Köpråd stigcykel ~8000kr

• Trådstartare Trådstartare mej
  • Start datum Start datum

mej

Ny medlem
Köpråd stigcykel ~8000kr
Hej,

Är en tjej på 166cm som ska köpa min första MTB för att ge mig ut på stigarna.
Tänker mig lägga runt 8000, och siktar på en hardtail 27,5''.

Tittar bland annat på följande:

https://www.canyon.com/en-se/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9-wmn.html (Grand Canyon Al 5.9 Wmn)
https://www.hellorider.se/cube-access-wls-race-27-5-2016-dame (Cube access WLS Race)
https://www.bikester.se/cube-attention-sl-mtb-hardtail-orange-svart-539490.html (Cube Attention SL - inte tjejmodell)

Lutar åt Canyon då den är lättare och har bäst gaffel (?).
Några andra skillnader jag bör väga in?
Andra modeller som är bättre i denna prisklass?

Köpråd stigcykel ~8000kr
Ett problem.
Grand Canyon AL är felkonstruerad i din storlek Small (andra storlekarna ok). Ramen är byggd för 29" hjul men levereras med 27.5" hjul och gaffel. Cykeln har därför 2 cm för långa kedjestag och 2 cm för lågt placerat vevparti. Ocyklingsbar. Pedalerna slår i backen. Undvik!

Däremot Grand Canyon AL SL är rätt måttsatt i alla storlekar inkl. storlek Small. Men den är för dyr.

Himla synd att du missade AL SL 7.9 som såldes på rea under hela juli för 9800 kr.

Senast ändrad:
Köpråd stigcykel ~8000kr
Skiljer det mycket mellan dessa gafflar?

SR Suntour XCR32 Air RL Disc 100mm, Remote Lockout (cykel nr2)
RockShox Recon Silver TK SoloAir, PopLoc (cykel nr3)

Köpråd stigcykel ~8000kr
NickPick sa:
Varför ska du köpa en "tjejmodell" när cyklarna är unisex? :) Skillnaden är väl i sadeln och färgerna.

Det undrar jag också, därav la jag med även en som inte är tjejmodell...
Men det skiljer väl också på geometrin i de flesta fall?

Köpråd stigcykel ~8000kr
Köpråd stigcykel ~8000kr
mej sa:
NickPick sa:
Varför ska du köpa en "tjejmodell" när cyklarna är unisex? :) Skillnaden är väl i sadeln och färgerna.

En del har ramar med lägre insteg. En del specas med andra sadlar och smalare styren.

Mitt tips hamnar på Radon ZR Lady 6.0 eller 7.0

https://www.bike-discount.de/en/shop/women-s-hardtail-119/l-24

Köpråd stigcykel ~8000kr
ceel sa:
mej sa:
NickPick sa:

En del har ramar med lägre insteg. En del specas med andra sadlar och smalare styren.

Tack, de såg trevliga ut! Bra komponenter och lite lättare än cube-cyklarna?

Köpråd stigcykel ~8000kr
Sixten Fors sa:
Ett problem.
Grand Canyon AL är felkonstruerad i din storlek Small (andra storlekarna ok). Ramen är byggd för 29" hjul men levereras med 27.5" hjul och gaffel. Cykeln har därför 2 cm för långa kedjestag och 2 cm för lågt placerat vevparti. Ocyklingsbar. Pedalerna slår i backen. Undvik!

Däremot Grand Canyon AL SL är rätt måttsatt i alla storlekar inkl. storlek Small. Men den är för dyr.

Himla synd att du missade AL SL 7.9 som såldes på rea under hela juli för 9800 kr.

En fundering - är det fler 27,5-cyklar som lider av detta problem? Kan jag se detta på måtten på något sätt?

Köpråd stigcykel ~8000kr
mej sa:
ceel sa:
mej sa:
NickPick sa:

Tack, de såg trevliga ut! Bra komponenter och lite lättare än cube-cyklarna?

Ja om man jämför i samma prisklass så är Radon bättre än Cube på både vikt och komponenter.

De Cube som finns i tjej-hardtail-kategorin på bike-discount.de har dock en lite annan geometri än Radon ZR Lady som kan vara värd att veta om. Radon ZR Lady är lite längre i samma ramstorlek vilket ger en mer utsträckt sittställning än Cube Access WLS. Inget radikalt dock då man sitter väldigt upprätt på Cuben.

Köpråd stigcykel ~8000kr
mej sa:
Sixten Fors sa:
Ett problem.

En fundering - är det fler 27,5-cyklar som lider av detta problem? Kan jag se detta på måtten på något sätt?

Det är nog extremt sällsynt som tur är. Canyon har troligtvis tagit en "gammal" ram och i efterhand kommit på att nuförtiden vill cyklister med kroppslängd 162-172 cm oftare ha 27.5" hjul istället för 29", så de har helt enkelt bytt hjul och gaffel. Den modernare AL SL ramen är från början byggd för 27.5" hjul i storlek Small.

Jämför nedan. När du tittar på andra cyklars storlekstabeller, se till att vevlager offset (= höjdskillnad centrum av vevparti mot centrum hjulaxel) och kedjestagens längd följer med vid byte av hjulstorlek. Onödigt långa kedjestag gör cykeln onödigt tråkig, kortare är bättre.

Bilagor

• GC fel.png
    GC fel.png
    15.9 KB · Besök: 49
Köpråd stigcykel ~8000kr
Är det konfirmerat av Canyon själva att det ligger till såhär med 27,5-hjul i en 29-ram, så att det inte bara är ett "tryckfel" som inte blivit korrigerat?

Köpråd stigcykel ~8000kr
JTF sa:
Är det konfirmerat av Canyon själva att det ligger till såhär med 27,5-hjul i en 29-ram, så att det inte bara är ett "tryckfel" som inte blivit korrigerat?
Tror inte det är tryckfel. År 2014 såldes samma Grand Canyon AL ramgeometri med 29" hjul i storlek Small. Alla andra mått är lika, endast hjulstorlek och gaffelinstallationsmått som är ändrade. Redan 2016 satt 27,5" hjul på storlek S (enligt webben) så risken för tryckfel är minimal.

Bilagor

• Wayb.png
    Wayb.png
    33 KB · Besök: 34
Köpråd stigcykel ~8000kr
Sixten Fors sa:
mej sa:
Sixten Fors sa:
Ett problem.

Det är nog extremt sällsynt som tur är. Canyon har troligtvis tagit en "gammal" ram och i efterhand kommit på att nuförtiden vill cyklister med kroppslängd 162-172 cm oftare ha 27.5" hjul istället för 29", så de har helt enkelt bytt hjul och gaffel. Den modernare AL SL ramen är från början byggd för 27.5" hjul i storlek Small.

Jämför nedan. När du tittar på andra cyklars storlekstabeller, se till att vevlager offset (= höjdskillnad centrum av vevparti mot centrum hjulaxel) och kedjestagens längd följer med vid byte av hjulstorlek. Onödigt långa kedjestag gör cykeln onödigt tråkig, kortare är bättre.

Tack för ditt detaljerade och pedagogiska svar!!

Köpråd stigcykel ~8000kr
Byggde denna cykel åt frun i vintras, köpte en ram, Cube Access SL från Bike-Discount och använde så mycket delar som möjligt från min skrotade Drössiger XMA 29.
Fick komplettera med bakhjul och kassett då jag konverterade till singelklinga + lite bling bling ;)
Funkar hur bra som helst och väger in på 12,3 kg. med pedaler, flaskhållare och en skapligt tung Recon Gold-gaffel.
Blev ganska billig oxå! ??
Dock har denna 29" hjul, ramstrl. 17"
(Hon är 169 cm. och jag är helt säker på att samma ramstrl. funkar till dig)
Ville bara säga att Cuben är ett bra val!
Kolla även Cube hojarna på: bike-discount.de ???

Bilagor

• 20170218_131034.jpg
    20170218_131034.jpg
    393.5 KB · Besök: 49
Köpråd stigcykel ~8000kr
Det är ju lite grönt på sadelstagen och på överröret, så det är ok.
Mehn Kalle...frun har ju singelklinga, varför har inte du det?

Köpråd stigcykel ~8000kr
Hej

Jag tycker tjejcyklar ser så extremt tråkiga ut. 92 i gaffelvinkel och en banan som ett överrör..

En "kill" modell skulle jag satsa på om jag vore du. Gärna en värsting hoj som du kan bomba nerför med, det är mycket roligare tror jag.

Köpråd stigcykel ~8000kr
Jon sa:
Det är ju lite grönt på sadelstagen och på överröret, så det är ok.
Mehn Kalle...frun har ju singelklinga, varför har inte du det?

Hon har starkare ben o sämre simultanförmåga än mig!!??

Var nu snäll när jag skriver fina saker om Cube Jon!!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp