra bra cyklar)

Mstandar

Ny medlem
Tjena

Det är så att jag äntligen har bestämt mig, för att köpa en cykel, och det kommer bli en räser.
Jag var igår hos min lokala cykelbutik och kolla på lite olika cyklar (Specialized, Focus samt scott). Och fastnade för Specialized allez elite.

2012års modell kostade ca 10.000 hos dom, men dom hade fortfarande 2011års modell hemma för ca 7.000

Den största skillnaden verkar vara att den nya, har uppgraderats till den 10-delade tiagran medans 2011an har en 9e-delad.

Är det värt att köra på den nyare modellen, kommer jag som nybörjare märka någon skillnad mellan 9 och 10-delat. och finns det ytterliggare fördelar med den nya, utöver växlarna.

Ska man även införskaffa skor och SPD/SPD-SL pedaler till cykeln? Känns som att det kommer ge en mer njutbar och precisare åkning.

Tack på förhand för hjälpen. Är helt nybörjare på detta med cykling, så alla tips och ideér mottages gärna.

-Marcus

Senast ändrad:
Köp landsvägsskor/pedaler. Åtminstone tycker jag att "vanliga" SPD sällan ger samma precisa och tighta känsla som ett par bra lvg.

Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Köp landsvägsskor/pedaler. Åtminstone tycker
> jag att "vanliga" SPD sällan ger samma precisa
> och tighta känsla som ett par bra lvg.

För du skall ju naturligtvis inte köra med vanliga pedaler och jympadojor om du vill ha en full upplevelse av ditt racercyklande.

Hej, jag har en Specialized allez elite 2006 , men den har inga likheter med de modeller du funderar på ,(shimano 105 9 del. med 53-39 vev ),jag skulle nog ha valt ett kompakt vevparti idag (50-34 drev fram ) för att underlätta lite i backarna , jag tror nog att båda dina hojar har det.
Skor som sitter fast i pedalerna skall du ha, jag kör med med mina MTB skor (SPD),funkar att gå i.

Allezen från 2011 för 7000 kr. skulle jag ta av dina alternativ, 3000 kr är lite för stor skillnad.
Tiagra 9 del funkar bra för en motionär, tror att du blir nöjd med den.

För 10ooo kan du få bättre komponenter än vad Allezen från 2012 har om du kollar runt lite.
På nätet finns mycket, men om du har en XXL butik i närheten så kan du kolla på Focus Variado 2.0 CP.
Den kan du köpa i butik och den har Shimano 105 -kompakt vev. för 9000 kr.

http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/variado-2-0-cp-landsvagscykel-12-1079165

Allezen , även min ,har lite högre styrstam så att man sitter något mer upprätt vilket jag var ute efter.
Lycka till.

Ta den äldre du och grattis till bra val av märke på ramen. Spd sl absolut. Som många andra säger, det är lätt att uppgradera komp. varefter sen. Ffa m bra ram från början. Lycka till och ha så skoj!

Tackar för alla svar.
Angående att välja 105 istället, Jag hade gärna gjort det, Men tyvärr vill jag inte spendera allt för mycket på den första hojen. Och som MRobson skrev, så kan jag köpa en bättre specad "fultysk", Men jag vill gärna ha säkerheten och närheten som man får genom en LBS. Iaf på första hojen, för jag kan tänka mig att allt som kan krångla kommer göra det i början :)

Jag är just nu ganska osäker på om jag har rätt info angående 2011an. För när jag kollar på liknande på nätet. Så verkar det som att den jag såg i butiken var en Allez double, vilken kör med shimano 2300. För 2011a elite var ju röd, och den jag kollade på i butiken var mattsvart med lite rött. Vilket tydligen Allez Double/Triple hade. Får ta en tur till butiken på måndag och kolla hur det var.

Men om det är så att den gamla är 2300 och den nya är 10delad tiagra, vilken skulle vara det bästa valet/mest prisvärda?

Efter lite läsning, så verkar det som att SPD-SL är mitt val, Dom skall ju tydligen ge mer anläggningsyta och en tightare känsla. Sen åandra sidan så skall SPD vara skönare att gå runt i. Men varför gå när man kan cykla ;)

Senast ändrad:
Tiagra eller 105 är same same. Inte top of the line, men inte skräp heller. Ska man börja prata kvalitet handlar det om Ultegra och DA. 105 är väl trevligt men med tiden rassel-trassel.

Mstandar skrev:
> Men tyvärr vill jag inte
> spendera allt för mycket på den första hojen.

Bra tänkt. När du kört resten av sommaren på 2011:an så vet du mer exakt vad du vill ha. Och de 3000 kronorna är nog bättre att spendera på ett par roligare hjul.

Köp den nu och njut av sommaren.

PH skrev:
> På nätet finns mycket, men om du har en XXL
> butik i närheten så kan du kolla på Focus
> Variado 2.0 CP.
> Den kan du köpa i butik och den har Shimano 105
> -kompakt vev. för 9000 kr.
>
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/variado-2-0-cp-landsvagscykel-12-1079165

Har tyvärr ingen XXL butik, eller jo i göteborg men det är ca 8mil. Annars såg den ganska bra ut, kan kolla med min LBS om dom har och vad dom skall ta för en sådan, dom säljer också Focus.

MRobson skrev:
> 2300 är väl lägsta gruppen, lägre än Sora,
> har aldrig testat men låter inte så skoj.

Ajdå, jo då är det nog bäst att undvika den.

Nu kommer iofs nästa fråga. Vad är dom stora skillnaderna mellan 105(allez comp) och tiagra(allez elite)? Och är det värt hoppet från 9998:- till 12998:- ?
Känns som att jag höjer min budget. startade på runt 8k + utrustning, vilket efter en tur hos LBS blev 10k och nu funderar jag på om man kanske inte ska spendera lite till :)

Tror jag skulle bli nöjd med Eliten med Tiagra, men är det värt att inte köpa den dyrare?

När jag jämför dom mot varandra på denna sidan http://www.specialized.com/gb/gb/bikes/road/compare/
Så skiljer dom sig på ett par punkter, 105/tiagra, Och andra hjul DT Axis 2.0/DT Axis 1.0, Samt E5 istället för A1 ram, vet inte om det gör mer än bara vikt skillnad på dom två.

Så om jag nu skulle leta djupt i fickorna och plocka fram 3000 extra, vad säger folket då? Elite eller Comp?

Som jag skrev tidigare, så är köp över nätet mer eller mindre uteslutet, kan inte mycket om cyklar nu, och vill gärna ha säkerheten som man får från en fysisk butik.

Hej, kompisen har en räser med sora samt "2300" växel förare bak , 8 delat bak samt trippel vevparti fram, det funkar bra till hans cykling och han är nöjd. Men han gav 4500 kr. för den hos LBS (superlätt beg) .

XXL har en Merida med " Sora " för 6000 Kr men den brukar dyka upp emellanåt för 5000 i deras reklam blad om du väntar lite bara.

Det brukar vara mer än växelsysystemet som uppgraderas när man går upp i prisklass.

Tror du blir väldigt nöjd med Tiagra ,och priset för Allez eliten (10 000 kr) är nog fullt normalt för en sådan hos en LBS, med lite tur så kan du nog få med pedaler i priset ?

För 13000 så skulle jag i alla fall leta upp något annat än en allez comp med 105.
Även om priset på den är fullt normalt för en sådan hos en LBS.

Ibland kan det vara värt att åka några mil för en cykel, eller att köpa från nätet, men ibland är det inte fel att att handla lokalt, gör vad som känns rätt för dig.

Lycka till !

> Nu kommer iofs nästa fråga. Vad är dom stora
> skillnaderna mellan 105(allez comp) och
> tiagra(allez elite)? Och är det värt hoppet
> från 9998:- till 12998:- ?

Skillnaden mellan Tiagra och 105 är inte värt 3000 på den här nivån. Äpplen och päron, du vet.

Hej, kunde inte hålla mig,vet att du i princip uteslutet nät köp,
men samtidigt från början budgeterade 8000 Kr.
Eftersom du är här på forumet så är det svårt att komma runt nätköp.
Denna borde vara hemmskickad till dig för under 8000 Sek.
Men du har kanske inte samma trygghet om det blir problem.

http://www.bike-discount.de/shop/k1847/a62783/rps.html?mfid=52

> Känns som att jag höjer min budget. startade på
> runt 8k + utrustning, vilket efter en tur hos LBS
> blev 10k och nu funderar jag på om man kanske
> inte ska spendera lite till :)

MVH. PH.

Köp den vita!

Stor seriös handlare. Blir inga problem :)

Skulle du bli sugen på mer efterhand kan du ju börja byta ut hjul osv...

Den ser snygg ut oxå plus att du hamnar UNDER budget!

Okej då vet jag hur det ligger till angånde 105/tiagra.

