köpa begagnad cykel utan kvitto

• Trådstartare Trådstartare Lisa
  • Start datum Start datum
L

Lisa

Guest
Hejsan!

Jag ska eventuellt köpa en cykel av en kille, men han har troligtvis inte originalkvittot kvar. Har polisen något centralregister för hela landet med stulna cyklar dit jag kan ringa och uppge ramnummret eller måste jag isåfall ringa runt till ett gäng polisstationer och kolla? Jag vill ju inte köpa en stulen cykel...

Vet inte hur det är med register, men om priset är skäligt och du får ett skrivet kvitto med hans namn/address/telefonnummer och cykelns ramnummer/modell/färg så är du iaf säker på att inte du har gjort något olagligt. Skulle cykeln vara stulen så är det han som åker dit, hoppas jag. Tyvärr är det nog kört för den ursprungliga ägaren av cykeln, som jag förstått det hela så äger du isåfall cykeln trots allt. Helsnurrigt...

/Leo

Det där med god tro har väl försvunnit vad jag har förstått så den riktiga ägaren har väl rätt att få tillbaka cykeln helt gratis om den skulle visa sig vara stulen.

God tro försvann i missomras. Köper du en stulen cykel och blir upptäckt blir du av med hojjen. Om det är god tro blir du inte åttalad för häleri (kanske) annars riskerar du att bli det.

/rikard

Viktigt att han visar leg. Kontrollera hans uppgifter och be honom skriva ett kvitto med fullständigt namn, telefon-nummer och adress. Fråga vart han köpt cykeln och försök kolla upp den affären han uppger om de har sålt sådana cyklar förut. Om priset är misstänksamt lågt så skulle jag tänka efter både en och två gånger, annars så tror jag ddet ska gå bra. Lycka till!

jo.. annars gör du så att du ringer o kollar med stöldregistret vem cykeln är registrerad på samt om den är stulen.. är den inte det så är det lungt..

sedan så kan kvittot på ramen vara enkelt att göra.. på tcm cykel får man en lapp som det står tcm cykel på.. med fabrikat och modell på ramen samt ramnr.. och en stämpel o kråka av försäljaren så är det klart...

Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
> be säljaren att skriv sitt personnummer också på
> kvittot
>
> Jan

...samtidigt som du betraktar siffrorna på hans/hennes legitimation/körkort...

Men det går som sagt inte att kolla något ramnummer. Om cykeln är med i SREG så kan den spåras, annars blir det att ringa till olika polisstationer som sagt. Jag tror inte polisen har något gemensamt register. Och utredningen läggs ner efter några månader om inte cykeln hittas.

Tack för svaren. Nu blev det inte så att jag köpte den hojen, för efter att ha suttit och läst en hel kväll här på forumet bl a insåg jag att kompnenterna inte var något att hänga i julgranen :)

Tillbaka
Topp