Köpa nya mtb-skor köpråd önskas!

sivan

Aktiv medlem
Har kollat på Shimano SH-M161W någon som har några åsikter om dessa. har ni andra förslag? de önskemål jag har är att yttersulan ska vara mjuk/gummilik och inte ren kolfiber då ja upplever detta som lite osmidigt då man inte "hinner " klicka i spd pedalen utan måste köra utan alltså själva skon får vara hur styv som helst men själva yttersulan bör vara gummibelagd!

Jag kör Biltemadojjor... :-) Går kanon att tvätta i tvättmaskinen. Har inga planer på att byta, de funkar för bra.

Jag har kört med Shimano MT41 MTB SPD Shoes, dom är lite gummiaktiga i sulan vilket även medfört att dom är ganska mjuka. Kör numera med Shimano M230 MTB SPD Shoes som är styva och bra men har väldigt plastig sula som är grymt hal att gå med på berg mm. Känns som man får välja om man vill ha styv sula eller bra grepp.

Sidis skor är sköna (passar mig) men snorhala sulor. Kör Specialized Comp nu som har lite greppigare sula och är riktigt nice i övrigt också då de har tänkte till lite för att göra skon mer ergonomisk än många andra.

sivan skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kollat på Shimano SH-M161W någon som har
> några åsikter om dessa. har ni andra förslag?
> de önskemål jag har är att yttersulan ska vara
> mjuk/gummilik och inte ren kolfiber då ja
> upplever detta som lite osmidigt då man inte
> "hinner " klicka i spd pedalen utan måste köra
> utan alltså själva skon får vara hur styv som
> helst men själva yttersulan bör vara
> gummibelagd!

Jag har SH-M161W, och är nöjd. Det jag tycker är onödigt är ståldobbarna som jag inte rikgtigt kan se vitsen med. Blir lätt halt när det är bergigt och man behöver sätta ner foten. Annars, en styv och skön sko.

Skaffade ett par Scott Comp som jag nu snart haft 2 säsonger.
Har varit helnöjd hittills.

Som en del andra säger så är hårda sulor ofta lite hala på berghällar, och det är även dessa.
Men i mjukt underlag är dem kanon och de sitter skönt:

http://www.evaldsmtb.se/scott-sko-mtb-comp-vit-p-23463-c-653.aspx
Jag köpte mina på REA på sport spec i göteborg för ca 700:- och modellen har funnits ett tag nu, så de borde finnas till bra fyndpriser lite var stans nu.

Det är ju detta med att springa på stenar/berg samt "pedalfästet" som man gärna vill ha lite mera fäste på sulorna de får nog bli ett par m161w till nästa runda. alternativet är ju att man lär sig att cykla så slipper man ju bry sig om fästet på sulorna..

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Sidis skor är sköna (passar mig) men snorhala
> sulor. Kör Specialized Comp nu som har lite
> greppigare sula och är riktigt nice i övrigt
> också då de har tänkte till lite för att göra
> skon mer ergonomisk än många andra.

Sidi med SRSmönster fungerar utmärkt. Bara de billigare som är snorhala

Kolla in Mavic annars, en hel del gummi utanför kolfibersulan så du inte glider omkring

Jag kör både Shimano MP66 som har en hel gummisula och Specialized BG Comp som har någon mix av hård sula och promenadkanter och har aldrig haft problem med att jag halkar omkring på mina äggvispar även om jag inte är iklickad. Mer än det att jag inte är iklickad, då.

Jag kör med dom och ja är ju mina första Par cykelskor så jag har inget att jämföra med.
Jag tycker dom är suveräna, sköna att cykla i samt inga problem om man måste kliva av hojen i backen.
/r

Tillbaka
Topp