Ojojoj riktigt fin cykel för det priset, snyggt i vitt också. Rätt grymma komponenter såvitt jag har förstått det.
Men det är ju just det med tryggheten som oroar mig. Hur gör jag om det blir problem med cykeln. Måste man skicka ner den till tyskland?
Sen är ju det svåraste iaf för mig, det här med korrekt storlek, och att ställa in cykeln efter kroppen.

Kan ju inte utesluta nätköp helt och hållet. Det skulle ju vara idiotiskt, men det är ju sakerna såsom service, inställningar, problem mm. Som jag ställer mig undrande över.

Ja du Julius funderar allt på den, Snygg, billig bra komponenter :)

Senast ändrad:
Youtube är din vän på vägen. Finns instruktionsvideos om allt! Cykling är materialsport så jag rekommenderar att du lär dig din cykel utan och innan. SÅ du vet vad varenda skruva har för syfte : )

Bikefit:

Justera växlar:

Rikta hjul:

Justering av bromsar:

Byta broms och växelvajrar:

Skruva, ljustera, polera, pumpa däck är halva nöjet :D

Senast ändrad:
Jo du har helt rätt, Jag fixar ju fasen bilen med hjälp av youtube och olika forum. Lika bra att lära sig hur cykeln fungerar.

Var hundvakt på midsommar så satt och kolla massor med olika cykel videos. Allt från bike-fit, byta slang och däck. Till vanliga race :)

Men kan troligen bli en sån cykel. Vitt är jäkligt fräscht och ultegra är ju inte helt fel det heller :)
Sen är jag som sagt nybörjare, har nog inte cyklat på iaf 5 år. Så om det inte skulle vara nått för mig så är ju 8000 ändå en bra början.

Sen hur är det med pedaler och skor. Något speciellt som rekommenderas? Det är väl SPD-SL jag kommer köra med, så skall man ta typ dessa http://www.bike-discount.de/shop/k418/a32628/spd-sl-pedals-pd-5700-105-silver.html. Och sen köpa ett par schysta skor också. Eller finns det andra alternativ som rekommenderas?

Som sagt euron ligger på 8,8 nu så det blir 7 tusen för cykeln =)

På blocket hittar du knappt en beg racer 1-2 år gammal för det priset.

Kolla lite begagnat här på happy och blocket oxå när det gäller skor, pedaler, pump osv... Finns en del saker till halva priset. 105 pedaler har jag på min. Har aldrig krånglat och fungerar felfritt. Liiiite glapp i högra pedalen men det har inte blivit värre med tiden!

Tänkte bara droppa in några rader angående cyklarna.

Jag skall in till min LBS imorgon igen och höra lite med dom. För jag såg på deras sida att dom skall ha en 2011 Secteur Elite med ultegra (Tror iofs att den bara har 105) för 9495:-, Vilket efter vad jag har förståt såvida allt är korrekt, är ett rätt bra pris för en cykel med den/dom grupperna.

Men jag har fortfarande kvar radon hojen i bakhuvudet, den verkar lockande. Bara det att jag tycker allez/secteuren ser bättre ut. Inte för att det gör nån skillnad på cyklingen. Men den underlättar nog om man är nöjd med utseendet på hojen.

Jag slängde ihop 2 bilder för att jämföra Secteur/Allez. Den svarta är Allez och den vit/röda är Secteur. Allez verkar marginelt högre i bakänden(överröret mot sadelstolpen), I övrigt verkar sadelstolpen/vev och sånt sitta på samma ställen. Samt att gaffeln på Allez verkar ha en högre vinkel, men åandra sidan så skall ju den vara lite mer racig och Secteur skall vara mera upprätt sittställning.

Får helt enkelt se om man kan provsitta båda. Och se vilket som verkar skönast.

Bilagor

• Allez-secture_Top.jpg
    Allez-secture_Top.jpg
    117.7 KB · Besök: 35
  • Allez-secture_Side.jpg
    Allez-secture_Side.jpg
    50.1 KB · Besök: 38
Hej Mstandar, lite nyfiken hur det gick för dig med dina cykelköps funderingar ?
Hittade du någon cykel ?

MVH.PH.

Senast ändrad:
Nja har inte blivigt något med det ännu, bland annat för att jag har haft lite tråkiga utgifter på bilen, men även för att jag inte har kunnat bestämma mig ännu. Var inne hos LBSen i fredags och kolla lite på allez och secteur. Det verkade som att rätt storlekar var slutsålda i europa. Men han skulle kolla på det, och höra av sig på måndag.

Men Radon står kvar som en stark Kandidat. Även kollat lite på canyon, men vet inte ännu.
Kollade också på en Scott hos LBSen som fanns i lager, men den kändes inte rätt.

Jag skulle inte köpa en specialized instegshoj, där betalar du alldeles för många kronor bara för namnet:( Satsa på en cube/focus/rose/canyon eller likv så får du en bra cykel!

Det ska ju kanske sägas att Allez har näääästan identisk geometri med storebror Tarmac, det diffar nån enstaka millimeter på topprör bara. Alltså en ganska "rejsig" instegshoj. Ska du cykla långt och långsamt, så finns det kanske bättre alternativ som är lite lugnare i styrningen...

Allez får ju toppbetyg i alla tidningstester, just för att den är en av väldigt få instegshojar med geometri som ligger mer mot race än komfort. Men då gäller det ju att det är just race framför komfort som DU är ute efter. Och som nybörjare är det väl sällan det...

Hej igen , ang "Secteure elite med Ultegra" så läste jag på deras sida och kom fram till att det borde vara Tiagra på den. Fullständig spec. hittar du här :

2012:
http://www.specialized.com/se/en/bikes/road/secteur/secteurelitecompact#specs

2011:
http://www.specialized.com/se/en/bikes/archive/2011/secteur/secteureliteintx3#specs

Mstandar skrev:

> Jag skall in till min LBS imorgon igen och höra
> lite med dom. För jag såg på deras sida att dom
> skall ha en 2011 Secteur Elite med ultegra (Tror
> iofs att den bara har 105) för 9495:-, Vilket
> efter vad jag har förståt såvida allt är
> korrekt, är ett rätt bra pris för en cykel med
> den/dom grupperna.

MVH.PH.

Senast ändrad:
Jo det var elite med 9delad tiagra. Men den fanns ju inte längre ändå.
Det blir en 2012a eller en 2013 beroende på när den släppa. Men preliminärt datum för 2012 i min storlek var november =/

Men han pratade även om att dom skall ha en early launch för 2013 inom en snar framtid.

Har du kollat cannondale, de gör ju ruggit fina aluramar. Caad modellerna borde kunna vara något. Annars är jag svag för tyskarna via nätet...
Jag köpte en Tarmac Pro Sl ram som jag byggde en fullt utrustad ultegra/durace förra våren. Men jag inser att jag skulle köpt en Cube för mindre men bättre specad. Då hade jag fått zipp fullcarbon med för samma peng...

Jo jag håller med om att Specialized ligger lite över dom andra prismässigt.
Men man kan inte säga annat än att dom är snygga.

Hitta inget dom jag fastnade för hos Rose. Men däremot har focus och canyon, några fina cyklar. Inte kollat så mycket på cube ännu.
Enligt min LBS hemsida så skall dom sälja focus, men såg inga när jag var där. Men jag kan ju höra med dom i veckan.

Men skulle denna från canyon vara en bra instegshoj http://www.canyon.com/_se/roadbikes/bike.html?b=2502
Den svarta är enligt mig mycket finare, än den vita. Synd bara att den har så mycket loggor.
Fast man ser ju rätt professionell ut med alla de loggorna ;)

Focusen som PH länkade till tidigare är också en intressant kandidat http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/variado-2-0-cp-landsvagscykel-12-1079165, Såväl som Radon RSP från tyska bike-discount

Får helt enkelt kolla över, och se hur mina prioriteringar ser ut.
Uppskattar verkligen att ni intresserar er och försöker hjälpa mig så gott det går :)

Senast ändrad:
Mstandar skrev:
> Jo jag håller med om att Specialized ligger lite
> över dom andra prismässigt.
> Men man kan inte säga annat än att dom är
> snygga.

Överröret ser ju ut som en banan, men smaken är som baken...

Tjenare igen. Jag har inte kommit någon vart på mitt cykelköp.
Var inne i veckan och kikade hos min lokala sportson butik vad dom hade. Och där kunde man få en Allez elite för ca 8500.

Men jag har börjat fundera på om det inte är bättre med en beggad som första cykel?
Kan ju ge bättre delar till ett lägre pris.

Någon som vet nått om en sån här cykel? http://www.blocket.se/alvsborg/Viner_Comp_Line__04_41180749.htm?ca=16&w=1 Och här http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=79875

Den verkar rätt intressant, men kan inte hitta så mycket om den. Priset känns lite högt för en så gammal. Men är det värt det ändå?
Vet iofs inte om storleken är korrekt heller.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp