Köpa internationell version av elcykel

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

tobeyg

Medlem
Har spanat lite på mindre, vikbara elcyklar för rutter fram och tillbaka till tågstation och liknande och föll för ADO A20+ som verkar rimlig för priset.

Denna modell finns i två versioner: EU-version och internationell version.

Om jag tolkat lagen rätt så får en elcykel ha en motor på max 250W, en maxhastighet på 25 km/h och enbart elektrisk hjälp vid trampande, dvs att det inte ska gå att gasa utan att trampa. Jag utgår från att EU-versionen följer denna standard och att det då bara skulle vara att köpa och köra direkt utan vidare.

Den internationella versionen har vad jag förstår exakt samma specifikationer, dvs 250 W, men att den möjliggör upplåsning av högre hastigheter (upp till 35 km/h) och kan gasa utan att man behöver trampa.

Båda versioner verkar ha CE-certifikat.

Om jag skulle köpa den internationella versionen, har jag rätt då i att jag skulle behöva registrera denna som moped klass 2 om jag vill köra i stan och på allmän väg? Jag antar att den fortfarande inte skulle vara laglig även om jag lät bli att låsa upp hastigheten, trots att båda versioner är 250 W, då den internationella kan gasa utan tramp?

Antar att det här är en fråga som dyker upp rätt ofta, men hoppas den då kanske blir snabbare att svara på från någon som är mer insatt. :)

Såvitt jag förstår:
Gas upp till 25 kmh
Pedalassistans upp till 25 kmh och 250-1000 watt.
Moped klass 2
Trafikförsäkring krävs. Därutöver oklart vad som krävs. Har frågat mitt försäkringsbolag men inte fått solklara svar. Besiktnigsbolagen verkar inte vilja besiktiga i alla fall :D

Över 25 kmh antingen moped klass 1 eller motorcykel (beror på hastighet och eventuellt watten men har dålig koll). Kräver typintyg, nummerplåt, trafikförsäkring mm. Osannolikt att du får typintyg från tillverkaren. Men det finns ju diverse märkliga kinesiska el-mopeder som säljs uttryckligen som eu-moped så jag kan ha fel.

Den här härliga varianten till exempel. https://outl1.se/fatscooter-custom-...HtCYjXjsgshWHimB_-TITe4Bus6-JA20aAv9SEALw_wcB

Generellt väldigt dåligt reglerat. Finns ju inget sfro för mopeder/eu-mopeder tex. vilket är synd för oss som vill fixa själva. Krävs väll ett rättsfall för att det ska förtydligas och hända något. Men känns osannolikt.

Så skulle upplåst hastighet innebära att den klassas som moped klass 1? Tycker det är lite vagt vad som blir definitionen, fordonet kan ju tekniskt sett nå en hastighet på 35 km/h, men jag kan ju sätta ett lås som gör att den inte uppgår till mer än 25 km/h och bara nyttja gasfunktionen, vilket då låter mer som klass 2. Men antar att det ändå klassas som att den kör 35 km/h om det inte är ett permanent lås. Man verkar ju bara kunna knappa in i displayen lite snabbt om den ska gå över 25 km/h.

Såvitt jag förstår:
Gas upp till 25 kmh
Pedalassistans upp till 25 kmh och 250-1000 watt.
Moped klass 2
Trafikförsäkring krävs. Därutöver oklart vad som krävs. Har frågat mitt försäkringsbolag men inte fått solklara svar. Besiktnigsbolagen verkar inte vilja besiktiga i alla fall :D

Över 25 kmh antingen moped klass 1 eller motorcykel (beror på hastighet och eventuellt watten men har dålig koll). Kräver typintyg, nummerplåt, trafikförsäkring mm. Osannolikt att du får typintyg från tillverkaren. Men det finns ju diverse märkliga kinesiska el-mopeder som säljs uttryckligen som eu-moped så jag kan ha fel.

Den här härliga varianten till exempel. https://outl1.se/fatscooter-custom-...HtCYjXjsgshWHimB_-TITe4Bus6-JA20aAv9SEALw_wcB

Generellt väldigt dåligt reglerat. Finns ju inget sfro för mopeder/eu-mopeder tex. vilket är synd för oss som vill fixa själva. Krävs väll ett rättsfall för att det ska förtydligas och hända något. Men känns osannolikt.
Är typintyget detsamma som CoC-intyg som jag sett nämnas?

Så skulle upplåst hastighet innebära att den klassas som moped klass 1? Tycker det är lite vagt vad som blir definitionen, fordonet kan ju tekniskt sett nå en hastighet på 35 km/h, men jag kan ju sätta ett lås som gör att den inte uppgår till mer än 25 km/h och bara nyttja gasfunktionen, vilket då låter mer som klass 2. Men antar att det ändå klassas som att den kör 35 km/h om det inte är ett permanent lås. Man verkar ju bara kunna knappa in i displayen lite snabbt om den ska gå över 25 km/h.
Minns inte var jag läste det men minns det som något i stil med ”hinder som inte är enkelt att undanröja”. Egentligen ska ju bara tillverkaren/servicepersonal ha den där koden och då är det ju inte så enkelt ;) Jag har nog tänkt att kod räcker som lås men har inget på fötterna.

Ja, allt över 25 = minst klass 1 moped :)

Edit: hastigheten.

Okej, tack för svar!

Men är det dumt att ens tro att den går att registrera som moped klass 1 då med tanke på det du nämner om besiktningsbolag som vägrar besikta, svårt att få typintyg från tillverkare etc? Eller vad rör man sig i för risknivå gällande att köra olagligt? :)

Och vad består ett typintyg av? Är det någon form av dokument från tillverkaren som säger ”det här ska räknas som en moped klass 1”, eller vad konkret vill Transportstyrelsen kunna se i ett sådant?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp