Köra leden "Lite för liten"

Emil777

Aktiv medlem
Hmmm, jag är sjukt sugen på att köra leden Lite för liten i Järvsö, men vågar inte. Jag känner mig väldigt obekväm med gap-hoppen.
Det är ett riktigt hjärnspöke för mig, men skulle vara skönt att konfrontera.

Hur ska jag göra för att köra/träna in den leden med säkerhetsmarginal? Någon som har bra tips att dela.

De andra lederna i Järvsö kör jag.

Wroom !!!

Senast ändrad:
Precis, bli "bogserad".
Men kanske finns det något steg innan att köra hela leden ?
Kör ett mindre gaphopp tills du är bekväm och öka successivt?

Jag är livrädd för gaphopp själv och tror inte jag skulle lösa den utan vidare. Kristin etc. går bra men det är något väldigt skrämmande med gapet på sådana hopp..

Hmmm, jag är sjukt sugen på att köra leden Lite för liten i Järvsö, men vågar inte. Jag känner mig väldigt obekväm med gap-hoppen.
Det är ett riktigt hjärnspöke för mig, men skulle vara skönt att konfrontera.

Hur ska jag göra för att köra/träna in den leden med säkerhetsmarginal? Någon som har bra tips att dela.

De andra lederna i Järvsö kör jag.

Wroom !!!
Om du sätter twist-twist så är inte lite för liten så stort steg faktiskt, och den är ju välbyggd, så man behöver inte göra mycket hastigetsjustering. Ta hjul på någon som kört den tidigare och våga släppa bromsarna ungefär

Om du sätter twist-twist så är inte lite för liten så stort steg faktiskt, och den är ju välbyggd, så man behöver inte göra mycket hastigetsjustering. Ta hjul på någon som kört den tidigare och våga släppa bromsarna ungefär
Som vanligt, bara samla mod och köra ?
Huva, ska iaf inspektera leden nästa gång jag är där.

Men bra input, twist-twist känner jag mig väldigt trygg och "case-fri" på.

Hoppen i lite för liten är snällare än i twist twist anser jag, inte lika sprättiga. Rätt balans på cykeln, någorlunda rätt fart så skall det gå galant! Som sagt, ta rygg på någon som har kört den tidigare!

Det där mer "rätt fart" är väl inte hela sanningen?
Jag (som har långt kvar till Twist och Lite) åker ofta Barbro med folk som håller betydligt lägre fart än mig, men får både högre och längre flygtur :p

Men lär man Twist Twist regelbundet så antar jag att "hoppa rätt" sitter i ryggmärgen.

Jag (som har långt kvar till Twist och Lite) åker ofta Barbro med folk som håller betydligt lägre fart än mig, men får både högre och längre flygtur :p

Men lär man Twist Twist regelbundet så antar jag att "hoppa rätt" sitter i ryggmärgen.
Höjden på hoppen går väl att justera med hur mycket man trycker ifrån, om man kan.
Men vad gäller Lite för liten så har den varit såpass välbyggd att landar man någorlunda rätt i landningen på stora droppet (som är den första egentliga featuren i den leden) så behöver man varken trampa eller bromsa för något av de efterföljande hoppen. Nu är det nog 5 år sen jag körde den så det kanske inte stämmer längre(?), då ändrade de nämligen hoppet efter stora droppet i tid och otid så man aldrig riktigt visste.

I lite för liten så är hoppen så pass välbyggda så det räcker med att "rulla" över dom. Man behöver inte rycka/poppa/boosta för att klara landningen.

Blev lite sen på bollen...

Jo med hoppteknik och vana av hoppen kan man klara sig med både för hög och för låg fart, barbro är ju säkrare och lättare än twist twist, men jag tycker den har lite sämre flow.

Jag smiter in med en annan fråga angående Järvsö här då jag är övertygad om att någon har svaret. Vilken led var det som hade en wallride förra sommaren? Jag kan för mitt liv inte placera var den fanns..

Jag smiter in med en annan fråga angående Järvsö här då jag är övertygad om att någon har svaret. Vilken led var det som hade en wallride förra sommaren? Jag kan för mitt liv inte placera var den fanns..

Barbro har en wallride i slutet, den är fortfarande kvar.

Jag gissar ändå att det är den.

Det kan nog stämma att det är den ändå.. En vänstersväng och ganska brant men inte riktigt en vägg.
Jag tror bara vi körde den 2 gånger trots att vi körde Barbro närmare 10 ggr, fast när jag kollar ledkartan så avslutade vi ofta Barbro med att på något sätt hamna nere i Gummiboll så vi måste ha avvikit nånstans på mitten innan wallriden, eller bermen i trä. ?

Jag får undersöka till sommaren vid nästa besök. ?

Det kan nog stämma att det är den ändå.. En vänstersväng och ganska brant men inte riktigt en vägg.
Jag tror bara vi körde den 2 gånger trots att vi körde Barbro närmare 10 ggr, fast när jag kollar ledkartan så avslutade vi ofta Barbro med att på något sätt hamna nere i Gummiboll så vi måste ha avvikit nånstans på mitten innan wallriden, eller bermen i trä. ?

Jag får undersöka till sommaren vid nästa besök. ?
Är man där när det regnar så känns den som en wall, tills man får syn på en bild där någon fångat den i profil :p

Man kan smita ut ur Barbro precis vid bron där Tuff Brud korsar, då hamnar man vid Gummiboll och dess vänner.

Om vi nu ändå bytt spår i tråden.
Här är ett roligt drop i Itzy Bitzy som jag snällt rullar bredvid.
Blev lite förvånad över hur snällt det ser ut på bild, min hjärna uppfattar det som två skarpa hörn, där man lätt kan fastna med klingan på det nedre.

Ni som kör, hur kör ni? Full flygtur över det hela, eller snällt ner med framhjulet på första platån?
itsy.jpg

Blev lite förvånad över hur snällt det ser ut på bild, min hjärna uppfattar det som två skarpa hörn, där man lätt kan fastna med klingan på det nedre.

Ni som kör, hur kör ni? Full flygtur över det hela, eller snällt ner med framhjulet på första platån?
Visa bilaga 560100
Krävs inte särskilt mycket fart alls för att landa på jorden efter det andra steget. Skulle nog inte få för mig att rulla den linjen hojen står på i bilden.

Visa bilaga 560100
Brukar få till konststycket att droppa ned och labda på bara framhjulet på den andra platån. Rekommenderas ej.

Krävs inte särskilt mycket fart alls för att landa på jorden efter det andra steget. Skulle nog inte få för mig att rulla den linjen hojen står på i bilden.
"Inte mycket" ?
Det är betydligt längre än min cykel, och den är snudd på längst i världen.
Tror inte ens jag får så lång flygtur på Gummiboll, och där kan man verkligen ladda på.

Men tack för input, kan nog låta bli att tänka på det stället på ett eller två år :p

Visa bilaga 560100
Jag kan inte placera det, är det sista platån innan sista uthoppet innan liften?

Vid ca 2:47 in i filmen? https://www.google.com/search?q=itz...ate=ive&vld=cid:232b1271,vid:5J-8sFkIG0Y,st:0

Det är ganska nytt, från sensommar/höst tror jag.
Strax innan trä-bron.
Din länk leder inte till någon specifik video, men den stora stenen till höger här är numera stig.

1654704729360.png

Det är ganska nytt, från sensommar/höst tror jag.
Strax innan trä-bron.
Din länk leder inte till någon specifik video, men den stora stenen till höger här är numera stig.

Visa bilaga 560124
Okej jag kanske inte sett det då. Länken funkar för mig och leder till "nya itzybitzy 2021". Blir väl förhoppningsvis ett besök snart ?

Bilagor

• 257A4029-BC8F-452C-BC76-3AC3E588FB4B.png
    257A4029-BC8F-452C-BC76-3AC3E588FB4B.png
    139.3 KB · Besök: 60
Tillbaka
Topp