Köpa eller bygga begagnad downhill

Leafy

Aktiv medlem
Jag är alldeles för rädd om min trailcykel med 140/130 dämpning samtidigt som jag verkligen tycker det är skitskoj med downhill.
Har klarat mig bra med min cykel hittills även om det blir lite väl stökigt ibland och har därför funderat på att skaffa mig en dedikerad enduro eller dh cykel för att verkligen kunna ha roligt nedför.

Tanken har vandrat på att köpa en begagnad cykel med ett gäng år på nacken eller att köpa en ram som är en 3-4 år gammal och bygga nåt skoj här i vinter.
Problemet är att jag är alldeles för dålig på att veta vad som är bra och dåligt.

Finns det någon brytpunkt mellan ny och gammal geometri på komplett cykel. Vilka årsmodeller ska man titta på generellt för att få något som funkar som slit och släng cykel med vetskapen om att saker kommer behöva uppgraderas men samtidigt inte bry sig om ifall man klotar nedför ett stenparti?

Om vi tittar på ram istället, säg att budgeten ligger på 10-15k för inköp. Vilka modeller/årsmodeller ska jag kika på med modern geometri som man lätt kan bygga ihop med hjälp av begagnatmarknaden? Tänker mig runt 180-200 i travel/dämpning.

DH cyklars geometri har stabiliserats i senaste 10 år (gäller också för t.ex. dirtjumpcyklar men inte för XC och trailcyklar). Så länge ramstorleken passar dig spelar modellåret inte någon roll, ackumulerat slitaget bortsett. Risken att få en omodern ram ökar om du råkar skaffa dig någonting med 26-tumshjul, annars kommer du att bli bra.

Den största grejen med ett köp på begagnad cykel är att reservera minst 4000-5000 kr i budgeten för att serva dämparna strax efter köpet, och sedan något extra för att serva lager. Fungerande gaffel och bakdämpare spelar större roll än obetydliga skillnader i DH-ramgeometri. Eller måste du vara beredd att utföra servicen själv.

P.S. Är du säker att du vill ha det här inlägget postat på Elcykel-forumet? Tematiskt sett har det inte mycket med elcyklar att göra.

DH cyklars geometri har stabiliserats i senaste 10 år (gäller också för t.ex. dirtjumpcyklar men inte för XC och trailcyklar). Så länge ramstorleken passar dig spelar modellåret inte någon roll, ackumulerat slitaget bortsett. Risken att få en omodern ram ökar om du råkar skaffa dig någonting med 26-tumshjul, annars kommer du att bli bra.

Den största grejen med ett köp på begagnad cykel är att reservera minst 4000-5000 kr i budgeten för att serva dämparna strax efter köpet, och sedan något extra för att serva lager. Fungerande gaffel och bakdämpare spelar större roll än obetydliga skillnader i DH-ramgeometri. Eller måste du vara beredd att utföra servicen själv.

P.S. Är du säker att du vill ha det här inlägget postat på Elcykel-forumet? Tematiskt sett har det inte mycket med elcyklar att göra.

Oj, hur kunde det hamna på elcykelforumet 🙄. Någon som kan får gärna flytta det.

Tack för svar, utförligt och vettigt 👍. Det låter som jag själv har tänkt ungefär.

Tillbaka
Topp